Page 72 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 72

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Okul temelli planlama süreci, öğretim programına bağlı olarak öğrenme çıktılarına ulaşmada öğretmenlere
               esneklik  sağlayan  bir  yapı  olarak  tasarlanmalıdır.  Planlanan  faaliyetlerin  izlenmesi  ve  değerlendirilmesi,
               gelecek öğretim faaliyetleri için bir araştırma ve geliştirme zemininin oluşturulması açısından önemlidir. Bu
               şekilde, sürekli olarak iyileştirilen bir planlama süreci aracılığıyla öğrencilerin öğrenme deneyimleri etkili
               şekilde desteklenebilir.

               Okul  temelli  planlama  faaliyetleri,  öğretmenlerin  yerel  unsurları  ve  kültürel  bağlamı  öğrenme  süreçlerine
               etkili bir şekilde dâhil ederek programın özgün ve güçlü yönlerini ortaya çıkarmasını sağlayacaktır. Örneğin,
               fen bilimleri derslerinde bilimsel süreç becerilerini öğrencilere kazandırmak amacıyla araştırma çalışmaları,
               proje görevleri ve bilim müzesi ziyaretleri gibi etkinlikler planlanabilir. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin kalıcı
               öğrenmeler  yaşamalarına  ve  fen  bilimlerine  olan  ilgilerinin  artmasına  katkı  sağlayabilir.  Benzer  şekilde
               tarih  derslerinde  müze  ziyaretleri  planlanabilir,  önemli  şahsiyetler  için  tanıtım  haftaları  düzenlenebilir,
               konuşmacılar davet edilebilir veya yerel tarihi mekânlar ziyaret edilebilir.  Bu yaklaşım, öğrencilerin öğrenme
               deneyimlerini zenginleştirerek derinlemesine bir anlayış kazanmaları ve öğrenme becerilerinin gelişmesine
               olanak tanıyacaktır.


               1.4.9.  PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan program dışı etkinlikler, öğrencilerin iletişim kurma, iş birliği
               yapma, öz farkındalık geliştirme, öz düzenleme becerilerini güçlendirme, öz güven kazanma, problem çözme
               yeteneklerini artırma ve küresel konuları anlama gibi pek çok becerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu tür
               etkinlikler, öğrencilere teorik bilgileri pratik deneyimlerle birleştirme ve çevre bağlamında öğrenmeyi sağlama
               imkânı sunmaktadır. Ayrıca, program dışı etkinlikler, öğrencilerin eğitim içeriğine daha derinlemesine katılı-
               mını teşvik ederek öğrenme deneyimlerini zenginleştirmeyi hedeflemektedir. Araştırmalar, bu tür etkinliklerin
               akademik başarıyı artırdığını, dikkat süresini ve öğrenme motivasyonunu güçlendirdiğini ve aynı zamanda
               disiplin sorunlarını azalttığını desteklemektedir.
               Program  dışı  etkinlikler  ile  öğrencilerin  bilişsel,
               fiziksel ve sosyal-duygusal gelişimlerini destekle-
                                                                                 Kişisel
               yecek becerilerin geliştirilmesi ve günlük yaşama                gelişimi
               transfer  edilmesini  sağlamak  amaçlanmaktadır.
                                                                                destekler
               Aynı  zamanda  bu  faaliyetler  ile  akademik  çalış-
               malar somut yaşantılarla zenginleştirilerek öğren-
               cilere farklı deneyimler sunulması amaçlanır. Bu
               amaç doğrultusunda öğrencilerin bütüncül gelişi-               Program Dışı
               minin sağlanması hedeflenmektedir. Program dışı   Sosyo-duygusal   Etkinlikler    Zihinsel
                                                                                                 gelişimi
                                                                                 Neden
               etkinlikler  öğrencilerin  bireysel  ilgi  ve  yetenek-  gelişimi                destekler
                                                               destekler       Önemlidir?
               lerini keşfedebilmeleri için fırsatlar sunmaktadır.
               Bununla birlikte öz düzenleme, öz farkındalık, öz
               yansıtma gibi benlik becerilerinin farkındalığı sos-
                                                                                 Fiziksel
               yal duygusal becerilerin gelişimini desteklemekte-               gelişimi
               dir. Öğrenme yaşantıları ve ortamlarında eleştirel               destekler
               düşünme, karar verme ve problem çözme becerile-
               rinin gelişimini hedefleyen etkinlikler ile üst düzey
               düşünme becerilerinin öğrencilere kazandırılması
               ile  zihinsel  gelişimin  sağlanması  amaçlanmakta-  İnfografik: Program Dışı Etkinlikler Neden Önemlidir?
               dır.  Doğada,  okul  bahçesinde  yapılan  etkinlikler
               ile fiziksel gelişimi destekleyerek sağlıklı gelişmelerini sağlar. Öğrencilerin sağlıklı yaşam hakkında bilinçli
               bireyler olmalarını hedefleyerek bunu yaşam boyu sürdürmelerini amaçlar. Aynı zamanda öğrencilerin stres
               ve kaygı ile başa çıkmalarını sağlayacak psikolojik sağlamlık becerilerini geliştirerek çevreleri ve akranlarıyla
               sağlıklı bir iletişim kurmalarına olanak sağlar. Program dışı etkinlikler aynı zamanda tarihi geziler ve kültürel
               etkinlikler aracılığıyla milli ve manevi değerlerin aktarılmasında da kilit bir rol oynar. Bu etkinlikler, öğrenci-
               lerin çok yönlü gelişimini teşvik ederek onların topluma daha bilinçli bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlar.

      72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77