Page 38 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 38

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               şekilde atılmaması becerinin edinimini engeller. Bu durum tümevarımsal akıl yürütme becerisi üzerinden şöyle
               açıklanabilir:



                                     Mevcut olay/konu/duruma ilişkin gözleme dayalı örüntü oluşturmayı ve ge-
                                     nellemeler yapmayı ifade eder.
                KB2.16.1.
                                                            Süreç Bileşenleri
                Tümevarımsal
                                      KB2.16.1.SB1. Gözlem yapmak
                Akıl Yürütme
                Becerisi              KB2.16.1.SB2. Örüntü bulmak
                                      KB2.16.1.SB3. Genelleme yapmak





                     Verilen örnekte tümevarıma dayalı akıl yürütme becerisinin gözlem yapma, örüntü bulma ve
                     genelleme yapma bileşenlerinden oluştuğu görülmektedir. Bu süreç bileşenlerinden herhangi
                     biri eksik kaldığında öğrenciler tümevarımsal akıl yürütme becerisini kazanamaz.  Çünkü
                     tümevarımsal akıl yürütme becerisi; bireyin bir olay, konu ya da durumla ilgili gözleme dayalı
                     bir örüntü oluşturmasını ve genellemeler yapmasını gerektiren bütüncül bir beceridir.




               Farklı sınıf düzeyleri ve derslerden alınan aşağıdaki örneklerde öğrenme çıktısının  anlamı ve bu çıktının süreç
               bileşenleri görsellerle desteklenerek sunulmuştur.


               3.  sınıf  Matematik  Dersi  Öğretim  Programı'nda  yer  alan  bir  öğrenme  çıktısı  ve  süreç  bileşenleri  şöyle
               gösterilmiştir:


                              ALAN
                         BECERİLERİ MAB3. Matematiksel Temsil (MAB3.1. Matematiksel Temsillerden Yararlanma)


                         KAVRAMSAL
                          BECERİLER KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.11. Gözleme Dayalı
                                    Tahmin Etme,  KB2.16.1. Tümevarımsal Akıl Yürütme Becerisi
                ÖĞRENME ÇIKTILARI VE
                  SÜREÇ BİLEŞENLERİ  MAT.3.1.1.  Niceliklerin büyüklüklerine karşılık gelen 1000’e kadar olan sayıların temsille-
                          EĞİLİMLER E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.11. Özgün Düşünme
                                            rinden yararlanabilme
                                            a)  Niceliklerin büyüklüklerinin temsillerini tanır.
                                            b)  Niceliklerin büyüklüklerine uygun sayı temsillerini belirler.
                                            c)  Niceliklerin büyüklüklerine karşılık gelen uygun sayıları okur ve yazar.


                              İÇERİK                                                             BECERİ


                      3. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'nın 1. temasındaki “Niceliklerin büyüklükle-
                      rine karşılık gelen 1000’e kadar olan sayıların temsillerinden yararlanabilme” öğrenme
                      çıktısında matematiksel temsillerden yararlanma becerisi kullanılmıştır. Bu  beceri, mate-
                      matik alan becerileri arasındadır.








      38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43