Page 66 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 66
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Temel Kabuller
İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
2. İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRENME ALANLARI (4.SINIF) BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER Ön Değerlendirme Süreci F A R K L I L
ÖĞRENCİ PROFİLİ
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
ÖĞRETİM
ÖĞRENME KANITLARI
PROGRAMLARININ ÖĞRENME (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) ÖĞRENME-ÖĞRETME Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
ÇIKTILARI
YAŞANTILARI
TEMEL YAKLAŞIMI 1.ÖĞRENME ALANI: ÇOCUK OLARAK HAKLARIMLA VARIM A Ş T I R M A
Köprü Kurma
Bu öğrenme alanında öğrencilerin; çocuk olmanın özelliklerini fark ederek çocuk hakları
Türkiye Yüzyılı
ve insan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlükler ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlan-
Maarif Modeli’nde
maktadır. Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri sosyal duygusal
Erdem-Değer-Eylem
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
öğrenme
DERS SAATİ 16 ŞENLER Sistem Düşüncesi becerilerinin yeri
PROGRAMLAR ARASI BİLE
İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
çünkü…” yazmaları ve estetik değeri bağlamında yazının çevresine çocuk olmanın güzel
ALAN
BECERİLERİ SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma (SBAB2.6. Kanıta Dayalı Ürün Oluşturma
yanlarını gösteren özgün resimler çizmeleri (D7.2.), her çizimi kısa notlarla açıklamaları
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
istenir (SDB1.1., E3.3.). Öğrencilere çocukluk kavramı açıklanır. Öğretmen öncelikle kendi
ve Paylaşma) (İHVD.4.1.2.)
çocukluk dönemindeki olaylardan örnekler vererek öğrencileri kendi hayatlarındaki gelişim
dönemleri ile ilgili düşünmeye teşvik eder. Öğrencilerden kendi hayatlarındaki belli başlı
KAVRAMSAL
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan sosyal duygusal öğrenme becerileri ve bu becerilerle ilişkilendirilen
olayları gösteren zaman çizelgeleri oluşturmaları istenir (SBAB4.).
BECERİLER KB1. Belirleme (İHVD.4.1.1.), KB2.14. Yorumlama (İHVD.4.1.3.)
Öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıda örneklendirilmiştir.
Bu süreçte öğretmen tarafından bir zaman çizelgesi formatı oluşturulabileceği gibi öğren-
ciler kendi zaman çizelgelerini istedikleri formatta da oluşturabilir (E2.2., E3.11.). Oluşturu-
EĞİLİMLER E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık,
lan zaman çizelgeleri sınıfta sunulur. Öğretmen tarafından hayatımızda pek çok değişiklik Varım öğrenme
İnsan hakları ve demokrasi dersi öğretim programı 4. sınıf Çocuk Olarak Haklarımla
E3.4. Gerçeği Arama, E3.11. Özgün Düşünme
olduğu, bir çocuk olarak becerilerinin ve yeteneklerinin günden güne geliştiği vurgulanır.
alanında sosyal duygusal öğrenme becerilerinin öğrenme-öğretme uygulamalarında nasıl yer aldığı aşağıda
Buradan yola çıkarak öğrencilerin yakın çevresine (aile, sınıf, okul, arkadaşlar, doğada-
görülmektedir: ki canlılar) ve ülkesine sağlayabilecekleri katkıları belirlemeleri sağlanır (D19.3.). 23 Nisan
PROGRAMLAR ARASI
BİLEŞENLER Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’na değinilir. Mustafa Kemal Atatürk’ün sözlerinden
yola çıkılarak Atatürk’ün çocuklara verdiği değer hakkında konuşulur. Bu aşamada yazılı,
Sosyal-Duygusal
görsel veya dijital kaynaklardan yararlanılır (OB1., OB2., OB4.). Değerlendirme aşamasında
Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
çocuk olmanın özellikleriyle ilgili çalışma yaprakları kullanılabilir.
İHVD.4.1.2.
Değerler D7. Estetik, D11. Özgürlük, D14. Saygı, D19. Vatanseverlik
Görsel veya dijital kanıtlar sunularak çocuk haklarına ihtiyaç duyulma nedenlerine yönelik bir
tartışma ortamı sağlanır (OB2., OB4.). “Çocukların mutlu, sağlıklı ve güvenli bir hayat sürdüre-
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
bilmeleri için nelere ihtiyaçları olabilir?”, “Çocukların bu ihtiyaçlarının karşılanmasından kimler
sorumludur?” gibi sorular doğrultusunda beyin fırtınası yaptırılır (KB3.3., E3.4.).
Sınıf tartışmasıyla ortaya çıkan cevaplar üzerine konuşulur (SDB2.1.) ve her öğrenciden
DİSİPLİNLER ARASI
kendi çocuk hakları sözleşmesini hazırlaması istenir. Sözleşmeyi hazırlarken her bireyin
İLİŞKİLER Görsel Sanatlar, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Türkçe
değerli olduğunu göz önünde bulundurmaları beklenir (D14.1). Öğrencilerden hazırladıkları
sözleşmeleri sunmaları ve yazdıkları maddelerin gerekçelerini açıklamaları istenir. Çocuk
Hakları Sözleşmesi`nin çocuk dostu kopyaları dağıtılır ve öğrencilerin kendi yaptıkları söz-
BECERİLER ARASI
leşmelerle Çocuk Hakları Sözleşmesi’ni karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları tespit etme-
İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama
leri sağlanır (E3.4., KB3.3.).
Öğretmen tarafından 20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü’ne değinilerek çocuk haklarının
önemi vurgulanır. Öğrencilerden çocuk haklarına yönelik ulaştıkları çıkarımlar doğrultu-
sunda performans görevi olarak hikâye, resim, afiş veya benzeri bir ürün ortaya koymaları
beklenir (E3.3.). Oluşturulan ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarıyla öğretmen ta-
rafından değerlendirilebilir.
İHVD.4.1.3.
Yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest
zaman hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü
Öğrenme-öğretme uygulamalarında sosyal duygusal öğrenme becerilerini
içeren temel hak ve özgürlüklerimize ilişkin görseller öğretmen tarafından hazırlanarak bir
destekleyecek şekilde süreç tasarlanmalıdır.
kutu içinde sınıfa getirilir. Öğrencilerden kutunun içine bakmadan bir görsel seçmeleri ve
bu görselin ne anlattığı hakkında kısa bir konuşma yapmaları istenir (E1.5., SDB2.1.). Temel
hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili sınıfa getirilen görseller öğretmen tarafından açıklanır. Öğ-
12 rencilere temel hak ve özgürlüklerimizi anlatan bir metin verilir. Metin 5N1K soruları ile in-
celenir. Metindeki durumların hangi temel hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili olduğu öğrenciler
tarafından tespit edilir. Metinde yer alan durumlar üzerinde tartışılarak özgürlüğün anlamı
66 ve kişisel özgürlüklerin sınırlarının başkalarının haklarını ihlal etmeyecek şekilde belirlen-
mesi gerektiği üzerinde durulur (D11.3., E2.1.). İnsan hak ve özgürlüklerinin korunması ve
güçlendirilmesi için çalışan İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumuna (TİHEK), Kamu Denetçiliği
Kurumuna, İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarına değinilir.
14