Page 46 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 46
ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.5.1.1. Altı basamaklı sayıları okuma ve yazmayı çok basamaklı sayılara genelleye-
bilme TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
a) Günlük hayattaki farklı bağlamlardan yola çıkarak altıdan çok basamaklı sa-
yılar hakkında bilgi toplar.
Ünite/tema/öğrenme alanlarının içerik çerçevesindeki önemli bileşenlerden biri de, içerikle ilgili
b) Sayıların bölükleri ile okunuşları arasındaki ortak özellikleri belirler.
“genellemeler”dir. Kavramların, işlemlerin ve becerilerin ilgili disiplinin öğrenme-öğretme süreçlerine
c) Sayıların bölükleri ile okunuşları arasındaki örüntüler üzerinden basamak
yansıtılmasına rehberlik eden bu genellemeler; ünite/tema/öğrenme alanı ile ilgili ana fikirler olarak da
sayısı altıdan çok olan sayıların okunuş ve yazılışları hakkında önermelerde
düşünülebilir. Bu ana fikirler, öğretmenin ünite/tema/öğrenme alanı bilgi ve beceri hedefini etkin şekilde
bulunur.
çerçevelemesini ve öğretme ve öğrenme sürecini uygun pratikler ve kararlarla yürütmesini desteklemektedir.
MAT.5.1.2. Doğal sayılar ve işlemler içeren gerçek yaşam problemlerini çözebilme
Ünite/tema/öğrenme alanı içerik çerçevesindeki bir diğer bileşen “anahtar kavramlar”dır. anahtar kavram,
a) Problemin içerdiği sayı ve işlem bileşenlerini belirler.
semboller vb. ilgili displinin kavram ve bilgiler bağlamındaki kapsamını belirtmekte ve bu anlamda ünite/
b) Problemde verilenler ile istenenlerin gerektirdiği işlemler arasındaki ilişkiyi
belirler.
tema/öğrenme alanı içeriği ve sınırları hakkında bilgi sunmaktadır. Anahtar kavramlar, öğrenme çıktılarında
c) Problem bağlamıyla ilişkili verilenleri uygun matematiksel temsillere dönüş-
belirtilen bilgi ve beceri bütünlüğünden farklı bir şekilde ele alınmamalı; anahtar kavramların öğretimine
türür.
yönelik, öğrenme çıktılarında belirtilenlerin dışında bir süreç planlanmamalıdır. Ünite/tema/öğrenme alanı
ç) Problemi matematiksel temsiller kullanarak kendi ifadeleri ile açıklar.
içerik çerçevesindeki diğer bileşenler olan ilke ve semboller, ilgili disipline ait içeriğin ele alınmasında kilit rol
d) Problemin sonucuna ilişkin tahminde bulunur ve işlemleri gerçekleştirmek
oynayan temel kuralları ve içeriği anlamayı kolaylaştıran sembolleri ifade etmektedir.
için stratejiler geliştirir.
ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI e) Belirlenen strateji veya stratejileri çözüm için uygular.
ÖĞRENME ÇIKTILARI f) Çözüm yollarını kontrol eder ve çözüme ulaştırmayan stratejiyi değiştirir.
Aşağıda farklı öğretim programlarından alınan içerik çerçevesi örnekleri gösterilmiştir.
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.5.1.3. Gerçek yaşam durumlarına karşılık gelen kesirleri farklı biçimlerde temsil ede-
g) Problemin çözümü için kullandığı veya geliştirdiği stratejileri gözden geçire-
bilme
rek kısa yolları değerlendirir.
5. SINIF ğ) Kullandığı strateji veya stratejileri farklı problemlerin çözümlerine geneller.
a) Kesirlerin farklı gösterimlerinin (bileşik, tam sayılı, ondalık, yüzde) gerçek ya-
şam durumu içerisindeki kullanımını anlar.
h) Genellemenin geçerliliğini matematiksel örneklerle değerlendirir.
1. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER
b) Gerçek yaşam durumlarında karşılaşılan kesirlerin farklı gösterimlerini iliş-
kilendirmek için farklı modelleri (yüzlük kart, somut modeller, sayı doğrusu
gibi) seçer.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Doğal Sayılar ve İşlemler:
c) Seçilen modelleri kullanır.
Çok Basamaklı Sayıları Okuma ve Yazma
Çözümleme ç) Kullanılan modelleri kesirlerin farklı gösterimleri ile yorumlar.
d) Benzer durumlarda kullanılabilecek farklı modelleri kullanışlılık açısından
Doğal Sayılarla Dört İşlem İçeren Problem Çözme
karşılaştırır.
Genellemeler/ Genellemeler e) Karşılaştırdığı modellerin kullanışlılığına ilişkin karar verir.
Anahtar Kavramlar/ MAT.5.1.4. Farklı gösterimlerle ifade edilen kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik çıkarım
• Sayıların yazılışı ve okunuşu, basamak değeri ve bölük kavramına dayalı bir
Sembol ve Gösterimler yapabilme
örüntü içerir.
a) Farklı gösterimlerle ifade edilen kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik varsa-
Anahtar Kavramlar
yımda bulunur.
basamak değeri, bölme, bölük, çarpma, çıkarma, doğal sayılar, toplama
b) Varsayımındaki ilişkileri inceleyerek kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik ge-
nellemeleri belirler.
Sembol ve Gösterimler
- c) Elde ettiği genellemelerin varsayımını karşılayıp karşılamadığını sayı doğru-
su, şekil gibi temsiller üzerinde gösterir.
5. SINIF ÖĞRENME Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorulardan oluşan çalışma kağıdı, izleme testi ve performans
ç) Varsayımı ile ilgili ulaştığı sonuca yönelik matematiksel önermeleri sözel
ya da sembolik temsil ile sunar.
KANITLARI görevi ile değerlendirilebilir.
1. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER
d) Sunduğu önermelerin tahmin etme becerisine katkısını gerekçelerle açıklar.
(Ölçme ve Performans görevi olarak öğrencilere gerçek yaşam durumlarında karşılaştıkları problemler
Değerlendirme) verilerek çözüme yönelik farklı stratejiler geliştirmeleri ve geliştirdikleri problem çözümlerini
İÇERİK ÇERÇEVESİ Kesirler:
dijital bir sunum aracı yardımıyla arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Bu görev, süreç bileşen-
Kesirlerin Farklı Gösterimleri
lerini dikkate alarak performans kriterlerini barındıran bütüncül veya analitik dereceli puanla-
Kesirlerin Karşılaştırılması
ma anahtarı yardımıyla değerlendirilebilir. Öğrenme-öğretme uygulamalarında yapılan grup
Genellemeler/ çalışmalarında, öğrenciler tarafından öz değerlendirme ve akran değerlendirme formları
Anahtar Kavramlar/ Genellemeler
Sembol ve Gösterimler • Kesirlerin farklı gösterimleri birim kesirden türetilir.
• Bir kesrin pay ve paydasını 0 (sıfır) hariç aynı doğal sayı ile çarparak veya bö- 21
lerek denk kesirler elde edilir.
Anahtar Kavramlar
bileşik kesir, birim kesir, denklik, ondalık gösterim, tam sayılı kesir, yüzde
Sembol ve Gösterimler
%
ÖĞRENME
9. SINIF KANITLARI Öğrenme çıktıları; açık uçlu ve kısa cevaplı sorulardan oluşan izleme testi, açık uçlu soru-
(Ölçme ve lardan oluşan çalışma kâğıdı, öz ve akran değerlendirme formları ve performans görevi ile
Değerlendirme) değerlendirilebilir.
1. ÜNİTE: COĞRAFYANIN DOĞASI
Öğrencilere kesirlerin farklı gösterimlerini ve bu gösterimlerin karşılaştırılmasına yönelik
kullanılacak stratejiler ve temsilleri içeren bir performans görevi verilebilir. Verilen perfor-
İÇERİK ÇERÇEVESİ Nüfusun Tarihsel Değişimi ve Geleceği
mans görevinde öğrencilerden afiş veya pano hazırlamaları istenebilir. Hazırlanan ürün, sü-
Nüfusun Dağılışı ve Hareketleri
reç bileşenleriyle oluşturulmuş kriterleri içeren bütüncül veya analitik dereceli puanlama
anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Demografik Dönüşüm ve Nüfus Piramitleri
Nüfusla İlgili Fırsat, Sorun ve Politikalar
27
Anahtar Kavramlar bağımlı nüfus, demografik dönüşüm, doğum oranı, genç nüfus, göç, nüfus artış hızı, nü-
46 fus piramidi, nüfus politikası, nüfus yoğunluğu, ortanca yaş, ölüm oranı, yaşlı nüfus