Page 53 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 53
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
BECERİLER ARASI
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, SBAB11. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.5.1. Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkilerini sorgulayabilme
a) Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili merak ettiği so-
ruları sorar.
b) Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili bilgi toplar.
c) Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili topladığı bilgileri
düzenler.
ç) Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili düzenlediği bilgi- -
leri çözümler.
d) Doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili çözümlediği bilgi-
lerden çıkardığı sonuçları paylaşır.
Öğrenme-öğretme
İÇERİK ÇERÇEVESİ Ekonomik Faaliyetleri Etkileyen Coğrafi Faktörler
Uygulamaları COĞ.9.5.1.
Sürecin son aşamasına gelindiğinde gruplardan en başta yazdıklarını incelemeleri
Anahtar Kavramlar bitki örtüsü, coğrafi konum, dağıtım, gelir düzeyi, ham madde, iklim, iş gücü, nüfus, ser- ve
merak ettiklerine cevap bulup bulamadıklarını tartışmaları istenebilir (KB3.3). Son olarak
maye, su kaynakları, teknoloji, topoğrafik faktörler, toprak, tüketim, üretim
öğrencilerin süreç boyunca öğrendiklerini listelemeleri ve dersin başında bildikleriyle kar-
ÖĞRENME şılaştırarak öğrenmelerine ilişkin öz değerlendirme yapmaları sağlanabilir ve öğrencilere
KANITLARI Öğrenme çıktısı; KWL (ne biliyorum-ne bilmek istiyorum-ne öğrendim), performans gö-
geri bildirim verilir (SDB1.1, SDB1.2, SDB2.2). Yakın çevrede yer alan bir işletmenin kuruluş
(Ölçme ve revi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlen-
yeri şartlarının incelenebilmesi için coğrafi gözlem, saha/sanal saha çalışması yapılabilir.
Değerlendirme) dirilebilir.
Yapılan saha çalışmasına ilişkin sınıfta bir tartışma süreci başlatılabilir (SDB2.1).
Performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomi üzerindeki
Ortaöğretim 9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programının “Ekonomik Faaliyetler ve
etkilerini harita, fotoğraf vb. görsellerle açıklayan bir diyagram hazırlamaları istenebilir.
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomi
Etkileri” ünitesinin COĞ.9.5.1. öğrenme çıktısına ait SBAB8.Coğrafi Sorgulama alan
Performans görevi; bilgi toplama, bilgileri düzenleme, görsel materyal kullanma ve diyag-
üzerindeki etkilerini harita, fotoğraf vb. görsellerle açıklayan bir diyagram hazırlamaları
ram hazırlama ölçütlerine göre değerlendirilebilir.
becerisiyle öğrenme çıktısında olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen
istenebilir (SBAB11.2). Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz de-
KB3.3. Eleştirel Düşünme becerisi işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
ğerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2, SDB1.3).
İ
ÖĞRENME-ÖĞRETME İ
YAŞANTILARI
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
Temel Kabuller Öğrencilerin bir ürünün üretim, dağıtım ve tüketim aşamaları ile yaşadıkları yer ve
Türkiye’de yürütülen başlıca ekonomik faaliyetler hakkında bilgi sahibi olduğu kabul
BECERİLER ARASI edilmektedir. -
İLİŞKİLER KB3.2 Problem Çözme
Ön Değerlendirme Süreci Yaşanılan yerde ve/veya Türkiye’de yürütülen ekonomik faaliyetlere örnekler verilmesi ve
-
ÖĞRENME ÇIKTILARI bu faaliyetlerin yürütülmesinde etkili olan faktörleri tartışmaları istenebilir.
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ SB.7.6.2. Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair genelleme
Köprü Kurma “Belirlediğiniz bir ürünle ilgili üretim tesisi kuracak olsanız yer seçiminde hangi faktörle-
yapabilme
ri dikkate alırdınız?” sorusundan yararlanarak öğrencilerin günlük hayatları ile ekonomik
a) Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair bilgi toplar.
faaliyetleri etkileyen coğrafi faktörler arasındaki bağlantıları ifade etmeleri sağlanabilir.
b) Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarının ortak özelliklerini
belirler.
c) Örnek metinler üzerinden sosyal bilimlerin çalışma alanlarının farklılıklarını belir-
ler.
ç) Örnek metinler doğrultusunda sosyal bilimlerin çalışma alanlarına dair örüntüler
üzerinden önermelerde bulunur.
Öğrenme-Öğretme SB.7.6.3. Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir probleme yönelik bilimsel sorgulama
Uygulamaları SB.7.6.2. yapabilme
ortada cevaplarını özetleyebilecekleri bir yer olacak şekilde bölmeleri istenir. Öğrencilerin
a) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemi tanımlar.
servis altlığının kendi alanlarındaki konuyu veya hedef soruyu anladıklarını göstermek için
b) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair kullanabile-
bireysel olarak yazmaları veya çizmeleri sağlanır. Daha sonra yazdıklarını veya çizdiklerini
ceği bir model geliştirir.
diğer grup üyeleriyle paylaşmaları istenir. Öğrencilerden paylaşımda verilen bilgileri tartı-
c) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne yönelik araştırma-
şarak iki veya üç ana fikir ortaya koyması istenir (KB3.2)
yı planlar ve gerçekleştirir.
ç) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne yönelik verileri
34 analiz eder ve yorumlar.
d) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair kanıta dayalı
Ortaokul 7. sıwwwnıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının “Teknoloji ve Sosyal
açıklama yapar ve probleme çözüm üretir.
Bilimler” öğrenme alanının SB.7.6.2. öğrenme çıktısına ait KB2.9.Genelleme becerisiyle
e) Toplumsal hayatta karşılaşabileceği bir problemin çözümüne dair bilgiyi değer-
öğrenme çıktısında olmayan ancak öğrenme yaşantısında hayat bulabilen KB3.2. Problem
lendirir ve paylaşır.
Çözme becerisi işe koşularak beceriler arası ilişki gerçekleştirilmiştir.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Bilimsel ve Teknolojik Gelişmelerin Gelecekteki Hayata Etkisi
Sosyal Bilimlerin Çalışma Alanları
Toplumsal Hayatta Karşılaşılabilecek Problemlere Çözüm Üretme 53
Anahtar Kavramlar bilimsel etik, gelecek, problem, sosyal bilimler, önerme, toplum
ÖĞRENME
KANITLARI Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kontrol listesi, gözlem formu, anekdot
(Ölçme ve kaydı, öz-akran değerlendirme formları, açık uçlu sorular içeren çalışma yaprakları, anali-
Değerlendirme) tik dereceli puanlama anahtarı ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi: Toplumsal hayatta karşılaşılabilecek problemlerle bunların çözüm
yollarına ilişkin poster hazırlama ve posteri sunma görevidir.
ÖĞRENME-ÖĞRETME
YAŞANTILARI
Temel Kabuller Öğrencilerin bilim, ulaşım ve bilişim teknolojileri, sosyal bilimler kavramları ile bir
problemi tanımlama ve çözme konularında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul
edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci Önemli buluşlara ait görseller kullanılarak öğrencilerden bunları bilim insanı veya toplum
ile eşleştirmeleri istenir. Bilişim ve ulaşım araçları konusundaki olası kavram yanılgılarını
112