Page 75 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 75
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Program dışı etkinlikler, öğrencilerin yaşamları boyunca karşılaşabilecekleri çeşitli zorluklara hazırlıklı
olmalarını amaçlayan planlı aktiviteleri içermektedir. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin gerçek yaşam durumlarına
odaklanarak karşılaştıkları problemleri çözmek için gerekli olan karar verme ve problem çözme gibi becerilerin
gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu amaçla düzenlenen etkinlikler, öğrencilerin pratik deneyimler yoluyla
günlük yaşamda kullanabilecekleri stratejileri öğrenmelerine olanak tanır. Bu sayede, öğrencilerin yaşamları
boyunca karşılaşabilecekleri güçlüklerle daha etkili bir şekilde başa çıkmaları hedeflenmektedir.
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
COĞ.9.6.3.
Afet ve acil durumlarda yaşanan bilgi kirliliğine karşı doğru bilgiye nereden veya nasıl ula-
şılacağına ilişkin görüşlerin paylaşıldığı bir tartışma ortamı yapılandırılabilir. Afet öncesi,
afet esnası ve afet sonrasında savunmasız grupların (yaşlılar, özel gereksinimi olan birey-
ler vb.) ihtiyaçlarının karşılanması gerektiği ifade edilir. Ayrıca afet ve acil durumlarda ço-
cuk hakları temelli yaklaşım kapsamında çocukların sahip olduğu hakların neler olduğu ve
bu hakların nasıl korunabileceği konusunda öğrencilerin fikirleri alınır. Öğrencilerden ya-
şanan afetlerde ihtiyaç duyulan yardımların amaca uygun şekilde ulaştırılması ve başkala-
rının hakkına saygı gösterilmesine yönelik slogan oluşturmaları istenebilir (SDB2.3, E1.4,
E3.5, D1.2, D16.2, D20.2). Oluşturulan sloganlar belirtilen özellikleri vurgulaması açısından
değerlendirilir (SDB2.1). Afet ve acil durumlarda uluslararası iş birliğinin önemi Türkiye ve
dünyadan örneklerle vurgulanır (D20.2).
Bu ünite kapsamında Türkiye’de görülebilen afetlere yönelik eğitimlerden bahsedilerek
deprem simülasyon merkezi, rasathane gibi yerler ziyaret edilebilir; afet uzmanlarının ka-
tılacağı panel veya seminerler düzenlenebilir.
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden örnek bir senaryo üzerinden bütüncül
afet yönetimine ilişkin önerilerini içeren bir sunum hazırlamaları istenebilir. Performans
görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerden öğren-
melerini izlemelerine yönelik önceden hazırlanan öz değerlendirme formlarıyla kendilerini
Program dışı etkinlikler öğrencilerin her türlü duruma hazırlıklı olabilmeleri
değerlendirmeleri ve öğrenme sürecini geliştirmeleri için neler yapabileceklerini belirle-
amacıyla düzenlenen faaliyetleri de içermektedir.
meleri istenebilir (SDB1.2, KB3.2).
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Afetlere yönelik okul genelinde resim, öykü vb. yarışmalar düzenlenebilir. Öğrencilere
*Türkiye’de afetlerle mücadelede faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar, 13 Ekim Dünya
Afet Risklerinin Azaltılması Günü, farklı ülkelerde (Japonya, İzlanda, Endonezya vb.) ya-
Program dışı etkinlikler, öğrencilerin çok yönlü gelişimini desteklemeyi hedeflerken, aynı zamanda okul
şanmış afetler ve bu afetlere karşı geliştirilen korunma uygulamaları konularında araştır-
ma görevleri verilebilir. Öğrencilerin araştırma görevlerine ilişkin sonuç raporlarını sınıfta
ile çevre ve toplum arasında daha yakın bir ilişki kurmayı ve okulun yaşamın bir parçası haline gelmesini
sunmaları sağlanabilir.
sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin topluma daha fazla katılım sağlamalarına olanak sağlayarak
toplumsal sorumluluklarını daha iyi özümsemelerini sağlayacaktır. Öğrencilerin yaşamlarını, kariyerlerini ve
Destekleme Dijital kaynaklar kullanılarak afetlerle ilgili haber, görsel ve eğitici videolar inceletilir/
İzletilir. Konuya ilişkin hatırlamayı kolaylaştıracak biçimde grafik, resim, zihin haritaları vb.
toplumu şekillendirmelerinde önemli bir rol oynayan bu tür etkinlikler öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek
görseller aracılığıyla öğrenme desteklenebilir. Öğrencilerden farklı zamanlarda yaşanmış
amacıyla önemli bir bileşen olarak programlarda yer almaktadır.
afetlerden etkilenen kişilerle röportaj yaparak bu röportajı sınıfta sunmaları istenebilir.
Performans görevi; tehlike, risk ve afet kavramlarına yönelik sunum hazırlama şeklinde
düzenlenebilir.
1.4.10. ÖĞRETMEN YANSITMALARI
Öğretim programlarının oluşturulma sürecinde olduğu gibi uygulama ve geliştirme sürecinde de öğretmenler
ÖĞRETMEN
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
aktif rol almaktadır. Özellikle öğrenme-öğretme süreçlerinde yaşanan olumlu ve olumsuz durumlara
okutunuz.
odaklanarak programın güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini belirlemeleri beklenmektedir. Programların
uyumu ve etkililiği öğrenme ortamlarında öğrenme deneyimleriyle gözlemlenebilir. Bu anlamda daha etkili
öğrenme deneyimleri oluşturabilmek için programa yönelik geri bildirim sağlama sorumluluğu öğretmenlerden
beklenmektedir. Öğretmenler bu sorumluluğu gerçekleştirirken sadece sınıf içi faaliyetlerle değil sınıf
dışında etkileşim içinde oldukları okul yöneticileri, öğretmenler, öğrenciler, veliler ve akademisyenler gibi
paydaşlardan elde ettikleri geri bildirimleri de kullanabilirler. Bu sürecin amacı programın hedeflerinin
gerçekleşip gerçekleşmediğini saptayarak iyileştirilmesi gereken yönlerini ortaya çıkartmak olacaktır. Oluşan
dönütler çerçevesinde ortaya çıkan sonuçlar programın uygulamadaki verimliliğinin ne düzeyde olduğu
konusunda bilgi sağlayarak program geliştirme sürecinin devamlılığını destekleyecektir. Böylece elde edilen
deneyimlerden programın geliştirilmesi noktasında yön tayin edilmesiyle yansıtma gerçekleştirilmiş olunur.
39
75