Page 67 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 67

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                                                                         KİMYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  Programlar  arası  bileşenlerden  bir  diğeri  değerlerdir.  Değerler  istendik  toplum  yapısının  oluşturulabilmesi
       T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  bakımından  önemlidir.  Öğrencilerin  saygı,  sevgi,  vatanseverlik,  temizlik,  sağlıklı  yaşam,  estetik  gibi
                         ÖĞRENME  Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğretme-öğrenme uygulamalarında etkinlik kâğıdı,
       2. T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NA AİT  ÜNİTELER
                  değerlerle donatılması daha mutlu bireyler ve daha mutlu bir toplum oluşturulmasını sağlayacaktır. Değerlerin
                        KANITLARI deney raporu, yansıtma notu, kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı, akran değerlendirme
                  öğrenme-öğretme uygulamaları içerisinde desteklenmesi beklenmektedir. Öğrencilerin değerler çerçevesinde
                         (Ölçme ve  formu, öz değerlendirme formu kullanılabilir.
                  belirlenen davranışlarının takdir edilmesi, öğretmenlerin değerler doğrultusunda rol model teşkil etmeleri ve
          12. SINIF  Değerlendirme)
                                   Öğrencilerden  seçtiği  kimyasal  bir  tepkimenin  gerçekleşme  sürecini  farklı  materyaller
                  değerlerin öğretimin içeriğiyle bütünleşik olarak öğrencilere kazandırılması beklenmektedir.
                                   kullanarak süreç aşamalı modellemesi istenebilir. Performans görevi “tepkimeyi belirle-
                                               1. MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
                                   me, uygun materyal seçme, tepkime aşamalarını takip etme, kendi modelinin bilimsel mo-
                                   dele uygunluğu” ölçütlerini içeren derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                               Bu ünitede Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden sürecin anlaşılabilmesi açısından
                                   Öğrenciler, performans görevi çerçevesinde gazların madde miktarı, hacmi, basıncı ve sı-
                                                                                            Temel Kabuller
                               Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ve bu özelliklerin oluşumuna etki eden unsurlar,
                               Millî Mücadele sürecinde yaşanan olaylar ile Atatürk Dönemi’ndeki iç ve dış siyasi geliş-
                                   layabilir. Sürecin bütünü “araştırma sorusu oluşturabilme, bağımlı-bağımsız değişkenleri
                               meler ele alınacaktır. Ünite sonunda öğrencilerin bu konularla ilgili gerekli bilgi, beceri ve
                                   ve kontrol değişkenlerini belirleyebilme, denemeler yapabilme, elde ettiği sonuçlara da-
                                                         BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER
                               değerleri kazanmaları amaçlanmaktadır.                      Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L
                                   yalı grafik çizebilme ve belirlediği ilişkileri matematiksel modelleyebilme” ölçütlerini içeren
                                  ÖĞRENCİ PROFİLİ  PROGRAMLARININ   ÖĞRENME   ÖĞRENME KANITLARI  ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                   derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                         KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                                    ÖĞRETİM
                   DERS SAATİ 22 TEMEL YAKLAŞIMI           ÇIKTILARI  (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)  YAŞANTILARI  Köprü Kurma  A Ş
                         ALAN      toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.     Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                   Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında  T I R M A
                   BECERİLERİ SBAB3.  Tarihsel  Empati  (SBAB3.1.  Tarihsel  Bağlamsallaştırma,  KB.2.13.  Yapılandırma,
                ÖĞRENME-ÖĞRETME                             Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
                                                                                 Türkiye
                               KB2.14.Yorumlama), SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme (KB2.17. Değerlen-
                      YAŞANTILARI                               Erdem-Değer-Eylem  Yüzyılı Maarif
                                   caklığı arasındaki ilişkileri ortaya koyacağı bir deneyi tasarlayabilir; uygulayabilir ve rapor- Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I
                               dirme), SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (KB2.7. Karşılaştırma)
                                                                 Sistem Düşüncesi
                            PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
                     Temel Kabuller Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal olayları, fiziksel ve kimyasal bazı olayların sembolik
                                                                                Modeli’nde
                                   gösterimlerini, asit-baz kavramlarını, kütlenin korunumu kanununu, maddenin tane-
                                                                                değerlerin
                  KAVRAMSAL        cikli yapısını, atom ve molekül kavramlarını, gazların temel özelliklerini bildiği kabul
                                                                                   yeri
                    BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.20. Sentezleme
                                   edilmektedir.
                                                   Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
                    EĞİLİMLER E2.1. Empati, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitik Düşünme
            Ön Değerlendirme Süreci
                  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde  yer  alan  değerler  ve  bu  değerlerle  ilişkilendirilen  öğrenme-öğretme
                                   kimyasal tepkimenin gerçekleşme süreci ile kütlenin korunumu kanunu arasında ilişki kur-
                  uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
           PROGRAMLAR ARASI        maları, maddenin gaz hâline ait bilgilerini katı ve sıvı hâline ait bilgileri ile karşılaştırmaları
                  BİLEŞENLER -     istenebilir.
                  T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi 12. sınıf Modern Türk Devletinin Doğuşu ünitesi 3. öğrenme çıktısına
               Sosyal-Duygusal   SDB1.1.  Kendini  Tanıma  (Öz  Farkındalık),  SDB1.2.  Kendini  Düzenleme  (Öz  Düzenleme),
                  ilişkin öğrenme-öğretme uygulamalarında değerlerin nasıl yer aldığı aşağıda görülmektedir:
                      Köprü Kurma Öğrencilere bir  değişimin kimyasal olup olmadığının nasıl anlaşılabileceği sorulabilir. Gün-
             Öğrenme Becerileri  SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
                                   lük hayatta karşılaşılabilecek kimyasal bir olay örnek verilir. Bu örnek aracılığı ile olayın
          T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                               Verme
                                   alt mikro boyutuna, makroskobik boyutuna ve sembolik gösterimine öğrencilerin dikkati
                                İTA.12.1.3
                                   çekilebilir.
                                Grup çalışması yoluyla öğrencilerin Millî Mücadele’nin Doğu Cephesi’nde Ermenilerle mü-
                      Değerler  D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
                  Öğretme-Öğrenme
                                cadele ve Gümrü Antlaşması’nı; Güney Cephesi’nde Maraş, Urfa, Antep ve Adana’da Fran-
                       Uygulamaları KİM.10.1.1
                                sız ve Ermenilere karşı gerçekleştirilen mücadeleler ile Ankara Antlaşması’nı; Batı Cep-
          Okuryazarlık Becerileri  OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
                                hesi’nde Yunanlara karşı gerçekleştirilen I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya ve
                                   Öğrencilerden herhangi bir kimyasal değişimin gözlemlenebilir göstergelerinin neler oldu-
                                Büyük Taarruz muharebeleri ile Mudanya Ateşkesi’ni ve Lozan Barış Antlaşması’nı verilen
                                   ğuna ilişkin fikirlerini açıkça paylaşmaları istenir (SDB2.1). Öğrenciler; kimyasal değişim-
             DİSİPLİNLER ARASI   kaynaklar üzerinden incelemeleri sağlanır (SDB2.2, SBAB2.3, SBAB10.1). Gruplar, hatırat-
                                   lerin kanıtları olarak enerji değişimi (sıcaklık değişimi veya ışık oluşumu), gaz çıkışı, renk
                     İLİŞKİLER Coğrafya, Sosyoloji, Uluslararası İlişkiler
                                lar üzerinden Büyük Taarruz’un başlangıç tarihinin belirlenmesini açıklar ve bu gelişmeleri
                                   değişimi veya yeni bir katının oluşumu gibi göstergeleri tanımlar (OB1). Öğrenciler, farklı
                                tarih şeridi üzerinde kronolojik olarak sıralar (SBAB1.2). Kaynaklardan elde ettiği bilgileri
                                   gözlemlenebilir göstergelere sahip kimyasal tepkimelere ilişkin deneyleri gözlemler; veri
              BECERİLER ARASI   kullanarak Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmeleri sonuçları açısından
                                   toplar ve gözlem sonucunda bilimsel bakış açısıyla elde ettiği veri sonuçlarını etkinlik kâğı-
                     İLİŞKİLER SBAB1.2.  Sıralama,  SBAB2.1.  Meraka  Dayalı  Soru  Sorma,  SBAB2.3.  Kaynağı  İnceleme,
                                karşılaştırır (KB3.1). Öğrenciler Maarif Kongresi’ni, İstiklal Marşı’nı ve İstiklal Marşı’nın kabul
                                   dına kaydeder (KB2.2, D3.3, OB1, OB7). Bu şekilde araştırmacı olmaya teşvik edilerek ça-
                               SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, SBAB10.1. Harita Okuma, SBAB11.1. Tablo, Grafik,
                                                                                                    -
                                sürecini millî bilince sahip olma açısından çözümler (D19.1).
                                   lışkanlık değeri kazanmaları desteklenir. Öğrencilerin gözlemlenen göstergeleri alt mikro
                               Şekil ve Diyagram Okuma ve Yorumlama, KB3.1. Karar Verme, KB3.2. Problem Çözme
                                   seviyede tepken taneciklerinin yeniden düzenlenmesi (kimyasal değişim) temelinde açık-
                                dayanışmasına örnekler verir (D16.2)                                -
                                   lamaları açık uçlu sorular sorularak sağlanır (OB1). Etkinlik kâğıtları “öğrencilerin kimyasal
                                melerin yeni Türk devletinin kuruluşuna etkilerine dair çıkarımda bulunur (SDB3.3). Yeni
                                   değişimlerin kanıtlarını tanımlayabilmesi, kanıtlara ilişkin veri toplayabilmesi ve kanıtları
                                Türk devletinin Asya Hun Devleti’nden bu yana devam eden Türk devlet geleneğinin bir
                           Değerler öğrenme-öğretme uygulamalarında içerikle ve kullanılan yöntemlerle
                                   açıklayabilmesi” ölçütlerine ilişkin derecelendirme ölçeği ile hem öğretmen hem de öğ-
                                temsilcisi olduğunu açıklar. Öğrenme sürecinin değerlendirilmesi  amacıyla öğrencilere
                           iliskilendirilerek desteklenmelidir.
                                   renci tarafından değerlendirilebilir (SDB1.2).
                                çalışma yaprağı verilir.
                                İTA.12.1.4
                                Öğrencilerin verilen tarih şeridi üzerinden II. Meclisin açılışı, Halk Fırkasının kurulması,
                                Ankara’nın başkent oluşu, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasının kurulması, Takrir-i Sükûn
                                Kanunu’nun çıkarılması ve İstiklal Mahkemelerinin yeniden kurulması, Atatürk’e suikast
                                planının ortaya çıkması, Serbest Cumhuriyet Fırkasının kurulması ve Menemen Olayı’nı   67
       42                       incelemeleri ve sunulan farklı kaynaklardan yararlanarak bu gelişmeler ile yeni Türk dev-
                                letinin kurumsallaşması arasında ilişki kurmaları istenir. Örnek olaylardan hareketle çok
                                partili siyasi hayata geçiş sürecinde Atatürk’ün yürüttüğü faaliyetlerin gerekçelerini açık-  15
                                lamaları sağlanır (OB6, E3.5). Performans görevi olarak Atatürk Dönemi’nde meydana ge-
                                len iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin kurumsallaşmasındaki rolüne yönelik köşe
                                yazısı hazırlamaları istenir (SDB1.2, KB3.2).
                                İTA.12.1.5
                                Öğrencilerin verilen farklı kaynaklar üzerinden nüfus mübadelesi, yabancı okullar sorunu,
                                dış borçlar sorunu, Irak sınırı ve Musul Sorunu, Milletler Cemiyetine üyelik, Balkan Antantı
                                ve Sadâbad Paktı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi ve Hatay’ın ana vatana katılması konula-
                                rını incelemeleri sağlanır. Bu süreçte öğrenciler yeni Türk devletinin dış siyasetteki önce-
                                liklerini tespit eder. Ulaştığı bilgilerden yola çıkarak Atatürk Dönemi’nde meydana gelen
                                dış siyasi gelişmeleri devletin öncelikleri bakımından benzer ve farklı yönleriyle listeler
                                (E3.6, OB1). Öğrencilerden Atatürk Dönemi’nde dış siyasette izlenen barışçıl politikaların
                                evrensel barış açısından yerini ve önemini açıklamaları istenir (D4.5). Atatürk Dönemi’nde
                                meydana gelen dış siyasi gelişmeleri karşılaştırmak için yapılandırılmış grid kullanılır.








                                                                                                        19
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72