Page 35 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 35

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                                                                FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  1.4.1.4.  Alan Becerileri
                        ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Maddenin Tanecikli Yapısı
                  Öğrenme sürecinin çeşitli aşamalarında kullanılan becerileri anlamak için bağlamsal bilgi kümelerinin oluştu-
                      VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.5.1.1. Atomun yapısını ve yapısındaki temel parçacıkları çözümleyebilme
                  rulması gerekir. Bir beceriyi geliştirmek için o becerinin kapsamı ve mahiyeti hakkında bilgi sahibi olunma-
                                              a) Atomu oluşturan temel parçacıkları belirler.
                  lıdır. Bu nedenle beceriler öncelikle soyutlanmalı, o becerinin ne olduğu, nasıl uygulandığı ve neden önemli
                                              b) Atomu oluşturan temel parçacıklar arasındaki ilişkileri belirler.
                  olduğu irdelenmeli; bir başka deyişle ayrıştırılmalı ve tanımlanmalıdır. Daha sonra bu becerilerin öğrencilere
                                        FB.7.5.1.2. Geçmişten günümüze atom kavramı ile ilgili bilimsel bilgilerin değişebileceğini
                                        sorgulayabilme
                  öğretilmesi için uygun bağlamlar oluşturulmalıdır. Bu aşamada öğrencilere rehberlik edilerek bu becerilerin
                                              a) Geçmişten günümüze atomun sürecini açıklar.
                  nasıl kullanılacağı uygulamalı olarak gösterilmelidir.
                                              b) Geçmişten günümüze atom ile ilgili sorular sorar (5N1K).
                  Beceri gelişiminde bilginin çok önemli bir rolü vardır. Bilgi, becerilerin neden önemli olduğunu anlamak için
                                              c) Geçmişten günümüze atom ile ilgili bilgi toplar.
                  bir bağlam sağlar ve becerilerin uygulanmasını kolaylaştırır. Dolayısıyla öğrencilerin beceri gelişimini destek-
                                              ç) Toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
                                              d) Toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapar.
                  lemek ve anlamlandırmak için becerileri soyutlanması ve bilgiyle birlikte değerlendirilmesi gerekir. Bu süreç
                                        FB.7.5.1.3. Farklı molekül modelleri oluşturabilme
                  etkili bir öğrenme deneyimi sağlar ve öğrencilerin beceri kazanımını en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olur.
                                              a) Aynı veya farklı atomların bir araya gelmesiyle ilgili molekül modeli önerir.
                  Alan becerileri, kavramsal becerilerin disipline özgü bilgi ve becerileri kapsayacak şekilde yapılandırılması
                                              b) Yeni kanıtlarla modeli yeniler.
                  sonucunda ortaya çıkmıştır. Bir başka deyişle alan becerileri, hem bir disipline ait bilgi ve becerileri hem de
                                        FB.7.5.1.4. Atomların elektron dizilimlerini yapılandırabilme
                                              a)  Atomlarda  elektronların  diziliminde  dublet  ve  oktet  kuralına  göre  mantıksal
                  kavramsal becerileri kapsamakta ve kavramsal beceriler gibi kendi süreç bileşenlerini içermektedir. Dolayı-
                                              ilişkileri ortaya koyar.
                  sıyla bir disiplinde başarılı olmak, alan becerilerinin geliştirilmesine ve öğrenme süreçlerinin desteklenmesine
                                              b) Atomların kararlı hâlini ve iyonlaşmayı uyumlu bir bütün olarak açıklar.
                  bağlıdır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde Türkçe, matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler olmak üzere
                                        2. Bölüm: Saf Maddeler
                  dört farklı alan becerisi tanımlanmıştır.
                                              a) Saf maddelerin farklı yapıda olduğunu belirler.
                                              b) Saf maddeleri niteliklerine göre ayrıştırır.
                                              ç)  Çevresindeki maddeleri element ve bileşik olarak etiketlendirir.
                                        FB.7.5.2.2. Periyodik tablodaki ilk 18 elementin isimlerini sembolleriyle ifade edebilme
                       ALAN                 TÜRKÇE           MATEMATİK         FEN BİLİMLERİ     SOSYAL BİLİMLER
                                                                                 ALAN
                                                               ALAN
                     BECERİLERİ             ALAN a) Periyodik tablodaki ilk 18 elementin isimlerini ve sembollerini inceleyerek man- ALAN
                                              tıksal ilişkiler ortaya koyar.
                    FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI  BECERİLERİ  BECERİLERİ  BECERİLERİ     BECERİLERİ
                                              b) Konu ile ilgili ön öğrenmelerine bağlı olarak uyumlu bir bütün oluşturur.
                                        FB.7.5.2.3. Periyodik tabloda grup ve periyotları karşılaştırabilme
                                              a) Periyodik tabloda grup ve periyotlara ilişkin özellikleri belirler.
                                                  5. ÜNİTE: MADDENİN DOĞASINA YOLCULUK
                                                   Bilgi Görseli: Alan Becerileri
                                              b) Belirlenen özelliklere ilişkin benzerlikleri listeler.
                                              c) Belirlenen özelliklere ilişkin farklılıkları listeler.
                  Alan becerileri; kavramsal ve / veya alana özgü bütünleşik becerileri kapsayacak şekilde yapılandırılmış olup
                                       Bu ünitede atomun proton, nötron ve elektrondan oluşan yapısının bilinmesi, saf ve saf
                                        FB.7.5.2.4. Bileşiklerin isimlerini formülleriyle yapılandırabilme
                  bu becerilerin süreç bileşenlerini de içermektedir. Dört farklı alanla ilgili bu beceriler, farklı disiplinlerde bazen
                                              a) Yaygın kullanılan bileşiklerin formüllerini inceleyerek mantıksal ilişkiler ortaya
                                       sembollerle,  moleküler  elementlerin  ve  bileşiklerin  formüllerle  ifade  edilebilmesi,
                  öğrenme çıktısı olarak bazen de beceriler arası ilişki kurmak için kullanılmıştır. Aşağıda bu becerilerin öğrenme
                                              koyar.
                                       çözünme  olayını  etkileyen  değişkenlerin  ve  karışımların  ayrılmasında  kullanılan  bazı
                                              b) Konu ile ilgili ön öğrenmelerine bağlı olarak uyumlu bir bütün oluşturur.
                  çıktısı olarak kullanımına örnek verilmiştir.
                                       ayırma tekniklerinin deney yoluyla keşfedilmesi amaçlanmaktadır.
                                        3. Bölüm: Karışımlar
                             DERS SAATİ 34
                                        FB.7.5.3.1. Karışımları homojen ve heterojen olarak sını andırabilme
                                 ALAN         a) Karışımların görünümlerinin farklı yapıda olduğunu belirler.
                             BECERİLERİ  Model Oluşturma                      FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                              b) Farklı görünümlerdeki karışımları niteliklerine göre ayrıştırır.
                                              c) Karışımları homojen ve heterojen olarak gruplandırır.
                        ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Maddenin Tanecikli Yapısı
                                              ç) Çevresindeki maddeleri homojen ve heterojen karışım olarak etiketler.
                             KAVRAMSAL  KB2.4. Çözümleme, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.8. Sorgulama, KB2.13. Yapılandırma
                      VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.5.1.1. Atomun yapısını ve yapısındaki temel parçacıkları çözümleyebilme
                                        FB.7.5.3.2. Çözünme hızına etki eden faktörler ile ilgili hipotez oluşturabilme
                              BECERİLER
                                             a) Atomu oluşturan temel parçacıkları belirler.
                                              a) Çözünme hızını etkileyen faktörleri tanımlar.
                                             b) Atomu oluşturan temel parçacıklar arasındaki ilişkileri belirler.
                                              b)  Çözünme  hızı  ile  onu  etkileyen  faktörler  arasındaki  neden  sonuç  ilişkilerini
                                       FB.7.5.1.2. Geçmişten günümüze atom kavramı ile ilgili bilimsel bilgilerin değişebileceğini
                                              belirler.
                              EĞİLİMLER E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.3. Azim ve Kararlılık, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik)
                                       sorgulayabilme
                                              c) Çözünme hızını etkileyen değişkenleri belirler.
                                       E1.5.  Kendine  Güvenme  (Öz  Güven),  E2.5.  Oyunseverlik,  E3.1.  Uzmanlaşma,  E3.3.
                FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  a) Geçmişten günümüze atomun sürecini açıklar.
                                              ç) Temas yüzeyi, karıştırma ve sıcaklık değişkenlerini kontrol eder.
                                       Yaratıcılık, E3.4. Gerçeği Arama, E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.8.
                                              d) Çözünme hızını etkileyen faktörlere ait önermeler sunar.
                                             b) Geçmişten günümüze atom ile ilgili sorular sorar (5N1K).
                                   4. Bölüm: Karışımların Ayrılması
                                       Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme
                                             c) Geçmişten günümüze atom ile ilgili bilgi toplar.
                                   FB.7.5.4.1. Karışımları ayırmak için çeşitli deneyler yapabilme
                       PROGRAMLAR ARASI      ç) Toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
                 174
                 174         BİLEŞENLER  a) Farklı karışımları ayırmak için deney tasarlar.
                                             d) Toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapar.
                                         b) Deney ile ilgili ölçme ve veri analizi yapar.
                                       FB.7.5.1.3. Farklı molekül modelleri oluşturabilme
                          Sosyal-Duygusal  SDB1.1.  Kendini  Tanıma  (Öz  Farkındalık),  SDB1.2.  Kendini  Düzenleme  (Öz  Düzenleme),
                                             a) Aynı veya farklı atomların bir araya gelmesiyle ilgili molekül modeli önerir.
                     İÇERİK ÇERÇEVESİ  Maddenin Tanecikli Yapısı
                        Öğrenme Becerileri SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
                                   Saf Maddeler  b) Yeni kanıtlarla modeli yeniler.
                                       FB.7.5.1.4. Atomların elektron dizilimlerini yapılandırabilme
                           7. sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nın "Maddenin Doğasına Yolculuk"
                                   Karışımlar
                                             a)  Atomlarda  elektronların  diziliminde  dublet  ve  oktet  kuralına  göre  mantıksal
                           başlıklı 5. ünitesinde öğrenme çıktısı olarak fen bilimleri alan becerilerinden
                                Değerler D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D14. Saygı,
                                   Karışımların Ayrılması
                                             ilişkileri ortaya koyar.
                           "hipotez oluşturma" ve "deney yapma" becerilerine yer verilmiştir.
                                       D16. Sorumluluk, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik
                                             b) Atomların kararlı hâlini ve iyonlaşmayı uyumlu bir bütün olarak açıklar.
                     Anahtar Kavramlar atom (çekirdek, katman, proton, nötron, elektron), atom modelleri bağlamında bilimsel
                                       2. Bölüm: Saf Maddeler OB2.  Dijital  Okuryazarlık,  OB4.  Görsel  Okuryazarlık,  OB7.  Veri
                      Okuryazarlık Becerileri OB1.  Bilgi  Okuryazarlığı,
                                   bilginin özelliği, molekül, element ve sembolleri, bileşik ve formülleri, homojen karışım,
                                       Okuryazarlığı
                                   heterojen  karışım,  çözelti  (çözünen,  çözücü),  çözünme  ve  çözünme  hızına  etki  eden
                                   faktörler, karışımları ayırma yöntemleri (buharlaştırma, yoğunluk farkı, damıtma)  35
                                             a) Saf maddelerin farklı yapıda olduğunu belirler.
                        DİSİPLİNLER ARASI  Türkçe, Matematik, Görsel Sanatlar
                                             b) Saf maddeleri niteliklerine göre ayrıştırır.
                               İLİŞKİLER
                           ÖĞRENME  Öğrenme  çıktılarının  değerlendirilmesinde  çalışma  kâğıdı,  tanılayıcı  dallanmış  ağaç,
                                   yapılandırılmış grid, boşluk doldurma, yazılı yoklama, eşleştirme testi, doğru-yanlış testi vb.
                          KANITLARI
                                             ç)  Çevresindeki maddeleri element ve bileşik olarak etiketlendirir.  Tümevarımsal
                         BECERİLER ARASI  KB2.2.  Gözlemleme,  KB2.6.  Bilgi  Toplama,  KB2.9.  Genelleme,  KB2.16.1.
                           (Ölçme ve   araçlar kullanılabilir. Ayrıca ünite sürecinde ortaya çıkan öğrenci ürünleri değerlendirme
                                       FB.7.5.2.2. Periyodik tablodaki ilk 18 elementin isimlerini sembolleriyle ifade edebilme
                               İLİŞKİLER Akıl Yürütme, KB2.16.2. Tümdengelimsel Akıl Yürütme
                       Değerlendirme)  amaçlı kullanılabilir.
                                             a) Periyodik tablodaki ilk 18 elementin isimlerini ve sembollerini inceleyerek man-
                                   Geçmişten günümüze atom kavramı ile ilgili bilimsel bilgilerin nasıl değiştiğini gösteren
                                             tıksal ilişkiler ortaya koyar.
                                   poster, afiş vb. görsel araçlar oluşturmaları istenebilir. Hazırlanan araçları değerlendirmek
                                             b) Konu ile ilgili ön öğrenmelerine bağlı olarak uyumlu bir bütün oluşturur.
                                   için analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
                                       FB.7.5.2.3. Periyodik tabloda grup ve periyotları karşılaştırabilme
                                   Molekül modelleri oluşturma performans görevi verilerek geliştirilen molekül modelleri
                                             a) Periyodik tabloda grup ve periyotlara ilişkin özellikleri belirler.
                                   analitik dereceli puanlama anahtarı yoluyla değerlendirilebilir. Bu süreçte; sorular üretme,
                                             b) Belirlenen özelliklere ilişkin benzerlikleri listeler.
                                   plan yapma, oluşturma, test etme, geliştirme vb. ölçütler dikkate alınıp değerlendirme
                                             c) Belirlenen özelliklere ilişkin farklılıkları listeler.
                                   yapılabilir.
                                       FB.7.5.2.4. Bileşiklerin isimlerini formülleriyle yapılandırabilme
                                   Element ve bileşiklerin etiketlemelerini içeren zihin haritaları, anlam çözümleme tabloları
                                             a) Yaygın kullanılan bileşiklerin formüllerini inceleyerek mantıksal ilişkiler ortaya
                                             koyar.
                                   hazırlama  görevi  verilebilir.  Hazırlanan  ürünleri  değerlendirmek  için  analitik  dereceli
                                             b) Konu ile ilgili ön öğrenmelerine bağlı olarak uyumlu bir bütün oluşturur.
                                   puanlama anahtarı kullanılabilir.
                                   Periyodik tablodaki ilk 18 elementin isimleri ve sembolleri ile ilgili kart eşleştirme oyunu
                                       3. Bölüm: Karışımlar
                                   hazırlatılabilir. Kart eşleştirme etkinliğinde sorular ve eşleştirilen yanıtlar, doğru-yanlış
                                       FB.7.5.3.1. Karışımları homojen ve heterojen olarak sını andırabilme
                                   testi olarak puanlanıp değerlendirilebilir.
                                                                                                     173
                                             a) Karışımların görünümlerinin farklı yapıda olduğunu belirler.   173
                                   Öğrencilerin  deney  raporları  TGA  gibi  teknikler  kullanılarak  raporlaştırılabilir.  Öğrenci
                                             b) Farklı görünümlerdeki karışımları niteliklerine göre ayrıştırır.
                                   raporları, analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                                             c) Karışımları homojen ve heterojen olarak gruplandırır.
                                             ç) Çevresindeki maddeleri homojen ve heterojen karışım olarak etiketler.
                                       FB.7.5.3.2. Çözünme hızına etki eden faktörler ile ilgili hipotez oluşturabilme
                                             a) Çözünme hızını etkileyen faktörleri tanımlar.
                   ÖĞRENME-ÖĞRETME
                        YAŞANTILARI          b)  Çözünme  hızı  ile  onu  etkileyen  faktörler  arasındaki  neden  sonuç  ilişkilerini
                                             belirler.
                                             c) Çözünme hızını etkileyen değişkenleri belirler.
                       Temel Kabuller Öğrencilerin  maddenin  tanecikli  yapısı  ile  ilgili  ön  öğrenmelere  sahip  olduğu  kabul
                                   edilmektedir. ç) Temas yüzeyi, karıştırma ve sıcaklık değişkenlerini kontrol eder.
                                             d) Çözünme hızını etkileyen faktörlere ait önermeler sunar.
                                   Öğrencilerin “saf madde ve karışım” kavramı ile ilgili hazır bulunuşluk düzeyleri vardır.
                                   Ayrıca  karışımların  ayırma  yöntemlerinden  elemeyi,  süzmeyi  ve  mıknatısla  ayırmayı
                 174
                 174               bildiği kabul edilmektedir.
                     Ön Değerlendirme  Atomun soyut bir kavram olması nedeniyle öğrenciler birçok kavram yanılgısına sahiptir.
                             Süreci Atomun canlı olduğu, dışarıdan uygulanan fiziksel etkilerin atomu etkilediği (hâl değişimi,
                                   genleşme vb.), maddenin en temel yapı taşının atom olduğu gibi örnekler en temel kavram
                                   yanılgılarıdır. Bu kavram yanılgılarını belirlemek için kavram haritası, zihin haritası gibi iki
                                   boyutlu  kavram  öğretim  teknikleri  kullanılabilir.  Kavramsal  değişim  metinleri  ile  temel
                                   yanılgılar giderilebilir.
                                                                                                 175
                                                                                                 175
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40