Page 49 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 49

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  1.4.5.  DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları bütüncül program yaklaşımını temel almaktadır. Bütüncül
                  program yaklaşımında disiplinler arası ilişkilere yer verilmesi, etkili ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi
                  açısından önemlidir. Bütüncül program yaklaşımının benimsendiği programlarda belli bir dersin konularının
                  başka disiplinlerle ilişkilendirilerek verilmesi farklı disiplin ve konu alanlarına ait bilgi ve  becerilerin anlamlı
                  biçimde transfer edilmesini sağlamaktadır. İlgili disipline ait bilgilerin belirli bir bilinç ve amaç doğrultusunda
                  anlamlı  bağlar  kurularak  veya  uygun  bağlamda  diğer  disiplinlere  transfer  edilmesi  öğrencilerin  eleştirel
                  düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır.
                      ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

                  Bir disipline ait temanın, ünitenin ya da konunun farklı disiplinlerdeki konu alanlarıyla ilişkilendirilmesinde
                                                      2. TEMA: NİCELİKLER VE DEĞİŞİMLER
                  disiplinler  arasındaki  uyuma  ve  öğrenci  seviyesine  uygun  olmasına  dikkat  edilir.  Disiplinler  arası  ilişki
                  yoluyla farklı disiplinler arasında bağlantı kurularak odaklanılan konunun anlaşılması ve anlamlandırılması
                                         Bu temada öğrencilerin gerçek sayılarda tanımlı f(x) =  x doğrusal referans fonksiyonun-
                                         dan hareketle doğrusal fonksiyonların nitel özellikleri hakkında muhakeme yapabilmeleri,
                  amaçlanmaktadır.  Bir  temaya  ya  da  konuya  farklı  açılardan  ışık  tutulması  bireye  çok  yönlü  ve  bütüncül
                                         mutlak değer fonksiyonlarını inceleyebilmek için doğrusal fonksiyonlara bağlı analojik akıl
                  bakış açısı kazandırmaktadır. Disiplinler arası yaklaşım temanın ya da konunun daha iyi öğrenilmesine katkı
                                         yürütebilmeleri ve doğrusal fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikleri içeren
                  sağlayarak farklı disiplinlerin bakış açılarından konuya bakma fırsatı yaratmaktadır. Tek disipline bağlı bilgi
                                         problemleri çözebilmeleri amaçlanmaktadır.
                  aktarımı yerine farklı disiplinlere ilişkin konuların anlamlı biçimde ilişkilendirilmesi bireyi etkin bir şekilde
                               DERS SAATİ 28
                  gerçek  hayat  bağlamı  oluşturmasını  sağlamaktadır.  Böylece  öğrenme  sürecinde  öğrenme  motivasyonunun
                  artmasına katkı sağlayarak kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesini destekleyecektir.
                                    ALAN
                               BECERİLERİ MAB1. Matematiksel Muhakeme, MAB2. Matematiksel Problem Çözme
                  Disiplinler arası ilişkinin etkili ve anlamlı bir şekilde kurulabilmesi için disipline ait bilgi ve becerinin uygun
                               KAVRAMSAL
                  ve isabetli bağlamlarla işe koşulması gerekir. Disiplinler arası ilişkinin rastlantısal perspektifle anlamdan uzak,
                                BECERİLER KB2.16.3. Analojik Akıl Yürütme
                  gelişigüzel bağlamlarla kurulması yapay bir ilişkilendirmeyi ortaya çıkartarak öğrenmeye katkı sağlamaktan
                  çoköğrenmenin önünde engel oluşturacaktır. Dolayısıyla disiplinler arası ilişkiye yönelik bağlantılar güçlü ve
                                EĞİLİMLER E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
                  anlaşılır olduğu ölçüde öğrencilerin problemlere daha etkili çözümler bulabilmeleri kolaylaşır. Özetle Türkiye
                  Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında disiplinler arası ilişki, bir disipline ait öğrenme uygulamaları
                         PROGRAMLAR ARASI
                  oluşturulurken, ilişkili diğer disiplinlerin bilgi ve becerileriyle bağlantı kurularak gerçekleştirilir..
                               BİLEŞENLER
                            Sosyal-Duygusal
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında disiplinler arası ilişkinin çerçevedeki yeri ve öğrenme
                          Öğrenme Becerileri SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik
                  yaşantılarında kullanılması ile ilgili örnekler aşağıda sunulmuştur.
                                  Değerler D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D20. Yardımseverlik

                        Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB3. Finansal Okuryazarlık, 0B7. Veri Okuryazarlığı



                          DİSİPLİNLER ARASI
                                 İLİŞKİLER Kimya, Fen Bilimleri, Coğrafya

                           BECERİLER ARASI
                                 İLİŞKİLER MAB3. Matematiksel Temsil, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme,
                                         MAB5. Matematiksel Araç ve Teknolojiden Yararlanma
                           Birbiriyle bağlantılı farklı disiplinlere ait bilgi ve becerilerin ilişkilendirilmesini ifade eder.
                           Öğrenme yaşantılarında ilişki kurulan disiplinler bu kısımda belirtilir.


















                                                                                                        49
                                                                                                                 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54