Page 29 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 29
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Üst düzey öğrenme becerileri, öğrencilerin bilgiyi ezberlemesinden ziyade derinlemesine anlamasına yardımcı
olur. Ayrıca günlük yaşamda, iş hayatında ve akademik alanda karşılaşacakları problemleri çözme becerilerini
geliştirir. Eleştirel düşüncenin gelişmesinde ve karmaşık bilgilerin etkin şekilde yönetilmesinde üst düzey
düşünme becerilerinin büyük katkısı vardır. Bu nedenle öğretim programlarında geniş yer verilen bu becerilerin
geliştirilmesi özel önem arz etmektedir.
Öğretmenler, öğrencilere üst düzey düşünme becerileri kazandırmak için çeşitli strateji ve uygulamalar
geliştirebilir. Ayrıca proje tabanlı öğrenme teknikleri aracılığıyla öğrencilerin gerçek dünyada yaşayabilecekleri
problemlere ilişkin eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerine katkı sağlayabilir. Sınıf içinde
zaman zaman tartışma ve sorgulama etkinlikleri düzenleyerek öğrencilerin farklı bakış açılarını görmelerine,
böylece eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine imkân tanıyabilir. Bu gibi yaklaşımlar, öğrencilerin
derse aktif olarak katılmasını teşvik eder ve öğrenmeyi anlamlı hâle getirir.
Öğrenme süreçlerinde öğrencilerin düşüncelerini ifade etmelerine ve savunmalarına olanak tanıyan ortamlar
yaratmak son derece önemlidir. Onlara tek bir doğru cevabı olmayan, farklı açılardan ele alınabilen açık
uçlu sorular sorularak analitik düşünme yetenekleri geliştirilebilir. Bu tür sorular, öğrencilerin farklı çözüm
yollarını keşfetmelerine ve özgün fikirler üretmelerine yardımcı olur. Karmaşık problemleri parçalara ayırmak
da adım adım düşünmeye ve sistematik bir yaklaşım geliştirmeye katkıda bulunur. Bu yolla öğrenciler,
karşılaşabilecekleri büyük problemleri daha yönetilebilir hâle getirir ve problem çözme sürecini daha etkin
şekilde yürütür.
Günümüz toplumlarında bilgiye erişim kaynaklarını eleştirel bir gözle değerlendirme becerisi kazanmak son
derece önemlidir. Öğrencilerde yalan haberler, yanıltıcı bilgiler ve ön yargılı kaynaklar konusunda farkındalık
oluşturulması gerekir. Ayrıca öğrencilerin problem çözerken iş birliği yapmasını sağlamak da hem iletişim
becerilerini geliştirmeye hem de farklı bakış açılarını görerek kapsamlı çözümler üretmelerine yardımcı olabilir.
Eğitim öğretim sürecinde çoğu zaman göz ardı edilen geri bildirim verme, öğrencilerin gelişimlerini destekleyen
ve iyileştiren unsurlardan biridir. İyi yapılmış bir geri bildirim öğrencilere neleri doğru yaptıklarını, hangi
özelliklerini geliştirmeleri gerektiğini ve nasıl ilerleyebileceklerini gösterir. Öğrencilere sık sık geri bildirim
vermek, onların güçlü yönlerini vurguladığı gibi gelişim alanlarını belirlemelerine de yardımcı olur. Doğru
geri bildirim, öğrencilerin eleştirel düşünme süreçlerini daha etkin bir şekilde yürütmesine yardımcı olur.
Karar verme becerilerini geliştirmek için de vaka çalışması yapma, grup projesi yürütme, rol oynama gibi
çeşitli öğretim yöntemlerinden yararlanılabilir. Bununla birlikte öğrenciler yansıtıcı günlükler yazmaya teşvik
edilerek karar verme süreçleriyle ilgili daha doğru değerlendirmeler yapmaya yönlendirilebilir. Bu gibi strateji
ve yöntemler, hem öğrencilerin karar verme becerisini geliştirir hem de eleştirel düşünme, problem çözme gibi
diğer üst düzey becerilerini pekiştirir..
1.4.1.2. Fiziksel Beceriler
Fiziksel beceriler kolların, bacakların, gövdenin ve kas gruplarının doğru ve tutarlı bir şekilde yaptığı hareketleri
ifade eder. Kişinin herhangi bir hareketi gerçekleştirebilmesi için beyin, sinir sistemi ve kaslar arasında
uyumlu bir iletişimin olması gerekir. Bu nedenle fiziksel beceriler; zihinsel, sosyal ve duygusal boyutların
yanı sıra eğilimleri de içeren bütüncül bir süreç içerisinde gerçekleşir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde
ortaya konan fiziksel beceriler, bağlantısal ve bütüncül bir perspektifle ele alınmış; kavramsal beceriler, sosyal-
duygusal beceriler, değerler ve eğilimlerle ilişkilendirilerek verilmiştir. Bütüncül gelişimin desteklenmesi ve
sürdürülmesinde fiziksel beceriler büyük önem taşır. Bireyler yaşamları boyunca bu becerileri geliştirilmek ve
fiziksel aktivitelerini sürdürmek için yetenekleri ve imkânları ölçüsünde istek ve güven duymalı, bilgi edinmeli
ve belli bir anlayış geliştirmelidir.
29