Page 62 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 62
İ
İ
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ HB.3.6.1. Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilme
a) Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini inceler.
b) Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade eder.
HB.3.6.2. Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini çözümleyebilme
a) Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini belirler.
b) Teknolojik gelişmelerle günlük yaşam arasında ilişki kurar.
HB.3.6.3. Sanatçıların sanata katkılarına yönelik verilen kaynaklardan bilgi toplayabilme
a) Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri bulur.
b) Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri kaydeder.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Bilimsel Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
Teknolojik Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
Sanatçıların Sanata Katkıları TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Anahtar Kavramlar bilim, teknoloji, sanat
Hayat bilgisi dersi 3. sınıf Bilim Teknoloji ve Sanat öğrenme alanında yer verilen temel kabuller, tema kapsamı
ve köprü kurma ilişkisi aşağıdaki gibidir:
İ
İ ÖĞRENME
KANITLARI Öğrenme çıktıları; yapılandırılmış grid, portfolyo, performans görevi, dereceli puanlama
ÖĞRENME ÇIKTILARI
(Ölçme ve anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları görsel kavram ha-
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ HB.3.6.1. Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilme
Değerlendirme) ritası, kolaj, broşür gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül
a) Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini inceler.
değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
b) Bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade eder.
Önceki ÖĞRENME-ÖĞRETME HB.3.6.2. Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini çözümleyebilme
YAŞANTILARI
Öğrenmeler a) Teknolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini belirler.
b) Teknolojik gelişmelerle günlük yaşam arasında ilişki kurar.
Temel Kabuller Öğrencilerin bilim insanları ve bilime katkılarına yönelik ön bilgilere sahip oldukları kabul
edilmektedir.
HB.3.6.3. Sanatçıların sanata katkılarına yönelik verilen kaynaklardan bilgi toplayabilme
Günlük yaşamda kullanılan teknolojik ürünler ve bu ürünlerin zaman içindeki değişimi hak-
a) Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri bulur.
kında bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
b) Sanatçıların sanata katkılarına yönelik bilgileri kaydeder.
Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilere bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile sanatın günlük hayata etkileri hakkında
aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
İÇERİK ÇERÇEVESİ Bilimsel Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
Bilimsel gelişmelerin önemi hakkında düşünceleriniz nelerdir?
•
Teknolojik Gelişmelerin Günlük Yaşama Etkisi
Geçmişte kullanılan teknolojik ürünler nelerdir?
•
Sanatçıların Sanata Katkıları
• İnsanlar hayal güçlerini ifade ederken sanat dallarından nasıl yararlanırlar?
Anahtar Kavramlar bilim, teknoloji, sanat
Köprü Kurma Öğrencilerden bilimsel ve teknolojik gelişmelere yönelik örnekler vermeleri istenir. Sınıf
veya okul ortamında bir sanat eseri örneği sunularak eserin üzerinde bulunan desenler ile
ilgili konuşulur. Öğrencilerin ilgi duyduğu resim, müzik gibi sanat dallarından sanatçılar ve
ÖĞRENME eserleri tanıtılır. Günlük Yaşam Bağlamı: Sanat zevki
KANITLARI Öğrenme çıktıları; yapılandırılmış grid, portfolyo, performans görevi, dereceli puanlama
Öğrenme-Öğretme HB.3.6.1.
(Ölçme ve anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden hazırlayacakları görsel kavram ha-
Yeni HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
Uygulamaları Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilmeleri (KB2.14)
Değerlendirme) ritası, kolaj, broşür gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül
öğrenilecek değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
beklenir. Bunun için bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini (a) incelemeleri istenir.
bilgiler ve Geçmişte tedavisi olmadığı düşünülen birçok hastalığın günümüzde tedavisinin bulunma-
6. ÖĞRENME ALANI: BİLİM, TEKNOLOJİ VE SANAT
ÖĞRENME-ÖĞRETME sı, afetlere karşı erken uyarı sistemleri gibi bilimsel gelişmelere örnekler verilir. Bu bilimsel
geliştirilecek çalışmaları yürüten kişilerin amaçlarının toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk üst-
YAŞANTILARI
Bu öğrenme alanının içeriğini; bilimsel ve teknolojik gelişmelerin insan hayatına
beceriler lenerek toplumsal gelişime katkı sağlamak (D16.2) olduğu vurgulanır. Bilimsel gelişmelerin etkisi,
Temel Kabuller Öğrencilerin bilim insanları ve bilime katkılarına yönelik ön bilgilere sahip oldukları kabul
sanatçıların sanata katkıları oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin bilimsel ve tek-
insan hayatına etkileri hakkında öğrencilere kitap, dergi, afiş gibi çeşitli kaynaklardan bil-
nolojik gelişmelerin günlük yaşama etkisini anlamaları, sanatçıların sanata katkılarına yö-
edilmektedir.
giler sunulur. Öğrenciler bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkisi ile ilgili soru sormaları
nelik verilen kaynaklardan bilgi toplamaları amaçlanmaktadır.
Günlük yaşamda kullanılan teknolojik ürünler ve bu ürünlerin zaman içindeki değişimi hak-
(E3.8) teşvik edilir. Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade etme-
kında bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
leri (b) istenir (OB1.3). Bunun için küçük gruplar hâlinde çalışarak istasyon, öğrenme galerisi
DERS SAATİ 13
Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilere bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile sanatın günlük hayata etkileri hakkında
aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir: 79
ALAN
•
Bilimsel gelişmelerin önemi hakkında düşünceleriniz nelerdir?
BECERİLERİ SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma
• Geçmişte kullanılan teknolojik ürünler nelerdir?
•
İnsanlar hayal güçlerini ifade ederken sanat dallarından nasıl yararlanırlar?
KAVRAMSAL
Köprü Kurma Öğrencilerden bilimsel ve teknolojik gelişmelere yönelik örnekler vermeleri istenir. Sınıf
BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama
veya okul ortamında bir sanat eseri örneği sunularak eserin üzerinde bulunan desenler ile
EĞİLİMLER E3.8. Soru Sorma
ilgili konuşulur. Öğrencilerin ilgi duyduğu resim, müzik gibi sanat dallarından sanatçılar ve
eserleri tanıtılır.
PROGRAMLAR ARASI
Öğrenme-Öğretme HB.3.6.1.
BİLEŞENLER
Uygulamaları Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini yorumlayabilmeleri (KB2.14)
Sosyal-Duygusal
beklenir. Bunun için bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini (a) incelemeleri istenir.
Öğrenme Becerileri -
Geçmişte tedavisi olmadığı düşünülen birçok hastalığın günümüzde tedavisinin bulunma-
Değerler D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
sı, afetlere karşı erken uyarı sistemleri gibi bilimsel gelişmelere örnekler verilir. Bu bilimsel
çalışmaları yürüten kişilerin amaçlarının toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk üst-
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
lenerek toplumsal gelişime katkı sağlamak (D16.2) olduğu vurgulanır. Bilimsel gelişmelerin
insan hayatına etkileri hakkında öğrencilere kitap, dergi, afiş gibi çeşitli kaynaklardan bil-
DİSİPLİNLER ARASI
giler sunulur. Öğrenciler bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkisi ile ilgili soru sormaları
İLİŞKİLER Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Matematik, Görsel Sanatlar, Müzik
(E3.8) teşvik edilir. Öğrencilerden bilimsel gelişmelerin günlük yaşama etkisini ifade etme-
Hayat bilgisi dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin bilimsel
leri (b) istenir (OB1.3). Bunun için küçük gruplar hâlinde çalışarak istasyon, öğrenme galerisi
ve teknolojik gelişmeler hakkındaki bilgilerini sanat zevki bağlamında işleterek merak
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
uyandıracak şekilde bilimsel ve teknolojik gelişmelerin hayatımıza katkıları konusuna 79
köprü oluşturulmuştur.
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Öğrenme-öğretme uygulamaları, hedeflenen öğrenci profili ve temel öğrenme yaklaşımları ile uyumlu
öğrenme-öğretme yaşantılarının hayata geçirildiği uygulamaları ifade etmektedir. Öğrenme çıktılarının süreç
becerileri burada uygulanır ve bu uygulama sırasında eğilimler, programlar arası bileşenler, disiplinler arası
ilişkiler ve beceriler arası ilişkiler sürece dâhil edilir. Öğrencinin aktif olacağı, gelişimlerinin süreç boyunca ve
süreç sonunda değerlendirileceği etkinlikleri içermektedir.
62 78