Page 58 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 58

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                                                                               Türkiye
                                                                            Yüzyılı Maarif
                                                                            Modeli’nde ön
                                                                                        Temel Kabuller
                                                                          değerlendirmenin
                                                                                yeri
                                                     BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER  Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L
                             ÖĞRENCİ PROFİLİ
                     KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                               ÖĞRETİM
                                                               ÖĞRENME KANITLARI
                             PROGRAMLARININ            ÖĞRENME  (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)  ÖĞRENME-ÖĞRETME   Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I
                                                       ÇIKTILARI
                                                                          YAŞANTILARI
                             TEMEL YAKLAŞIMI                                                Köprü Kurma  A Ş T I R M A
                                                       Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri  Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                                           Erdem-Değer-Eylem
                       PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER           Sistem Düşüncesi




                                             Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli

               Türkiye Yüzyılı  Maarif  Modeli'nde  ön  değerlendirmede  açık  uçlu  soruların  yanı  sıra  örnek  verme,  örnek
               inceleme, eğitsel oyun, çalışma kâğıdı, beyin fırtınası, kavram haritası, tartışma vb. yöntem ve tekniklerden
               yararlanılmaktadır.  Böylece  öğrencilerin  ön  öğrenmeleri  ile  birlikte  öğrenme  hedef  ve  beklentileri  de
               anlaşılabilmektedir.  Öğretim  programının  içeriği,  ön  değerlendirme  sonucuna  göre  öğrenci  ihtiyaçları
               çerçevesinde  şekillendirilebilmektedir.  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli'nde  ön  değerlendirmenin  nasıl  yer
               aldığına yönelik farklı derslere ait örnekler aşağıda sunulmuştur.


               Tarih dersi 10. sınıf Beylikten Devlete Osmanlı (1299-1453) ünitesine ait temel kabuller ve ön değerlendirme
               süreci aşağıdaki gibidir:


                    ÖĞRENME-ÖĞRETME
                         YAŞANTILARI

                         Temel Kabuller Öğrencilerin Osmanlı Devleti’nin genişleme siyasetine ilişkin farkındalıkları olduğu ka-
                                     bul edilmektedir.
                                     Osmanlı Devleti’nin ilim ve irfan geleneğinin Türkistan ile ilişkisi hakkında ön bilgilere
                                     sahip oldukları kabul edilmektedir.
                                     Osmanlı  Devleti’nin  kurulduğu  bölge,  kurucusu,  önemli  siyasi  ve  askerî  gelişmeleri,
                                     kurum ve kuruluşları hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

                 Ön Değerlendirme Süreci Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki etkinlikler yaptırılabilir.
                                     •   Osmanlı Beyliği’nin kurulduğu bölgeyi gösteren harita ve kuruluş döneminin önemli
                                        gelişmelerini açıklayan tarih şeridi hazırlamaları istenebilir.
                                     •   “Tarih yoktur, tarihçi vardır.” ve “Bir tek tarih yoktur, tarihler vardır.” ifadelerinden ne
                                        anladıkları sorulabilir.
                                     •   Osmanlı Beyliği ile önceki Türk devletlerinin eğitim öğretim faaliyetleri bakımından
                                        karşılaştırıldığı bir tablo üzerinde değişen ve süreklilik kazanan unsurları tespit etme-
                                        leri sağlanabilir.


                          Tarih dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin bilgilerinin
                          değerlendirilmesini sağlamak için çok sayıda açık uçlu soru kullanmak yerine tarih
                          şeridi hazırlama etkinliği kullanılmıştır. Böylece uzun bir sürece dair çok sayıda
                          değişkene ilişkin bilgi, bu tek etkinlik ile değerlendirilebilmektedir.






      58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63