Page 68 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 68

BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
             10. SINIF
               Öğrenme-öğretme uygulamalarını tamamlayan bir diğer bileşen ise okuryazarlık becerileridir. Okuryazarlık
               becerilerinin geliştirilmesini sağlamak amacıyla bu becerilere işaret eden uygulamalara yer verilmektedir.
                                                             1. TEMA: ENERJİ

                                                                                     KİMYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                                                     Temel Kabuller
                                   Bu temanın içeriğini canlı yaşamında enerjinin önemi, besinlerden enerji eldesi ve enerji
                                   metabolizması oluşturmaktadır. Tema kapsamında öğrencilerin canlı yaşamının devamlı-
                         ÖĞRENME  Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğretme-öğrenme uygulamalarında etkinlik kâğıdı,
                                   lığı için enerjinin neden gerekli olduğunu sorgulamaları, besinlerden elde edilen enerjinin
                                                  BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER
                        KANITLARI deney raporu, yansıtma notu, kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı, akran değerlendirme
                                   metabolik süreçlere katkısına ve insanda enerji eldesi için sindirim, emilim ve taşımanın
                         (Ölçme ve  formu, öz değerlendirme formu kullanılabilir.  Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L
                          ÖĞRENCİ PROFİLİ
                                   gerekliliğine  dair  bilimsel  çıkarım  yapmaları,  fotosentez  ve  fermantasyonla  ilgili  deney
                  KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                     Değerlendirme)  Öğrencilerden  seçtiği  kimyasal  bir  tepki                  Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I sı-
                            ÖĞRETİM
                                                            ÖĞRENME KANITLARImenin  gerçekleşme  sürecini  farklı  materyaller
                          PROGRAMLARININ  yapmaları, farklı besin gruplarından enerji eldesi süreçlerini karşılaştırmaları, kemosen-
                                                    ÖĞRENME
                                                                     ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                                          (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)
                                                    ÇIKTILARI
                                                                       YAŞANTILARI
                                  kullanarak süreç aşamalı modellemesi istenebilir. Performans görevi “tepkimeyi belirle-
                          TEMEL YAKLAŞIMI tez hakkında bilgi toplamaları, fotosentez ve hücresel solunum reaksiyonlarıyla ilgili bi-
                                                                                         Köprü Kurma
                                  me, uygun materyal seçme, tepkime aşamalarını takip etme, kendi modelinin bilimsel mo-
                                  dele uygunluğu” ölçütlerini içeren derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                                   amaçlanmaktadır.
                                                                           Türkiye
                                                                                                    A Ş T I R M A
                                  Öğrenciler, performans görevi çerçevesinde gazların madde miktarı, hacmi, basıncı ve
                                                    Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
                       DERS SAATİ 34                    Erdem-Değer-Eylem  Yüzyılı Maarif
                                  caklığı arasındaki ilişkileri ortaya koyacağı bir deneyi tasarlayabilir; uygulayabilir ve rapor-
                                                                               Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                  layabilir. Sürecin bütünü “araştırma sorusu oluşturabilme, bağımlı-bağımsız değişkenleri
                    PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER           Sistem Düşüncesi  Modeli’nde
                                                                        okuryazarlık
                             ALAN   ve kontrol değişkenlerini belirleyebilme, denemeler yapabilme, elde ettiği sonuçlara da-
                                                                        becerilerinin
                       BECERİLERİ  yalı grafik çizebilme ve belirlediği ilişkileri matematiksel modelleyebilme” ölçütlerini içeren
                                                                            yeri
                                  derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                                   FBAB9. Bilimsel Model Oluşturma
                                            Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
                                  Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında
               İçerisinde  bulunduğumuz  bilgi  çağında  öğrenciler  istedikleri  bilgilere  kolayca  ulasabilmektedir.  Bununla
                      KAVRAMSAL  toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
               birlikte öğrencilerin ulaştıkları bilgilerin doğruluğunu ve güvenilirliğini belirleyebilmeleri, edindikleri bilgileri
                        BECERİLER KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.8. Sorgulama
                                                                                   BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                ÖĞRENME-ÖĞRETME
               doğru anlamlandırabilmeleri önem kazanmıştır. Geliştirilen teknolojileri etkili, verimli ve güvenli bir şekilde
                      YAŞANTILARI
               kullanabilmeleri,  internet  üzerinden  gelir  elde  etmenin  kolaylaştığı  günümüzde  temel  finansal  terimleri
                        EĞİLİMLER E1.1. Merak, E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık, E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik,
                     Temel Kabuller Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal olayları, fiziksel ve kimyasal bazı olayların sembolik
                                   BİY.10.1.3
               anlayabilmeleri  ve  sorumluluklarının  farkına  varmaları  gerekmektedir.  Bu  nedenle  okuryazarlık  becerileri,
                                   E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme
                                  gösterimlerini, asit-baz kavramlarını, kütlenin korunumu kanununu, maddenin tane-
                                   a-b)  “Bir bitki fotosentez esnasında hangi maddeleri kullanır ve üretir?” gibi sorularla ko-
               programın önemli bir bileşenini oluşturmaktadır ve öğrenme-öğretme uygulamalarında okuryazarlık becerileri
                                  cikli yapısını, atom ve molekül kavramlarını, gazların temel özelliklerini bildiği kabul
                                   nuya dikkat çekilir (E1.1). Öğrencilerin fotosentezin gerçekleşme sürecine ilişkin bilgi ihti-
               hem öğretimin içeriğiyle hem de kullanılan öğretim yöntem ve teknikleriyle bütünleşik olarak sürece dâhil
                PROGRAMLAR ARASI
                                  edilmektedir.
                                   yaçlarını fark etmeleri sağlanır. Bilim tarihinde fotosentez ile ilgili yapılan çalışmalara (Jan
               edilebilmektedir.  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde  yer  alan  okuryazarlık  becerileri  ve  bu  becerilerle
                       BİLEŞENLER
                                   Baptist van Helmont, Joseph Priestley, Jan Ingenhousz, Melvin Calvin, Robin Hill’in çalış-
               ilişkilendirilen öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
             Ön Değerlendirme Süreci
                                   maları) ilişkin bilgiler verilir. Öğrencilerden bu bilgileri fotosentezde kullanılan ve üretilen
                    Sosyal-Duygusal   kimyasal tepkimenin gerçekleşme süreci ile kütlenin korunumu kanunu arasında ilişki kur-
                                   maddelere göre yapılandırmaları ve fotosentezle ilgili kontrollü bir deney tasarlamak üze-
                  Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme),
               Biyoloji  dersi  10.  sınıf  Enerji  teması  4.  öğrenme  çıktısına  ilişkin  öğrenme-öğretme  uygulamalarında
                                  maları, maddenin gaz hâline ait bilgilerini katı ve sıvı hâline ait bilgileri ile karşılaştırmaları
                                   re kullanmaları istenir. Sentezledikleri bilgileri kullanarak tasarladıkları deneylerin amaç-
                                   SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
               okuryazarlık becerilerinin nasıl yer aldığı aşağıda görülmektedir:
                                  istenebilir.
                                   ları ile bağımlı ve bağımsız değişkenlerini tanımlamaları istenir. Deneylerini grup çalışması
                                   ile yapmaları beklenir.  Öğrenciler, deneyi gerçekleştirirken dikkatlerini olumsuz etkileyen
                          Değerler D3. Çalışkanlık, D12. Sabır, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı
                       Köprü Kurma Öğrencilere bir  değişimin kimyasal olup olmadığının nasıl anlaşılabileceği sorulabilir. Gün-
                                   faktörleri kontrol etmeleri ve deneye devam etmek için isteklerini sürdürmeleri konusun-
                                  lük hayatta karşılaşılabilecek kimyasal bir olay örnek verilir. Bu örnek aracılığı ile olayın
                                   da cesaretlendirilir (SDB1.2, D3.4, D12.3). Öğrenciler, deney sonuçlarının analizini yaparak
                       Okuryazarlık
               Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık,
                                  alt mikro boyutuna, makroskobik boyutuna ve sembolik gösterimine öğrencilerin dikkati
                                   ulaştıkları sonuçları fotosentez olayı ile ilişkilendirir; elde ettikleri verileri açıklamak için
                         Becerileri  çekilebilir.
                                   OB7. Veri Okuryazarlığı
                                   sunum veya rapor hazırlar. Öğrencilerden etkili iletişim becerilerini kullanmaları ve grup
                  Öğretme-Öğrenme   arkadaşlarına nazik davranmaları istenerek saygı değeri vurgulanır (D14.1, OB7, E3.7).
                 DİSİPLİNLER ARASI
                       Uygulamaları KİM.10.1.1
                                   BİY.10.1.4
                         İLİŞKİLER Kimya, Fizik
                                  Öğrencilerden herhangi bir kimyasal değişimin gözlemlenebilir göstergelerinin neler oldu-
                                   a-b-c)  Öğrencilerden “Işık enerjisi kullanılmadan besin sentezi nasıl gerçekleşir?” sorusu-
                                  ğuna ilişkin fikirlerini açıkça paylaşmaları istenir (SDB2.1). Öğrenciler; kimyasal değişim-
                                   na cevap bulmaları istenir. Öğrenciler, bilgiye ulaşmak için kullanacakları araçları belirler.
                                  lerin kanıtları olarak enerji değişimi (sıcaklık değişimi veya ışık oluşumu), gaz çıkışı, renk
                  BECERİLER ARASI  Öğrencilerden belirledikleri araçları kullanarak kemosentez hakkında araştırma yapmala-
                                  değişimi veya yeni bir katının oluşumu gibi göstergeleri tanımlar (OB1). Öğrenciler, farklı
                                   rı, bilgi toplamaları (OB1) ve ulaştıkları bilgileri doğrulamaları istenir. Bu süreçte kemosen-
                         İLİŞKİLER KB3.1. Karar Verme
                                  gözlemlenebilir göstergelere sahip kimyasal tepkimelere ilişkin deneyleri gözlemler; veri
                                   tez tepkimelerine değinilmez.
                                  toplar ve gözlem sonucunda bilimsel bakış açısıyla elde ettiği veri sonuçlarını etkinlik kâğı-
                                   ç) Öğrencilerden doğruladıkları bilgilere ve telif hakkı olmayan görsellere yer verdikleri bir
                                  dına kaydeder (KB2.2, D3.3, OB1, OB7). Bu şekilde araştırmacı olmaya teşvik edilerek ça-
                                   bilgi görseli hazırlamaları istenir (OB4, E2.2, D3.3). Öğrencilerin oluşturacağı bilgi görseli,
                                  lışkanlık değeri kazanmaları desteklenir. Öğrencilerin gözlemlenen göstergeleri alt mikro
                                   analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                         Öğrenme-öğretme uygulamalarında okuryazarlık becerilerinin gelişimini sağlayacak şekilde
                                  seviyede tepken taneciklerinin yeniden düzenlenmesi (kimyasal değişim) temelinde açık-
                                   BİY.10.1.5
                         etkinlik planlaması yapılmalıdır.
                                  lamaları açık uçlu sorular sorularak sağlanır (OB1). Etkinlik kâğıtları “öğrencilerin kimyasal
                         Biyoloji dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin bilgi
                                   a-b) “Sindirim nedir?”, “Sindirim nerede ve nasıl gerçekleşir?” gibi sorularla öğrencilerin
                                  değişimlerin kanıtlarını tanımlayabilmesi, kanıtlara ilişkin veri toplayabilmesi ve kanıtları
                         okuryazarlıklarının geliştirilmesini sağlamak amacıyla öğrencilerden bilgi toplamaları ve
                                   sindirim konusundaki bilgi ihtiyaçlarını fark etmeleri sağlanır. Görseller kullanılarak öğren-
                                  açıklayabilmesi” ölçütlerine ilişkin derecelendirme ölçeği ile hem öğretmen hem de öğ-
                         ulaştıkları bilgileri güvenilir kaynaklardan doğrulamaları istenmiştir.
                                   cilerden omurgalı canlıların mide ve diş yapılarını karşılaştırmaları, diş çeşitleri ile beslen-
                                  renci tarafından değerlendirilebilir (SDB1.2).
                                   me arasındaki ilişkiyi sorgulamaları, bağırsak uzunluklarının beslenme tipine göre değişip
                                   değişmediğine ilişkin soruları cevaplamaları istenir. Öğrenciler, ulaştıkları bilgiler ışığında   29
                                   canlılarda sindirim çeşitlerini (hücre içi ve hücre dışı sindirim) ve sindirim yapılarını kuş,
      68                                                                                 (SDB1.2). Elde et-
                                   tikleri bilgileri özetleyerek sindirim çeşitlerini ve yapılarını oluşturdukları ölçütlere (dişlerin
                                   yapısı, mide yapısı ve bağırsak uzunluğu) göre ayrıştırır.
        42
                                   c-ç) Öğrencilerden tanımladıkları ölçütleri kullanarak canlılarda sindirim çeşitleri ve yapı-
                                   larını sınıftaki arkadaşlarıyla iş birliği içinde ve saygı çerçevesinde gruplandırmaları istenir
                                   (D14.1). Yaptıkları gruplandırmaların bilimsel karşılığını güvenilir kaynaklardan bulmaları ve
                                   kendi gruplandırmalarını bilimsel gruplandırmalarla karşılaştırmaları beklenir.
                                   Öğrenciler, canlılarda sindirim çeşitlerini ve yapılarını isimlendirir. Öğrencilerden yaptık-
                                   ları gruplandırmaları konunun daha iyi anlaşılması amacıyla posterle/modelle ya da uy-
                                   gun web araçlarını kullanarak yaratıcılıklarını ortaya koydukları farklı metotlarla sunmaları
                                   istenir (OB1, OB2). Öğrencilerin örnek olarak verilen canlılarda sindirim çeşitleri ve sin-
                                   yapmalarını sağlamak için yapılandırılmış grid kullanılabilir. Yapılandırılmış grid, puanlama
                                   anahtarı ile puanlanabilir.
         34
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73