Page 61 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 61

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Türk dili ve Edebiyatı dersi 9. sınıf Anlamın Yapı Taşları temasında yer verilen temel kabuller, tema kapsamı
                  ve köprü kurma ilişkisi aşağıdaki gibidir.



                                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                             ÖĞRENME-ÖĞRETME  Öğrencilerin metin kavramı ve metnin yapısıyla ilgili temel bilgilere (serim-düğüm-çö-
                             Önceki
                                                 YAŞANTILARI
                           Öğrenmeler           Temel Kabuller  züm, giriş-gelişme-sonuç, dörtlük, dize, ölçü, kafiye düzeni, kafiye, redif, olay örgüsü,
                                                           şahıs kadrosu, zaman, mekân vb.) sahip olduğu kabul edilmektedir. Ayrıca Türkçenin şe-
                                                           kil bilgisiyle ilgili kurallarını ve edebî metinlerin ait olduğu dönemin sosyal, psikolojik ve
                                                           kültürel özelliklerini yansıttığını bildiği kabul edilmektedir.
                                          Ön Değerlendirme Süreci  Temel kabullerin (ön bilgilerin) tespit edilmesi için soru-cevaba dayalı grup tartışmaları
                                                           ile listeleme yapılır.

                                                 Köprü Kurma  9. sınıfın 2. temasında öğrenilen metin tahlilinin birinci ve ikinci aşaması, bu temada öğ-
                                                           renilecek edebî metinlerin yapısı ile ilgili üçüncü aşamaya temel oluşturur. Burada edini-
                                                           len bilgi ve becerilerle 9. sınıfın 4. temasında yapılacak tam metin tahliline hazırlık yapılır.
                                                                  Günlük Yaşam Bağlamı: Edebi zevkin oluşması
                                                           Hikâye, şiir gibi türlerin içerik ve anlam özellikleri yapı unsurlarıyla birleştirilerek çözüm-
                                                           leme ve değerlendirme süreci tamamlanır. Ayrıca metinlerin toplumdaki edebî zevkin
                                                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                           oluşmasında ve kültürler arası bir araç görevi üstlenmesindeki rolüne yönelik farkındalık
                                  Yeni öğrenilecek         kazanılır.
                                     bilgiler ve           Bu temada edinilen bilgi ve becerilerle metinlerde yer alan sanatsal, sosyolojik, psikolojik
                                                                   3. TEMA:  ANLAMIN YAPI TAŞLARI
                                    geliştirilecek         ve kültürel unsurlar değerlendirilir.
                                      beceriler       Bu temada edebî inceleme ve değerlendirme sürecinin önemli unsurlarından olan me-
                                                      tinde yapı konusu üzerinde durulur. Öğrencilerin metinleri olay, kişi, mekân, zaman gibi
                                              Öğrenme-Öğretme  Süreç Çerçevesi: Bu süreçte öncelikle Cumhuriyet Dönemi’nden bir hikâye incelenir. Ar-
                                                      yapı unsurları bakımından tahlil edebilmeleri amaçlanmaktadır. Yapı unsurlarının metne
                                                 Uygulamaları  dından ara metin olarak Yunus Emre’den bir şiir ele alınır. Bu sayede farklı iki türün yapı
                                                      ve anlama katkısı değerlendirilirken öğrencilere edebî eserleri kapsamlı bir bakış açısıyla
                                                           özelliklerinin karşılaştırılması amaçlanır. Daha sonra Cumhuriyet Dönemi’nden başlana-
                                TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                      inceleyebilme imkânı sunulur.
                                                           rak dil ve anlatım bakımından günümüze en yakın özellikleri taşıyan gezi yazısı türünde bir
                                                           metin, yapı unsurları bakımından tahlil edilir. Edebiyat atölyesinde, öğrencilerin okuduğu
                                    ÖĞRENME-ÖĞRETME  Öğrencilerin metin kavramı ve metnin yapısıyla ilgili temel bilgilere (serim-düğüm-çö- -
                                                           metinlerdeki mekânları kendi çevresi ile karşılaştırarak konuşmaları istenir. Sınırlandırıl-
                                                      bilmesi için farklı metin türleri (edebî, öğretici, çok modlu) tercih edilmiştir. Okuma metni
                                        YAŞANTILARI  züm, giriş-gelişme-sonuç, dörtlük, dize, ölçü, kafiye düzeni, kafiye, redif, olay örgüsü,
                                                           mış performans göreviyle ders kapsamında gerçekleştirilen bu süreç sonrasında öğren-
                                                      olarak Cumhuriyet Dönemi’nden başlanarak dil ve anlatım bakımından günümüze en yakın
                                        Temel Kabuller  şahıs kadrosu, zaman, mekân vb.) sahip olduğu kabul edilmektedir. Ayrıca Türkçenin şe-
                                                           cilere çok modlu bir metin olarak Anadolu’nun kültürünü aktaran bir belgesel dinletilir/
                                                      özellikleri taşıyan bir hikâye ve bir gezi yazısı incelenir. Dinleme/izleme metni için ‘’kültür’’
                                                   kil bilgisiyle ilgili kurallarını ve edebî metinlerin ait olduğu dönemin sosyal, psikolojik ve
                                                           izletilir ve tahlil edilir. Edebiyat atölyesinde öğrencilerden dinledikleri/izledikleri belgeseli
                                                      konulu bir belgesel ele alınır. Ayrıca, okuma becerilerinin geliştirilmesinde ara metin ola-
                                                   kültürel özelliklerini yansıttığını bildiği kabul edilmektedir.
                                                           infografik bir metne dönüştürmeleri istenir. Böylece yazılı anlatım süreci gerçekleştiril-
                                                      rak Eski Anadolu Türkçesi ile yazılmış bir şiir incelenir.
                                                           miş olur.
                                              DERS SAATİ 43 (Anlama: 23 / Anlatma: 20)
                                                           Metin Tahlili (Anlama)
                                 Ön Değerlendirme Süreci  Temel kabullerin (ön bilgilerin) tespit edilmesi için soru-cevaba dayalı grup tartışmaları
                                                   ile listeleme yapılır.
                                                           Okuma
                                                  ALAN
                                                           TDE2.1
                                              BECERİLERİ Metin Tahlili (Anlama): Okuma, Dinleme/İzleme; Edebiyat Atölyesi (Anlatma): Yazma, Ko-
                                         Köprü Kurma  9. sınıfın 2. temasında öğrenilen metin tahlilinin birinci ve ikinci aşaması, bu temada öğ-
                                                      nuşma
                                                           “Yapı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğrencilerin ön bilgileri “yumruk-
                                                   renilecek edebî metinlerin yapısı ile ilgili üçüncü aşamaya temel oluşturur. Burada edini-
                                                           tan beşe tekniği” ile sorgulanır. Bu süreçte öğrencilere metinde yapı ile ne kastedildiği ve
                                                   len bilgi ve becerilerle 9. sınıfın 4. temasında yapılacak tam metin tahliline hazırlık yapılır.
                                              KAVRAMSAL    yapının hangi unsurları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerine göre beş, dört, üç, iki
                                                   Hikâye, şiir gibi türlerin içerik ve anlam özellikleri yapı unsurlarıyla birleştirilerek çözüm-
                                              BECERİLER -  ya da bir parmağını kaldırır. En az bilgiye sahip olan öğrenci bir parmağını kaldırmış olur.
                                                   leme ve değerlendirme süreci tamamlanır. Ayrıca metinlerin toplumdaki edebî zevkin
                                                           Öğretmen, gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencileri yapı kavramına ilişkin bir genel-
                                               EĞİLİMLER E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme
                                                           lemeye ulaştırır. Daha sonra öğrencilerin metinlerde yapıya yönelik bilgi ve becerileri ta-
                                                   oluşmasında ve kültürler arası bir araç görevi üstlenmesindeki rolüne yönelik farkındalık
                                                      (Öz Güven), E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E2.4. Güven, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratı-
                                                   kazanılır.    mamlanır. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş etkinliği ile
                                                      cılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematik Olma, E3.8. Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma
                                                           okuma stratejisi seçilmesi sağlanır (SDB2.2, KB2.6). Ardından hikâyenin yazarından ve
                                                   Bu temada edinilen bilgi ve becerilerle metinlerde yer alan sanatsal, sosyolojik, psikolojik
                                                           varsa görsellerinden hareketle öncelikle konusu hakkında tahminlerde bulunulur. Hikâye
                                                   ve kültürel unsurlar değerlendirilir.
                                         PROGRAMLAR ARASI  okunduktan sonra öğrencilerden hikâyenin konusu hakkındaki tahminlerinin doğruluğu-
                                              BİLEŞENLER   nu gerekçelendirerek açıklaması istenir (SDB3.3).
                                     Öğrenme-Öğretme  Süreç Çerçevesi: Bu süreçte öncelikle Cumhuriyet Dönemi’nden bir hikâye incelenir. Ar-
                                            Sosyal-Duygusal  SDB1.1.  Kendini  Tanıma  (Öz  Farkındalık),  SDB1.2.  Kendini  Düzenleme  (Öz  Düzenle-
                                         Uygulamaları  dından ara metin olarak Yunus Emre’den bir şiir ele alınır. Bu sayede farklı iki türün yapı
                                          Öğrenme Becerileri me), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Ka-
                                                   özelliklerinin karşılaştırılması amaçlanır. Daha sonra Cumhuriyet Dönemi’nden başlana-
                                                      rar Verme
                                                   rak dil ve anlatım bakımından günümüze en yakın özellikleri taşıyan gezi yazısı türünde bir
                          Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi edebi zevk
                                                Değerler D1. Adalet, D3.  Çalışkanlık, D6. Dürüstlük, D7.  Estetik, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19.
                                                   metin, yapı unsurları bakımından tahlil edilir. Edebiyat atölyesinde, öğrencilerin okuduğu
                          oluşturma bağlamında öğrencilerin metin yapısı ile ilgili ön öğrenmelerinin hikâye ve gezi
                                                      Vatanseverlik
                                                   metinlerdeki mekânları kendi çevresi ile karşılaştırarak konuşmaları istenir. Sınırlandırıl-
                          yazısı incelemesinde kullanılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla kurulan köprüde metinlerin   83
                                                   mış performans göreviyle ders kapsamında gerçekleştirilen bu süreç sonrasında öğren-
                                        Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı
                                                   cilere çok modlu bir metin olarak Anadolu’nun kültürünü aktaran bir belgesel dinletilir/
                          edebi zevk oluşturmada bir araç görevi üstlendiğine yönelik farkındalık kazandırılırken metin
                                                   izletilir ve tahlil edilir. Edebiyat atölyesinde öğrencilerden dinledikleri/izledikleri belgeseli
                          çözümleme ve değerlendirmesi de yaptırılmaktadır.
                                          DİSİPLİNLER ARASI
                                                   infografik bir metne dönüştürmeleri istenir. Böylece yazılı anlatım süreci gerçekleştiril-
                                               İLİŞKİLER Tarih, Psikoloji, Sosyoloji, Coğrafya
                                                   miş olur.
                                          BECERİLER ARASI
                                                   Metin Tahlili (Anlama)
                                               İLİŞKİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.15. Yansıtma, KB2.18. Tartışma, KB2.20.
                                                   Okuma
                                                      Sentezleme, KB3.3. Eleştirel Düşünme
                                                   TDE2.1
                                                   “Yapı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğrencilerin ön bilgileri “yumruk-
                                                   tan beşe tekniği” ile sorgulanır. Bu süreçte öğrencilere metinde yapı ile ne kastedildiği ve
                                                   yapının hangi unsurları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerine göre beş, dört, üç, iki
                                                   ya da bir parmağını kaldırır. En az bilgiye sahip olan öğrenci bir parmağını kaldırmış olur.
                                                   Öğretmen, gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencileri yapı kavramına ilişkin bir genel-
                                   80              lemeye ulaştırır. Daha sonra öğrencilerin metinlerde yapıya yönelik bilgi ve becerileri ta-  61
                                                   mamlanır. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş etkinliği ile
                                                   okuma stratejisi seçilmesi sağlanır (SDB2.2, KB2.6). Ardından hikâyenin yazarından ve
                                                   varsa görsellerinden hareketle öncelikle konusu hakkında tahminlerde bulunulur. Hikâye
                                                   okunduktan sonra öğrencilerden hikâyenin konusu hakkındaki tahminlerinin doğruluğu-
                                                   nu gerekçelendirerek açıklaması istenir (SDB3.3).
                                                                                                            83
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66