Page 52 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 52
ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
2. TEMA: NİCELİKLER VE DEĞİŞİMLER
Bu temada öğrencilerin gerçek sayılarda tanımlı f(x) = x doğrusal referans fonksiyonun-
dan hareketle doğrusal fonksiyonların nitel özellikleri hakkında muhakeme yapabilmeleri,
mutlak değer fonksiyonlarını inceleyebilmek için doğrusal fonksiyonlara bağlı analojik akıl
yürütebilmeleri ve doğrusal fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikleri içeren
problemleri çözebilmeleri amaçlanmaktadır.
DERS SAATİ 28
ALAN
BECERİLERİ MAB1. Matematiksel Muhakeme, MAB2. Matematiksel Problem Çözme
KAVRAMSAL
BECERİLER KB2.16.3. Analojik Akıl Yürütme
EĞİLİMLER E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
PROGRAMLAR ARASI TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
BİLEŞENLER
Bu kapsamda Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında beceriler arası ilişki; öğrenme çıktılarında
Sosyal-Duygusal
Öğrenme Becerileri SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik
doğrudan yer verilmeyen alan becerileri ve kavramsal becerileri, öğrenme çıktılarında bulunan alan becerileri
ve kavramsal becerilerle ilişkilendirilmesiyle oluşmaktadır. Becerilerin bu şekilde öğretim sürecine ilişkili
olarak kullanımı ilişkisel ve bütüncül anlayışı yansıtmaktadır.
Değerler D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D20. Yardımseverlik
Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB3. Finansal Okuryazarlık, 0B7. Veri Okuryazarlığı
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında beceriler arası ilişkinin çerçevedeki yeri ve öğrenme
yaşantılarında kullanılmasına dair örnekleri aşağıda sunulmuştur
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİLER Ekoloji, Ekonomi, Fizik, Kimya
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, KB3.2. Problem Çözme, MAB3. Matematiksel Temsil,
KB2.10. Çıkarım Yapma
Öğrenme öğretme uygulamalarında kullanılan ve öğrenme çıktısını oluşturan beceri dışında
süreçte yararlanılan beceriler, beceriler arası ilişkiler başlığında gösterilmektedir
FELSEFE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrencilerin evrensel ahlak yasasının imkânı problemini açıklamaları, probleme yönelik
düşünce ve argümanları değerlendirmeleri amaçlanır. Öğrencilerden farklı kültürlerde
ahlaki olarak kabul edilen davranışları araştırmaları istenir (E2.2, E1.3, OB1, KB2.6). Araş-
tırmadan hareketle öğrencilerin ahlaki davranışların evrenselliği üzerine tartışma yapma-
BECERİLER ARASI ları sağlanır (E2.1, SDB2.3, KB2.18). Bu tartışmada Sokratik tartışma yöntemi kullanılır. Bu
İLİŞKİLER KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.18. Tartışma, 49
süreçte öğrencilerin cesur ve girişimci olmaları desteklenerek duygu ve düşüncelerini etki
KB3.3. Eleştirel Düşünme
altında kalmadan belirtmeleri ve evrensel ahlak yasasının imkânı probleminin farkına var-
maları sağlanır (D11.1). Öğrencilere evrensel ahlak yasasının varlığını kabul eden (Sokrates,
ÖĞRENME ÇIKTILARI
Farabi, I. Kant, J. S. Mill) ve kabul etmeyen (Epiküros, T. Hobbes, M. Stirner, J. Bentham)
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FEL.10.5.1. Ahlak felsefesinin konusunu, kavramlarını ve problemlerini muhakeme edebilme
a) Ahlak felsefesinin konusunu ve temel kavramlarını açıklar.
benzer ve farklı yönlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirmeleri istenir (KB2.7). Bu sü-
b) Ahlak felsefesinin temel problemlerini açıklar.
reçte anlam çözümleme tablosu hazırlatılır. Öz veya akran değerlendirme formu kullanı-
labilir (E3.5). Ahlak felsefesinin temel problemlerine yönelik düşünce ve argümanları değerlendirir.
c)
ç) Ahlak felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları inceler. -
İÇERİK ÇERÇEVESİ Ahlak Felsefesinin Konusu ve Temel Kavramları -
Öğrenme-Öğretme
Ahlak Felsefesinin Temel Problemleri (Evrensel Ahlak Yasasının İmkânı Özgürlük-Sorumluluk İlişkisi)
Uygulamaları FEL.10.5.1
Anahtar Kavramlar ahlak, erdem, etik, iyi, kötü, özgürlük, sorumluluk, vicdan
sağlanır (E3.2). Bunun için soru cevap yöntemi kullanılabilir. Öğrencilere özgürlük ve so-
rumluluk problemi ile ilgili argümanları içeren bilgi notları verilir. Grup çalışması ile söz ko-
ÖĞRENME
nusu argümanları incelemeleri ve tutarlılıklarını değerlendirmeleri sağlanır (KB3.3). Argü-
KANITLARI Bu ünitenin öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında açık uçlu soru-
manların gerekçeli olarak değerlendirilmesi için grup üyelerinin tartışmaları desteklenir ve
(Ölçme ve lar, çalışma kâğıdı, anlam çözümleme tablosu, zihin haritası, akran değerlendirme formu,
tartışma sürecinde öğrencilerin birbirlerine karşı anlayışlı olmaları, barışcıl yaklaşmaları
Değerlendirme) gözlem formu, dereceli puanlama anahtarı, dereceleme ölçeği ve performans görevi kul-
sağlanır (D15.1, KB2.18). Bu tartışmalarda ahlakın vicdan boyutuna ve sosyal hayatta özel-
lanılabilir.
Ortaöğretim 10. sınıf Felsefe Dersi Öğretim Programının “Ahlak Felsefesi” ünitesinin
likle dijital ortamlarda yapılan davranışlardan sorumlu olunması gerektiğine dikkat çekilir.
Performans görevi: Öğrenciler ahlak felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, prob-
FEL.10.5.1 öğrenme çıktısına ait SBAB14. Felsefi Muhakeme becerisiyle öğrenme çıktısında
Öğrencilerden alternatif düşünceler ortaya koymaları, empati kurmaları, farklı düşün-
lem ve argümanları inceleyerek metin inceleme formunu doldururlar.
olmayan ancak öğrenme uygulamasında hayat bulabilen KB3.3. Eleştirel Düşünme becerisi
işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
ÖĞRENME-ÖĞRETME
(SDB2.2, D14.3, OB1, KB2.10). Öz veya akran değerlendirme formu kullanılabilir (E3.5).
YAŞANTILARI Ahlak felsefesiyle ilgili metinlerde yer alan kavram, problem ve argümanları incelemeleri
için öğrencilere bir performans görevi verilir. Bunun için
Temel Kabuller Öğrencilerin iyi, kötü, özgürlük ve sorumluluk içeren davranışlara günlük hayattan örnek-
• ler verebildiği; olgu ve değer yargısı ayrımını yapabildiği kabul edilmektedir.
Platon’un Devlet,
• Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik,
Ön Değerlendirme Farabi'nin Mutluluğun Kazanılması,
• Ahlaki konulardan, örnek cümle veya durumlar üzerinden ünitede yer alan temel konu ve
Süreci • kavram bilgilerini ilişkilendirmeleri amacıyla öğrencilere eşleştirme soruları sorulur.
Yûsuf Has Hâcib’in Kutadgu Bilig,
• I. Kant’ın Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi,
Köprü Kurma Öğrencilere günlük hayatta karşılaşılan ahlaki sorunlarla ilgili görsel ve işitsel materyal-
Nurettin Topçu'nun İsyan Ahlakı eserlerinden kısaltılan veya alıntılanan metinlerin, öğ-
•
ler verilir. Öğrencilerden iyinin, kötünün, özgürlüğün ve sorumluluğun ölçütlerinin neler
rencilerin de görüşleri alınarak dengeli bir şekilde dağıtılması sağlanır.
olabileceği hakkında tahminde bulunmaları istenir. Bilgi felsefesinde edindikleri altyapı
Öğrencilere metin inceleme formu doldurtulur ve çalışmalarını paylaşmaları sağlanır. Öğ-
dikkate alınarak ahlaklı olmak ile bilgili olmak arasındaki ilişkiye dair düşüncelerini açıkla-
52 rencilerin akran değerlendirme formu üzerinden birbirlerini değerlendirmesi istenir. Metin
maları sağlanır. Bu yolla öğrenciler ahlaki davranışın gereği ve önemini fark eder.
inceleme formu, dereceli puanlama anahtarı veya dereceleme ölçeği ile değerlendirilir. Bu
Öğrenme-Öğretme süreçte öğrenciler çeşitli fikir, argüman ve yeni bilgilere açık olur; görev ve sorumlulukları-
nı etik ilkelere uygun bir şekilde zamanında yerine getirirler (D3.3, D16.3).
Uygulamaları FEL.10.5.1
Öğrencilerin ahlak felsefesinin konusunu ve temel kavramlarını açıklamaları amaçlanır.
Etik ve ahlak kavramlarının etimolojik kökeninin araştırılması, benzer ve farklı yönlerinin
açıklanması sağlanır (KB2.7). Örnek olay ve durumlar üzerinden yönlendirici sorularla ah-
lak felsefesinin temel kavramları buldurulur. Ortaya çıkan kavramları öğrencilerin kendi
cümleleriyle ifade etmesi istenir. Öğrencilere bu kavramlarla davranışların ilişkilendiril-
diği hikâye veya aforizmalar yazdırılabilir, canlandırmalar yaptırılabilir (E3.3). Bu süreçte
öğrencilerin duygularını yansıtabilmesi, duygusal tepkilerinin nedenlerini tartışabilmeleri
sağlanır (SDB1.1, KB2.18). Süreç, gözlem formu ile değerlendirilebilir. Kavram yanılgıları
ve öğrenme eksikleri belirlenerek dönüt verilir.
29
28