Page 22 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 22

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Bütüncül eğitim anlayışına uygun olarak hazırlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarının
               tasarım bileşenleri şunlardır:

                                                    YETKİNLİKLER




                                                     • Alana ait bilgi kümeleri
                                                     • Kavramsal beceriler
                                                     • Alan becerileri  Öğrencilerin bütüncül gelişimle-
                                       Öğrencilerin çok yönlü gelişimle-  ri  için çeşitli öğrenme süreçleri-
                                       rinin desteklenmesinde disiplinler   ni deneyimlemesi
                                       üstü/disiplinler ötesi yaklaşımların   • Becerilerin eğilimler ile des-
                                       benimsendiği etkinlikler     teklendiği öğrenme yaşantıları
                                       • Sosyal sorumluluk programı   • Yaşantı temelli öğrenme
                                       • Hayat boyu öğrenme ve kariyer   • Bağlam temelli öğrenme
                                       deneyimleri                 • Proje temelli öğrenme
                                                                   • Sorgulamaya dayalı öğrenme
                                                                   • İş birlikli öğrenme
                                Öğretim programlarının uygulanmasında
                                esneklik sağlanması
                                • Yerel ve bölgesel eğitim ihtiyaçlarının   Yarıştıran ve ayrıştıran değil bireysel
                                dikkate alınması                       farklılıklara duyarlı, nitelikli bir çeşitliliğin
                                • Öğretmenlerin ihtiyaca yönelik iş birliğine   sağlanması
                                dayalı karar verebilmesi  BÜTÜNCÜL     • Zenginleştirme
                                • Her ders özelinde ihtiyaca göre kullanıla-  Birleştirici ve bütünleştirici ana unsur  • Destekleme
                                                        EĞİTİM
                                bilecek ders saatleri  Bireyin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel, ahlaki açıdan çok yönlü gelişimi
                                                 Genişletilmiş ve derinleştirilmiş bir öğrenme-öğretme süreci
                                                                       •   Sosyal ilişkileri destekleyen
                                                      T Ü R K Ç E M İ Z
                              BİLİM/TEKNOLOJİ /ÇEVRE                           ÖĞRETMEN YANSITMALARI                         ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME                    PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
                              OKUL TEMELLİ  PLANLAMA                       PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER              ÖĞRENME ÇIKTILARI ÇERÇEVESİ                       ÖĞRENME YAŞANTILARI                      FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM
                                                                        ve insanı besleyen sosyal-
                                  Bilim ve teknolojinin yalnızca tüketicisi
                                                                        duygusal öğrenme becerileri
                                  değil, aynı zamanda üreticisi ve yöneticisi
                                  olma                                 •   Ahlaki pusula olarak millî ve
                                  • Bilim/teknoloji/mühendislik/matematik  manevi değerlerimiz
                                  • Toplum                             •   Öğretim programlarını
                                  • Çevre                               zenginleştiren ve çeşitlendiren
                                                                        okuryazarlık becerileri
                                             • Uygulayıcının yorumlama, akıl yü-  Her türlü ölçme ve değerlendirme
                                              rütme, değerlendirme ve eleştirel   sürecinde problem çözmeye dayalı;
                                              düşünme becerilerini kullanarak   durum, süreç ve sonuç temelli; çok
                                              beceri geliştirme sürecine ilişkin   boyutlu ölçme ve değerlendirme
                                              yansıtmaları  • Süreç değerlendirme
                                             • Gelecekteki uygulamaların iyileş-  • Öğretimsel değerlendirme
                                              tirilmesi     • Öğrenme kanıtları
                                                     ERDEMLER
                                    Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Bütüncül Eğitim Yaklaşımı
                          Öğretim programları, dokuz ana bileşen üzerinden yapılandırılmıştır. Yukarıdaki
                          infografikte insanın bütüncül gelişim alanlarını desteklemeye yönelik bu bileşenlere
                          ayrıntılı olarak yer verilmiştir.


               Dokuz  ana  bileşenden  oluşan  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli,  aşağıda  verilen  hususlar  göz  önünde
               bulundurularak incelenmeli ve ele alınmalıdır.

               •   Bütüncül eğitim anlayışına dayalı bu modelde her öğrencinin kendini tanımasına ve keşfetmesine imkân
                   sağlayan  öğrenme  süreçleri  bulunmaktadır.  Öğrencilerin  ilgi,  ihtiyaç  ve  yetenekleri  dikkate  alınarak
                   oluşturulan bu süreçlerde Türkçenin doğru ve etkin kullanımına titizlikle özen gösterilmelidir.


               •   Bilgi kümelerinin yanı sıra kavramsal, sosyal-duygusal, alan ve okuryazarlık becerileri ile bu becerileri
                   destekleyen çeşitli eğilimlere yer verilmiş olması, bu modelde beceri odaklı bir eğitim yaklaşımının esas
                   alındığını göstermektedir.

               •   Öğrencinin  çevresiyle  etkileşim  hâlinde    olmasına  ve  öğrenme  sorumluluğunu  almasına  dayanan
                   öğrenme-öğretme yaşantıları oluşturulması, öğrenme sürecinin çok yönlülüğünü ön plana çıkarmaktadır.
                   Bu  doğrultuda  çeşitli  öğrenme  yaklaşımları  önerilmiş  ve  farklılaştırılmış  öğretim  yaklaşımlarına  yer
                   verilmiştir. Öğrenme süreçlerinde öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına ve öğrenme hızına cevap veren, ayrıca
                   öğrenmeyi derinleştirmeye imkân sağlayan farklı yaklaşımlar benimsenebilir.
      22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27