Page 59 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 59
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Matematik dersi 9. sınıf Nicelikler ve Değişim temasına ait temel kabuller ve ön değerlendirme süreci aşağıdaki
gibidir:
ÖĞRENME-ÖĞRETME
YAŞANTILARI
Temel Kabuller Öğrencilerin doğru orantılı iki çokluk arasındaki ilişkiyi fonksiyon olarak ifade edebildi-
ği; doğrusal ilişkili iki değişkenin birbirine bağlı değişimlerini, artış veya azalışlarını fark
edebildiği; dik koordinat sistemini tanıdığı; sıralı ikilileri bu sistemde gösterebildiği ve
bir cebirsel ifadenin değerini değişkenin alacağı farklı sayı değerleri için hesaplayabil-
diği kabul edilmektedir. Ayrıca öğrencilerin dik koordinat sisteminde verilen doğrusal
fonksiyon grafiklerinin birbirine göre konumlarını doğruların eğimlerine göre yorumla-
yabildiği, bir gerçek sayının mutlak değerini sayı doğrusunda orijine olan uzaklığı olarak
ifade edebildiği, doğrusal ilişkili iki niceliğe ait cebirsel ifadede bir niceliğin değeri veril-
diğinde diğerinin değerini hesaplayabildiği kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci Doğrusal ilişkileri belirleyebildiklerini değerlendirebilmek için öğrencilere gerçek yaşam
durumundan örnekler inceletilebilir veya doğrusal ilişki içeren eğitici oyunlar oynatılabilir.
Öğrencilerin dik koordinat sisteminin özelliklerine dair ön bilgilerini, birinci dereceden bir
bilinmeyenli denklem ve eşitsizlik çözümleri, doğrusal fonksiyonlar ve bu fonksiyonların ma-
tematiksel temsilleri ile ilgili sahip oldukları bilgi ve beceri düzeylerini, olası kavram yanılgı-
larını, ilgi ve ihtiyaçlarını tespit etmek için öğrencilere hazır bulunuşluk testleri yapılabilir. Bu
Matematik dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi değişkenler
bilgi ve becerileri doğru bir şekilde belirleyebilmek için açık uçlu sorular, soru cevap tekniği
arasındaki ilişkileri belirleyebilme durumlarını değerlendirmek için örnek inceleme
ile uygulanabilir.
ve eğitsel oyunlar kullanılabilmektedir. Ön değerlendirme basamağında kullanılan
yöntemlerin çeşitlendirilmesi, bilgilerle birlikte becerilerin de değerlendirilebilmesine
hizmet etmektedir.
Ön değerlendirmenin doğru bir şekilde yapılması, öğrenme faaliyetinin sağlam bir temele oturtulmasını
sağlamaktadır. Bu noktada öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusunda yeniliklere açık olmaları,
farklı yöntem ve teknikleri kullanmaya istekli olmaları önem kazanmaktadır. Ön değerlendirme sonucunda
belirlenen eksik öğrenmeleri telafi edecek faaliyetlerin öğretim sürecine eklenmesi gerekmektedir. Bu telafinin
planlaması; sınıfın genel durumuna, öğrenci ve öğretmenin ihtiyaçlarına, okul donanımına göre farklılık
gösterebileceğinden öğretmene esneklik sağlanmıstır. Örneğin sınıftaki öğrencilerin birçoğu temel kabullerde
yer alan aynı bilgi veya becerilerde yetersiz ön öğrenmeleri sahipse sınıf içerisinde yapılacak soru cevap
etkinliği, özetleyicilerin kullanılması ya da konunun yapısına bağlı olarak kısa videolar yoluyla ilgili bilgi ya
da becerilerin hatırlatılması sağlanabilir. Ya da tek bir öğrenci belirli bir bilgi ya da beceri konusunda yeterli
ön öğrenmeleri sahip değilse o öğrenciye bireysel hazırlık çalışmaları, performans görevleri ya da araştırma
ödevleri verilerek gerekli ön öğrenmeleri gerçekleştirmesi sağlanabilir.
59