Page 49 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 49
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
1.4.5. DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları bütüncül program yaklaşımını temel almaktadır. Bütüncül
program yaklaşımında disiplinler arası ilişkilere yer verilmesi, etkili ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi
açısından önemlidir. Bütüncül program yaklaşımının benimsendiği programlarda belli bir dersin konularının
başka disiplinlerle ilişkilendirilerek verilmesi farklı disiplin ve konu alanlarına ait bilgi ve becerilerin anlamlı
biçimde transfer edilmesini sağlamaktadır. İlgili disipline ait bilgilerin belirli bir bilinç ve amaç doğrultusunda
anlamlı bağlar kurularak veya uygun bağlamda diğer disiplinlere transfer edilmesi öğrencilerin eleştirel
düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır.
ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bir disipline ait temanın, ünitenin ya da konunun farklı disiplinlerdeki konu alanlarıyla ilişkilendirilmesinde
2. TEMA: NİCELİKLER VE DEĞİŞİMLER
disiplinler arasındaki uyuma ve öğrenci seviyesine uygun olmasına dikkat edilir. Disiplinler arası ilişki
yoluyla farklı disiplinler arasında bağlantı kurularak odaklanılan konunun anlaşılması ve anlamlandırılması
Bu temada öğrencilerin gerçek sayılarda tanımlı f(x) = x doğrusal referans fonksiyonun-
dan hareketle doğrusal fonksiyonların nitel özellikleri hakkında muhakeme yapabilmeleri,
amaçlanmaktadır. Bir temaya ya da konuya farklı açılardan ışık tutulması bireye çok yönlü ve bütüncül
mutlak değer fonksiyonlarını inceleyebilmek için doğrusal fonksiyonlara bağlı analojik akıl
bakış açısı kazandırmaktadır. Disiplinler arası yaklaşım temanın ya da konunun daha iyi öğrenilmesine katkı
yürütebilmeleri ve doğrusal fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikleri içeren
sağlayarak farklı disiplinlerin bakış açılarından konuya bakma fırsatı yaratmaktadır. Tek disipline bağlı bilgi
problemleri çözebilmeleri amaçlanmaktadır.
aktarımı yerine farklı disiplinlere ilişkin konuların anlamlı biçimde ilişkilendirilmesi bireyi etkin bir şekilde
DERS SAATİ 28
gerçek hayat bağlamı oluşturmasını sağlamaktadır. Böylece öğrenme sürecinde öğrenme motivasyonunun
artmasına katkı sağlayarak kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesini destekleyecektir.
ALAN
BECERİLERİ MAB1. Matematiksel Muhakeme, MAB2. Matematiksel Problem Çözme
Disiplinler arası ilişkinin etkili ve anlamlı bir şekilde kurulabilmesi için disipline ait bilgi ve becerinin uygun
KAVRAMSAL
ve isabetli bağlamlarla işe koşulması gerekir. Disiplinler arası ilişkinin rastlantısal perspektifle anlamdan uzak,
BECERİLER KB2.16.3. Analojik Akıl Yürütme
gelişigüzel bağlamlarla kurulması yapay bir ilişkilendirmeyi ortaya çıkartarak öğrenmeye katkı sağlamaktan
çoköğrenmenin önünde engel oluşturacaktır. Dolayısıyla disiplinler arası ilişkiye yönelik bağlantılar güçlü ve
EĞİLİMLER E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
anlaşılır olduğu ölçüde öğrencilerin problemlere daha etkili çözümler bulabilmeleri kolaylaşır. Özetle Türkiye
Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında disiplinler arası ilişki, bir disipline ait öğrenme uygulamaları
PROGRAMLAR ARASI
oluşturulurken, ilişkili diğer disiplinlerin bilgi ve becerileriyle bağlantı kurularak gerçekleştirilir..
BİLEŞENLER
Sosyal-Duygusal
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında disiplinler arası ilişkinin çerçevedeki yeri ve öğrenme
Öğrenme Becerileri SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik
yaşantılarında kullanılması ile ilgili örnekler aşağıda sunulmuştur.
Değerler D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D20. Yardımseverlik
Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB3. Finansal Okuryazarlık, 0B7. Veri Okuryazarlığı
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİLER Kimya, Fen Bilimleri, Coğrafya
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER MAB3. Matematiksel Temsil, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme,
MAB5. Matematiksel Araç ve Teknolojiden Yararlanma
Birbiriyle bağlantılı farklı disiplinlere ait bilgi ve becerilerin ilişkilendirilmesini ifade eder.
Öğrenme yaşantılarında ilişki kurulan disiplinler bu kısımda belirtilir.
49
49