Page 72 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 72
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Okul temelli planlama süreci, öğretim programına bağlı olarak öğrenme çıktılarına ulaşmada öğretmenlere
esneklik sağlayan bir yapı olarak tasarlanmalıdır. Planlanan faaliyetlerin izlenmesi ve değerlendirilmesi,
gelecek öğretim faaliyetleri için bir araştırma ve geliştirme zemininin oluşturulması açısından önemlidir. Bu
şekilde, sürekli olarak iyileştirilen bir planlama süreci aracılığıyla öğrencilerin öğrenme deneyimleri etkili
şekilde desteklenebilir.
Okul temelli planlama faaliyetleri, öğretmenlerin yerel unsurları ve kültürel bağlamı öğrenme süreçlerine
etkili bir şekilde dâhil ederek programın özgün ve güçlü yönlerini ortaya çıkarmasını sağlayacaktır. Örneğin,
fen bilimleri derslerinde bilimsel süreç becerilerini öğrencilere kazandırmak amacıyla araştırma çalışmaları,
proje görevleri ve bilim müzesi ziyaretleri gibi etkinlikler planlanabilir. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin kalıcı
öğrenmeler yaşamalarına ve fen bilimlerine olan ilgilerinin artmasına katkı sağlayabilir. Benzer şekilde
tarih derslerinde müze ziyaretleri planlanabilir, önemli şahsiyetler için tanıtım haftaları düzenlenebilir,
konuşmacılar davet edilebilir veya yerel tarihi mekânlar ziyaret edilebilir. Bu yaklaşım, öğrencilerin öğrenme
deneyimlerini zenginleştirerek derinlemesine bir anlayış kazanmaları ve öğrenme becerilerinin gelişmesine
olanak tanıyacaktır.
1.4.9. PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan program dışı etkinlikler, öğrencilerin iletişim kurma, iş birliği
yapma, öz farkındalık geliştirme, öz düzenleme becerilerini güçlendirme, öz güven kazanma, problem çözme
yeteneklerini artırma ve küresel konuları anlama gibi pek çok becerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu tür
etkinlikler, öğrencilere teorik bilgileri pratik deneyimlerle birleştirme ve çevre bağlamında öğrenmeyi sağlama
imkânı sunmaktadır. Ayrıca, program dışı etkinlikler, öğrencilerin eğitim içeriğine daha derinlemesine katılı-
mını teşvik ederek öğrenme deneyimlerini zenginleştirmeyi hedeflemektedir. Araştırmalar, bu tür etkinliklerin
akademik başarıyı artırdığını, dikkat süresini ve öğrenme motivasyonunu güçlendirdiğini ve aynı zamanda
disiplin sorunlarını azalttığını desteklemektedir.
Program dışı etkinlikler ile öğrencilerin bilişsel,
fiziksel ve sosyal-duygusal gelişimlerini destekle-
Kişisel
yecek becerilerin geliştirilmesi ve günlük yaşama gelişimi
transfer edilmesini sağlamak amaçlanmaktadır.
destekler
Aynı zamanda bu faaliyetler ile akademik çalış-
malar somut yaşantılarla zenginleştirilerek öğren-
cilere farklı deneyimler sunulması amaçlanır. Bu
amaç doğrultusunda öğrencilerin bütüncül gelişi- Program Dışı
minin sağlanması hedeflenmektedir. Program dışı Sosyo-duygusal Etkinlikler Zihinsel
gelişimi
Neden
etkinlikler öğrencilerin bireysel ilgi ve yetenek- gelişimi destekler
destekler Önemlidir?
lerini keşfedebilmeleri için fırsatlar sunmaktadır.
Bununla birlikte öz düzenleme, öz farkındalık, öz
yansıtma gibi benlik becerilerinin farkındalığı sos-
Fiziksel
yal duygusal becerilerin gelişimini desteklemekte- gelişimi
dir. Öğrenme yaşantıları ve ortamlarında eleştirel destekler
düşünme, karar verme ve problem çözme becerile-
rinin gelişimini hedefleyen etkinlikler ile üst düzey
düşünme becerilerinin öğrencilere kazandırılması
ile zihinsel gelişimin sağlanması amaçlanmakta- İnfografik: Program Dışı Etkinlikler Neden Önemlidir?
dır. Doğada, okul bahçesinde yapılan etkinlikler
ile fiziksel gelişimi destekleyerek sağlıklı gelişmelerini sağlar. Öğrencilerin sağlıklı yaşam hakkında bilinçli
bireyler olmalarını hedefleyerek bunu yaşam boyu sürdürmelerini amaçlar. Aynı zamanda öğrencilerin stres
ve kaygı ile başa çıkmalarını sağlayacak psikolojik sağlamlık becerilerini geliştirerek çevreleri ve akranlarıyla
sağlıklı bir iletişim kurmalarına olanak sağlar. Program dışı etkinlikler aynı zamanda tarihi geziler ve kültürel
etkinlikler aracılığıyla milli ve manevi değerlerin aktarılmasında da kilit bir rol oynar. Bu etkinlikler, öğrenci-
lerin çok yönlü gelişimini teşvik ederek onların topluma daha bilinçli bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlar.
72