Page 54 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 54

ÖĞRENME ÇIKTILARI VE  KİM.11.1.1. Fiziksel ve kimyasal olaylardaki enerji değişimine ilişkin deney yapabilme
                   SÜREÇ BİLEŞENLERİ    a)  Fiziksel ve kimyasal olaylardaki enerji değişimini gözlemlemek amacıyla deney ta-
                                          sarlar ve tasarladığı deneyi gerçekleştirir.
                                        b)  Fiziksel ve kimyasal olaylardaki enerji değişimine ilişkin elde ettiği sonuçları günlük
                                          hayattaki olayları açıklamak için kullanır.
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                    KİM.11.1.2. Maddelerin enerji kaynağı olma potansiyeline ilişkin hipotezler oluşturabilme
                      BECERİLER ARASI   a)  Yanma tepkimeleri temelinde maddelerin enerji kaynağı olma potansiyeline ilişkin
                                                                          ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                          problemleri tanımlar.
                            İLİŞKİLER MAB3. Matematiksel Temsil, MAB5. Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma
                                        b)  Yanma tepkimeleri temelinde maddelerin enerji kaynağı olma potansiyeline ilişkin
                            ÖĞRENME ÇIKTILARI neden-sonuç ilişkilerini belirler.
                          VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.10.3.1. Sayma stratejileri kullanarak problem çözebilme
                                        c)  Maddelerin enerji kaynağı olma potansiyellerinin tespitine yönelik oluşturduğu ne-
                                                a) Verilen sayma problemindeki  sayılacak nesneleri belirler.
                                          den-sonuç ilişkileri temelinde bağımlı-bağımsız değişkenleri ve kontrol değişken-
                                                b) Sayma problemlerinde yer alan  nesneler arasındaki ilişkileri belirler.
                                          lerini belirler.
                                                c) Problem durumlarındaki sözel ifadeleri görsel temsillere dönüştürür.
                                        ç)  Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere deneyler yapar.
                                                ç) Problem durumlarını onlara eş olan başka problem durumlarıyla ya da uygun görsel,
                                        d)  Deneyler sonucunda yakıtların veya canlılara enerji veren maddelerin enerji kay-
                                                 tablo veya cebirsel temsillerle yeniden ifade eder.
                                          nağı olma potansiyeline ilişkin önermelerini bilimsel veriler temelinde geliştirir.
                                                d)  Sayma problemlerindeki farklı durumlara uygun çözüm stratejisi oluşturur.
                                    KİM.11.1.3. Bağ enerjileri temelinde tepkimelerin entalpi değişimine ilişkin tümevarımsal
                                                e)  Seçtiği çözüm stratejisini kullanır.
                                        akıl yürütebilme
                                                f) Seçtiği çözüm stratejisini kontrol eder.
                                        a)  Farklı tepkimelerde kırılan ve oluşan bağların enerjileri ile tepkimelerin entalpi de-
                                                g) Sayma problemlerindeki olası çözüm stratejilerini gözden geçirir.
                                          ğişimi arasında keşfettiği örüntüyü matematiksel olarak modeller.
                                                ğ)  Sayma problemlerinde çözüme ulaştıran stratejilere yönelik çıkarımlar yapar.
                    Öğrenme-Öğretme     b)  Matematiksel  modelini  kullanarak  bir  tepkimenin  endotermik  ya  da  ekzotermik
                         Uygulamaları MAT.10.3.1 olma durumuna ilişkin genellemeler yapar.
                                                h) Sayma problemlerinde çözüme ulaştıran stratejilere yönelik çıkarımları değerlen-
                                   sayısı bulmayı gerektiren problem durumları için çıkarımda bulunma süreci işletilir. Bu sa-
                                                 dirir.
                                    KİM.11.1.4. Kimyasal tepkimelerin standart tepkime entalpilerini standart oluşum entalpi
                                   yede ulaşılan sonuçlar, sözel ve cebirsel olarak ifade edilir. n tane farklı nesne içerisinden
                                        verilerini kullanarak tahmin edebilme
                                            MAT.10.3.2. Cebirsel ve fonksiyonel işlemleri algoritmik bir dille yapılandırabilme
                                                                                        n
                                   r tane farklı nesnenin seçim sayısı şeklinde sözel temsille ifade edilir veya (    ) gösterimi-
                                        a)  Standart oluşum entalpi verileri üzerinden kimyasal tepkimelerin standart tepki-
                                                a) Karşılaşılan problem durumlarındaki cebirsel ve fonksiyonel işlemlerin algoritmik
                                                                                        r
                                          me entalpilerinin hesaplanmasına ilişkin önermeler oluşturur.
                                   ne yer verilir (MAB3)yapısını ortaya koyar.
                                        b)  Entalpi değişimine ilişkin veriye dayalı olan ve olmayan önermeleri karşılaştırır.
                                                b) Ön bilgilerini kullanarak cebirsel ve fonksiyonel yapılar ile bu yapıların algoritma-
                                                 ları arasında uyumlu bir bütün oluşturur.
                                        c)  Standart oluşum entalpi verileriyle farklı tepkimelerin standart tepkime entalpile-
                                   saplanır; elde edilen sonuçlar listelenir ve üçgen şekilde yerleştirilir. Bu modellemenin
                                          rini hesaplar.
                        Ortaöğretim 10. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının “Sayma, Algoritma ve
                             İÇERİK ÇERÇEVESİ  Sayma Stratejileri, Cebirsel ve Fonksiyonel İşlemlerin Algoritmik Yapısı
                                   genellikle “Pascal üçgeni” olarak adlandırıldığı ancak Pascal’dan önce başka matematik-
                                        ç)  Standart tepkime entalpi hesaplamalarının sonuçlarını önermelerinin geçerliliğini
                        Bilişim” temasının MAT.10.3.1. öğrenme çıktısına ait MAB2.Matematiksel Problem Çözme
                                   çiler tarafından da kullanıldığı, bu konuya ilişkin araştırma ödevi verilerek sınıf ortamında
                                          sorgulamak için kullanır.
                        becerisiyle öğrenme çıktısında olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen MAB3.
                                Genellemeler  •  Sonlu sayıda nesnenin belirli bir durumdaki sayısı ile ilgili problemler, sayma stratejileri
                                   tartışılır. Bu araştırmalar dijital ortamda yapıldığında öğrencilerin karşılaştırmalar yaparak
                                    KİM.11.1.5. Kimyasal tepkimelerin gerçekleşme şartlarını açıklamak için kanıt kullanabilme
                                            kullanılarak çözülebilir.
                        Matematiksel Temsil becerisi işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
                                   bir çıkarımda bulunabilme becerisinin gelişimi de desteklenir (MAB5, OB2). Araştırmanın
                                        a)  Kimyasal tepkimelerin gerçekleşmesi için gerekli şartları belirlemeye yönelik öl-
                                           •  Cebirsel ve fonksiyonel işlemler,  algoritmik bir dille temsil edilebilir.
                                   sonuçları sınıfta tartışılırken Ömer Hayyam’ın çalışmalarından da bahsedilir. Türk-İslam
                                          çütler (gerekli enerji ve uygun doğrultuda çarpışma) oluşturur.
                                   kültüründe yetişen matematikçilere ve bu matematikçilerin çalışmalarına ilişkin yapıla-
                             Anahtar Kavramlar algoritma, faktöriyel, sayma, seçme sayısı, sıralama sayısı

                                   cak araştırmalarla öğrencilerin kültürel mirasa yönelik duyarlı olmaları sağlanır. Bir sayma
                      BECERİLER ARASI   stratejisi olarak güvercin yuvası ilkesinin kullanılabileceği sayma problemlerine yer verilir.

                          Sembol ve Gösterimler n!,  n r                                        -
                            İLİŞKİLER KB2.2. Gözlemleme, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.14. Yorumlama, KB2.16.1. Tümevarımsal
                                   Öğrencilere sayma stratejileri kullanmayı gerektiren farklı problemler içeren çalışma kâ-
                                             (  )
                                    Akıl Yürütme
                                   ğıtları verilebilir.
                 ÖĞRENME ÇIKTILARI VE  ÖĞRENME
                                  KANITLARI Öğrenme çıktıları; çalışma kâğıdı, açık uçlu sorular, araştırma ödevi, performans görevi ve
                   SÜREÇ BİLEŞENLERİ KİM.11.1.6. Tepkime hızının zamanla değişimini bilimsel veriye dayalı tahmin edebilme
                                   (Ölçme ve  proje ödevi  ile değerlendirilebilir.
                                        a)  Bir kimyasal tepkimede tepken ve ürünlerin derişimlerinin zamanla değişimi ile il-
                               Değerlendirme)
                                           Toplama ve çarpma yoluyla saymaya yönelik açık uçlu soruların yer aldığı çalışma kâğıtları,
                                          gili hazır verileri kullanarak tepkime hızının zamanla değişimine  ilişkin önermeler
                                           analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öz değerlendirme for-
                                          oluşturur.
                                           muyla öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri istenebilir.
                                        b)  Tepkime hızının zamanla değişimine ilişkin veriye dayalı olan ve olmayan önerme-
                                           Öğrencilere  cebirsel  ve  fonksiyonel  işlemleri  algoritmik  dille  yapılandırarak  akış  şeması
                                          leri karşılaştırır.
                                           oluşturdukları bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevleri, derecelendir-
                                        c)  Bir tepkimenin farklı zaman aralıklarındaki ortalama hızlarına ilişkin hesaplamalar
                                           me ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir.
                                          yapar.
                                           Matematik tarihinde önemli yeri olan sayma veya seçme problemlerinin  (“Bir doğal sayı, do-
                                        ç)  Tepkime hızının zamanla değişimine ilişkin çıkarımlarının geçerliliğini çarpışma te-
                                           ğal sayıların toplamı olarak kaç farklı biçimde yazılabilir?” gibi) ve bu problemlerin çözümüne
                                          orisi temelinde sorgular.
                                                                                                   61
                                           yönelik fikirlerin araştırılması hakkında öğrencilere  proje ödevi verilebilir. Ortaya konan ürü-
                     Öğrenme-Öğretme       nün değerlendirilebilmesi için hazırlama, içerik ve sunum süreçlerini içine alan derecelen-
                         Uygulamaları   KİM.11.1.6  dirme ölçeği kullanılabilir.
                                    sağlanabilir (SDB2.1, D11.2, D14.1, E2.1). Öğrenciler, tepkime hızının değişimine ilişkin deri-
                                    şim-zaman grafiğini kullanarak ulaştığı önermeleri ve tepkime hızları ile ilgili önceki bilgile-
                                    rine dayalı olarak oluşturduğu önermeleri karşılaştırır (OB1). Tepkime hızı kavramı, tepken
                                    ve ürünlerin birim zamanda derişimlerindeki değişim temelinde hem sözel olarak hem de
                   102              matematiksel bir eşitlikle tanımlanır. Ardından ortalama hız kavramı, derişim-zaman gra-
                                    fiği ile ilişkilendirilerek açıklanır. Öğrenciler, bu bilgileri kullanarak ellerindeki veri setinden
                                    verilen tepkimenin farklı zaman aralıklarına ilişkin ortalama hızlarını hesaplar ve tepkime
                                    hızının zamanla değişimine yönelik çıkarımda bulunur (KB2.10)
                       Ortaöğretim 11. sınıf Kimya Dersi Öğretim Programının “Etkileşim” temasının KİM.11.1.6.
                       öğrenme çıktısına ait FBAB4. Bilimsel Veriye Dayalı Tahmin becerisiyle öğrenme çıktısında
                       olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen KB2.10. Çıkarım Yapma becerisi işe
                       koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
      54
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59