Page 59 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 59

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Matematik dersi 9. sınıf Nicelikler ve Değişim temasına ait temel kabuller ve ön değerlendirme süreci aşağıdaki
                  gibidir:
                      ÖĞRENME-ÖĞRETME
                           YAŞANTILARI
                           Temel Kabuller Öğrencilerin doğru orantılı iki çokluk arasındaki ilişkiyi fonksiyon olarak ifade edebildi-
                                       ği; doğrusal ilişkili iki değişkenin birbirine bağlı değişimlerini, artış veya azalışlarını fark
                                       edebildiği; dik koordinat sistemini tanıdığı; sıralı ikilileri bu sistemde gösterebildiği ve
                                       bir cebirsel ifadenin değerini değişkenin alacağı farklı sayı değerleri için hesaplayabil-
                                       diği kabul edilmektedir. Ayrıca öğrencilerin dik koordinat sisteminde verilen doğrusal
                                       fonksiyon grafiklerinin birbirine göre konumlarını doğruların eğimlerine göre yorumla-
                                       yabildiği, bir gerçek sayının mutlak değerini sayı doğrusunda orijine olan uzaklığı olarak
                                       ifade edebildiği, doğrusal ilişkili iki niceliğe ait cebirsel ifadede bir niceliğin değeri veril-
                                       diğinde diğerinin değerini hesaplayabildiği kabul edilmektedir.
                    Ön Değerlendirme Süreci Doğrusal  ilişkileri  belirleyebildiklerini  değerlendirebilmek  için  öğrencilere  gerçek yaşam
                                       durumundan örnekler inceletilebilir veya doğrusal ilişki içeren eğitici oyunlar oynatılabilir.
                                       Öğrencilerin dik koordinat sisteminin özelliklerine dair ön bilgilerini, birinci dereceden bir
                                       bilinmeyenli denklem ve eşitsizlik çözümleri, doğrusal fonksiyonlar ve bu fonksiyonların ma-
                                       tematiksel temsilleri ile ilgili sahip oldukları bilgi ve beceri düzeylerini, olası kavram yanılgı-
                                       larını, ilgi ve ihtiyaçlarını tespit etmek için öğrencilere hazır bulunuşluk testleri yapılabilir. Bu
                           Matematik dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi değişkenler
                                       bilgi ve becerileri doğru bir şekilde belirleyebilmek için açık uçlu sorular,  soru cevap tekniği
                           arasındaki ilişkileri belirleyebilme durumlarını değerlendirmek için örnek inceleme
                                       ile uygulanabilir.
                           ve eğitsel oyunlar kullanılabilmektedir. Ön değerlendirme basamağında kullanılan
                           yöntemlerin çeşitlendirilmesi, bilgilerle birlikte becerilerin de değerlendirilebilmesine
                           hizmet etmektedir.





                  Ön  değerlendirmenin  doğru  bir  şekilde  yapılması,  öğrenme  faaliyetinin  sağlam  bir  temele  oturtulmasını
                  sağlamaktadır. Bu noktada öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusunda yeniliklere açık olmaları,
                  farklı yöntem ve teknikleri kullanmaya istekli olmaları önem kazanmaktadır. Ön değerlendirme sonucunda
                  belirlenen eksik öğrenmeleri telafi edecek faaliyetlerin öğretim sürecine eklenmesi gerekmektedir. Bu telafinin
                  planlaması;  sınıfın  genel  durumuna,  öğrenci  ve  öğretmenin  ihtiyaçlarına,  okul  donanımına  göre  farklılık
                  gösterebileceğinden öğretmene esneklik sağlanmıstır. Örneğin sınıftaki öğrencilerin birçoğu  temel kabullerde
                  yer  alan  aynı  bilgi  veya  becerilerde  yetersiz  ön  öğrenmeleri  sahipse  sınıf  içerisinde  yapılacak  soru  cevap
                  etkinliği, özetleyicilerin kullanılması ya da konunun yapısına bağlı olarak kısa videolar yoluyla ilgili bilgi ya
                  da becerilerin  hatırlatılması sağlanabilir. Ya da tek bir öğrenci belirli bir bilgi ya da beceri konusunda yeterli
                  ön öğrenmeleri sahip değilse o öğrenciye bireysel hazırlık çalışmaları, performans görevleri ya da araştırma
                  ödevleri verilerek  gerekli ön öğrenmeleri gerçekleştirmesi sağlanabilir.





























                                                                                                                 59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64