Page 69 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 69

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesi
                  Öğrenme ortamları, öğrencilerin belirli konuları öğrenirken veya becerileri edinirken kullandıkları fiziksel
                  veya sanal alanları ifade etmektedir. Fiziksel öğrenme ortamları sınıf, laboratuvar, kütüphane, okul bahçesi
                  gibi okul içerisinde bulunan alanlar olabileceği gibi müze, milli park, hayvanat bahçesi, bilim merkezi, jeopark,
                  tiyatro gibi okul dışında ziyaret edilebilecek alanları da kapsamaktadır. Bununla birlikte sanal ortamlar, sanal
                  gerçeklik ve artırılmış gerçeklik tabanlı öğrenme ortamlarını ve çevrim içi sanal sınıf, eğitim portalı, webinar
                  ve mobil uygulamalar gibi öğrenme ortamlarını da içermektedir.

                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortak metninde belirtildiği gibi çeşidi ne olursa olsun öğrenme ortamlarının
                  öğrencilerin katılımını sağlayacak şekilde düzenlenmesi, öğrenci ilgisini artıracak içeriklerle donatılması, iş
                  birliği ve dayanışma içinde çalışmayı teşvik edecek nitelikte olması gerekmektedir. Atölye ve laboratuvar
                  çalışmaları ile öğrencilerin fiziksel becerilerini geliştirecek ortamlar oluşturulmalıdır. Öğrenciler, araştırma
                  becerilerini  geliştirmeleri  için  hem  fiziki  hem  sanal  kütüphaneleri  nasıl  kullanacakları  konusunda
                  bilgilendirilmeli ve cesaretlendirilmelidir. Öğrencilerin sunum ve iletişim becerilerini geliştirebilmeleri için
                  drama, tiyatro, kitap kulüpleri gibi öğrenci kulüplerine katılımı desteklenmelidir. Bu şekilde düzenlenen bir
                  öğrenme  ortamı,  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde  hedeflenen  öğrenci  profilinin  oluşturulmasına  katkı
                  sağlayacaktır.

                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrenme-öğretme uygulamalarının ve öğrenme ortamlarının öğrenci ilgi
                  ve  ihtiyaçlarına  göre  çeşitlendirilmesi  ve  zenginleştirilmesine  önem  verilmektedir.  Öğrenme  ortamlarının
                  çeşitliliği ve zenginliği, öğrencilerin öğrenme isteğini artıracak ve akademik başarısını destekleyecektir. Ayrıca
                  öğretim teknolojilerinin öğrenme ortamlarına dâhil edilmesi; teknolojiye ilgi duyan öğrencilerin derse yönelik
                  tutum ve motivasyonlarını olumlu etkileyecek, öğrencilerin teknolojiyi etkili ve verimli bir şekilde kullanımını
                  geliştirecektir.


                  Öğrenme ortamları öğrencilerin çevre duyarlılığını artıracak ve ahlaki gelişimlerini desteklemeye yardımcı
                  olacak  şekilde  düzenlenmelidir.  Paris  İklim  Anlaşması’nın  imzalanmasıyla  birlikte  çevresel  sorunlara
                  yönelik  farkındalık  oluşturma  ve  çevre  koruma  faaliyetlerine  daha  çok  önem  verilmeye  başlanmıştır.  Bu
                  doğrultuda öğretim ortamları düzenlenirken çevre farkındalığını, duyarlılığını ve sürdürülebilirlik ilkelerinin
                  benimsenmesini  sağlayacak  planlamalar  yapılmalı,  saha  gezilerine  yer  verilmelidir.  Bununla  birlikte  sanal
                  öğrenme  ortamlarında  kullanılacak  yazılımlar  ve  uygulamaların  içeriklerinin  çevre  duyarlılığı  ve  ahlaki
                  gelişime etkisi kontrol edilmelidir.


                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrenme sürecinde öğrencilerin aktif rol alması gerektiği belirtilmiştir. Bu
                  gereklilik doğrultusunda öğrenme ortamları öğrencilerin aktif katılımını sağlayacak şekilde düzenlenmelidir.
                  Bu düzenleme yapılırken öğrenme süreci boyunca öğrenciye sürekli dönüt sağlanmalı ve hatalarını kendisinin
                  düzeltmesine imkân verilmelidir. Böylece öğrencilerin öğrenme durumları hakkında geri bildirim almaları ve
                  kendi öğrenme süreçlerini yönetmeleri sağlanabilir.
























                                                                                                                 69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74