Page 58 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 58
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Türkiye
Yüzyılı Maarif
Modeli’nde ön
Temel Kabuller
değerlendirmenin
yeri
BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER Ön Değerlendirme Süreci F A R K L I L
ÖĞRENCİ PROFİLİ
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
ÖĞRETİM
ÖĞRENME KANITLARI
PROGRAMLARININ ÖĞRENME (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) ÖĞRENME-ÖĞRETME Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
ÇIKTILARI
YAŞANTILARI
TEMEL YAKLAŞIMI Köprü Kurma A Ş T I R M A
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Erdem-Değer-Eylem
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER Sistem Düşüncesi
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde ön değerlendirmede açık uçlu soruların yanı sıra örnek verme, örnek
inceleme, eğitsel oyun, çalışma kâğıdı, beyin fırtınası, kavram haritası, tartışma vb. yöntem ve tekniklerden
yararlanılmaktadır. Böylece öğrencilerin ön öğrenmeleri ile birlikte öğrenme hedef ve beklentileri de
anlaşılabilmektedir. Öğretim programının içeriği, ön değerlendirme sonucuna göre öğrenci ihtiyaçları
çerçevesinde şekillendirilebilmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde ön değerlendirmenin nasıl yer
aldığına yönelik farklı derslere ait örnekler aşağıda sunulmuştur.
Tarih dersi 10. sınıf Beylikten Devlete Osmanlı (1299-1453) ünitesine ait temel kabuller ve ön değerlendirme
süreci aşağıdaki gibidir:
ÖĞRENME-ÖĞRETME
YAŞANTILARI
Temel Kabuller Öğrencilerin Osmanlı Devleti’nin genişleme siyasetine ilişkin farkındalıkları olduğu ka-
bul edilmektedir.
Osmanlı Devleti’nin ilim ve irfan geleneğinin Türkistan ile ilişkisi hakkında ön bilgilere
sahip oldukları kabul edilmektedir.
Osmanlı Devleti’nin kurulduğu bölge, kurucusu, önemli siyasi ve askerî gelişmeleri,
kurum ve kuruluşları hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki etkinlikler yaptırılabilir.
• Osmanlı Beyliği’nin kurulduğu bölgeyi gösteren harita ve kuruluş döneminin önemli
gelişmelerini açıklayan tarih şeridi hazırlamaları istenebilir.
• “Tarih yoktur, tarihçi vardır.” ve “Bir tek tarih yoktur, tarihler vardır.” ifadelerinden ne
anladıkları sorulabilir.
• Osmanlı Beyliği ile önceki Türk devletlerinin eğitim öğretim faaliyetleri bakımından
karşılaştırıldığı bir tablo üzerinde değişen ve süreklilik kazanan unsurları tespit etme-
leri sağlanabilir.
Tarih dersi öğretim programından alınan kesitte görüldüğü gibi öğrencilerin bilgilerinin
değerlendirilmesini sağlamak için çok sayıda açık uçlu soru kullanmak yerine tarih
şeridi hazırlama etkinliği kullanılmıştır. Böylece uzun bir sürece dair çok sayıda
değişkene ilişkin bilgi, bu tek etkinlik ile değerlendirilebilmektedir.
58