Page 37 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 37

MAT.5.4.4
                                      Dikdörtgenin çevre uzunluğu ve alanına yönelik günlük yaşamla ilişkili problemlerin çözü-
                                      münde önce öğrencilerden probleme ilişkin şekil, uzunluk, alan ölçüleri gibi  matematik-
                                      sel bileşenleri belirlemeleri beklenir. Bu süreçte problemden ne tür bilgiler elde edilece-
                                      ğinin ifade edilmesi, olaylara ve ilişkilere yönelik basit şekil ya da diyagram çizilmesi gibi
                                      bilgiler, problemin anlaşılmasına yönelik göstergeler olarak ele alınır. Öğrencilerin mate-
                  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                      matiksel bileşenler arasındaki ilişkileri belirleyip problem bağlamındaki temsillerini farklı
                                      temsillere dönüştürmeleri ve problemi kendi ifadeleriyle açıklamaları istenir. Problem-
                                      lere yönelik matematiksel çözümler geliştirilirken öğrencilerin sonuca ilişkin tahminde
                                      bulunmaları, dikdörtgenin çevre uzunluğu ve alanını bulmak için stratejiler geliştirmeleri
                    Öğrenme-Öğretme   MAT.H.5.1
                         Uygulamaları  sağlanır. Stratejiler geliştirilirken öğrencilerin farklı temsillerden (birim kareler, geometri
                                      tahtası, geometri şeritleri, tablo gibi)  (MAB3)
                                      (MAB5) yararlanmaları istenir. Öğrenciler seçtikleri stratejiler ile problem çözmeye, çözü-
                                      me ulaşamadıkları durumlarda farklı stratejiler kullanmaya teşvik edilir. Çözüm strateji-
                       BECERİLER ARASI   leri geliştirme ve uygulama süreçlerinde öğrencilerin grup çalışmaları yapmaları sağlanır
                                      (SDB2.2). Problem çözümlerinin ardından öğrenciler çözüm yollarını kontrol etmeleri için
                             İLİŞKİLER MAB3. Matematiksel Temsil, MAB5. Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma
                                      teşvik edilir. Stratejilerini ve buldukları yolları gözden geçirmeleri, alternatif yollara ilişkin
                                      çıkarımlar ve değerlendirmeler yapmaları sağlanır. Öğrencilerin çevre ve alan arasındaki
                                      ilişkilere yönelik çıkarımlar yapmalarını ve yorumlamalarını sağlayacak problem durumları
                                      ele alınır. Öğrencilerin  çözüm sürecinde kullandıkları stratejileri hangi tür problemlerde
                          5. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'nın “Geometrik Nicelikler" başlıklı 4.
                                      kullanabileceklerine dair genellemeler yapmaları, bu genellemelerin geçerliliğini mate-
                          temasında öğrenme-öğretme uygulamaları bölümünde yer verilen
                                      matiksel örneklerle değerlendirebilmeleri beklenir (SDB3.1, SDB3.2). Bu amaçla benzer
                          "MAB3. Matematiksel Temsil" ve MAB5. Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma"
                                      problemler kurmaları sağlanabilir. Kurdukları problem bağlamlarına yönelik yansıtmalar
                          becerileri, beceriler arası ilişkiler bölümünde gösterilmiştir.
                                      yapılarak öğrencilerin çıkarımlarını değerlendirmeleri ve karar verme süreçlerine ait dav-
                                      ranışlarının sorumluluğunu kabul etmeleri sağlanır (SDB3.3). Gerçek yaşam durumlarına
                                      yönelik problemler içeren çalışma kâğıdı hazırlanabilir. Puanlama anahtarı kullanılarak öğ-
                                      rencilere dönüt verilebilir.
                  Alan becerileri, belirli bir disipline özgü olsa da öğretim programlarında farklı disiplinler arasındaki ilişkiler
                  dikkate alınarak yapılandırılmıştır. Örneğin coğrafya dersi alan becerileri sadece sosyal bilimler alanıyla değil;
                  aynı zamanda fen bilimleri, matematik gibi alanlarla da ilişkilidir. Coğrafya Dersi Öğretim Programı'nda yer
                  verilen harita okuma becerisi; ölçme, hesaplama, geometrik şekilleri tanıma gibi becerilerle de ilintili olduğu
                  için matematik becerisinin kullanılmasını gerektirebilir. Benzer şekilde coğrafya dersiyle ilgili bazı içerikleri
                  (iklim değişikliği vb.) anlamak için de fen bilimleriyle ilgili bazı kavramları bilmek gerekir.  Dolayısıyla alan
                  becerileri, farklı disiplinler arasındaki ilişkiler göz önünde bulundurularak geniş bir perspektifle ele alınmalıdır.

                  1.4.2.  ÖĞRENME ÇIKTISI NEDİR?
                  Öğretim programlarının her ünite ya da teması belli bir bilgi ve beceri bütünlüğünü yansıtan öğrenme çıktıları
                  etrafında organize edilmiştir. Öğrenme çıktıları; ünite / temanın sonunda öğrencinin ulaşması hedeflenen, alana
                  ilişkin kavram, yöntem ve işlem bilgilerini ve becerileri bir arada sunan öğretimsel amaçlar olarak tanımlanabilir.
                  Bir başka ifadeyle öğrencinin bulunduğu kademede ulaşması beklenen üst yapıdır. Öğrenme çıktıları, öğrenme
                  alanı kapsamındaki içerik bilgisiyle ilişkili alan becerilerinin ve kavramsal becerilerin birleştirilmesi yoluyla
                  oluşturulur. İçerik bilgisi öğrencilerin beceri gelişimine aracılık ederken becerilerin kullanılması sayesinde
                  içselleşir, anlam kazanır ve hayata dönük hâle getirilir. Dolayısıyla öğrenme çıktıları içerik bilgisinin yanı sıra
                  alan becerileri ve kavramsal beceriler olmak üzere iki temel unsurdan oluşur. Hiyerarşik olarak düşünüldüğünde
                  alan becerisi / kavramsal beceri ve süreç bileşeni şeklinde ilerleyen bir yapı söz konusudur. Zihinsel süreçlerin
                  anlaşılır hâle getirilmesi için öğrenme çıktısı çerçevesinde adım adım yürütülen bir yapı ortaya konur.


                  1.4.2.1. Süreç Bileşeni Nedir?
                  Beceri kavramının en temel özelliklerinden biri belli süreç içinde gerçekleşiyor olmasıdır. Örneğin tümevarımsal
                  akıl yürütme becerisi; mevcut olaya, konuya ya da duruma ilişkin gözleme dayalı bir örüntü oluşturmaya ve
                  genelleme yapmaya dayanan bir süreci ifade eder. Bu nedenle Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde bir süreç
                  bileşeni olarak yer almıştır. Süreç bileşenleri işletildikçe daha üst bir kavram olan beceriye ulaşılmaktadır.
                  Bir başka deyişle beceri edinim sürecindeki işlem adımlarına süreç bileşeni adı verilir. Bu adımların doğru















                                                                                                                 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42