Page 67 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 67
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
KİMYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Programlar arası bileşenlerden bir diğeri değerlerdir. Değerler istendik toplum yapısının oluşturulabilmesi
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
bakımından önemlidir. Öğrencilerin saygı, sevgi, vatanseverlik, temizlik, sağlıklı yaşam, estetik gibi
ÖĞRENME Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğretme-öğrenme uygulamalarında etkinlik kâğıdı,
2. T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NA AİT ÜNİTELER
değerlerle donatılması daha mutlu bireyler ve daha mutlu bir toplum oluşturulmasını sağlayacaktır. Değerlerin
KANITLARI deney raporu, yansıtma notu, kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı, akran değerlendirme
öğrenme-öğretme uygulamaları içerisinde desteklenmesi beklenmektedir. Öğrencilerin değerler çerçevesinde
(Ölçme ve formu, öz değerlendirme formu kullanılabilir.
belirlenen davranışlarının takdir edilmesi, öğretmenlerin değerler doğrultusunda rol model teşkil etmeleri ve
12. SINIF Değerlendirme)
Öğrencilerden seçtiği kimyasal bir tepkimenin gerçekleşme sürecini farklı materyaller
değerlerin öğretimin içeriğiyle bütünleşik olarak öğrencilere kazandırılması beklenmektedir.
kullanarak süreç aşamalı modellemesi istenebilir. Performans görevi “tepkimeyi belirle-
1. MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
me, uygun materyal seçme, tepkime aşamalarını takip etme, kendi modelinin bilimsel mo-
dele uygunluğu” ölçütlerini içeren derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
Bu ünitede Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden sürecin anlaşılabilmesi açısından
Öğrenciler, performans görevi çerçevesinde gazların madde miktarı, hacmi, basıncı ve sı-
Temel Kabuller
Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ve bu özelliklerin oluşumuna etki eden unsurlar,
Millî Mücadele sürecinde yaşanan olaylar ile Atatürk Dönemi’ndeki iç ve dış siyasi geliş-
layabilir. Sürecin bütünü “araştırma sorusu oluşturabilme, bağımlı-bağımsız değişkenleri
meler ele alınacaktır. Ünite sonunda öğrencilerin bu konularla ilgili gerekli bilgi, beceri ve
ve kontrol değişkenlerini belirleyebilme, denemeler yapabilme, elde ettiği sonuçlara da-
BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER
değerleri kazanmaları amaçlanmaktadır. Ön Değerlendirme Süreci F A R K L I L
yalı grafik çizebilme ve belirlediği ilişkileri matematiksel modelleyebilme” ölçütlerini içeren
ÖĞRENCİ PROFİLİ PROGRAMLARININ ÖĞRENME ÖĞRENME KANITLARI ÖĞRENME-ÖĞRETME
derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
ÖĞRETİM
DERS SAATİ 22 TEMEL YAKLAŞIMI ÇIKTILARI (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) YAŞANTILARI Köprü Kurma A Ş
ALAN toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir. Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında T I R M A
BECERİLERİ SBAB3. Tarihsel Empati (SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, KB.2.13. Yapılandırma,
ÖĞRENME-ÖĞRETME Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
Türkiye
KB2.14.Yorumlama), SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme (KB2.17. Değerlen-
YAŞANTILARI Erdem-Değer-Eylem Yüzyılı Maarif
caklığı arasındaki ilişkileri ortaya koyacağı bir deneyi tasarlayabilir; uygulayabilir ve rapor- Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
dirme), SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (KB2.7. Karşılaştırma)
Sistem Düşüncesi
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
Temel Kabuller Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal olayları, fiziksel ve kimyasal bazı olayların sembolik
Modeli’nde
gösterimlerini, asit-baz kavramlarını, kütlenin korunumu kanununu, maddenin tane-
değerlerin
KAVRAMSAL cikli yapısını, atom ve molekül kavramlarını, gazların temel özelliklerini bildiği kabul
yeri
BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.20. Sentezleme
edilmektedir.
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
EĞİLİMLER E2.1. Empati, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitik Düşünme
Ön Değerlendirme Süreci
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan değerler ve bu değerlerle ilişkilendirilen öğrenme-öğretme
kimyasal tepkimenin gerçekleşme süreci ile kütlenin korunumu kanunu arasında ilişki kur-
uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
PROGRAMLAR ARASI maları, maddenin gaz hâline ait bilgilerini katı ve sıvı hâline ait bilgileri ile karşılaştırmaları
BİLEŞENLER - istenebilir.
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi 12. sınıf Modern Türk Devletinin Doğuşu ünitesi 3. öğrenme çıktısına
Sosyal-Duygusal SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme),
ilişkin öğrenme-öğretme uygulamalarında değerlerin nasıl yer aldığı aşağıda görülmektedir:
Köprü Kurma Öğrencilere bir değişimin kimyasal olup olmadığının nasıl anlaşılabileceği sorulabilir. Gün-
Öğrenme Becerileri SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
lük hayatta karşılaşılabilecek kimyasal bir olay örnek verilir. Bu örnek aracılığı ile olayın
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Verme
alt mikro boyutuna, makroskobik boyutuna ve sembolik gösterimine öğrencilerin dikkati
İTA.12.1.3
çekilebilir.
Grup çalışması yoluyla öğrencilerin Millî Mücadele’nin Doğu Cephesi’nde Ermenilerle mü-
Değerler D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
Öğretme-Öğrenme
cadele ve Gümrü Antlaşması’nı; Güney Cephesi’nde Maraş, Urfa, Antep ve Adana’da Fran-
Uygulamaları KİM.10.1.1
sız ve Ermenilere karşı gerçekleştirilen mücadeleler ile Ankara Antlaşması’nı; Batı Cep-
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
hesi’nde Yunanlara karşı gerçekleştirilen I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya ve
Öğrencilerden herhangi bir kimyasal değişimin gözlemlenebilir göstergelerinin neler oldu-
Büyük Taarruz muharebeleri ile Mudanya Ateşkesi’ni ve Lozan Barış Antlaşması’nı verilen
ğuna ilişkin fikirlerini açıkça paylaşmaları istenir (SDB2.1). Öğrenciler; kimyasal değişim-
DİSİPLİNLER ARASI kaynaklar üzerinden incelemeleri sağlanır (SDB2.2, SBAB2.3, SBAB10.1). Gruplar, hatırat-
lerin kanıtları olarak enerji değişimi (sıcaklık değişimi veya ışık oluşumu), gaz çıkışı, renk
İLİŞKİLER Coğrafya, Sosyoloji, Uluslararası İlişkiler
lar üzerinden Büyük Taarruz’un başlangıç tarihinin belirlenmesini açıklar ve bu gelişmeleri
değişimi veya yeni bir katının oluşumu gibi göstergeleri tanımlar (OB1). Öğrenciler, farklı
tarih şeridi üzerinde kronolojik olarak sıralar (SBAB1.2). Kaynaklardan elde ettiği bilgileri
gözlemlenebilir göstergelere sahip kimyasal tepkimelere ilişkin deneyleri gözlemler; veri
BECERİLER ARASI kullanarak Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmeleri sonuçları açısından
toplar ve gözlem sonucunda bilimsel bakış açısıyla elde ettiği veri sonuçlarını etkinlik kâğı-
İLİŞKİLER SBAB1.2. Sıralama, SBAB2.1. Meraka Dayalı Soru Sorma, SBAB2.3. Kaynağı İnceleme,
karşılaştırır (KB3.1). Öğrenciler Maarif Kongresi’ni, İstiklal Marşı’nı ve İstiklal Marşı’nın kabul
dına kaydeder (KB2.2, D3.3, OB1, OB7). Bu şekilde araştırmacı olmaya teşvik edilerek ça-
SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, SBAB10.1. Harita Okuma, SBAB11.1. Tablo, Grafik,
-
sürecini millî bilince sahip olma açısından çözümler (D19.1).
lışkanlık değeri kazanmaları desteklenir. Öğrencilerin gözlemlenen göstergeleri alt mikro
Şekil ve Diyagram Okuma ve Yorumlama, KB3.1. Karar Verme, KB3.2. Problem Çözme
seviyede tepken taneciklerinin yeniden düzenlenmesi (kimyasal değişim) temelinde açık-
dayanışmasına örnekler verir (D16.2) -
lamaları açık uçlu sorular sorularak sağlanır (OB1). Etkinlik kâğıtları “öğrencilerin kimyasal
melerin yeni Türk devletinin kuruluşuna etkilerine dair çıkarımda bulunur (SDB3.3). Yeni
değişimlerin kanıtlarını tanımlayabilmesi, kanıtlara ilişkin veri toplayabilmesi ve kanıtları
Türk devletinin Asya Hun Devleti’nden bu yana devam eden Türk devlet geleneğinin bir
Değerler öğrenme-öğretme uygulamalarında içerikle ve kullanılan yöntemlerle
açıklayabilmesi” ölçütlerine ilişkin derecelendirme ölçeği ile hem öğretmen hem de öğ-
temsilcisi olduğunu açıklar. Öğrenme sürecinin değerlendirilmesi amacıyla öğrencilere
iliskilendirilerek desteklenmelidir.
renci tarafından değerlendirilebilir (SDB1.2).
çalışma yaprağı verilir.
İTA.12.1.4
Öğrencilerin verilen tarih şeridi üzerinden II. Meclisin açılışı, Halk Fırkasının kurulması,
Ankara’nın başkent oluşu, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasının kurulması, Takrir-i Sükûn
Kanunu’nun çıkarılması ve İstiklal Mahkemelerinin yeniden kurulması, Atatürk’e suikast
planının ortaya çıkması, Serbest Cumhuriyet Fırkasının kurulması ve Menemen Olayı’nı 67
42 incelemeleri ve sunulan farklı kaynaklardan yararlanarak bu gelişmeler ile yeni Türk dev-
letinin kurumsallaşması arasında ilişki kurmaları istenir. Örnek olaylardan hareketle çok
partili siyasi hayata geçiş sürecinde Atatürk’ün yürüttüğü faaliyetlerin gerekçelerini açık- 15
lamaları sağlanır (OB6, E3.5). Performans görevi olarak Atatürk Dönemi’nde meydana ge-
len iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin kurumsallaşmasındaki rolüne yönelik köşe
yazısı hazırlamaları istenir (SDB1.2, KB3.2).
İTA.12.1.5
Öğrencilerin verilen farklı kaynaklar üzerinden nüfus mübadelesi, yabancı okullar sorunu,
dış borçlar sorunu, Irak sınırı ve Musul Sorunu, Milletler Cemiyetine üyelik, Balkan Antantı
ve Sadâbad Paktı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi ve Hatay’ın ana vatana katılması konula-
rını incelemeleri sağlanır. Bu süreçte öğrenciler yeni Türk devletinin dış siyasetteki önce-
liklerini tespit eder. Ulaştığı bilgilerden yola çıkarak Atatürk Dönemi’nde meydana gelen
dış siyasi gelişmeleri devletin öncelikleri bakımından benzer ve farklı yönleriyle listeler
(E3.6, OB1). Öğrencilerden Atatürk Dönemi’nde dış siyasette izlenen barışçıl politikaların
evrensel barış açısından yerini ve önemini açıklamaları istenir (D4.5). Atatürk Dönemi’nde
meydana gelen dış siyasi gelişmeleri karşılaştırmak için yapılandırılmış grid kullanılır.
19