Page 51 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 51

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI




                       Öğrenme-Öğretme   MAT.7.7.1
                           Uygulamaları  Bu sınıf düzeyinde seçilen olayların teorik olasılıkları üzerinde akıl yürütülür. Öğrencilerin
                                      seçilen bir deneyde (örneğin madenî para atma deneyi)  incelenen olayın (örneğin tura
                                      gelmesi) olasılığı ile ilgili örnek uzayı ve olaya ait  çıktıları gözlemlemeleri istenir. Herhangi
                                      bir deney sonucu elde edilebilecek tüm çıktıların tamamının örnek uzay, örnek uzaydan
                                      elde edilebilecek bütün alt grupların ise birer olay olduğunu ifade etmeleri sağlanır. Bu
                                      süreçte öğrencilerin deney yapmadan teorik olarak ilerlemeleri sağlanır. Fen bilimleri ile
                                      ilişkili bağlamlar seçilerek (kan gruplarının birbirine kan verme durumları gibi) eşit olasılıklı
                                      olan  ve eşit olasılıklı olmayan olaylar öğrenciler tarafından incelenir (E1.1, E3.8). İncelenen
                                      olaylardaki tüm çıktıların liste yöntemi ya da ağaç şeması gibi farklı temsiller ile göste-
                                      rilmesi istenir (MAB3). Öğrencilerin tahminleri üzerinden seçilen olayın olasılığını hesap-
                                      lamaya yönelik tekrar eden yapıyı keşfetmeleri sağlanır. Buradan hareketle öğrencilerin
                                      bir olayın olasılık değerinin olaya ait çıktıların sayısının, tüm olası çıktıların sayısına oranı
                          Ortaokul 7. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının “Veriden Olasılığa” temasının
                                           n
                                              ö y   a
                                         u
                                        d l o
                                          u
                                         ğ
                                                            p
                                                             m
                                                                     e t   e v   ı r a l a
                                                       e l l e
                                                        m
                                                            a y   e
                                                                                           r i d
                                                                                           m
                                                                                                 a s   i r e l e
                                                                                a r o   ı ğ ı l ı s a l o   k i r o
                                                                                        e l i k ş i l i   e l i   n
                                                                                        n
                                                   g   k i l e
                                               n
                                                    e
                                                     n
                          MAT.7.7.1. öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında eşit olasılıklı olan ve eşit olasılıklı  a l ğ      . r ı n
                                      Teorik olasılık hesaplamalarında hile içeren örneklere yer verilmez.
                          olmayan olayların anlamlandırılması için kan gruplarının birbirine kan vermesi gibi eşit
             ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                          olasılıklı olan ve eşit olasılıklı olmayan durumlara ilişkin fen bilimleri alanıyla ilişki
                    Öğrenme-Öğretme
                          kurulmuştur.
                         Uygulamaları MAT.H.5.1
                                    Öğrencilerin  başkaları  tarafından  oluşturulan  istatistiksel  bilgilere  eleştirel  bakabilme-
                                    leri (E3.10) ve bu bilgileri tartışabilmeleri önemlidir. Bu bağlamda öğrencilere nicel veya
                                    kategorik verilerden hareketle oluşturulan; hatalı/yanlı sonuç, yorum, çıkarım veya tah-
                                    minleri içeren istatistiksel görsel veya özetlerden hazırlanmış çalışma kâğıdı verilerek bu
                                    çalışma kâğıtlarını grup çalışmasıyla ya da bireysel olarak incelemeleri istenir (SDB2.2,
                     Öğrenme-Öğretme   MAT.H.5.1
                                    D3.4). Grup tartışması sürecinde öğrencilerin birbirlerinin fikirlerini nezaketle dinlemeleri
                         Uygulamaları
                                    ve arkadaşlarının düşünceleriyle empati yapabilmeleri sağlanır (D14.1). Ele alınan durumlar
                                    farklı disiplinlerden (fizik, coğrafya, biyoloji) seçilerek öğrencilerin günlük hayatta karşıla-
                                    rına çıkan durumları istatistiksel gözle değerlendirmeleri desteklenir. Örneğin öğrenciler-
                                    den  matematik ile coğrafya dersini ilişkilendirmek için ülkelerin farklı yaş gruplarına ilişkin
                                    verileri içeren grafiklerden hareketle gelecek yıllar için tahminî nüfus değerlerini içeren
                                    grafikleri incelemeleri  beklenebilir. Öğrencilerin var olan istatistik bilgileri doğrultusun-
                                    da ele aldıkları durumlar için istatistiksel temellendirme yapmaları sağlanır (SDB3.3). Bu
                                    süreçte öğrenciler, bireysel veya iş birliğini sağlayacak şekilde gruplar hâlinde çalışmaya
                                    teşvik edilir. Böylelikle öğrencilerin istatistiksel  temellendirmelerini gruplar hâlinde ger-
                          Ortaöğretim hazırlık sınıfı Matematik Dersi Öğretim Programının “İstatistiksel Araştırma
                                    çekleştirmeleri desteklenir (D3.4). Öğrencilerden verilen durumlara eleştirel bakmaları
                                    (E3.10), istatistik bilgilerini kullanarak hataları/yanlılıkları tespit etmeleri istenir. Hataları/
                          Süreci” temasının MAT.H.5.1 öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında Coğrafya
                                    yanlılıkları tespit ederken öğrencilerin yakınlık, menfaat, ön yargı gözetmeksizin tarafsız
                          disiplininin konu alanıyla ilgili disiplinler arası ilişki gerçekleştirilmiştir. İstatistiksel gözle
                                    davranmalarının önemine dikkat çekilir (D1.2). Öğrencilerin belirlediği hatalar ve yanlılıklar
                          değerlendirme yapabilmek için ülkelerin nüfus verilerinden hareketle Coğrafya disipliniyle
                                    tartışmaya açılır (SDB2.1). Öğrencilerden bu hata ve yanlılıkları eleştirel gözle değerlen-
                          ilişki kurulmuştur.
                                    dirmeleri beklenir (KB3.3). Sınıf içi tartışmalarla öğrencilerin değerlendirmelerini paylaş-
                                    maları ve gerekçelendirmeleri istenir (SDB2.2, SDB3.3). Bu süreçte düşüncelerini ifade
                                    etmelerinin yanı sıra diğer arkadaşlarının düşüncelerini nazik bir şekilde dinleyerek onlarla
                  1.4.6.  BECERİLER ARASI İLİŞKİLER
                                    empati kurabilmelerine yönelik yönlendirmeler yapılır (D14.1). Öğrencilerin sunduğu fikir-
                                    lerden ve yaptığı değerlendirmelerden hareketle ele alınan veri dağılımlarına ilişkin hatalı/
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları öğrencilerin ihtiyaç duyacakları ve sahip olması beklenen
                                    yanlı sonuç, yorum, çıkarım veya tahminler çürütülür veya kabul edilir (D6.1). Bu süreçte
                  becerilerle şekillendirilmiştir. Bu becerilerin öğrenme sürecinin bir parçası olarak öncelikli hale getirilmesi ve
                                    öğrencilerden fikir ve değerlendirmelerini dijital araçlar yardımıyla paylaşmaları ve etkile-
                  programlar aracılığıyla öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.
                                    şimde bulunmaları beklenir (OB2). Öğrencilere istatistiksel görsel, özet, sonuç, yorum, çı-
                                    karım veya tahminlere ilişkin değerlendirme yapabilecekleri performans görevi verilebilir.
                                    Görev sonunda öğrencilerin elde ettiği sonuçların benzerlik veya farklılıklarının nedenleri
                  Beceriler,  öğretim  sürecinde  edinilen  bilgileri  belli  bağlamlarda  kullanılmasını  sağlayarak  karmaşık
                                    üzerine sınıf içi tartışma yapılabilir. Öğrencilerin gruplarla yaptığı sınıf içi tartışma etkinlik-
                  problemlerin  üstesinden  gelmeyi  hedefler.  Beceri  kavramının  temel  özelliklerinden  biri  de  süreç  içeriyor
                                    leri öz, akran ve grup değerlendirme formları ile değerlendirilebilir (SDB1.1, SDB1.2).
                  oluşudur. Bu süreçler belirli girdiler üzerinde işe koşulan ve sonuçta bir çıktı üretmesi beklenen durumlar
                  gerektirmektedir.  Beceriler,  bilgi  kümeleri  arasında  ilişkilerle  farklı  alanlara  transfer  edilebilen  özelliklere
                    FARKLILAŞTIRMA
                  sahiptir. Beceriler içerisinde yer alan her bir bileşen sadece o beceriye özgü nitelikte olabileceği gibi, farklı
                       Zenginleştirme Öğrencilerin toplumsal durumlara (halk sağlığı, doğal kaynakların tükenmesi gibi) ilişkin
                  becerilere  de  transfer  edilebilir.  Böylece  öğrenme  çıktılarının  odağında  yer  almayan  becerilerin  odaktaki
                                    istatistiksel görsel, özet, sonuç, yorum, çıkarım veya tahminleri araştırmaları; bu araştır-
                  becerilerle ilişkilendirilebilmesi yapı bakımından mümkün hale gelmektedir. Sürecin doğal akışı hazırlanan
                                    malarda fark ettikleri noktaları eleştirel olarak değerlendirmeleri istenir. Örneğin öğren-
                  programlarda  becerilerin  ilişkilendirilmesini  kolaylaştırmıştır.  Dolayısıyla  öğrenme  çıktılarının  odağında
                                    cilerden salgın bir hastalıkla ilgili yayımlanan bir habere ilişkin iki farklı yayılıma sahip (her-
                  yer  almayan  becerilerin  süreç  bileşenlerinden  bağımsız  ana  bileşenlerinin  odaktaki  becerilerle  temasının
                                    hangi bir önlem almadan salgın hastalığa yakalanan insanların verileri, önlemlere dikkat
                                    ettiği hâlde salgın hastalığa yakalanan insanların verileri) dağılımları incelemeleri istenir.
                  oluşturulması beceriler arası ilişkinin gerçekleşmesini sağlamaktadır.
                                    Ayrıca salgın hastalığa yakalanan bireylerin ülkelere göre nasıl bir dağılım gösterdiğini içe-
                                                                                                                 51
                                    verilerini içeren grafikler arasında tutarlılık olup olmadığı; yanlı, yanlış veya eksik bilgilerin
                                    olup olmadığı incelenerek öğrenciler tarafından değerlendirilir. Öğrencilerin yaptıkları bu
                                    değerlendirmeleri sunum, poster, bilgi görseli gibi araçlarla veya dijital ortamlarda içerik
                                    oluşturarak diğer arkadaşları ile paylaşmaları; deneyimlerini ifade etmeleri sağlanır.
                                                                                                        41
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56