Page 41 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 41

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI






                   Deney Yapma Becerisi (FBAB7)
                   Salt gözlemin ötesine geçerek ölçme verileri ve onların analizlerini kullanarak bir sonuca ulaşma sürecini
                   ifade eder.
                                                              Süreç Bileşenleri
                         FBAB7.
                      Deney Yapma       FBAB7.SB1. Deney tasarlamak
                                        FBAB7.SB2. Ölçme ve veri analizi yapmak





                           "Süreç Bileşeni Nedir?" başlığı altında da belirtildiği üzere bütün beceriler süreç bileşenlerinden
                           oluşmaktadır. Dolayısıyla öğrenme çıktılarının süreç bileşenleri de bu süreç bileşenleridir.
                           Bu  durumda  “Evsel  atıklardan  metalik  nanoparçacık  elde  etmek  üzere  deney  yapabilme”
                           öğrenme  çıktısının  süreç  bileşenleri,  deney  yapma  alan  becerisine  ait  süreç  bileşenlerinin
                           içerikle bütünleştirilmiş hâlidir. Bu öğrenme çıktısı için "deneyi tasarlama" ve "ölçüm / veri
                           analizi yapma" şeklinde ifade edilmiş iki adet süreç bileşeninden oluşan deney yapma alan
                           becerisi  tanımlanmıştır.  Bu  süreç  bileşenleri  "evsel  atıklardan  metalik  nanoparçacık  elde
                           etme" konusuyla birleştirilmiş ve öğrenme çıktısının süreç bileşenlerini oluşturmuştur.




                  Aşağıda 9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programı'ndan alınan bir öğrenme çıktısı bulunmaktadır.


                        KAVRAMSAL
                          BECERİLER KB2.11. Gözleme dayalı tahmin etme becerisi
                                                                            COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                    ÖĞRENME ÇIKTILARI
                  VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.3.1. Hava olaylarının günlük hayata etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme
                                        a)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                          ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerini ilişkilendirir.
                                        b)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                          ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarım yapar.
                        İÇERİK          c)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde   BECERİ
                                          ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin yargıda bulunur.
                                    COĞ.9.3.2. İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini çözümleyebilme
                         9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programı'nın 3. ünitesindeki "Hava olaylarının günlük hayata
                                        a)  İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini belirler.
                         etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme" öğrenme çıktısı, "hava olaylarının günlük hayata
                                        b)  İklim sistemine ait değişkenler arasındaki ilişkileri belirler.
                         etkisi" içeriği ve "gözleme dayalı tahmin" becerisinin birleştirilmesi yoluyla oluşturulmuştur.
                                    COĞ.9.3.3. Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullana-
                                        rak tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlayabilme
                                        a)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                          oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın amacını belirler.
                                        b)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                          oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın türü için gerekli olan araç ge-
                                          reci belirler.
                                        c)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini toplar.
                                        ç)
                                        d)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini tablo, gra-
                                          fik, şekil ve/veya diyagram şeklinde görselleştirir.
                                        e)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                          görselleştirdiği tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramı amacına uygun kullanır.

                                    COĞ.9.3.4. İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri algılayabilme
                                        a)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri coğrafi temsiller aracılı-
                                          ğıyla karşılaştırır.                                                   41
                                        b)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri sıralar.
                                        c)  Küresel iklim değişikliğinin neden ve sonuçlarını yorumlar.
                                        ç)  Küresel iklim değişikliğini sentezler.
                                        d)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelebilecek değişime yönelik kanıta dayalı
                                          öngörüde bulunur.
                      İÇERİK ÇERÇEVESİ  Hava Olayları ve Günlük Hayata Etkileri
                                    İklim Sisteminin Bileşen ve Değişkenleri
                                    İklim Türleri
                                    İklim Sisteminde Yaşanan Değişiklikler
                      Anahtar Kavramlar aşırı hava olayları, atmosfer, basınç, biyoçeşitlilik, biyosfer, denizellik, dönme ve dolanma
                                    hareketi, ekosistem, eksen eğikliği, geoit, güneşlenme süresi, halk takvimi, hidrosfer, ik-
                                    lim, iklim sistemi, karasallık, kentsel ısı adası, kriyosfer, küresel iklim değişikliği, litosfer,
                                    mevsim, nem, okyanus akıntısı, rüzgâr, sıcaklık, topoğrafik faktörler, yağış







             24
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46