Page 22 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 22
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Bütüncül eğitim anlayışına uygun olarak hazırlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarının
tasarım bileşenleri şunlardır:
YETKİNLİKLER
• Alana ait bilgi kümeleri
• Kavramsal beceriler
• Alan becerileri Öğrencilerin bütüncül gelişimle-
Öğrencilerin çok yönlü gelişimle- ri için çeşitli öğrenme süreçleri-
rinin desteklenmesinde disiplinler ni deneyimlemesi
üstü/disiplinler ötesi yaklaşımların • Becerilerin eğilimler ile des-
benimsendiği etkinlikler teklendiği öğrenme yaşantıları
• Sosyal sorumluluk programı • Yaşantı temelli öğrenme
• Hayat boyu öğrenme ve kariyer • Bağlam temelli öğrenme
deneyimleri • Proje temelli öğrenme
• Sorgulamaya dayalı öğrenme
• İş birlikli öğrenme
Öğretim programlarının uygulanmasında
esneklik sağlanması
• Yerel ve bölgesel eğitim ihtiyaçlarının Yarıştıran ve ayrıştıran değil bireysel
dikkate alınması farklılıklara duyarlı, nitelikli bir çeşitliliğin
• Öğretmenlerin ihtiyaca yönelik iş birliğine sağlanması
dayalı karar verebilmesi BÜTÜNCÜL • Zenginleştirme
• Her ders özelinde ihtiyaca göre kullanıla- Birleştirici ve bütünleştirici ana unsur • Destekleme
EĞİTİM
bilecek ders saatleri Bireyin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel, ahlaki açıdan çok yönlü gelişimi
Genişletilmiş ve derinleştirilmiş bir öğrenme-öğretme süreci
• Sosyal ilişkileri destekleyen
T Ü R K Ç E M İ Z
BİLİM/TEKNOLOJİ /ÇEVRE ÖĞRETMEN YANSITMALARI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
OKUL TEMELLİ PLANLAMA PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER ÖĞRENME ÇIKTILARI ÇERÇEVESİ ÖĞRENME YAŞANTILARI FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM
ve insanı besleyen sosyal-
Bilim ve teknolojinin yalnızca tüketicisi
duygusal öğrenme becerileri
değil, aynı zamanda üreticisi ve yöneticisi
olma • Ahlaki pusula olarak millî ve
• Bilim/teknoloji/mühendislik/matematik manevi değerlerimiz
• Toplum • Öğretim programlarını
• Çevre zenginleştiren ve çeşitlendiren
okuryazarlık becerileri
• Uygulayıcının yorumlama, akıl yü- Her türlü ölçme ve değerlendirme
rütme, değerlendirme ve eleştirel sürecinde problem çözmeye dayalı;
düşünme becerilerini kullanarak durum, süreç ve sonuç temelli; çok
beceri geliştirme sürecine ilişkin boyutlu ölçme ve değerlendirme
yansıtmaları • Süreç değerlendirme
• Gelecekteki uygulamaların iyileş- • Öğretimsel değerlendirme
tirilmesi • Öğrenme kanıtları
ERDEMLER
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Bütüncül Eğitim Yaklaşımı
Öğretim programları, dokuz ana bileşen üzerinden yapılandırılmıştır. Yukarıdaki
infografikte insanın bütüncül gelişim alanlarını desteklemeye yönelik bu bileşenlere
ayrıntılı olarak yer verilmiştir.
Dokuz ana bileşenden oluşan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, aşağıda verilen hususlar göz önünde
bulundurularak incelenmeli ve ele alınmalıdır.
• Bütüncül eğitim anlayışına dayalı bu modelde her öğrencinin kendini tanımasına ve keşfetmesine imkân
sağlayan öğrenme süreçleri bulunmaktadır. Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri dikkate alınarak
oluşturulan bu süreçlerde Türkçenin doğru ve etkin kullanımına titizlikle özen gösterilmelidir.
• Bilgi kümelerinin yanı sıra kavramsal, sosyal-duygusal, alan ve okuryazarlık becerileri ile bu becerileri
destekleyen çeşitli eğilimlere yer verilmiş olması, bu modelde beceri odaklı bir eğitim yaklaşımının esas
alındığını göstermektedir.
• Öğrencinin çevresiyle etkileşim hâlinde olmasına ve öğrenme sorumluluğunu almasına dayanan
öğrenme-öğretme yaşantıları oluşturulması, öğrenme sürecinin çok yönlülüğünü ön plana çıkarmaktadır.
Bu doğrultuda çeşitli öğrenme yaklaşımları önerilmiş ve farklılaştırılmış öğretim yaklaşımlarına yer
verilmiştir. Öğrenme süreçlerinde öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına ve öğrenme hızına cevap veren, ayrıca
öğrenmeyi derinleştirmeye imkân sağlayan farklı yaklaşımlar benimsenebilir.
22