Page 66 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 66

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI








                                                                                       Temel Kabuller
                                                               İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
               2. İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                    ÖĞRENME ALANLARI (4.SINIF)      BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER  Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L

                             ÖĞRENCİ PROFİLİ
                    KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                               ÖĞRETİM
                                                              ÖĞRENME KANITLARI
                            PROGRAMLARININ            ÖĞRENME  (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)  ÖĞRENME-ÖĞRETME   Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I
                                                      ÇIKTILARI
                                                                         YAŞANTILARI
                            TEMEL YAKLAŞIMI  1.ÖĞRENME ALANI: ÇOCUK OLARAK HAKLARIMLA VARIM           A Ş T I R M A
                                                                                            Köprü Kurma
                                    Bu öğrenme alanında öğrencilerin; çocuk olmanın özelliklerini fark ederek çocuk hakları
                                                                                Türkiye Yüzyılı
                                    ve insan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlükler ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlan-
                                                                               Maarif Modeli’nde
                                    maktadır.          Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri  sosyal duygusal
                                                           Erdem-Değer-Eylem
                                                                                  Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                                                                  öğrenme
                         DERS SAATİ 16 ŞENLER               Sistem Düşüncesi   becerilerinin yeri
                       PROGRAMLAR ARASI BİLE
                                                        İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                 çünkü…” yazmaları ve estetik değeri bağlamında yazının çevresine çocuk olmanın güzel
                              ALAN
                         BECERİLERİ SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma (SBAB2.6. Kanıta Dayalı Ürün Oluşturma
                                 yanlarını gösteren özgün resimler çizmeleri (D7.2.), her çizimi kısa notlarla açıklamaları
                                              Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
                                 istenir (SDB1.1., E3.3.). Öğrencilere çocukluk kavramı açıklanır. Öğretmen öncelikle kendi
                                    ve Paylaşma)  (İHVD.4.1.2.)
                                 çocukluk dönemindeki olaylardan örnekler vererek öğrencileri kendi hayatlarındaki gelişim
                                 dönemleri ile ilgili düşünmeye teşvik eder. Öğrencilerden kendi hayatlarındaki belli başlı
                         KAVRAMSAL
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan sosyal duygusal öğrenme becerileri ve bu becerilerle ilişkilendirilen
                                 olayları gösteren zaman çizelgeleri oluşturmaları istenir (SBAB4.).
                          BECERİLER KB1. Belirleme (İHVD.4.1.1.), KB2.14. Yorumlama (İHVD.4.1.3.)
               Öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
                                 Bu süreçte öğretmen tarafından bir zaman çizelgesi formatı oluşturulabileceği gibi öğren-
                                 ciler kendi zaman çizelgelerini istedikleri formatta da oluşturabilir (E2.2., E3.11.). Oluşturu-
                          EĞİLİMLER E1.5.  Kendine  Güvenme  (Öz  Güven),  E2.1.  Empati,  E2.2.  Sorumluluk,  E3.3.  Yaratıcılık,
                                 lan zaman çizelgeleri sınıfta sunulur. Öğretmen tarafından hayatımızda pek çok değişiklik  Varım  öğrenme
               İnsan  hakları  ve  demokrasi    dersi  öğretim  programı  4.  sınıf  Çocuk  Olarak  Haklarımla
                                    E3.4. Gerçeği Arama, E3.11. Özgün Düşünme
                                 olduğu, bir çocuk olarak becerilerinin ve yeteneklerinin günden güne geliştiği vurgulanır.
               alanında sosyal duygusal öğrenme becerilerinin öğrenme-öğretme uygulamalarında nasıl yer aldığı aşağıda
                                 Buradan  yola  çıkarak  öğrencilerin  yakın  çevresine  (aile,  sınıf,  okul,  arkadaşlar,  doğada-
               görülmektedir:    ki canlılar) ve ülkesine sağlayabilecekleri katkıları belirlemeleri sağlanır (D19.3.). 23 Nisan
                  PROGRAMLAR ARASI
                         BİLEŞENLER Ulusal  Egemenlik  ve  Çocuk  Bayramı’na  değinilir.  Mustafa  Kemal  Atatürk’ün  sözlerinden
                                 yola çıkılarak Atatürk’ün çocuklara verdiği değer hakkında konuşulur. Bu aşamada yazılı,
                      Sosyal-Duygusal
                                 görsel veya dijital kaynaklardan yararlanılır (OB1., OB2., OB4.). Değerlendirme aşamasında
                    Öğrenme Becerileri  SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
                                 çocuk olmanın özellikleriyle ilgili çalışma yaprakları kullanılabilir.
                                 İHVD.4.1.2.
                            Değerler D7. Estetik, D11. Özgürlük, D14. Saygı, D19. Vatanseverlik
                                 Görsel veya dijital kanıtlar sunularak çocuk haklarına ihtiyaç duyulma nedenlerine yönelik bir
                                 tartışma ortamı sağlanır (OB2., OB4.). “Çocukların mutlu, sağlıklı ve güvenli bir hayat sürdüre-
                 Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
                                 bilmeleri için nelere ihtiyaçları olabilir?”, “Çocukların bu ihtiyaçlarının karşılanmasından kimler
                                 sorumludur?” gibi sorular doğrultusunda beyin fırtınası yaptırılır (KB3.3., E3.4.).
                                 Sınıf tartışmasıyla ortaya çıkan cevaplar üzerine konuşulur (SDB2.1.) ve her öğrenciden
                   DİSİPLİNLER ARASI
                                 kendi çocuk hakları sözleşmesini hazırlaması istenir. Sözleşmeyi hazırlarken her bireyin
                           İLİŞKİLER Görsel Sanatlar, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Türkçe
                                 değerli olduğunu göz önünde bulundurmaları beklenir (D14.1). Öğrencilerden hazırladıkları
                                 sözleşmeleri sunmaları ve yazdıkları maddelerin gerekçelerini açıklamaları istenir. Çocuk
                                 Hakları Sözleşmesi`nin çocuk dostu kopyaları dağıtılır ve öğrencilerin kendi yaptıkları söz-
                    BECERİLER ARASI
                                 leşmelerle Çocuk Hakları Sözleşmesi’ni karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları tespit etme-
                           İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama
                                 leri sağlanır (E3.4., KB3.3.).
                                 Öğretmen tarafından 20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü’ne değinilerek çocuk haklarının
                                 önemi vurgulanır. Öğrencilerden çocuk haklarına yönelik ulaştıkları çıkarımlar doğrultu-
                                 sunda performans görevi olarak hikâye, resim, afiş veya benzeri bir ürün ortaya koymaları
                                 beklenir (E3.3.). Oluşturulan ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarıyla öğretmen ta-
                                 rafından değerlendirilebilir.
                                 İHVD.4.1.3.
                                 Yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest
                                 zaman hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü
                         Öğrenme-öğretme uygulamalarında sosyal duygusal öğrenme becerilerini
                                 içeren temel hak ve özgürlüklerimize ilişkin görseller öğretmen tarafından hazırlanarak bir
                         destekleyecek şekilde süreç tasarlanmalıdır.
                                 kutu içinde sınıfa getirilir. Öğrencilerden kutunun içine bakmadan bir görsel seçmeleri ve
                                 bu görselin ne anlattığı hakkında kısa bir konuşma yapmaları istenir (E1.5., SDB2.1.). Temel
                                 hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili sınıfa getirilen görseller öğretmen tarafından açıklanır. Öğ-
          12                     rencilere temel hak ve özgürlüklerimizi anlatan bir metin verilir. Metin 5N1K soruları ile in-
                                 celenir. Metindeki durumların hangi temel hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili olduğu öğrenciler
                                 tarafından tespit edilir. Metinde yer alan durumlar üzerinde tartışılarak özgürlüğün anlamı
      66                         ve kişisel özgürlüklerin sınırlarının başkalarının haklarını ihlal etmeyecek şekilde belirlen-
                                 mesi gerektiği üzerinde durulur (D11.3., E2.1.). İnsan hak ve özgürlüklerinin korunması ve
                                 güçlendirilmesi için çalışan İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumuna (TİHEK), Kamu Denetçiliği
                                 Kurumuna, İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarına değinilir.
           14
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71