Page 53 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 53

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                         BECERİLER ARASI
                                                                                 COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                              İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, SBAB11. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
                       ÖĞRENME ÇIKTILARI
                    VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.5.1. Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkilerini  sorgulayabilme
                                           a)  Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili merak ettiği so-
                                              ruları sorar.
                                           b)  Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili bilgi toplar.
                                           c)  Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili topladığı bilgileri
                                              düzenler.
                                           ç)  Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili düzenlediği bilgi-  -
                                              leri çözümler.
                                           d)  Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili çözümlediği bilgi-
                                              lerden çıkardığı sonuçları paylaşır.
                       Öğrenme-öğretme
                        İÇERİK ÇERÇEVESİ  Ekonomik Faaliyetleri Etkileyen Coğrafi Faktörler
                           Uygulamaları COĞ.9.5.1.
                                      Sürecin  son  aşamasına  gelindiğinde  gruplardan  en  başta  yazdıklarını  incelemeleri
                        Anahtar Kavramlar bitki örtüsü, coğrafi konum, dağıtım, gelir düzeyi, ham madde, iklim, iş gücü, nüfus, ser- ve
                                      merak ettiklerine cevap bulup bulamadıklarını tartışmaları istenebilir (KB3.3). Son olarak
                                       maye, su kaynakları, teknoloji, topoğrafik faktörler, toprak, tüketim, üretim
                                      öğrencilerin süreç boyunca öğrendiklerini listelemeleri ve dersin başında bildikleriyle kar-
                              ÖĞRENME  şılaştırarak öğrenmelerine ilişkin öz değerlendirme yapmaları sağlanabilir ve öğrencilere
                              KANITLARI Öğrenme çıktısı; KWL (ne biliyorum-ne bilmek istiyorum-ne öğrendim), performans gö-
                                      geri bildirim verilir  (SDB1.1, SDB1.2, SDB2.2). Yakın çevrede yer alan bir işletmenin kuruluş
                               (Ölçme ve  revi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlen-
                                      yeri şartlarının incelenebilmesi için coğrafi gözlem, saha/sanal saha çalışması yapılabilir.
                           Değerlendirme) dirilebilir.
                                      Yapılan saha çalışmasına ilişkin sınıfta bir tartışma süreci başlatılabilir (SDB2.1).
                                       Performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomi üzerindeki
                            Ortaöğretim 9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programının “Ekonomik Faaliyetler ve
                                       etkilerini harita, fotoğraf vb. görsellerle açıklayan bir diyagram hazırlamaları istenebilir.
                                      Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomi
                            Etkileri” ünitesinin COĞ.9.5.1. öğrenme çıktısına ait SBAB8.Coğrafi Sorgulama alan
                                       Performans görevi; bilgi toplama, bilgileri düzenleme, görsel materyal kullanma ve diyag-
                                      üzerindeki etkilerini harita, fotoğraf vb. görsellerle açıklayan bir diyagram hazırlamaları
                                       ram hazırlama ölçütlerine göre değerlendirilebilir.
                            becerisiyle öğrenme çıktısında olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen
                                      istenebilir (SBAB11.2). Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz de-
                            KB3.3. Eleştirel Düşünme becerisi işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
                                      ğerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2, SDB1.3).
                                                                                            İ
                       ÖĞRENME-ÖĞRETME                                                  İ
                            YAŞANTILARI
                      ÖĞRENME ÇIKTILARI
                   VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
                           Temel Kabuller Öğrencilerin  bir  ürünün  üretim,  dağıtım  ve  tüketim  aşamaları  ile  yaşadıkları  yer  ve
                                       Türkiye’de yürütülen başlıca ekonomik faaliyetler hakkında bilgi sahibi olduğu kabul
                         BECERİLER ARASI   edilmektedir.                                         -
                              İLİŞKİLER KB3.2 Problem Çözme
                    Ön Değerlendirme Süreci Yaşanılan yerde ve/veya Türkiye’de yürütülen ekonomik faaliyetlere örnekler verilmesi ve

                                                                                                 -
                      ÖĞRENME ÇIKTILARI  bu faaliyetlerin yürütülmesinde etkili olan faktörleri tartışmaları istenebilir.
                   VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ SB.7.6.2. Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair genelleme
                            Köprü Kurma “Belirlediğiniz bir ürünle ilgili üretim tesisi kuracak olsanız yer seçiminde hangi faktörle-
                                          yapabilme
                                       ri dikkate alırdınız?” sorusundan yararlanarak öğrencilerin günlük hayatları ile ekonomik
                                           a)  Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair bilgi toplar.
                                       faaliyetleri etkileyen coğrafi faktörler arasındaki bağlantıları ifade etmeleri sağlanabilir.
                                           b)  Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarının ortak özelliklerini
                                             belirler.
                                           c)  Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarının farklılıklarını belir-
                                             ler.
                                           ç)   Örnek metinler doğrultusunda sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair örüntüler
                                             üzerinden önermelerde bulunur.
                   Öğrenme-Öğretme    SB.7.6.3. Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir probleme yönelik bilimsel sorgulama
                       Uygulamaları  SB.7.6.2.  yapabilme
                                   ortada cevaplarını özetleyebilecekleri bir yer olacak şekilde bölmeleri istenir. Öğrencilerin
                                           a)  Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemi tanımlar.
                                   servis altlığının kendi alanlarındaki konuyu veya hedef soruyu anladıklarını göstermek için
                                           b)  Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair kullanabile-
                                   bireysel olarak yazmaları veya çizmeleri sağlanır. Daha sonra yazdıklarını veya çizdiklerini
                                             ceği bir model geliştirir.
                                   diğer grup üyeleriyle paylaşmaları istenir. Öğrencilerden paylaşımda verilen bilgileri tartı-
                                           c)  Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne yönelik araştırma-
                                   şarak iki veya üç ana fikir ortaya koyması istenir (KB3.2)
                                             yı planlar ve gerçekleştirir.
                                           ç)   Toplumsal  hayatta  karşılaşabileceği  bir  problemin  çözümüne  yönelik  verileri
                34                           analiz eder ve yorumlar.
                                           d)  Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair kanıta dayalı
                          Ortaokul 7. sıwwwnıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının “Teknoloji ve Sosyal
                                             açıklama yapar ve probleme çözüm üretir.
                          Bilimler” öğrenme alanının SB.7.6.2. öğrenme çıktısına ait KB2.9.Genelleme becerisiyle
                                           e)  Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair bilgiyi değer-
                          öğrenme çıktısında olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen KB3.2. Problem
                                             lendirir ve paylaşır.
                          Çözme becerisi işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
                       İÇERİK ÇERÇEVESİ  Bilimsel ve Teknolojik Gelişmelerin Gelecekteki Hayata Etkisi
                                      Sosyal Bilimlerin Çalışma Alanları
                                      Toplumsal Hayatta Karşılaşılabilecek Problemlere Çözüm Üretme              53
                       Anahtar Kavramlar bilimsel etik, gelecek, problem, sosyal bilimler, önerme, toplum
                             ÖĞRENME
                            KANITLARI Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kontrol listesi, gözlem formu, anekdot
                              (Ölçme ve  kaydı, öz-akran değerlendirme formları, açık uçlu sorular içeren çalışma yaprakları, anali-
                          Değerlendirme) tik dereceli puanlama anahtarı ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
                                      Performans  görevi:  Toplumsal  hayatta  karşılaşılabilecek  problemlerle  bunların  çözüm
                                      yollarına ilişkin poster hazırlama ve posteri sunma görevidir.
                      ÖĞRENME-ÖĞRETME
                           YAŞANTILARI
                          Temel Kabuller Öğrencilerin  bilim,  ulaşım  ve  bilişim  teknolojileri,  sosyal  bilimler  kavramları  ile  bir
                                      problemi tanımlama ve çözme konularında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul
                                      edilmektedir.
                   Ön Değerlendirme Süreci Önemli buluşlara ait görseller kullanılarak öğrencilerden bunları bilim insanı veya toplum
                                      ile eşleştirmeleri istenir. Bilişim ve ulaşım araçları konusundaki olası kavram yanılgılarını

              112
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58