Page 65 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 65

ÖĞRENME ÇIKTILARI
                      VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.11.2.1. Web tabanlı CBS aracılığı ile harita uygulamaları yapabilme
                                            b)  Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita çözümler.
                                            c)  Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak haritadan çıkarım yapar.
                                            ç)  Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita oluşturur.
                          İÇERİK ÇERÇEVESİ  Web Tabanlı CBS
                 COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  a)  Web tabanlı CBS uygulamasını kullanarak harita okur. COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                          Anahtar Kavramlar birleştirme, bulut bilişim, çakıştırma, detay, genelleme, hikâye haritası, sembol, sorgula-
                                                 2. ÜNİTE: MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
                                        ma, yaşayan atlas, web CBS
                  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                ÖĞRENME
                                      Bu  ünitede  web  tabanlı  CBS  aracılığıyla  tematik  haritalar  üzerinde  uygulamalar  (harita
                               KANITLARI Öğrenme çıktısı; kontrol listesi, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı,
                                      okuma, haritayı çözümleme, haritadan çıkarım yapma ve harita oluşturma) yapılabilmesi
                                (Ölçme ve  öz değerlendirme formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
                  katkı sağlamaktadır.  Bu nedenle öğrencilerin becerilerini geliştirebilmeleri ve eyleme geçirebilmeleri için
                                      amaçlanmaktadır.
                            Değerlendirme) Performans görevi olarak öğrencilerden çeşitli mekânsal verileri kullanarak web tabanlı
                  eğilimler, öğrenme-öğretme uygulamalarının önemli bir bileşenidir.
                                        CBS aracılığıyla harita oluşturmaları istenebilir. Hazırlanan çalışma; harita okuma, haritayı
                                        çözümleme, haritadan çıkarım yapma ve harita oluşturma ölçütlerine göre değerlendiri-
                            DERS SAATİ 12
                  Türkiye Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde  yer  alan  eğilimler  ve  bu  eğilimlerle  ilişkilendirilen  öğrenme  öğretme
                                        lebilir.
                  uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
                        ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                ALAN
                             YAŞANTILARI
                            BECERİLERİ SBAB10. Harita
                             Temel Kabuller Öğrencilerin mekânsal bilgi teknolojilerine ait bileşenleri kullanarak basit tematik harita-
                  Coğrafya  dersi  11.  sınıf  Mekânsal  Bilgi  Teknolojiler  ünitesi  1.  öğrenme  çıktısının  öğrenme  öğretme
                                        lar yapabildiği kabul edilmektedir.
                  uygulamalarında eğilimlere nasıl yer verildiği aşağıda gösterilmektedir:
                           KAVRAMSAL
                      Ön Değerlendirme Süreci Verilere genel ağ aracılığıyla kolayca ulaşabilmenin ve sistemdeki bilgilere bağlı olarak
                            BECERİLER -
                                        sorgulamalar yapabilmenin avantajları üzerine bir liste oluşturulabilir.
                              Köprü Kurma Web tabanlı CBS uygulamalarından yararlanılarak oluşturulan haritaların mobil cihazlara
                             EĞİLİMLER E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E3.1. Uzmanlaşma, E3.4. Gerçeği Arama,
                                        aktarılması ile bunların günlük hayatta kullanıcılara sağladığı avantajlar arasında bağlantı
                                       E3.7. Sistematik Olma, E3.8. Soru Sorma
                                        kurulabilir.
                          Öğrenme-öğretme
                    PROGRAMLAR ARASI
                              Uygulamaları COĞ.11.2.1.
                           BİLEŞENLER
                                        Öğrencilerden web tabanlı CBS uygulamaları hakkında genel ağ üzerinden bilgi toplama-
                        Sosyal-Duygusal   ları istenebilir. Toplanan veriler aracılığıyla bilgisayar tabanlı ve web tabanlı CBS uygula-
                      Öğrenme Becerileri  SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma),
                                        maları arasındaki kullanım farklılıklarını gösteren bir tablo oluşturulabilir (SBAB11.2, OB2).
                                       SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
                                        Bu süreçte iş birlikli öğrenme yöntemi kullanılabilir. Öğrencilerin hazırlanan bu tabloyu
                                        incelemesi ve yorumlaması sağlanabilir. Web tabanlı CBS uygulamalarıyla hazırlanmış ha-
                                        ritalar üzerinden okuma, çözümleme ve çıkarım yapma aşamaları gerçekleştirilir (OB4).
                              Değerler D3. Çalışkanlık, D7. Estetik
                                        Bilişim teknolojileri kullanılarak genel ağ üzerinden web tabanlı CBS uygulamasına giriş
                                        yapılır. Uygulamanın kullanıcı arayüzünde bulunan katman yöneticisi, menü arama çubu-
                    Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı
                                        ğu, nesne gezgini, araç çubuğu, çizim ekranı vb. hakkında öğretmen rehberliğinde bilgi
                                        edinilir (OB2). Öğrencilerin harita oluşturma sürecini takip edebilecekleri kontrol listesi
                      DİSİPLİNLER ARASI   paylaşılır. Kullanıcı arayüzünden işlem basamakları takip edilerek yeni bir harita oluştu-
                                        rulur (OB7, E1.4, E3.7, MAB4). Oluşturulan harita üzerinde katman ekleme, görüntüleme,
                             İLİŞKİLER Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
                                        düzenleme vb. işlemler yapılır (D7.1, KB3.2, OB2). Hazırlanan harita, amaca uygun biçimde
                                        kullanılır, gerektiğinde zihinde canlandırılır ve kontrol listesiyle değerlendirilebilir (OB7,
                       BECERİLER ARASI   SDB1.2, SDB2.1, SDB2.2, E3.1, E3.4, E3.8, D3.1).
                             İLİŞKİLER KB3.2. Problem Çözme, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme, SBAB11. Tab-
                                        Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden çeşitli mekânsal verileri kullanarak
                                       lo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
                                        web  tabanlı  CBS  üzerinden  harita  oluşturmaları  istenebilir.  Performans  görevi,  anali-
                                        tik  dereceli  puanlama  anahtarı,  öz  ve  grup  değerlendirme  formuyla  değerlendirilebilir
                             Eğilimlerin öğrenme-öğretme uygulamalarında sürecin doğal bir bileşeni olarak
                                        (SDB1.2, SDB1.3).
                             yer almaktadır ve becerileri destekleyecek şekilde kullanılmaktadır.
                  72
                  Programlar  arası  bileşenlerden  biri  olan  sosyal  duygusal  öğrenme  becerisi  öğrencilerin  öğrenme  çıktısına
                  ulaşırken sosyal duygusal yönden de bütüncül gelişimini desteklemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin bireysel
                  farklılıklarını, okul ve çevrenin koşullarını ve geleceğin beklentilerini göz önünde bulundurarak öğrencilerin
                  öz farkındalık, öz düzenleme, iletişim, iş birliği, sosyal farkındalık ve sorumlu karar verme gibi becerilerinin
                  geliştirilmesi gerekmektedir. Böylece öğrenciler, topluma daha iyi uyum sağlayacak ve toplumun ihtiyaçlarının
                  farkında olacaktır. Bu amaçlar doğrultusunda öğrenme-öğretme uygulamaları planlanırken öğrencilerin sosyal
                  duygusal öğrenme becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalara yer verilmesi önemlidir.   71















                                                                                                                 65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70