Page 69 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 69
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesi
Öğrenme ortamları, öğrencilerin belirli konuları öğrenirken veya becerileri edinirken kullandıkları fiziksel
veya sanal alanları ifade etmektedir. Fiziksel öğrenme ortamları sınıf, laboratuvar, kütüphane, okul bahçesi
gibi okul içerisinde bulunan alanlar olabileceği gibi müze, milli park, hayvanat bahçesi, bilim merkezi, jeopark,
tiyatro gibi okul dışında ziyaret edilebilecek alanları da kapsamaktadır. Bununla birlikte sanal ortamlar, sanal
gerçeklik ve artırılmış gerçeklik tabanlı öğrenme ortamlarını ve çevrim içi sanal sınıf, eğitim portalı, webinar
ve mobil uygulamalar gibi öğrenme ortamlarını da içermektedir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortak metninde belirtildiği gibi çeşidi ne olursa olsun öğrenme ortamlarının
öğrencilerin katılımını sağlayacak şekilde düzenlenmesi, öğrenci ilgisini artıracak içeriklerle donatılması, iş
birliği ve dayanışma içinde çalışmayı teşvik edecek nitelikte olması gerekmektedir. Atölye ve laboratuvar
çalışmaları ile öğrencilerin fiziksel becerilerini geliştirecek ortamlar oluşturulmalıdır. Öğrenciler, araştırma
becerilerini geliştirmeleri için hem fiziki hem sanal kütüphaneleri nasıl kullanacakları konusunda
bilgilendirilmeli ve cesaretlendirilmelidir. Öğrencilerin sunum ve iletişim becerilerini geliştirebilmeleri için
drama, tiyatro, kitap kulüpleri gibi öğrenci kulüplerine katılımı desteklenmelidir. Bu şekilde düzenlenen bir
öğrenme ortamı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde hedeflenen öğrenci profilinin oluşturulmasına katkı
sağlayacaktır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrenme-öğretme uygulamalarının ve öğrenme ortamlarının öğrenci ilgi
ve ihtiyaçlarına göre çeşitlendirilmesi ve zenginleştirilmesine önem verilmektedir. Öğrenme ortamlarının
çeşitliliği ve zenginliği, öğrencilerin öğrenme isteğini artıracak ve akademik başarısını destekleyecektir. Ayrıca
öğretim teknolojilerinin öğrenme ortamlarına dâhil edilmesi; teknolojiye ilgi duyan öğrencilerin derse yönelik
tutum ve motivasyonlarını olumlu etkileyecek, öğrencilerin teknolojiyi etkili ve verimli bir şekilde kullanımını
geliştirecektir.
Öğrenme ortamları öğrencilerin çevre duyarlılığını artıracak ve ahlaki gelişimlerini desteklemeye yardımcı
olacak şekilde düzenlenmelidir. Paris İklim Anlaşması’nın imzalanmasıyla birlikte çevresel sorunlara
yönelik farkındalık oluşturma ve çevre koruma faaliyetlerine daha çok önem verilmeye başlanmıştır. Bu
doğrultuda öğretim ortamları düzenlenirken çevre farkındalığını, duyarlılığını ve sürdürülebilirlik ilkelerinin
benimsenmesini sağlayacak planlamalar yapılmalı, saha gezilerine yer verilmelidir. Bununla birlikte sanal
öğrenme ortamlarında kullanılacak yazılımlar ve uygulamaların içeriklerinin çevre duyarlılığı ve ahlaki
gelişime etkisi kontrol edilmelidir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrenme sürecinde öğrencilerin aktif rol alması gerektiği belirtilmiştir. Bu
gereklilik doğrultusunda öğrenme ortamları öğrencilerin aktif katılımını sağlayacak şekilde düzenlenmelidir.
Bu düzenleme yapılırken öğrenme süreci boyunca öğrenciye sürekli dönüt sağlanmalı ve hatalarını kendisinin
düzeltmesine imkân verilmelidir. Böylece öğrencilerin öğrenme durumları hakkında geri bildirim almaları ve
kendi öğrenme süreçlerini yönetmeleri sağlanabilir.
69