Page 65 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 65
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.11.2.1. Web tabanlı CBS aracılığı ile harita uygulamaları yapabilme
b) Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita çözümler.
c) Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak haritadan çıkarım yapar.
ç) Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita oluşturur.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Web Tabanlı CBS
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI a) Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita okur. COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Anahtar Kavramlar birleştirme, bulut bilişim, çakıştırma, detay, genelleme, hikâye haritası, sembol, sorgula-
2. ÜNİTE: MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
ma, yaşayan atlas, web CBS
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
ÖĞRENME
Bu ünitede web tabanlı CBS aracılığıyla tematik haritalar üzerinde uygulamalar (harita
KANITLARI Öğrenme çıktısı; kontrol listesi, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı,
okuma, haritayı çözümleme, haritadan çıkarım yapma ve harita oluşturma) yapılabilmesi
(Ölçme ve öz değerlendirme formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
katkı sağlamaktadır. Bu nedenle öğrencilerin becerilerini geliştirebilmeleri ve eyleme geçirebilmeleri için
amaçlanmaktadır.
Değerlendirme) Performans görevi olarak öğrencilerden çeşitli mekânsal verileri kullanarak web tabanlı
eğilimler, öğrenme-öğretme uygulamalarının önemli bir bileşenidir.
CBS aracılığıyla harita oluşturmaları istenebilir. Hazırlanan çalışma; harita okuma, haritayı
çözümleme, haritadan çıkarım yapma ve harita oluşturma ölçütlerine göre değerlendiri-
DERS SAATİ 12
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan eğilimler ve bu eğilimlerle ilişkilendirilen öğrenme öğretme
lebilir.
uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
ÖĞRENME-ÖĞRETME
ALAN
YAŞANTILARI
BECERİLERİ SBAB10. Harita
Temel Kabuller Öğrencilerin mekânsal bilgi teknolojilerine ait bileşenleri kullanarak basit tematik harita-
Coğrafya dersi 11. sınıf Mekânsal Bilgi Teknolojiler ünitesi 1. öğrenme çıktısının öğrenme öğretme
lar yapabildiği kabul edilmektedir.
uygulamalarında eğilimlere nasıl yer verildiği aşağıda gösterilmektedir:
KAVRAMSAL
Ön Değerlendirme Süreci Verilere genel ağ aracılığıyla kolayca ulaşabilmenin ve sistemdeki bilgilere bağlı olarak
BECERİLER -
sorgulamalar yapabilmenin avantajları üzerine bir liste oluşturulabilir.
Köprü Kurma Web tabanlı CBS uygulamalarından yararlanılarak oluşturulan haritaların mobil cihazlara
EĞİLİMLER E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E3.1. Uzmanlaşma, E3.4. Gerçeği Arama,
aktarılması ile bunların günlük hayatta kullanıcılara sağladığı avantajlar arasında bağlantı
E3.7. Sistematik Olma, E3.8. Soru Sorma
kurulabilir.
Öğrenme-öğretme
PROGRAMLAR ARASI
Uygulamaları COĞ.11.2.1.
BİLEŞENLER
Öğrencilerden web tabanlı CBS uygulamaları hakkında genel ağ üzerinden bilgi toplama-
Sosyal-Duygusal ları istenebilir. Toplanan veriler aracılığıyla bilgisayar tabanlı ve web tabanlı CBS uygula-
Öğrenme Becerileri SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma),
maları arasındaki kullanım farklılıklarını gösteren bir tablo oluşturulabilir (SBAB11.2, OB2).
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
Bu süreçte iş birlikli öğrenme yöntemi kullanılabilir. Öğrencilerin hazırlanan bu tabloyu
incelemesi ve yorumlaması sağlanabilir. Web tabanlı CBS uygulamalarıyla hazırlanmış ha-
ritalar üzerinden okuma, çözümleme ve çıkarım yapma aşamaları gerçekleştirilir (OB4).
Değerler D3. Çalışkanlık, D7. Estetik
Bilişim teknolojileri kullanılarak genel ağ üzerinden web tabanlı CBS uygulamasına giriş
yapılır. Uygulamanın kullanıcı arayüzünde bulunan katman yöneticisi, menü arama çubu-
Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı
ğu, nesne gezgini, araç çubuğu, çizim ekranı vb. hakkında öğretmen rehberliğinde bilgi
edinilir (OB2). Öğrencilerin harita oluşturma sürecini takip edebilecekleri kontrol listesi
DİSİPLİNLER ARASI paylaşılır. Kullanıcı arayüzünden işlem basamakları takip edilerek yeni bir harita oluştu-
rulur (OB7, E1.4, E3.7, MAB4). Oluşturulan harita üzerinde katman ekleme, görüntüleme,
İLİŞKİLER Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
düzenleme vb. işlemler yapılır (D7.1, KB3.2, OB2). Hazırlanan harita, amaca uygun biçimde
kullanılır, gerektiğinde zihinde canlandırılır ve kontrol listesiyle değerlendirilebilir (OB7,
BECERİLER ARASI SDB1.2, SDB2.1, SDB2.2, E3.1, E3.4, E3.8, D3.1).
İLİŞKİLER KB3.2. Problem Çözme, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme, SBAB11. Tab-
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden çeşitli mekânsal verileri kullanarak
lo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
web tabanlı CBS üzerinden harita oluşturmaları istenebilir. Performans görevi, anali-
tik dereceli puanlama anahtarı, öz ve grup değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
Eğilimlerin öğrenme-öğretme uygulamalarında sürecin doğal bir bileşeni olarak
(SDB1.2, SDB1.3).
yer almaktadır ve becerileri destekleyecek şekilde kullanılmaktadır.
72
Programlar arası bileşenlerden biri olan sosyal duygusal öğrenme becerisi öğrencilerin öğrenme çıktısına
ulaşırken sosyal duygusal yönden de bütüncül gelişimini desteklemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin bireysel
farklılıklarını, okul ve çevrenin koşullarını ve geleceğin beklentilerini göz önünde bulundurarak öğrencilerin
öz farkındalık, öz düzenleme, iletişim, iş birliği, sosyal farkındalık ve sorumlu karar verme gibi becerilerinin
geliştirilmesi gerekmektedir. Böylece öğrenciler, topluma daha iyi uyum sağlayacak ve toplumun ihtiyaçlarının
farkında olacaktır. Bu amaçlar doğrultusunda öğrenme-öğretme uygulamaları planlanırken öğrencilerin sosyal
duygusal öğrenme becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalara yer verilmesi önemlidir. 71
65