Page 62 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 62

İ
                                           İ
                                  ÖĞRENME ÇIKTILARI
                                VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ HB.3.6.1. Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilme
                                                    a)  Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini inceler.
                                                    b)  Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade eder.
                                               HB.3.6.2. Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini çözümleyebilme
                                                    a)  Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini belirler.
                                                    b)  Teknolojik gelişmelerle günlük yaşam arasında ilişki kurar.
                                               HB.3.6.3. Sanatçıların sanata katkılarına yönelik verilen kaynaklardan bilgi toplayabilme
                                                    a)  Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri bulur.
                                                    b)  Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri kaydeder.
                                   İÇERİK ÇERÇEVESİ  Bilimsel Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
                                               Teknolojik Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
                                               Sanatçıların Sanata Katkıları  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                    Anahtar Kavramlar bilim, teknoloji, sanat
                Hayat bilgisi dersi 3. sınıf Bilim Teknoloji ve Sanat öğrenme alanında yer verilen temel kabuller, tema kapsamı
                ve köprü kurma ilişkisi aşağıdaki gibidir:
                                          İ
                                      İ  ÖĞRENME
                                        KANITLARI Öğrenme çıktıları; yapılandırılmış grid, portfolyo, performans görevi, dereceli puanlama
                                 ÖĞRENME ÇIKTILARI
                                         (Ölçme ve  anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları görsel kavram ha-
                               VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ HB.3.6.1. Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilme
                                     Değerlendirme) ritası, kolaj, broşür gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül
                                                   a)  Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini inceler.
                                               değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
                                                   b)  Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade eder.
                    Önceki        ÖĞRENME-ÖĞRETME  HB.3.6.2. Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini çözümleyebilme
                                      YAŞANTILARI
                  Öğrenmeler                       a)  Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini belirler.
                                                   b)  Teknolojik gelişmelerle günlük yaşam arasında ilişki kurar.
                                      Temel Kabuller Öğrencilerin bilim insanları ve bilime katkılarına yönelik ön bilgilere sahip oldukları kabul
                                               edilmektedir.
                                              HB.3.6.3. Sanatçıların sanata katkılarına yönelik verilen kaynaklardan bilgi toplayabilme
                                               Günlük yaşamda kullanılan teknolojik ürünler ve bu ürünlerin zaman içindeki değişimi hak-
                                                   a)  Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri bulur.
                                               kında bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
                                                   b)  Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri kaydeder.
                                Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilere bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile sanatın günlük hayata etkileri hakkında
                                               aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
                                  İÇERİK ÇERÇEVESİ  Bilimsel Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
                                                  Bilimsel gelişmelerin önemi hakkında düşünceleriniz nelerdir?
                                               •
                                              Teknolojik Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
                                                  Geçmişte kullanılan teknolojik ürünler nelerdir?
                                               •
                                              Sanatçıların Sanata Katkıları
                                               •   İnsanlar hayal güçlerini ifade ederken sanat dallarından nasıl yararlanırlar?
                                   Anahtar Kavramlar bilim, teknoloji, sanat
                                       Köprü Kurma Öğrencilerden bilimsel ve teknolojik gelişmelere yönelik örnekler vermeleri istenir. Sınıf
                                               veya okul ortamında bir sanat eseri örneği sunularak eserin üzerinde bulunan desenler ile
                                               ilgili konuşulur. Öğrencilerin ilgi duyduğu resim, müzik gibi sanat dallarından sanatçılar ve
                                       ÖĞRENME   eserleri tanıtılır.  Günlük Yaşam Bağlamı: Sanat zevki
                                       KANITLARI Öğrenme çıktıları; yapılandırılmış grid, portfolyo, performans görevi, dereceli puanlama
                                    Öğrenme-Öğretme  HB.3.6.1.
                                       (Ölçme ve  anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları görsel kavram ha-
                                    Yeni                                           HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                       Uygulamaları Öğrencilerden  bilimsel  gelişmelerin  günlük  yaşama  etkisini  yorumlayabilmeleri  (KB2.14)
                                    Değerlendirme) ritası, kolaj, broşür gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül
                                 öğrenilecek   değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
                                               beklenir.  Bunun için bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini (a) incelemeleri istenir.
                                  bilgiler ve   Geçmişte tedavisi olmadığı düşünülen birçok hastalığın günümüzde tedavisinin bulunma-
                                                         6. ÖĞRENME ALANI: BİLİM, TEKNOLOJİ VE SANAT
                                 ÖĞRENME-ÖĞRETME   sı, afetlere karşı erken uyarı sistemleri gibi bilimsel gelişmelere örnekler verilir. Bu bilimsel
                                geliştirilecek   çalışmaları yürüten kişilerin amaçlarının toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk üst-
                                     YAŞANTILARI
                                                   Bu öğrenme alanının içeriğini; bilimsel ve teknolojik gelişmelerin insan hayatına
                                  beceriler    lenerek toplumsal gelişime katkı sağlamak (D16.2) olduğu vurgulanır. Bilimsel gelişmelerin  etkisi,
                                     Temel Kabuller Öğrencilerin bilim insanları ve bilime katkılarına yönelik ön bilgilere sahip oldukları kabul
                                                   sanatçıların sanata katkıları oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin bilimsel ve tek-
                                               insan hayatına etkileri hakkında öğrencilere kitap, dergi, afiş gibi çeşitli kaynaklardan bil-
                                                   nolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini anlamaları, sanatçıların sanata katkılarına yö-
                                              edilmektedir.
                                               giler sunulur. Öğrenciler bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkisi ile ilgili soru sormaları
                                                   nelik verilen kaynaklardan bilgi toplamaları amaçlanmaktadır.
                                              Günlük yaşamda kullanılan teknolojik ürünler ve bu ürünlerin zaman içindeki değişimi hak-
                                               (E3.8) teşvik edilir. Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade etme-
                                              kında bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
                                               leri (b) istenir (OB1.3). Bunun için küçük gruplar hâlinde çalışarak istasyon, öğrenme galerisi
                                           DERS SAATİ 13
                               Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilere bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile sanatın günlük hayata etkileri hakkında
                                              aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:           79
                                               ALAN
                                              •
                                                Bilimsel gelişmelerin önemi hakkında düşünceleriniz nelerdir?
                                           BECERİLERİ SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma
                                              •   Geçmişte kullanılan teknolojik ürünler nelerdir?
                                              •
                                                İnsanlar hayal güçlerini ifade ederken sanat dallarından nasıl yararlanırlar?
                                           KAVRAMSAL
                                      Köprü Kurma Öğrencilerden bilimsel ve teknolojik gelişmelere yönelik örnekler vermeleri istenir. Sınıf
                                            BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama
                                              veya okul ortamında bir sanat eseri örneği sunularak eserin üzerinde bulunan desenler ile
                                            EĞİLİMLER E3.8. Soru Sorma
                                              ilgili konuşulur. Öğrencilerin ilgi duyduğu resim, müzik gibi sanat dallarından sanatçılar ve
                                              eserleri tanıtılır.
                                      PROGRAMLAR ARASI
                                  Öğrenme-Öğretme  HB.3.6.1.
                                           BİLEŞENLER
                                      Uygulamaları Öğrencilerden  bilimsel  gelişmelerin  günlük  yaşama  etkisini  yorumlayabilmeleri  (KB2.14)
                                         Sosyal-Duygusal
                                              beklenir.  Bunun için bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini (a) incelemeleri istenir.
                                       Öğrenme Becerileri -
                                              Geçmişte tedavisi olmadığı düşünülen birçok hastalığın günümüzde tedavisinin bulunma-
                                             Değerler D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
                                              sı, afetlere karşı erken uyarı sistemleri gibi bilimsel gelişmelere örnekler verilir. Bu bilimsel
                                              çalışmaları yürüten kişilerin amaçlarının toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk üst-
                                      Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
                                              lenerek toplumsal gelişime katkı sağlamak (D16.2) olduğu vurgulanır. Bilimsel gelişmelerin
                                              insan hayatına etkileri hakkında öğrencilere kitap, dergi, afiş gibi çeşitli kaynaklardan bil-
                                       DİSİPLİNLER ARASI
                                              giler sunulur. Öğrenciler bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkisi ile ilgili soru sormaları
                                            İLİŞKİLER Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Matematik, Görsel Sanatlar, Müzik
                                              (E3.8) teşvik edilir. Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade etme-
                     Hayat bilgisi dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin bilimsel
                                              leri (b) istenir (OB1.3). Bunun için küçük gruplar hâlinde çalışarak istasyon, öğrenme galerisi
                     ve teknolojik gelişmeler hakkındaki bilgilerini sanat zevki bağlamında işleterek merak
                                        BECERİLER ARASI
                                            İLİŞKİLER SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
                     uyandıracak şekilde bilimsel ve teknolojik gelişmelerin hayatımıza katkıları konusuna   79
                     köprü oluşturulmuştur.
               Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
               Öğrenme-öğretme    uygulamaları,  hedeflenen  öğrenci  profili  ve  temel  öğrenme  yaklaşımları  ile  uyumlu
               öğrenme-öğretme yaşantılarının hayata geçirildiği uygulamaları ifade etmektedir. Öğrenme çıktılarının süreç
               becerileri burada uygulanır ve bu uygulama sırasında eğilimler, programlar arası bileşenler, disiplinler arası
               ilişkiler ve beceriler arası ilişkiler sürece dâhil edilir. Öğrencinin aktif olacağı, gelişimlerinin süreç boyunca ve
               süreç sonunda değerlendirileceği etkinlikleri içermektedir.
      62                        78
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67