Page 25 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 25

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  Görüldüğü üzere bazı kavramsal beceriler alan becerileri içerisinde doğrudan yer almaktadır. Alan becerileri
                  oluşturulurken kavramsal becerilerden de yararlanılmıştır. Bu durum kavramsal becerilerin farklı derslerde
                  kullanılabilen beceriler olduğuna işaret etmektedir.


                  Temel Beceriler
                        ILK0KUL MATEMATIK DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                  Temel beceriler, genellikle karmaşık olmayan ve gözlemlenebilir eylemleri ifade eder. Bu eylemler, genellikle
                                  2. İLKOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  öğrenme sürecinin başlangıcında edinilir ve geniş bir yelpazede bulunabilir. Örneğin, saymak, okumak, yazmak,
                                            SINIF DÜZEYLERİNE AİT TEMALAR
                  çizmek, bulmak, seçmek, belirlemek, işaret etmek, ölçmek, sunmak, çevirmek, kaydetmek gibi eylemler temel
                  beceriler arasında yer alır. Bu temel beceriler okul öncesi programında sıklıkla kullanılmıştır. Fakat temel beceri
                             1. SINIF
                  diğer bütünleşik becerilerin alt yapısı olduğu için farklı disiplinlerde yansımalarını da görmek mümkündür.
                                                      1. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER (1)
                                          Bu temada öğrencilerin rakam ve sayıları, niceliklerin büyüklüklerini temsil edebilmek için
                  Saymak, temel bir matematik becerisi olarak kabul edilir ve sayıları belirli bir sırayla ifade etme yeteneğidir.
                                          kullanabilmeleri, 20’ye kadar olan nesne grubunu sayarken (20 dâhil) parçalar arasındaki
                  Okuma ve yazma, temel dil becerileridir ve iletişim kurma yeteneğini geliştirir. Çizme, görsel sanatlar ve
                                          ilişkileri ve sayıların sırasını belirleyebilmeleri, iki niceliğin büyüklüğünü karşılaştırabilme-
                                                                            İLK0KUL MATEMATİK DERSİ
                                                                                            İ
                  ifade yeteneğinin bir parçası olarak önemlidir. Bulma ve seçme, problem çözme becerilerinin başlangıcıdır ve
                                          leri, 100’e kadar (100 dâhil) ileriye ve 20’den geriye ritmik sayabilmeleri, artan ve azalan
                         ÖĞRENME ÇIKTILARI VE
                                          sayı örüntüleri ile tekrar eden şekil örüntülerini çözümleyebilmeleri ve 20’ye kadar olan
                  çevremizdeki bilgiyi işleme sürecine katkı sağlar. İşaret etme, ölçme ve kaydetme gibi eylemler ise gözlem
                           SÜREÇ BİLEŞENLERİ
                                           MAT.1.1.1.  Rakamları  ve  20’ye  kadar  olan  sayıları  (20  dâhil),  niceliklerin  büyüklüklerini
                                          nesnelerin sayısını tahmin edebilmeleri amaçlanmaktadır.
                  yapma, veri toplama ve bilgiyi organize etme yeteneklerini içerir. Bu beceriler her ne kadar farklı derslerle
                                                 temsil etmek için kullanabilme
                                                 a)  Niceliklerin büyüklüklerinin farklı temsillerini tanır.
                                 DERS SAATİ 57
                  özdeşleşmiş  gibi  görünse  de  birçok  farklı  disiplinde  bulunduğunu  söylemek  mümkündür.  Temel  beceriler
                                                 b)  Karşılaştığı niceliklerin büyüklüklerini, farklı temsilleri bağlamında belirler.
                  ilkokul öğretim programlarında sıklıkla kullanılmıştır. Örneğin İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programında
                                     ALAN        c)  Karşılaştığı niceliklerin büyüklüklerini rakam ve sayılarla okur ve yazar.
                  1. Tema: Sayılar ve Nicelikler temasından örnek verilmiştir.
                                 BECERİLERİ MAB3. Matematiksel Temsil (MAB3.1. Matematiksel Temsillerden Yararlanma)
                                           MAT.1.1.2.  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunu sayarken
                                                 parçalar arasında ilişkileri çözümleyebilme
                                KAVRAMSAL
                                                 a)  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunun parça-
                                 BECERİLER KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.11. Gözleme Dayalı
                                          Tahmin Etme  larını belirler.
                                                                                            İ
                                                                            İLK0KUL MATEMATİK DERSİ
                                                 b)  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunu sayarken
                         ÖĞRENME ÇIKTILARI VE      parçalar arasındaki ilişkileri belirler.
                                 EĞİLİMLER E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik kadar  olan  sayıları  (20  dâhil),  niceliklerin  büyüklüklerini
                                           MAT.1.1.1.  Rakamları  ve  20’ye
                           SÜREÇ BİLEŞENLERİ   MAT.1.1.3.  Nesnelerin sıra sayısını gösterebilme
                                                 temsil etmek için kullanabilme
                                           MAT.1.1.4.  İki niceliğin büyüklüğünü “çok”, “daha çok”, “az”, “daha az” veya “eşit” terimle-
                           PROGRAMLAR ARASI      riyle karşılaştırabilme
                                                 a)  Niceliklerin büyüklüklerinin farklı temsillerini tanır.
                                BİLEŞENLER
                                                 b)  Karşılaştığı niceliklerin büyüklüklerini, farklı temsilleri bağlamında belirler.
                                                 a)  İki niceliğin büyüklüğünü “çok”, “daha çok”, “az”, “daha az” veya “eşit” terimle-
                                                   riyle ifade eder.
                              Sosyal-Duygusal    c)  Karşılaştığı niceliklerin büyüklüklerini rakam ve sayılarla okur ve yazar.
                                                 b)  İfade edilen büyüklüklere ilişkin benzerlikleri listeler.
                            Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenle-
                                           MAT.1.1.2.  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunu sayarken
                                                 parçalar arasında ilişkileri çözümleyebilme
                                          me Becerisi),  SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
                                                 c)  İfade edilen büyüklüklere ilişkin farklılıkları listeler.
                                           MAT.1.1.5.  100’e kadar ileriye ve 20’den geriye doğru ritmik sayabilme
                                                 a)  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunun parça-
                                   Değerler D3. Çalışkanlık, D7. Estetik
                                                   larını belirler.
                                           MAT.1.1.6.  Artan veya azalan sayı ve şekil örüntülerini çözümleyebilme
                                                 b)  Ögeleri dağınık veya düzenli bir şekilde bulunan bir nesne grubunu sayarken
                                                 a)  Sayı ve şekil örüntülerinin ardışık ögelerini belirler.
                          Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB7. Veri Okuryazarlığı
                                                   parçalar arasındaki ilişkileri belirler.
                                                 b)  Sayı ve şekil örüntülerinin ardışık ögeleri arasındaki ilişkiyi belirler.
                  Bu  temel  beceriler,  bireylerin  günlük  yaşamlarında  etkili  bir  şekilde  iletişim  kurmalarını,  çevrelerini
                                           MAT.1.1.3.  Nesnelerin sıra sayısını gösterebilme
                            DİSİPLİNLER ARASI   MAT.1.1.7.  Verilen bir çokluktaki ilişkilerden yararlanarak 20’ye kadar (20 dâhil) olan nes-
                  anlamalarını ve çeşitli bilgileri işlemelerini sağlar. Bu beceriler, bireylerin daha karmaşık düşünme ve öğrenme
                                           MAT.1.1.4.  İki niceliğin büyüklüğünü “çok”, “daha çok”, “az”, “daha az” veya “eşit” terimle-
                                  İLİŞKİLER Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik, Görsel Sanatlar
                                                 nelerin sayısını tahmin edebilme
                                                 riyle karşılaştırabilme
                  süreçlerine adım atmalarını sağlayan temel taşları oluşturur.
                                                 a)  Verilen bir çokluktaki ilişkileri gözlem ve deneyimleri ile ilişkilendirir.
                             BECERİLER ARASI     a)  İki niceliğin büyüklüğünü “çok”, “daha çok”, “az”, “daha az” veya “eşit” terimle-
                                                 b)  Bir çokluğun büyüklüğünü stratejiye dayanarak tahmin eder.
                                  İLİŞKİLER KB2.8. Sorgulama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin
                                                   riyle ifade eder.
                                                 c)  Tahmin edilen sonuç ile gerçek sonucu karşılaştırarak kendi tahminîne yö-
                  Bütünleşik Beceriler    Etme, KB2.16.2. Tümdengelimsel Akıl Yürütme
                                                 b)  İfade edilen büyüklüklere ilişkin benzerlikleri listeler.
                                                   nelik bir yargıda bulunur.
                  Bütünleşik beceriler, karmaşık ve birden fazla adımdan oluşan eylemleri kapsar. Bu eylemler, belirli bir sürecin
                                                 c)  İfade edilen büyüklüklere ilişkin farklılıkları listeler.
                             İÇERİK ÇERÇEVESİ Sayılar
                                           MAT.1.1.5.  100’e kadar ileriye ve 20’den geriye doğru ritmik sayabilme
                  başlangıcından sonuna kadar takip edilen adımlardan oluşur ve genellikle bir sonuca veya ürüne ulaşmayı
                                           MAT.1.1.6.  Artan veya azalan sayı ve şekil örüntülerini çözümleyebilme
                  amaçlar.  Örneğin,  bir  problemi  çözmek  veya  bir  projeyi  tamamlamak  için  gerekli  adımları  belirlemek  ve
                                Genellemeler/
                                                 a)  Sayı ve şekil örüntülerinin ardışık ögelerini belirler.
                  organize etmek anlamına gelir. Bu süreç, genellikle belirli bir yöntem veya iş akışı izleyerek gerçekleştirilir.
                            Anahtar Kavramlar/  Genellemeler
                                                 b)  Sayı ve şekil örüntülerinin ardışık ögeleri arasındaki ilişkiyi belirler.
                          Sembol ve Gösterimler
                                                 •   Sayılar çoklukları temsil eder.
                  Süreç modellemesi yapılırken, belirli bir problemi çözmek veya bir hedefe ulaşmak için gereken adımların
                                           MAT.1.1.7.  Verilen bir çokluktaki ilişkilerden yararlanarak 20’ye kadar (20 dâhil) olan nes-
                                                 •   Sıra sayıları bir örüntü oluşturur.
                  ayrıntılı bir şekilde planlanması ve belgelenmesi önemlidir. Bütünleşik beceriler, herhangi bir disiplin veya
                                                 nelerin sayısını tahmin edebilme
                                          Anahtar Kavramlar
                  alanla ilişkilendirilebilir ve farklı bağlamlarda kullanılabilir.
                                                 a)  Verilen bir çokluktaki ilişkileri gözlem ve deneyimleri ile ilişkilendirir.
                                                 •  rakamlar, sayılar, sıra sayısı, çözümleme, ritmik sayma, karşılaştırma, sayı ve
                                                 b)  Bir çokluğun büyüklüğünü stratejiye dayanarak tahmin eder.  19
                                                   şekil örüntüleri
                                                 c)  Tahmin edilen sonuç ile gerçek sonucu karşılaştırarak kendi tahminîne yö-
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında (I) çelişki giderme, (II) gözlemleme, (III) özetleme,
                                          Sembol ve Gösterimleryargıda bulunur.
                                                   nelik bir
                  (IV) çözümleme, (V) sınıflandırma, (VI) bilgi toplama, (VII) karşılaştırma, (VIII) sorgulama, (IX) genelleme,
                                                 •  -
                  (X) çıkarım yapma, (XI) gözleme dayalı tahmin etme, (XII) mevcut bilgiye/veriye dayalı tahmin etme, (XII)
                             İÇERİK ÇERÇEVESİ Sayılar
                  yapılandırma, (XIV) yorumlama, (XV) yansıtma, (XVI) muhakeme (akıl yürütme), (XVII) değerlendirme,
                                  ÖĞRENME
                                Genellemeler/
                                 KANITLARI Bu temanın öğrenme çıktıları; eşleştirme ve boşluk doldurma sorularından oluşan çalışma
                  (XVIII)  tartışma,  (XIX)  mantıksal  denetleme  ve  (XX)  sentezleme  olmak  üzere  yirmi  bütünleşik  beceri
                            Anahtar Kavramlar/  Genellemeler
                                  (Ölçme ve  yaprağı, kontrol listesi, izleme testleri ve gözlem formu ile değerlendirilebilir.
                          Sembol ve Gösterimler  •   Sayılar çoklukları temsil eder.
                               Değerlendirme)
                                                 •   Sıra sayıları bir örüntü oluşturur.                         25
                                          Anahtar Kavramlar
                     20
                                                 •  rakamlar, sayılar, sıra sayısı, çözümleme, ritmik sayma, karşılaştırma, sayı ve
                                                   şekil örüntüleri
                                          Sembol ve Gösterimler
                                                 •  -
                                  ÖĞRENME
                                 KANITLARI Bu temanın öğrenme çıktıları; eşleştirme ve boşluk doldurma sorularından oluşan çalışma
                                  (Ölçme ve  yaprağı, kontrol listesi, izleme testleri ve gözlem formu ile değerlendirilebilir.
                               Değerlendirme)
                     20
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30