Page 50 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 50

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI



                      Öğrenme-Öğretme
                          Uygulamaları  MAT. 9.2.1
                                     tanımlı  olduğu  parçalı  gösterimli  fonksiyon  elde  edilir.  Fonksiyonun  parçalı  gösteriminin
                                     anlamlandırılması için gerçek yaşam durumları incelenir. Örneğin kimya disiplini bağlamında
                                     ısıtılan bir buz kütlesinin sıcaklık değişimine ilişkin bir deneyin zamana bağlı sıcaklık verileri
                                     incelenir  (OB7).  Bu  veriler  elektronik  tablolara  yansıtılarak  oluşan  fonksiyonun  grafiği
                                     incelenir  ve  bu  grafiğe  ilişkin  elde  edilen  parçalı  gösterimli  fonksiyonun  cebirsel  temsili
                                     yapılır (MAB4, MAB5).




                        Ortaöğretim 9. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının “Nicelikler ve Değişimler”
                        temasının MAT.9.2.1. öğrenme çıktısına ait öğrenme uygulamasında Fonksiyonun parçalı
                        gösteriminin anlamlandırılması için kimya disipliniyle ilgili gerçek yaşam durumu sunularak
                        ilişki kurulmuştur.

                                                                 T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                        Öğrenme-Öğretme   FİZ.12.4.5
                           Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                            Uygulamaları
                                      Maddenin temel parçacıklardan oluştuğu vurgulanarak atomun yapısı hakkında öğrenci-
                                     lerini paylaşmaları istenir.
                                      lerin düşünmeleri sağlanır. Atomu oluşturan temel parçacıklar arasındaki ilişki hakkında
                       Öğrenme-Öğretme   güvenilir kaynaklardan (D3.3) araştırma yapmaları (SDB1.2) istenir. Öğrenciler ön bilgileri
                                       FİZ.12.4.5
                           Uygulamaları İTA.12.1.1
                                      ve araştırmalarından edindikleri bilgileri kullanarak temel parçacıklar arasında ilişki kurup
                                     Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                      (SDB1.1) bu ilişkiyi ortaya koyar (OB1). Atomun kuantum mekaniksel özelliklerinden, Bohr
                                     unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                      atom modelinden ve matematiksel modellerden kaçınılır. Feza Gürsey ve Asım Orhan Ba-
                                     nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                      rut’un atom fiziği konusunda çalışmalar yaptığı vurgulanır (D15.2). Atomu oluşturan temel
                                     ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                      parçacıkların  etkileşimlerini  keşfederek  Modern  Atom  Teorisi'ne  göre  atomun  yapısını
                                     Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                      kimya disipliniyle de ilişki kurarak açıklar. Bu ilişkiyi ortaya koyarken yaratıcı drama, rol
                                     eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                      oynama gibi tekniklerden biri (E2.5, OB9) kullanılır. Öğrencilerden atomu oluşturan parça-
                                     şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                      cıkların kuarklardan atoma kadar olan etkileşimini yapboza dönüştürerek görselleştiren
                                     lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                      bir tasarım içeren performans görevi istenebilir.
                                     temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                     hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                     (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                     settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                        Ortaöğretim 12.sınıf Fizik Dersi Öğretim Programının “Madde ve Doğası” ünitesinin
                        FİZ.12.4.5. öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında Kimya disiplinine ait Modern Atom
                                     İTA.12.1.2
                        Teorisi’ne göre atomun yapısının anlamlandırılması konusunda ilişki kurulmuştur.
                                     Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                     rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                     üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                                                T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                     durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                     genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                          Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                     ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                     lerini paylaşmaları istenir.
                                     Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                      Öğrenme-Öğretme   renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                 BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                      BİY.11.2.5
                           Uygulamaları İTA.12.1.1
                                     (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                     Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                     Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                      c)  Öğrenciler,  sordukları  soruların  cevaplarına  ulaşabilmek  için  bilim  dergileri,  bilimsel
                                     lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                     unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                      makaleler  gibi  güvenilir  kaynaklardan  homeostatik  süreçler  (su  ve  elektrolit  dengesi,
                                     Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                     nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                      metabolizma ve enerji dengesi, toksinlerin uzaklaştırılması, vücut ısısının kontrolü, kan
                                     koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                     ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                      basıncının kontrolü, vücut ağırlığının kontrolü vb.) ile ilgili bilgi toplar. Öğrencilerin kimya
                                     şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                     Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                      disiplinindeki pH, elektrolitler ve çözeltilere ilişkin bilgilerinden yararlanmaları beklenir.
                                     performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                     eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                      Bu süreçte öğrenciler, motivasyonlarını sağlama konusunda desteklenir. Öğrencilerden
                                     bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                     şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                      elde ettikleri bilgileri kaydetmeleri istenir (E3.4).
                                     bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                     lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                      ç-d) Öğrenciler, homeostatik süreçlerle ilgili  topladıkları bilgilerin doğruluğunu ders kita-
                                     ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                                     temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                      bını kullanarak değerlendirir. Öğrencilerden değerlendirme sonuçlarını kaydetmeleri iste-
                                     hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                      nir. Topladıkları bilgilerden yararlanarak kendi homeostatik dengelerini korumak için neler
                                     (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                        Ortaöğretim 11. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programının “Homeostazi” temasının
                                      yapabilecekleriyle ilgili  çıkarım yapmaları beklenir.
                                     settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                        BİY.11.2.2. öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında Kimya disiplinine ait homeostatik
                                      Öğrencilerden homeostatik süreçlerle ilgili topladıkları bilgilerden yola çıkarak zihin hari-
                        süreçlerin anlamlandırılması için pH, elektrolitler ve çözeltilere ilişkin bilgilerle ilişki
                                     İTA.12.1.2
                                      tası oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin oluşturacağı zihin haritaları, puanlama anahtarı
                        kurulmuştur.  Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                      ile puanlanabilir.
                                     rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                      BİY.11.2.3
                                     üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                      a) Öğrencilerden termometre ile kendilerinin ve sınıftaki arkadaşlarının vücut sıcaklığını tes-
                                     durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                      pit ederek sınıftaki tüm öğrencilerin vücut sıcaklığı aralığını belirlemeleri istenir. İnsanların
      50                             genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                     ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                      sabit vücut sıcaklığına sahip olduğu tespit edildikten sonra vücut sıcaklığının düzenlenme-
                                     Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                      sini örnekleyen/sorgulatan “Ortam sıcaklığı arttığında neden terleriz?”, “Terlemenin vücut
                                      sıcaklığına etkisi nedir?”, “Ortam sıcaklığı artarken kalp atış hızı nasıl değişir?” gibi sorular
                                     renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                     (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                      sorularak öğrencilerin ilgi ve meraklarını ifade etmeleri sağlanır (E3.8, E3.9). Öğrenciler, so-
                                     Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                      rulara verdikleri cevaplardan yola çıkarak geri bildirim mekanizmalarının özelliklerini belirler.
                                     lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                      b-c) Öğrencilerden pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarının her biri için araştırma
                                     Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                      yapmaları istenir. Elde ettikleri sonuçlarla pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarını
              18                     koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                      gösteren farklı diyagramlar hazırlamaları, hazırladıkları diyagramları karşılaştırarak diyag-
                                     şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                      ramların benzerlik  ve farklılıklarını listelemeleri istenir.
                                     performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                      BİY.11.2.4
                                     bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                      a) İnteraktif araçlar, video veya animasyonlar kullanılarak öğrencilerin homeostazinin sağ-
                                     bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                      lanmasında görev alan sinir sistemi yapılarının neler olduğunu ve sinir sisteminin homeos-
                                     ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                                      tazi üzerindeki etkilerini belirlemeleri sağlanır.
                                      b)  Kan  basıncının  yükselmesiyle  uyarılan  hipotalamusun  hipofiz  bezini  uyarmasına  bağlı
                                      olarak salgılanan hormonların kan basıncını düşürücü etkiler gösterebileceği gibi örnek bir
                                      durum verilerek öğrencilerin homeostazinin sağlanmasında sinir sisteminin farklı yapıları
                                      arasındaki fonksiyonel ilişkileri belirlemeleri beklenir (OB1).
                                      Homeostazinin öneminin ve homeostazinin sağlanmasında sinir sisteminin nasıl etkili oldu-
                                      ğunun anlaşılmasını sağlamak amacıyla öğrencilerden korku, endişe, heyecan vb. durumlar-
                                      da sinir sisteminde meydana gelen değişiklikleri inceleyerek homeostazinin sağlanmasında
                                      sinir sisteminin farklı yapıları arasındaki ilişkileri gösteren bir kavram haritası oluşturmaları
                                      istenebilir. Kavram haritası, puanlama anahtarı ile puanlanabilir.
                                      BİY.11.2.5
                                       a) Endokrin sistemini oluşturan bez (hipofiz, tiroid, paratiroid, pankreas, böbrek üstü bez-
                                      leri,  eşey  bezleri)  ve  yapıların  (yağ  dokusu,  mide-bağırsak  sistemi)  vücuttaki  görevlerini,
                                      hormonların nasıl üretildiğini, salgılandığını ve hedef organlara nasıl etki ettiğini gösteren
                                      etkileşimli öğrenme materyalleri ve görseller kullanılarak, ayrıca örnek olaylar (kan şekeri-
                                      nin artışına bağlı olarak pankreastan salgılanan insülin hormonunun kan şekerini düzenle-
              18                      mesi gibi) sunularak öğrencilerden endokrin sisteminin yapı ve görevlerinin neler olduğunu
                                      belirlemeleri istenir. Bu süreçte peptit, protein, steroit  ve katekolamin yapılı hormonların
                                      moleküler etki mekanizmalarına değinilmez.
                                                                                                       63
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55