Page 31 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 31

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  1.4.1.3. Eğilimler
                  Eğilim, bireylerin sahip oldukları becerileri gerekli durumlarda niyet, duyarlılık, isteklilik ve değerlendirme
                  ögeleri doğrultusunda nasıl kullandığı hakkındaki zihinsel örüntüleri ifade eder. Bu açıdan eğilimler; bilgi,
                  beceri, motivasyon, strateji, hedef, öğrenme yaklaşımı gibi birçok öğretimsel unsuru bünyesinde barındırır.
                  Bu  açıdan  eğilimler  becerilerin  eyleme  dönüştürülme  biçimini  doğrudan  etkiler  ve  görevin  başarıyla
                  tamamlanmasına katkı sağlar. Ayrıca bireylerin sahip oldukları becerileri hem ayrı ayrı hem de bütüncül olarak
                  destekler ve günlük yaşamda kullanmalarına olanak sağlar.

                  Öğrenme sürecinde beceriler sergilenirken eğilimlerin önemli bir rolü vardır. Eğilimler, geliştirilebilir davranış
                  kalıplarıdır ve becerilerin eyleme dönüştürülmesinde gerekli olan yatkınlıkları ifade eder. Yatkınlıklar ise bir
                  davranışa karşı hissedilen dürtü ve motivasyondur. Kısacası bireylerin becerilerini ortaya çıkaran ve destekleyen
                  başlıca faktörler olarak öğretim programlarında eğilimlere yer verilmiştir.


                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde eğilimler; benlik eğilimleri, sosyal eğilimler ve entelektüel eğilimler olmak
                  üzere üç kategoride ele alınmıştır.






                                                                          SOSYAL
                                                   BENLİK
                      EĞİLİMLER                   EĞİLİMLERİ              EĞİLİMLER             ENTELEKTÜEL
                                                                                                 EĞİLİMLER




                                                      Bilgi Görseli: Eğilimler

                  Eğilimler, işlevsellik ve yönetilebilirlik ilkeleri göz önünde bulundurularak sınıflandırılmıştır. Bu eğilimler
                  yoluyla öğrencilerin kavramsal becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerileri, okuryazarlık becerileri ve alana
                  özgü becerileri etkili ve verimli bir biçimde işe koşulur. Ayrıca bu sınıflandırma sayesinde eğilimlerin daha
                  anlaşılabilir ve uygulanabilir hâle getirilmesi, kültürel ve bireysel farklılıkların dikkate alınması sağlanmıştır.

                  Öğretim  programlarına  bağımsız  birer  öğrenme  çıktısı  olarak  yer  almayan  eğilimlere  becerilerin  eyleme
                  dönüştürülmesi sürecinde, öğrenme-öğretme yaşantısı bölümlerinde yer verilmiştir. Öğretim programlarının
                  uygulanması sürecinde eğilimlerin ortaya çıkarılmasını ve desteklenmesini sağlamak üzere uygun öğrenme
                  ortamlarının oluşturulması son derece önemlidir. Bu yolla eğilimler somut olarak gözlemlenecek ve öğrenciler
                  yeni öğrenme deneyimleri kazanacaktır.

                  Benlik Eğilimleri

                  Benlik eğilimleri, bireyin kişisel özelliklerini ve ruhsal durumunu sahip olduğu becerilere yansıtmasını ifade
                  eder.  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde (I) merak, (II) bağımsızlık, (III) azim ve kararlılık, (IV) kendine
                  inanma (öz yeterlilik) ve
                  (V) kendine güvenme (öz güven) olmak üzere beş adet benlik eğilimi bulunmaktadır. Uygun temalarda ele
                  alınan benlik eğilimleri, öğrenme-öğretme uygulamaları bölümlerinde gösterilmiştir. Aşağıda bununla ilgili
                  bazı örnekler verilmiştir.













                                                                                                                 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36