Page 46 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 46

ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                   ÖĞRENME ÇIKTILARI
                VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ  MAT.5.1.1.  Altı basamaklı sayıları okuma ve yazmayı çok basamaklı sayılara genelleye-
                                         bilme                     TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                         a)  Günlük hayattaki farklı bağlamlardan yola çıkarak altıdan çok basamaklı sa-
                                           yılar hakkında bilgi toplar.
               Ünite/tema/öğrenme  alanlarının  içerik  çerçevesindeki  önemli  bileşenlerden  biri  de,  içerikle  ilgili
                                         b)  Sayıların bölükleri ile okunuşları arasındaki ortak özellikleri belirler.
               “genellemeler”dir.  Kavramların,  işlemlerin  ve  becerilerin  ilgili  disiplinin  öğrenme-öğretme  süreçlerine
                                         c)  Sayıların  bölükleri  ile  okunuşları  arasındaki  örüntüler  üzerinden  basamak
               yansıtılmasına  rehberlik  eden  bu  genellemeler;  ünite/tema/öğrenme  alanı  ile  ilgili  ana  fikirler  olarak  da
                                           sayısı altıdan çok olan sayıların  okunuş ve yazılışları hakkında önermelerde
               düşünülebilir.  Bu  ana  fikirler,  öğretmenin  ünite/tema/öğrenme  alanı  bilgi  ve  beceri  hedefini  etkin  şekilde
                                           bulunur.
               çerçevelemesini ve öğretme ve öğrenme sürecini uygun pratikler ve kararlarla yürütmesini desteklemektedir.
                                   MAT.5.1.2.  Doğal sayılar ve işlemler içeren gerçek yaşam problemlerini çözebilme
               Ünite/tema/öğrenme  alanı  içerik  çerçevesindeki  bir  diğer  bileşen  “anahtar  kavramlar”dır.  anahtar  kavram,
                                         a)  Problemin içerdiği sayı ve işlem bileşenlerini belirler.
               semboller vb. ilgili displinin kavram ve bilgiler bağlamındaki kapsamını belirtmekte ve bu anlamda ünite/
                                         b)  Problemde verilenler ile istenenlerin gerektirdiği işlemler arasındaki ilişkiyi
                                           belirler.
               tema/öğrenme alanı içeriği ve sınırları hakkında bilgi sunmaktadır. Anahtar kavramlar, öğrenme çıktılarında
                                         c)  Problem bağlamıyla ilişkili verilenleri uygun matematiksel temsillere dönüş-
               belirtilen  bilgi  ve  beceri  bütünlüğünden  farklı  bir  şekilde  ele  alınmamalı;  anahtar  kavramların  öğretimine
                                           türür.
               yönelik,  öğrenme  çıktılarında  belirtilenlerin  dışında  bir  süreç  planlanmamalıdır.  Ünite/tema/öğrenme  alanı
                                         ç)   Problemi matematiksel temsiller kullanarak kendi ifadeleri ile açıklar.
               içerik çerçevesindeki diğer bileşenler olan ilke ve semboller, ilgili disipline ait içeriğin ele alınmasında kilit rol
                                         d)  Problemin sonucuna ilişkin tahminde bulunur ve işlemleri gerçekleştirmek
               oynayan temel kuralları ve içeriği anlamayı kolaylaştıran sembolleri ifade etmektedir.
                                           için stratejiler geliştirir.
                  ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  e)  Belirlenen strateji veya stratejileri çözüm için uygular.
                     ÖĞRENME ÇIKTILARI   f)  Çözüm yollarını kontrol eder ve çözüme ulaştırmayan stratejiyi değiştirir.
               Aşağıda farklı öğretim programlarından alınan içerik çerçevesi örnekleri gösterilmiştir.
                   VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.5.1.3.  Gerçek yaşam durumlarına karşılık gelen kesirleri farklı biçimlerde temsil ede-
                                         g)  Problemin çözümü için kullandığı veya geliştirdiği stratejileri gözden geçire-
                                          bilme
                                           rek kısa yolları değerlendirir.
                    5. SINIF             ğ)   Kullandığı strateji veya stratejileri farklı problemlerin çözümlerine geneller.
                                          a)  Kesirlerin farklı gösterimlerinin (bileşik, tam sayılı, ondalık, yüzde) gerçek ya-
                                            şam durumu içerisindeki kullanımını anlar.
                                         h)  Genellemenin geçerliliğini matematiksel örneklerle değerlendirir.
                                                    1. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER
                                          b)  Gerçek yaşam durumlarında karşılaşılan kesirlerin farklı gösterimlerini iliş-
                                            kilendirmek için farklı modelleri (yüzlük kart, somut modeller, sayı doğrusu
                                            gibi) seçer.
                    İÇERİK ÇERÇEVESİ Doğal Sayılar ve İşlemler:
                                          c)  Seçilen modelleri kullanır.
                                  Çok Basamaklı Sayıları Okuma ve Yazma

                                  Çözümleme  ç)   Kullanılan modelleri kesirlerin farklı gösterimleri ile yorumlar.
                                          d)  Benzer  durumlarda  kullanılabilecek  farklı  modelleri  kullanışlılık  açısından
                                  Doğal Sayılarla Dört İşlem İçeren Problem Çözme
                                            karşılaştırır.
                       Genellemeler/  Genellemeler  e)  Karşılaştırdığı modellerin kullanışlılığına ilişkin karar verir.
                   Anahtar Kavramlar/  MAT.5.1.4.  Farklı gösterimlerle ifade edilen kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik çıkarım
                                         •   Sayıların yazılışı ve okunuşu, basamak değeri ve bölük kavramına dayalı bir
                 Sembol ve Gösterimler    yapabilme
                                           örüntü içerir.
                                          a)  Farklı gösterimlerle ifade edilen kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik varsa-
                                  Anahtar Kavramlar
                                            yımda bulunur.
                                  basamak değeri, bölme, bölük, çarpma, çıkarma, doğal sayılar, toplama
                                          b)  Varsayımındaki ilişkileri inceleyerek kesirlerin karşılaştırılmasına yönelik ge-
                                            nellemeleri belirler.
                                  Sembol ve Gösterimler
                                  -       c)  Elde ettiği genellemelerin varsayımını karşılayıp karşılamadığını sayı doğru-
                                            su, şekil gibi temsiller üzerinde gösterir.
                    5. SINIF ÖĞRENME   Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorulardan oluşan çalışma kağıdı, izleme testi ve performans

                                          ç)   Varsayımı  ile  ilgili  ulaştığı  sonuca  yönelik  matematiksel  önermeleri  sözel
                                            ya da sembolik temsil ile sunar.
                         KANITLARI  görevi ile değerlendirilebilir.
                                                    1. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER
                                          d)  Sunduğu önermelerin tahmin etme becerisine katkısını gerekçelerle açıklar.
                          (Ölçme ve   Performans görevi olarak öğrencilere gerçek yaşam durumlarında karşılaştıkları problemler
                      Değerlendirme)  verilerek çözüme yönelik farklı stratejiler geliştirmeleri ve geliştirdikleri problem çözümlerini
                       İÇERİK ÇERÇEVESİ  Kesirler:
                                  dijital bir sunum aracı yardımıyla arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Bu görev, süreç bileşen-
                                   Kesirlerin Farklı Gösterimleri
                                  lerini dikkate alarak performans kriterlerini barındıran bütüncül veya analitik dereceli puanla-
                                   Kesirlerin Karşılaştırılması
                                  ma anahtarı yardımıyla değerlendirilebilir. Öğrenme-öğretme uygulamalarında yapılan grup
                          Genellemeler/ çalışmalarında, öğrenciler tarafından öz değerlendirme ve akran değerlendirme formları
                       Anahtar Kavramlar/  Genellemeler
                    Sembol ve Gösterimler  •   Kesirlerin farklı gösterimleri birim kesirden türetilir.
                                          •   Bir kesrin pay ve paydasını 0 (sıfır) hariç aynı doğal sayı ile çarparak veya bö-  21
                                            lerek denk kesirler elde edilir.
                                   Anahtar Kavramlar
                                   bileşik kesir, birim kesir, denklik, ondalık gösterim, tam sayılı kesir, yüzde
                                   Sembol ve Gösterimler
                                   %
                            ÖĞRENME
                   9. SINIF  KANITLARI Öğrenme çıktıları; açık uçlu ve kısa cevaplı sorulardan oluşan izleme testi, açık uçlu soru-
                            (Ölçme ve  lardan oluşan çalışma kâğıdı, öz  ve akran değerlendirme formları ve performans görevi ile
                         Değerlendirme) değerlendirilebilir.
                                                    1. ÜNİTE: COĞRAFYANIN DOĞASI
                                   Öğrencilere kesirlerin farklı gösterimlerini ve  bu gösterimlerin karşılaştırılmasına yönelik
                                   kullanılacak stratejiler ve temsilleri içeren bir performans görevi verilebilir. Verilen perfor-
                      İÇERİK ÇERÇEVESİ  Nüfusun Tarihsel Değişimi ve Geleceği
                                   mans görevinde öğrencilerden afiş veya pano hazırlamaları istenebilir. Hazırlanan ürün, sü-
                                     Nüfusun Dağılışı ve Hareketleri
                                   reç bileşenleriyle oluşturulmuş kriterleri içeren bütüncül veya analitik dereceli puanlama
                                   anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
                                     Demografik Dönüşüm ve Nüfus Piramitleri
                                     Nüfusla İlgili Fırsat, Sorun ve Politikalar
                                                                                          27
                      Anahtar Kavramlar bağımlı nüfus, demografik dönüşüm, doğum oranı, genç nüfus, göç, nüfus artış hızı, nü-
      46                             fus piramidi, nüfus politikası, nüfus yoğunluğu, ortanca yaş, ölüm oranı, yaşlı nüfus
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51