Page 56 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 56

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI




                                                                      Türkiye Yüzyılı
                                                                    Maarif Modeli’nde
                                                                     temel kabullerin
                                                                                       Temel Kabuller
                                                                          yeri

                                                    BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER  Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L
                             ÖĞRENCİ PROFİLİ
                    KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                               ÖĞRETİM
                                                              ÖĞRENME KANITLARI
                            PROGRAMLARININ            ÇIKTILARI  (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)  ÖĞRENME-ÖĞRETME   Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I
                                                      ÖĞRENME
                                                                         YAŞANTILARI
                            TEMEL YAKLAŞIMI                                                 Köprü Kurma  A Ş T I R M A
                                                       Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri  Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                                           Erdem-Değer-Eylem
                       PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER          Sistem Düşüncesi



                                               Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
               Öğrenme-öğretme yaşantılarının ilk basamağını temel kabuller oluşturmaktadır. Temel kabuller, öğrencilerin
               günlük yaşamlarından ya da önceki eğitim süreçlerinden kazanmış oldukları kabul edilen bilgi ve becerileri
               ifade  eder.  Temel  kabuller  öğretim  modelleri  içerisinde  ön  bilgiler  olarak  adlandırılan  bölüme  karşılık
               gelmektedir ancak ön bilgiler yalnızca kavram, ilke ve genellemelerden oluşurken temel kabuller becerileri
               de içerebilmektedir. Öğrencilerin yeni bilgi ve becerileri uygun şekilde kullanabilmeleri için belirli bilgi ve
                                                                                     KİMYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
               beceri temellerine sahip olmaları beklenmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde temel kabullerin nasıl
               yer aldığına yönelik farklı derslere ait örnekler aşağıda sunulmuştur.
                            ÖĞRENME  Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğretme-öğrenme uygulamalarında etkinlik kâğıdı,
                           KANITLARI deney raporu, yansıtma notu, kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı, akran değerlendirme
               Kimya dersi 10. sınıf Etkileşim temasının kapsamı ve bu temaya ilişkin temel kabuller aşağıdaki gibidir:
                            (Ölçme ve  formu, öz değerlendirme formu kullanılabilir.
                        Değerlendirme)  Öğrencilerden  seçtiği  kimyasal  bir  tepkimenin  gerçekleşme  sürecini  farklı  materyaller
                                     kullanarak süreç aşamalı modellemesi istenebilir. Performans görevi “tepkimeyi belirle-
                10. SINIF TEMALARI   me, uygun materyal seçme, tepkime aşamalarını takip etme, kendi modelinin bilimsel mo-
                                                            1. TEMA: ETKİLEŞİM
                                     dele uygunluğu” ölçütlerini içeren derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                                     Öğrenciler, performans görevi çerçevesinde gazların madde miktarı, hacmi, basıncı ve sı-
                                     Bu tema Kimyasal Tepkimeler ve Gazlar olmak üzere iki farklı bölümden oluşmaktadır. Bu
                                     caklığı arasındaki ilişkileri ortaya koyacağı bir deneyi tasarlayabilir; uygulayabilir ve rapor-
                                     layabilir. Sürecin bütünü “araştırma sorusu oluşturabilme, bağımlı-bağımsız değişkenleri
                                     temada öğrencilerin kimyasal değişimlere ilişkin bilimsel gözlem yapmaları ve model oluş-
                                     ve kontrol değişkenlerini belirleyebilme, denemeler yapabilme, elde ettiği sonuçlara da-
                                     turmaları, kimyasal tepkime türlerinin oluşum sürecine ilişkin bilimsel gözlem yapmaları,
                                     yalı grafik çizebilme ve belirlediği ilişkileri matematiksel modelleyebilme” ölçütlerini içeren
                                     mol  kavramına  ilişkin  operasyonel  tanımlama  yapmaları,  stokiyometrik  hesaplamalara
                                     derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir.
                                     ilişkin tümdengelimsel akıl yürütmeleri, gazların özelliklerine ilişkin bilimsel gözlem ve bi-
                                     Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında
                                     limsel sorgulama yapmaları, ideal gaz denklemini tümevarımsal akıl yürütme yoluyla oluş-
                                     toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
                                     turmaları, gazların farklı ortamlarda yayılmasına ilişkin deney yapmaları amaçlanmaktadır.
                    ÖĞRENME-ÖĞRETME
                         YAŞANTILARI
                        Temel Kabuller Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal olayları, fiziksel ve kimyasal bazı olayların sembolik
                                     gösterimlerini, asit-baz kavramlarını, kütlenin korunumu kanununu, maddenin tane-
                                     cikli yapısını, atom ve molekül kavramlarını, gazların temel özelliklerini bildiği kabul
                                     edilmektedir.

                 Ön Değerlendirme Süreci
                                     kimyasal tepkimenin gerçekleşme süreci ile kütlenin korunumu kanunu arasında ilişki kur-
                                     maları, maddenin gaz hâline ait bilgilerini katı ve sıvı hâline ait bilgileri ile karşılaştırmaları
                           Kimya dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin kimyasal
                                     istenebilir.
                           değişimlere ilişkin bilimsel gözlem yapabilmeleri ve model oluşturabilmeleri için
                           öncelikle fiziksel ve kimyasal olaylar hakkında bilgi sahibi olmaları beklenmektedir.
                          Köprü Kurma Öğrencilere bir  değişimin kimyasal olup olmadığının nasıl anlaşılabileceği sorulabilir. Gün-
                                     lük hayatta karşılaşılabilecek kimyasal bir olay örnek verilir. Bu örnek aracılığı ile olayın
                                     alt mikro boyutuna, makroskobik boyutuna ve sembolik gösterimine öğrencilerin dikkati
      56                             çekilebilir.
                      Öğretme-Öğrenme
                          Uygulamaları KİM.10.1.1
                                     Öğrencilerden herhangi bir kimyasal değişimin gözlemlenebilir göstergelerinin neler oldu-
                                     ğuna ilişkin fikirlerini açıkça paylaşmaları istenir (SDB2.1). Öğrenciler; kimyasal değişim-
                                     lerin kanıtları olarak enerji değişimi (sıcaklık değişimi veya ışık oluşumu), gaz çıkışı, renk
                                     değişimi veya yeni bir katının oluşumu gibi göstergeleri tanımlar (OB1). Öğrenciler, farklı
                                     gözlemlenebilir göstergelere sahip kimyasal tepkimelere ilişkin deneyleri gözlemler; veri
                                     toplar ve gözlem sonucunda bilimsel bakış açısıyla elde ettiği veri sonuçlarını etkinlik kâğı-
                                     dına kaydeder (KB2.2, D3.3, OB1, OB7). Bu şekilde araştırmacı olmaya teşvik edilerek ça-
                                     lışkanlık değeri kazanmaları desteklenir. Öğrencilerin gözlemlenen göstergeleri alt mikro
                                     seviyede tepken taneciklerinin yeniden düzenlenmesi (kimyasal değişim) temelinde açık-
                                     lamaları açık uçlu sorular sorularak sağlanır (OB1). Etkinlik kâğıtları “öğrencilerin kimyasal
                                     değişimlerin kanıtlarını tanımlayabilmesi, kanıtlara ilişkin veri toplayabilmesi ve kanıtları
                                     açıklayabilmesi” ölçütlerine ilişkin derecelendirme ölçeği ile hem öğretmen hem de öğ-
                                     renci tarafından değerlendirilebilir (SDB1.2).







            42
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61