Page 29 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 29

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Üst düzey öğrenme becerileri, öğrencilerin bilgiyi ezberlemesinden ziyade derinlemesine anlamasına yardımcı
                  olur. Ayrıca günlük yaşamda, iş hayatında ve akademik alanda karşılaşacakları problemleri çözme becerilerini
                  geliştirir.  Eleştirel  düşüncenin  gelişmesinde  ve  karmaşık  bilgilerin  etkin  şekilde  yönetilmesinde  üst  düzey
                  düşünme becerilerinin büyük katkısı vardır. Bu nedenle öğretim programlarında geniş yer verilen bu becerilerin
                  geliştirilmesi özel önem arz etmektedir.

                  Öğretmenler,  öğrencilere  üst  düzey  düşünme  becerileri  kazandırmak  için  çeşitli  strateji  ve  uygulamalar
                  geliştirebilir. Ayrıca proje tabanlı öğrenme teknikleri aracılığıyla öğrencilerin gerçek dünyada yaşayabilecekleri
                  problemlere ilişkin eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerine katkı sağlayabilir. Sınıf içinde
                  zaman zaman tartışma ve sorgulama etkinlikleri düzenleyerek öğrencilerin farklı bakış açılarını görmelerine,
                  böylece eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine imkân tanıyabilir. Bu gibi yaklaşımlar, öğrencilerin
                  derse aktif olarak katılmasını teşvik eder ve öğrenmeyi anlamlı hâle getirir.


                  Öğrenme süreçlerinde öğrencilerin düşüncelerini ifade etmelerine ve savunmalarına olanak tanıyan ortamlar
                  yaratmak  son  derece  önemlidir.  Onlara  tek  bir  doğru  cevabı  olmayan,  farklı  açılardan  ele  alınabilen  açık
                  uçlu sorular sorularak analitik düşünme yetenekleri geliştirilebilir. Bu tür sorular, öğrencilerin farklı çözüm
                  yollarını keşfetmelerine ve özgün fikirler üretmelerine yardımcı olur. Karmaşık problemleri parçalara ayırmak
                  da  adım  adım  düşünmeye  ve  sistematik  bir  yaklaşım  geliştirmeye  katkıda  bulunur.  Bu  yolla  öğrenciler,
                  karşılaşabilecekleri büyük problemleri daha yönetilebilir hâle getirir ve problem çözme sürecini daha etkin
                  şekilde yürütür.


                  Günümüz toplumlarında bilgiye erişim kaynaklarını eleştirel bir gözle değerlendirme becerisi kazanmak son
                  derece önemlidir. Öğrencilerde yalan haberler, yanıltıcı bilgiler ve ön yargılı kaynaklar konusunda farkındalık
                  oluşturulması gerekir. Ayrıca öğrencilerin problem çözerken iş birliği yapmasını sağlamak da hem iletişim
                  becerilerini geliştirmeye hem de farklı bakış açılarını görerek kapsamlı çözümler üretmelerine yardımcı olabilir.

                  Eğitim öğretim sürecinde çoğu zaman göz ardı edilen geri bildirim verme, öğrencilerin gelişimlerini destekleyen
                  ve iyileştiren unsurlardan biridir. İyi yapılmış bir geri bildirim öğrencilere neleri doğru yaptıklarını, hangi
                  özelliklerini geliştirmeleri gerektiğini ve nasıl ilerleyebileceklerini gösterir. Öğrencilere sık sık geri bildirim
                  vermek, onların güçlü yönlerini vurguladığı gibi gelişim alanlarını belirlemelerine de yardımcı olur. Doğru
                  geri  bildirim,  öğrencilerin  eleştirel  düşünme  süreçlerini  daha  etkin  bir  şekilde  yürütmesine  yardımcı  olur.
                  Karar verme becerilerini geliştirmek için de vaka çalışması yapma, grup projesi yürütme, rol oynama gibi
                  çeşitli öğretim yöntemlerinden yararlanılabilir. Bununla birlikte öğrenciler yansıtıcı günlükler yazmaya teşvik
                  edilerek karar verme süreçleriyle ilgili daha doğru değerlendirmeler yapmaya yönlendirilebilir. Bu gibi strateji
                  ve yöntemler, hem öğrencilerin karar verme becerisini geliştirir hem de eleştirel düşünme, problem çözme gibi
                  diğer üst düzey becerilerini pekiştirir..


                  1.4.1.2. Fiziksel Beceriler
                  Fiziksel beceriler kolların, bacakların, gövdenin ve kas gruplarının doğru ve tutarlı bir şekilde yaptığı hareketleri
                  ifade  eder.  Kişinin  herhangi  bir  hareketi  gerçekleştirebilmesi  için  beyin,  sinir  sistemi  ve  kaslar  arasında
                  uyumlu bir iletişimin olması gerekir. Bu nedenle fiziksel beceriler; zihinsel, sosyal ve duygusal boyutların
                  yanı sıra eğilimleri de içeren bütüncül bir süreç içerisinde gerçekleşir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde
                  ortaya konan fiziksel beceriler, bağlantısal ve bütüncül bir perspektifle ele alınmış; kavramsal beceriler, sosyal-
                  duygusal beceriler, değerler ve eğilimlerle ilişkilendirilerek verilmiştir. Bütüncül gelişimin desteklenmesi ve
                  sürdürülmesinde fiziksel beceriler büyük önem taşır. Bireyler yaşamları boyunca bu becerileri geliştirilmek ve
                  fiziksel aktivitelerini sürdürmek için yetenekleri ve imkânları ölçüsünde istek ve güven duymalı, bilgi edinmeli
                  ve belli bir anlayış geliştirmelidir.








                                                                                                                 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34