Page 45 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 45
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
leri oluşturulmuştur. Süreç bileşenleri yapılandırılırken konu içeriği, sınıf düzeyi ve öğrenci özellikleri dikkate
alınmıştır. Bütün öğrenme çıktıları süreç temellidir ve öğrencilerin öğrenme sürecindeki bütüncül gelişimini
niteliksel ve niceliksel açıdan ölçebilmek için hazırlanmıştır. Öğrenme çıktılarının konu içerikleri kapsamında
dikey ve yatay olarak düzeye uygunluk, ön koşulluluk ve karmaşıklık bakımından birbirleriyle bağlantılı ol-
masına önem verilmiştir. Öğrenme çıktılarının, öğretim programlarının genel amaçları ve ilgili dersin öğretim
programının özel amaçlarıyla tutarlı olmasına özen gösterilmiştir. Bu çerçevede belirlenen öğrenme çıktıları
gözlenebilir ve ölçülebilir niteliktedir. Öğretmenler öğrenme-öğretme sürecini planlarken öğretim programında
yer alan konuya ilişkin öğrenme çıktılarını ve bunlara ait süreç bileşenlerini dikkate almalı, dersi öğrencilerin
bu çıktılara ulaşmasını sağlayacak şekilde yapılandırmalıdır. Bir başka deyişle öğrenme-öğretme süreçlerinin
konuyla ilgili tüm öğrenme çıktılarına yönelik şekilde planlanmasına ve ilgili çıktının süreç bileşenlerini kap-
sayacak şekilde tasarlanmasına dikkat edilmelidir. Bu yönüyle öğrenme çıktıları, öğrenme-öğretme süreçleri-
nin düzenlenmesinde ve ölçme değerlendirme sürecinin yapılandırılmasında önemli bir yol göstericidir.
1.4.3. İÇERİK ÇERÇEVESİ
Öğretim programlarının temel bileşenlerinden olan içerik çerçevesi, öğrenme sürecinde ele alınan bilgi setini
temsil etmektedir. Becerilerin gerçekleşmesine zemin hazırlayan içerik çerçevesi, becerilerle bir araya gelerek
öğrenme çıktılarını oluşturmakta ve “Öğrenci ne bilmeli?” sorusuna cevap vermektedir. Bu kapsamda içerik
çerçevesi, belirli bir disiplinde önemli olan genellemeleri, ilkeleri ve anahtar kavramları ifade etmektedir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde içerik çerçevesi, öğrenilmesinin amaç olarak görüldüğü bir bilgi kataloğunu
temsil etmekten ziyade sağlam, güvenilir, dayanıklı ve geçerli bilgiye karşılık gelmektedir.
.
Öğrenme sürecinde ele
İÇERİK ÇERÇEVESİ alınan bilgi kümesini
(bölüm/konu/alt konuya
ilişkin sınırları) ifade eder.
Disipline ait başlıca genelle- Genellemeler/
me, ilke, anahtar kavramlar İlkeler/
veya sembolleri ifade eder. Anahtar Kavramlar/
Semboller
Lacivert ile gösterilen bölümler ünite/tema/öğrenme alanı şablonlarında içerik çerçevesine
ait açıklamaları göstermektedir.
Öğretim programlarında içerik hem yatay hem de dikey boyutta ele alınmıştır. Yatay boyut, farklı konu
alanları arasındaki ilişkiyi gösterirken, dikey boyut ise herhangi bir konu alanının farklı sınıf düzeylerine göre
seviyesini ifade etmektedir. Ayrıca içerik düzenlemesinde doğrusal bir yol izlemekten öte herhangi bir konuya
ait alt konular birbirinin ön koşulu olacak şekilde tasarlanmıştır. Böylece içerikte esneklik sağlamakla birlikte
sınıf düzeyine göre derinliğin artırılması ve süreklilik amaçlanmıştır.
Öğrenmenin öğrenciler için anlamlı hâle getirilmesi ve belirli bir bağlam içinde ele alınması amacıyla dersin
özelliğine göre ünite/tema/öğrenme alanı belirlenmiştir. Böylece aynı bağlamdan beslenen birbiriyle ilişkili
bilgiler sistematik ve bütüncül olarak ifade edilmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne göre öğrenme
sürecinde bilgi ve beceri, birbirinden beslenen etkileşimli bir yapı içindedir. Buna göre bilgi, beceri kazanmak
için temel oluştururken beceriler de bilgiye ulaşmada ve yeni bilgiyi üretmede kullanılmaktadır. Bu etkileşimin
bir sonucu olarak, aynı beceri farklı konu alanları ile birlikte ele alınabileceği gibi aynı konu alanı farklı
becerilerin kazandırılması için de kullanılabilir. Bunlara ek olarak sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler,
okuryazarlık becerileri ve eğilimlerin kazandırılmasında da ilgili içerik bağlam olarak kabul edilmektedir.
45