Page 73 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 73

HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                              Programda yer alan ölçme ve değerlendirme etkinliklerinde sürece dayalı, öğrencilerin aktif olduğu ve beceri gelişimlerini
                              temel  alan  bir  yaklaşım  benimsenmiştir.  Genel  bir  çerçeve  içinde  sunulan  ölçme  ve  değerlendirme  etkinlikleri
                              öğretmenlere  esneklik  sağlamaktadır.  Bu  bağlamda  ön  değerlendirme  etkinlikleri  kullanılarak  hazırbulunuşluk  ve
                              ön öğrenmelerin tespit edilmesi ile başlayan süreç, öğrenme çıktılarına ulaşılma düzeyinin ve öğrenme eksiklerinin
                              belirlenmesi  ile  sürdürülmüştür.  Öğrenme  alanları  içinde  süreç  değerlendirme  amacıyla  kullanılan  ölçme  ve
                              değerlendirme etkinlikleri çeşitlilik göstermektedir. Temel beceri ve öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi için boşluk
                              doldurmalı, eşleştirmeli, kısa cevaplı ve doğru yanlış maddelerinden oluşan çalışma yaprakları önerilmiştir. Daha üst
                              düzey düşünme becerilerinin değerlendirilmesinde portfolyo, e-portfolyo, sınıf içi performans ve proje görevleri ile
                              bu görevler kapsamında oluşturulan ürünlerin değerlendirilmesi amacıyla bütüncül dereceli puanlama anahtarlarının
                              kullanılması uygun görülmüştür. Özellikle psiko-sosyal ve fiziksel gelişime yönelik öğrenme çıktıları için gözlem, gözlem
                              formu, anektod kaydı, kontrol listesi, tutum ölçekleri gibi yöntem ve araçların kullanılması tercih edilmiştir. Bununla
                              birlikte üst düzey öğrenme çıktıları için tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kelime ilişkilendirme testi, öğrenme
                              galerisi  gibi  teknikler  önerilmiştir.  Ayrıca  öğrencilerin  özgün  ürün  oluşturma  ve  sentez  becerilerinin  geliştirilmesi
                              amacıyla broşür, poster, afiş gibi etkinliklerin yanı sıra sanal pano ve sunum gibi dijital uygulama ve araçlarla ölçme
                              ve  değerlendirme  süreci  zenginleştirilmiştir.  Öz,  akran  ve  grup  değerlendirme  formları  ile  öğrencilerin  üst  bilişsel
                  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                              farkındalıklarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öğrenme alanlarının sonunda tüm öğrenme çıktılarını kapsayan izleme
                              testlerinin  kullanılması  önerilmiştir.  Bu  sayede  öğrenme  eksiklerinin  belirlenmesi  mümkün  olacak  ve  gerekli  telafi
                              çalışmaları düzenlenebilecektir.
                              1.2.4. ÖĞRENME-ÖĞRETME YAŞANTILARI
                              Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı’nın öğrenme yaşantıları bölümünde öğrenme alanlarına ilişkin temel kabuller,
                              ön  değerlendirme  süreci,  köprü  kurma  etkinlikleri  ve  öğrenme-öğretme  uygulamaları  bulunmaktadır.  Temel
                              kabullerde, öğrencilerin önceki eğitim-öğretim süreçlerinden getirdiği kabul edilen bilgi ve becerilere yer verilmiştir.
                              Ön değerlendirme sürecinde, öğrencilerin öğrenme alanı ile ilgili sahip oldukları ön bilgilerini, beceri düzeylerini ve ilgi
                              alanlarını belirlemeye yönelik öneriler bulunmaktadır. Köprü kurma bölümünde; öğrencilerin öğrenme alanı ile ilgili sahip
                              oldukları bilgi ve becerilerle öğrenecekleri yeni bilgiler ve kazanacakları beceriler arasında bağ kurmaya yönelik etkinlik
                              önerileri  sunulmaktadır.  Öğrenme-öğretme  uygulamaları  bölümünde  meraka  dayalı,  sorgulayıcı,  derin  ve  anlamlı
                              öğrenmeye yönelik etkinliklere yer verilmiştir. Bu bölüm, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesince yapılan beceri,
                              değer gibi ilişkilendirmelerinin anlamlandırılmasına rehberlik etmektedir.
                              Öğrenme-öğretme uygulamaları bölümünde öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal becerilerinin en üst düzeyde
                              gelişiminin sağlanması için okul içi ve okul dışı ortamlara uygun etkinliklere yer verilmiştir. Öğrenci merkezli bu etkinlikler
                              ile öğrencilerin daha aktif hâle gelmeleri ve öğrenme ortamlarının eğlenceli olması beklenmektedir. Bu süreçte okul
                              içi öğrenme ortamları (sınıf, okul kütüphanesi, laboratuvarlar, beceri ve tasarım atölyeleri, okul bahçesi vb.) ile okul
                              dışı öğrenme ortamlarından da (tarihî mekânlar, anıtlar, millî parklar, arkeolojik kazı alanları, sergiler, kütüphaneler,
                              müzeler, kültür merkezleri, bilim ve sanat merkezleri, araştırma enstitüleri, resmî ve özel kurum ile kuruluşlar vb.)
                              yararlanılması, öğrencilerin okul ile yaşam arasında bağ kurmalarını sağlayacaktır. Uygun okul içi veya okul dışı öğrenme
                              ortamlarının  oluşturulmasında  öğrenme  çıktılarının  kapsamı,  öğrenci  özellikleri,  okul  imkânları  ve  ekonomiklik  gibi
                              etkenler göz önünde bulundurulmalıdır. Dijital öğrenme ortamları ve uygulamaları (EBA, çevrim içi paylaşım platformları,
                              eğitici dijital içerikler vb.) ile ulusal ve uluslararası projeler (TÜBİTAK, sosyal sorumluluk projeleri vb.) mümkün oldukça
                           Hayat bilgisi dersine ait olan bu örnekte görüldüğü gibi öğretim programlarının
                              gerçekleştirilmelidir. Bununla birlikte millî gün ve bayramlarda, dinî gün ve bayramlarda, belirli gün ve haftalarda çeşitli
                           uygulanmasına ilişkin esaslarda program dışı etkinliklerin önemi açıklanmış ve
                              etkinliklerle öğrencilerin millî bilinç ve manevi değerleri geliştirilmelidir.
                           bu faaliyetlerin programın zenginleştirilmesinde oldukça önemli bir yeri olduğu
                              Öğrenme-öğretme uygulamalarında öğrencilerin hem bağımsız öğrenmelerine hem de iş birliği içinde çalışmalarına
                           vurgulanmıştır.
                              imkân tanıyan öğretim stratejileri (sunuş, buluş ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim) kullanılmalıdır. Bu stratejiler
                              kapsamında anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma, problem çözme, yaratıcı drama, bireysel çalışma, grup
                              çalışması, beyin fırtınası, gösteri, soru-cevap, benzetim, eğitsel oyunlar, sözlü tarih, yerel tarih, müze gezisi, proje
                              vb.  öğretim  yöntem  ve  tekniklerine  yer  verilmelidir.  Somut  işlemler  döneminde  oldukları  düşünülen  bu  öğrenciler
                              için  öğrenme  ortamları  öğrencilerin  ilgilerini  çekecek  şekilde  düzenlenmelidir.  Öğrencilerin  konu  içeriklerine  göre
                              hazırladıkları  afiş,  poster,  pano,  broşür,  gazete,  tablo,  grafik  vb.  materyallerin  sınıf  içi,  okul  içi  ve  dışı  ortamlarda
                  Öğretim programlarında yer alan program dışı etkinlikler, öğrencilerin bireysel gelişimlerine katkı sağlayarak
                              sergilenmesi sağlanmalıdır.
                  yeni ilgi alanları ve beceriler edinmelerine olanak tanır. Aynı zamanda, kültürel değerlerin yaygınlaştırılmasını
                  ve gelecek nesillere aktarılmasını destekler. Bu etkinlikler, öğrencileri gönüllülük faaliyetlerine teşvik eder ve
                  insan hakları ile toplumsal konular hakkında bilinçlenmelerini amaçlar. Ders saatleri dışında gerçekleştirilen
                  bu sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler, öğrencilere daha zengin bir öğrenme deneyimi sunmaktadır.
                           8
                                     Sosyal Sorumluluk
                                                           Hayat Boyu Öğrenme





                                          İnfografik: Program Dışı Etkinlikler







                   Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında yer verilen program dışı etkinlikler, “sosyal
                   sorumluluk” ile “hayat boyu öğrenme” olmak üzere iki boyutta ele alınmaktadır.


















                                                                                                                 73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78