Page 45 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 45

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  leri oluşturulmuştur. Süreç bileşenleri yapılandırılırken konu içeriği, sınıf düzeyi ve öğrenci özellikleri dikkate
                  alınmıştır. Bütün öğrenme çıktıları süreç temellidir ve öğrencilerin öğrenme sürecindeki bütüncül gelişimini
                  niteliksel ve niceliksel açıdan ölçebilmek için hazırlanmıştır. Öğrenme çıktılarının konu içerikleri kapsamında
                  dikey ve yatay olarak düzeye uygunluk, ön koşulluluk ve karmaşıklık bakımından birbirleriyle bağlantılı ol-
                  masına önem verilmiştir. Öğrenme çıktılarının, öğretim programlarının genel amaçları ve ilgili dersin öğretim
                  programının özel amaçlarıyla tutarlı olmasına özen gösterilmiştir. Bu çerçevede belirlenen öğrenme çıktıları
                  gözlenebilir ve ölçülebilir niteliktedir. Öğretmenler öğrenme-öğretme sürecini planlarken öğretim programında
                  yer alan konuya ilişkin öğrenme çıktılarını ve bunlara ait süreç bileşenlerini dikkate almalı, dersi öğrencilerin
                  bu çıktılara ulaşmasını sağlayacak şekilde yapılandırmalıdır. Bir başka deyişle öğrenme-öğretme süreçlerinin
                  konuyla ilgili tüm öğrenme çıktılarına yönelik şekilde planlanmasına ve ilgili çıktının süreç bileşenlerini kap-
                  sayacak şekilde tasarlanmasına dikkat edilmelidir. Bu yönüyle öğrenme çıktıları, öğrenme-öğretme süreçleri-
                  nin düzenlenmesinde ve ölçme değerlendirme sürecinin yapılandırılmasında önemli bir yol göstericidir.
                  1.4.3.   İÇERİK ÇERÇEVESİ
                  Öğretim programlarının temel bileşenlerinden olan içerik çerçevesi, öğrenme sürecinde ele alınan bilgi setini
                  temsil etmektedir. Becerilerin gerçekleşmesine zemin hazırlayan içerik çerçevesi, becerilerle bir araya gelerek
                  öğrenme çıktılarını oluşturmakta ve “Öğrenci ne bilmeli?” sorusuna cevap vermektedir. Bu kapsamda içerik
                  çerçevesi,  belirli  bir  disiplinde  önemli  olan  genellemeleri, ilkeleri  ve  anahtar  kavramları  ifade  etmektedir.
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde içerik çerçevesi, öğrenilmesinin amaç olarak görüldüğü bir bilgi kataloğunu
                  temsil etmekten ziyade sağlam, güvenilir, dayanıklı ve geçerli bilgiye karşılık gelmektedir.



                                                                      .
                                                                                  Öğrenme sürecinde ele
                                                        İÇERİK ÇERÇEVESİ          alınan bilgi kümesini
                                                                                  (bölüm/konu/alt konuya
                                                                                  ilişkin sınırları) ifade eder.

                      Disipline ait başlıca genelle-       Genellemeler/
                      me, ilke, anahtar kavramlar               İlkeler/
                      veya sembolleri ifade eder.      Anahtar Kavramlar/
                                                             Semboller





                           Lacivert ile gösterilen bölümler ünite/tema/öğrenme alanı şablonlarında içerik çerçevesine
                           ait açıklamaları göstermektedir.






                  Öğretim  programlarında  içerik  hem  yatay  hem  de  dikey  boyutta  ele  alınmıştır.  Yatay  boyut,  farklı  konu
                  alanları arasındaki ilişkiyi gösterirken, dikey boyut ise herhangi bir konu alanının farklı sınıf düzeylerine göre
                  seviyesini ifade etmektedir. Ayrıca içerik düzenlemesinde doğrusal bir yol izlemekten öte herhangi bir konuya
                  ait alt konular birbirinin ön koşulu olacak şekilde tasarlanmıştır. Böylece içerikte esneklik sağlamakla birlikte
                  sınıf düzeyine göre derinliğin artırılması ve süreklilik amaçlanmıştır.


                  Öğrenmenin öğrenciler için anlamlı hâle getirilmesi ve belirli bir bağlam içinde ele alınması amacıyla dersin
                  özelliğine göre ünite/tema/öğrenme alanı  belirlenmiştir. Böylece aynı bağlamdan beslenen birbiriyle ilişkili
                  bilgiler  sistematik  ve  bütüncül  olarak  ifade  edilmiştir.  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’ne  göre  öğrenme
                  sürecinde bilgi ve beceri, birbirinden beslenen etkileşimli bir yapı içindedir. Buna göre bilgi, beceri kazanmak
                  için temel oluştururken beceriler de bilgiye ulaşmada ve yeni bilgiyi üretmede kullanılmaktadır. Bu etkileşimin
                  bir sonucu olarak, aynı beceri farklı konu alanları ile birlikte ele alınabileceği gibi aynı konu alanı farklı
                  becerilerin kazandırılması için de kullanılabilir. Bunlara ek olarak sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler,
                  okuryazarlık becerileri ve eğilimlerin kazandırılmasında da ilgili içerik bağlam olarak kabul edilmektedir.



                                                                                                                 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50