Page 75 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 75

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Program  dışı  etkinlikler,  öğrencilerin  yaşamları  boyunca  karşılaşabilecekleri  çeşitli  zorluklara  hazırlıklı
                  olmalarını amaçlayan planlı aktiviteleri içermektedir. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin gerçek yaşam durumlarına
                  odaklanarak karşılaştıkları problemleri çözmek için gerekli olan karar verme ve problem çözme gibi becerilerin
                  gelişimine  katkı  sağlamaktadır.  Bu  amaçla  düzenlenen  etkinlikler,  öğrencilerin  pratik  deneyimler  yoluyla
                  günlük yaşamda kullanabilecekleri stratejileri öğrenmelerine olanak tanır. Bu sayede, öğrencilerin yaşamları
                  boyunca karşılaşabilecekleri güçlüklerle daha etkili bir şekilde başa çıkmaları hedeflenmektedir.

                 COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                   COĞ.9.6.3.
                                   Afet ve acil durumlarda yaşanan bilgi kirliliğine karşı doğru bilgiye nereden veya nasıl ula-
                                   şılacağına ilişkin görüşlerin paylaşıldığı bir tartışma ortamı yapılandırılabilir. Afet öncesi,
                                   afet esnası ve afet sonrasında savunmasız grupların (yaşlılar, özel gereksinimi olan birey-
                                   ler vb.) ihtiyaçlarının karşılanması gerektiği ifade edilir. Ayrıca afet ve acil durumlarda ço-
                                   cuk hakları temelli yaklaşım kapsamında çocukların sahip olduğu hakların neler olduğu ve
                                   bu hakların nasıl korunabileceği konusunda öğrencilerin fikirleri alınır. Öğrencilerden ya-
                                   şanan afetlerde ihtiyaç duyulan yardımların amaca uygun şekilde ulaştırılması ve başkala-
                                   rının hakkına saygı gösterilmesine yönelik slogan oluşturmaları istenebilir (SDB2.3, E1.4,
                                   E3.5, D1.2, D16.2, D20.2). Oluşturulan sloganlar belirtilen özellikleri vurgulaması açısından
                                   değerlendirilir (SDB2.1). Afet ve acil durumlarda uluslararası iş birliğinin önemi Türkiye ve
                                   dünyadan örneklerle vurgulanır (D20.2).
                                   Bu ünite kapsamında Türkiye’de görülebilen afetlere yönelik eğitimlerden bahsedilerek
                                   deprem simülasyon merkezi, rasathane gibi yerler ziyaret edilebilir; afet uzmanlarının ka-
                                   tılacağı panel veya seminerler düzenlenebilir.
                                   Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden örnek bir senaryo üzerinden bütüncül
                                   afet yönetimine ilişkin önerilerini içeren bir sunum hazırlamaları istenebilir. Performans
                                   görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerden öğren-
                                   melerini izlemelerine yönelik önceden hazırlanan öz değerlendirme formlarıyla kendilerini
                            Program dışı etkinlikler öğrencilerin her türlü duruma hazırlıklı olabilmeleri
                                   değerlendirmeleri ve öğrenme sürecini geliştirmeleri için neler yapabileceklerini belirle-
                            amacıyla düzenlenen faaliyetleri de içermektedir.
                                   meleri istenebilir (SDB1.2, KB3.2).
                      FARKLILAŞTIRMA
                        Zenginleştirme Afetlere  yönelik  okul  genelinde  resim,  öykü  vb.  yarışmalar  düzenlenebilir.  Öğrencilere
                                   *Türkiye’de afetlerle mücadelede faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar, 13 Ekim Dünya
                                   Afet Risklerinin Azaltılması Günü, farklı ülkelerde (Japonya, İzlanda, Endonezya vb.) ya-
                  Program  dışı  etkinlikler,  öğrencilerin  çok  yönlü  gelişimini  desteklemeyi  hedeflerken,  aynı  zamanda  okul
                                   şanmış afetler ve bu afetlere karşı geliştirilen korunma uygulamaları konularında araştır-
                                   ma görevleri verilebilir. Öğrencilerin araştırma görevlerine ilişkin sonuç raporlarını sınıfta
                  ile çevre ve toplum arasında daha yakın bir ilişki kurmayı ve okulun yaşamın bir parçası haline gelmesini
                                   sunmaları sağlanabilir.
                  sağlamayı  amaçlamaktadır.  Öğrencilerin  topluma  daha  fazla  katılım  sağlamalarına  olanak  sağlayarak
                  toplumsal sorumluluklarını daha iyi özümsemelerini sağlayacaktır. Öğrencilerin yaşamlarını, kariyerlerini ve
                          Destekleme Dijital  kaynaklar  kullanılarak  afetlerle  ilgili  haber,  görsel  ve  eğitici  videolar  inceletilir/
                                   İzletilir. Konuya ilişkin hatırlamayı kolaylaştıracak biçimde grafik, resim, zihin haritaları vb.
                  toplumu şekillendirmelerinde önemli bir rol oynayan bu tür etkinlikler öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek
                                   görseller aracılığıyla öğrenme desteklenebilir. Öğrencilerden farklı zamanlarda yaşanmış
                  amacıyla önemli bir bileşen olarak programlarda yer almaktadır.
                                   afetlerden etkilenen kişilerle röportaj yaparak bu röportajı sınıfta sunmaları istenebilir.
                                   Performans görevi; tehlike, risk ve afet kavramlarına yönelik sunum hazırlama şeklinde
                                   düzenlenebilir.
                  1.4.10.   ÖĞRETMEN YANSITMALARI
                  Öğretim programlarının oluşturulma sürecinde olduğu gibi uygulama ve geliştirme sürecinde de öğretmenler
                          ÖĞRETMEN
                        YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                  aktif  rol  almaktadır.  Özellikle  öğrenme-öğretme  süreçlerinde  yaşanan  olumlu  ve  olumsuz  durumlara
                                   okutunuz.
                  odaklanarak programın güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini belirlemeleri beklenmektedir. Programların
                  uyumu ve etkililiği öğrenme ortamlarında öğrenme deneyimleriyle gözlemlenebilir. Bu anlamda daha etkili
                  öğrenme deneyimleri oluşturabilmek için programa yönelik geri bildirim sağlama sorumluluğu öğretmenlerden
                  beklenmektedir.  Öğretmenler  bu  sorumluluğu  gerçekleştirirken  sadece  sınıf  içi  faaliyetlerle  değil  sınıf
                  dışında etkileşim içinde oldukları okul yöneticileri, öğretmenler, öğrenciler, veliler ve akademisyenler gibi
                  paydaşlardan  elde  ettikleri  geri  bildirimleri  de  kullanabilirler.  Bu  sürecin  amacı  programın  hedeflerinin
                  gerçekleşip gerçekleşmediğini saptayarak iyileştirilmesi gereken yönlerini ortaya çıkartmak olacaktır. Oluşan
                  dönütler  çerçevesinde  ortaya  çıkan  sonuçlar  programın  uygulamadaki  verimliliğinin  ne  düzeyde  olduğu
                  konusunda bilgi sağlayarak program geliştirme sürecinin devamlılığını destekleyecektir. Böylece elde edilen
                  deneyimlerden programın geliştirilmesi noktasında yön tayin edilmesiyle yansıtma gerçekleştirilmiş olunur.

                                                                                                39




                                                                                                                 75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79