Page 50 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 50
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğrenme-Öğretme
Uygulamaları MAT. 9.2.1
tanımlı olduğu parçalı gösterimli fonksiyon elde edilir. Fonksiyonun parçalı gösteriminin
anlamlandırılması için gerçek yaşam durumları incelenir. Örneğin kimya disiplini bağlamında
ısıtılan bir buz kütlesinin sıcaklık değişimine ilişkin bir deneyin zamana bağlı sıcaklık verileri
incelenir (OB7). Bu veriler elektronik tablolara yansıtılarak oluşan fonksiyonun grafiği
incelenir ve bu grafiğe ilişkin elde edilen parçalı gösterimli fonksiyonun cebirsel temsili
yapılır (MAB4, MAB5).
Ortaöğretim 9. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının “Nicelikler ve Değişimler”
temasının MAT.9.2.1. öğrenme çıktısına ait öğrenme uygulamasında Fonksiyonun parçalı
gösteriminin anlamlandırılması için kimya disipliniyle ilgili gerçek yaşam durumu sunularak
ilişki kurulmuştur.
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrenme-Öğretme FİZ.12.4.5
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
Uygulamaları
Maddenin temel parçacıklardan oluştuğu vurgulanarak atomun yapısı hakkında öğrenci-
lerini paylaşmaları istenir.
lerin düşünmeleri sağlanır. Atomu oluşturan temel parçacıklar arasındaki ilişki hakkında
Öğrenme-Öğretme güvenilir kaynaklardan (D3.3) araştırma yapmaları (SDB1.2) istenir. Öğrenciler ön bilgileri
FİZ.12.4.5
Uygulamaları İTA.12.1.1
ve araştırmalarından edindikleri bilgileri kullanarak temel parçacıklar arasında ilişki kurup
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
(SDB1.1) bu ilişkiyi ortaya koyar (OB1). Atomun kuantum mekaniksel özelliklerinden, Bohr
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
atom modelinden ve matematiksel modellerden kaçınılır. Feza Gürsey ve Asım Orhan Ba-
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
rut’un atom fiziği konusunda çalışmalar yaptığı vurgulanır (D15.2). Atomu oluşturan temel
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
parçacıkların etkileşimlerini keşfederek Modern Atom Teorisi'ne göre atomun yapısını
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
kimya disipliniyle de ilişki kurarak açıklar. Bu ilişkiyi ortaya koyarken yaratıcı drama, rol
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
oynama gibi tekniklerden biri (E2.5, OB9) kullanılır. Öğrencilerden atomu oluşturan parça-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
cıkların kuarklardan atoma kadar olan etkileşimini yapboza dönüştürerek görselleştiren
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
bir tasarım içeren performans görevi istenebilir.
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
Ortaöğretim 12.sınıf Fizik Dersi Öğretim Programının “Madde ve Doğası” ünitesinin
FİZ.12.4.5. öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında Kimya disiplinine ait Modern Atom
İTA.12.1.2
Teorisi’ne göre atomun yapısının anlamlandırılması konusunda ilişki kurulmuştur.
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
lerini paylaşmaları istenir.
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
Öğrenme-Öğretme renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
BİY.11.2.5
Uygulamaları İTA.12.1.1
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
c) Öğrenciler, sordukları soruların cevaplarına ulaşabilmek için bilim dergileri, bilimsel
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
makaleler gibi güvenilir kaynaklardan homeostatik süreçler (su ve elektrolit dengesi,
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
metabolizma ve enerji dengesi, toksinlerin uzaklaştırılması, vücut ısısının kontrolü, kan
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
basıncının kontrolü, vücut ağırlığının kontrolü vb.) ile ilgili bilgi toplar. Öğrencilerin kimya
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
disiplinindeki pH, elektrolitler ve çözeltilere ilişkin bilgilerinden yararlanmaları beklenir.
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
Bu süreçte öğrenciler, motivasyonlarını sağlama konusunda desteklenir. Öğrencilerden
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
elde ettikleri bilgileri kaydetmeleri istenir (E3.4).
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
ç-d) Öğrenciler, homeostatik süreçlerle ilgili topladıkları bilgilerin doğruluğunu ders kita-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
bını kullanarak değerlendirir. Öğrencilerden değerlendirme sonuçlarını kaydetmeleri iste-
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
nir. Topladıkları bilgilerden yararlanarak kendi homeostatik dengelerini korumak için neler
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
Ortaöğretim 11. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programının “Homeostazi” temasının
yapabilecekleriyle ilgili çıkarım yapmaları beklenir.
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
BİY.11.2.2. öğrenme çıktısına ait öğrenme yaşantısında Kimya disiplinine ait homeostatik
Öğrencilerden homeostatik süreçlerle ilgili topladıkları bilgilerden yola çıkarak zihin hari-
süreçlerin anlamlandırılması için pH, elektrolitler ve çözeltilere ilişkin bilgilerle ilişki
İTA.12.1.2
tası oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin oluşturacağı zihin haritaları, puanlama anahtarı
kurulmuştur. Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
ile puanlanabilir.
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
BİY.11.2.3
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
a) Öğrencilerden termometre ile kendilerinin ve sınıftaki arkadaşlarının vücut sıcaklığını tes-
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
pit ederek sınıftaki tüm öğrencilerin vücut sıcaklığı aralığını belirlemeleri istenir. İnsanların
50 genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
sabit vücut sıcaklığına sahip olduğu tespit edildikten sonra vücut sıcaklığının düzenlenme-
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
sini örnekleyen/sorgulatan “Ortam sıcaklığı arttığında neden terleriz?”, “Terlemenin vücut
sıcaklığına etkisi nedir?”, “Ortam sıcaklığı artarken kalp atış hızı nasıl değişir?” gibi sorular
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
sorularak öğrencilerin ilgi ve meraklarını ifade etmeleri sağlanır (E3.8, E3.9). Öğrenciler, so-
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
rulara verdikleri cevaplardan yola çıkarak geri bildirim mekanizmalarının özelliklerini belirler.
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
b-c) Öğrencilerden pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarının her biri için araştırma
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
yapmaları istenir. Elde ettikleri sonuçlarla pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarını
18 koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
gösteren farklı diyagramlar hazırlamaları, hazırladıkları diyagramları karşılaştırarak diyag-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
ramların benzerlik ve farklılıklarını listelemeleri istenir.
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
BİY.11.2.4
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
a) İnteraktif araçlar, video veya animasyonlar kullanılarak öğrencilerin homeostazinin sağ-
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
lanmasında görev alan sinir sistemi yapılarının neler olduğunu ve sinir sisteminin homeos-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
tazi üzerindeki etkilerini belirlemeleri sağlanır.
b) Kan basıncının yükselmesiyle uyarılan hipotalamusun hipofiz bezini uyarmasına bağlı
olarak salgılanan hormonların kan basıncını düşürücü etkiler gösterebileceği gibi örnek bir
durum verilerek öğrencilerin homeostazinin sağlanmasında sinir sisteminin farklı yapıları
arasındaki fonksiyonel ilişkileri belirlemeleri beklenir (OB1).
Homeostazinin öneminin ve homeostazinin sağlanmasında sinir sisteminin nasıl etkili oldu-
ğunun anlaşılmasını sağlamak amacıyla öğrencilerden korku, endişe, heyecan vb. durumlar-
da sinir sisteminde meydana gelen değişiklikleri inceleyerek homeostazinin sağlanmasında
sinir sisteminin farklı yapıları arasındaki ilişkileri gösteren bir kavram haritası oluşturmaları
istenebilir. Kavram haritası, puanlama anahtarı ile puanlanabilir.
BİY.11.2.5
a) Endokrin sistemini oluşturan bez (hipofiz, tiroid, paratiroid, pankreas, böbrek üstü bez-
leri, eşey bezleri) ve yapıların (yağ dokusu, mide-bağırsak sistemi) vücuttaki görevlerini,
hormonların nasıl üretildiğini, salgılandığını ve hedef organlara nasıl etki ettiğini gösteren
etkileşimli öğrenme materyalleri ve görseller kullanılarak, ayrıca örnek olaylar (kan şekeri-
nin artışına bağlı olarak pankreastan salgılanan insülin hormonunun kan şekerini düzenle-
18 mesi gibi) sunularak öğrencilerden endokrin sisteminin yapı ve görevlerinin neler olduğunu
belirlemeleri istenir. Bu süreçte peptit, protein, steroit ve katekolamin yapılı hormonların
moleküler etki mekanizmalarına değinilmez.
63