Page 38 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 38
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
şekilde atılmaması becerinin edinimini engeller. Bu durum tümevarımsal akıl yürütme becerisi üzerinden şöyle
açıklanabilir:
Mevcut olay/konu/duruma ilişkin gözleme dayalı örüntü oluşturmayı ve ge-
nellemeler yapmayı ifade eder.
KB2.16.1.
Süreç Bileşenleri
Tümevarımsal
KB2.16.1.SB1. Gözlem yapmak
Akıl Yürütme
Becerisi KB2.16.1.SB2. Örüntü bulmak
KB2.16.1.SB3. Genelleme yapmak
Verilen örnekte tümevarıma dayalı akıl yürütme becerisinin gözlem yapma, örüntü bulma ve
genelleme yapma bileşenlerinden oluştuğu görülmektedir. Bu süreç bileşenlerinden herhangi
biri eksik kaldığında öğrenciler tümevarımsal akıl yürütme becerisini kazanamaz. Çünkü
tümevarımsal akıl yürütme becerisi; bireyin bir olay, konu ya da durumla ilgili gözleme dayalı
bir örüntü oluşturmasını ve genellemeler yapmasını gerektiren bütüncül bir beceridir.
Farklı sınıf düzeyleri ve derslerden alınan aşağıdaki örneklerde öğrenme çıktısının anlamı ve bu çıktının süreç
bileşenleri görsellerle desteklenerek sunulmuştur.
3. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'nda yer alan bir öğrenme çıktısı ve süreç bileşenleri şöyle
gösterilmiştir:
ALAN
BECERİLERİ MAB3. Matematiksel Temsil (MAB3.1. Matematiksel Temsillerden Yararlanma)
KAVRAMSAL
BECERİLER KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.11. Gözleme Dayalı
Tahmin Etme, KB2.16.1. Tümevarımsal Akıl Yürütme Becerisi
ÖĞRENME ÇIKTILARI VE
SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.3.1.1. Niceliklerin büyüklüklerine karşılık gelen 1000’e kadar olan sayıların temsille-
EĞİLİMLER E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.11. Özgün Düşünme
rinden yararlanabilme
a) Niceliklerin büyüklüklerinin temsillerini tanır.
b) Niceliklerin büyüklüklerine uygun sayı temsillerini belirler.
c) Niceliklerin büyüklüklerine karşılık gelen uygun sayıları okur ve yazar.
İÇERİK BECERİ
3. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'nın 1. temasındaki “Niceliklerin büyüklükle-
rine karşılık gelen 1000’e kadar olan sayıların temsillerinden yararlanabilme” öğrenme
çıktısında matematiksel temsillerden yararlanma becerisi kullanılmıştır. Bu beceri, mate-
matik alan becerileri arasındadır.
38