Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 23

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  •   Öğretim  programlarının  hazırlanma  sürecinde  ortaya  konan  sistem  düşüncesi,  erdem-değer-eylem
                      çerçevesi ve sosyal-duygusal öğrenme becerileri hedeflenen bütüncül eğitim anlayışının tamamlayıcıları
                      olarak düşünülmelidir.


                  •   Bütüncül programlarda somut ve gözlemlenebilir öğrenme kanıtlarına yer verilerek ölçme değerlendirme
                      süreçleri daha nesnel ve açık hâle getirilmiştir. Kullanılan ölçme değerlendirme yaklaşımları aracılığıyla
                      tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yöntemleri arasında denge sağlanmıştır.


                  •   Uygulayıcının  beceri  geliştirme  sürecine  eklenen  yansıtmalar  aracılığıyla  daha  sonra  yapılacak
                      uygulamaların iyileştirilmesini kolaylaştıran öğretmen yansıtmalarına yer verilmiştir.

                  •   Öğretim  programlarında  bütüncül  eğitim  anlayışının  ayrılmaz  parçası  olarak  bilimsel,  teknolojik  ve
                      ekolojik  gelişmelere  dikkat  çekilmiş,  böylece  öğrenciler  bilim  ve  teknolojinin  sadece  üreticisi  değil,
                      yöneticisi olmaya da teşvik edilmiştir.

                  •   Programların  uygulama  süreçlerinde  okul  temelli  planlama  bileşeninin  ve  yerel  /  bölgesel  eğitim
                      ihtiyaçlarının dikkate alınması, bu konuda öğretmenlerin iş birliği yoluyla karar alması gerekmektedir.
                      Dolayısıyla  programlarda  belirtilen  ders  saatleri,  her  ders  özelinde  ihtiyaçlar  doğrultusunda  yeniden
                      düzenlenebilir.


                  •   Öğretmenler öğrencinin kendi ilgi alanlarını keşfetmesi, yeteneklerini geliştirmesi ve toplumsal bilince
                      sahip, aktif birer vatandaş olması için program dışı etkinlikler tasarlayabilir. Bu yolla öğrencilerin okul
                      dışında farklı öğrenme deneyimleri yaşamasına da fırsat verilebilir..


                  1.4.1.  ÖĞRENME ÇIKTILARI ÇERÇEVESİ
                  1.4.1.1. Kavramsal Beceriler
                  Kavramsal beceriler, soyut ve karmaşık düşüncelerin somut eylemlere veya eylemsel boyuta dönüştürülmesin-
                  de ortaya çıkan zihinsel süreçlere ait ürünlerdir. Bu beceriler, somut olmayan kavramları anlamak, analiz et-
                  mek, sentezlemek ve uygulamak için gereken becerileri ifade eder. Örneğin problem çözme sürecinde kavram-
                  sal becerilerin kullanılması gerekebilir. Bireyler bu durumda öncelikle problemi anlamak için soyut kavramları
                  analiz etmeli ve gerekli bağlantıları kurmalıdır. Daha sonra problemin çözümü için uygun stratejiler geliştir-
                  meli ve bu stratejileri eyleme dönüştürmelidir. Bu süreçte soyut fikirlerin somut eylemlere dönüştürülmesi ve
                  kavramsal becerilerin etkili şekilde kullanılması gerekir. Bu beceriler bireylerin sadece bilgi edinmesine değil,
                  beceri kazanmasına ve bilgiyi eylemsel boyuta taşımasına da yardımcı olur. Böylece hem günlük yaşamda hem
                  de iş hayatında başarılı olmaya katkı sağlar.
                  Kavramsal beceriler, temel, bütünleşik ve üst düzey düşünme olmak üzere üç farklı boyutu içerir.





                                                                                                ÜST DÜZEY
                    KAVRAMSAL                     TEMEL                 BÜTÜNLEŞİK               DÜŞÜNME
                     BECERİLER                  BECERİLER               BECERİLER               BECERİLERİ






                                                 İnfografik: Kavramsal beceriler

                  Kavramsal beceriler ifadesiyle temel, bütünleşik ve üst düzey düşünme becerileri arasındaki ilişki vurgulanır.
                  Temel  beceriler  bütünleşik  becerilerin,  temel  ve  bütünleşik  beceriler  ise  üst  düzey  düşünme  becerilerinin
                  oluşturulmasına zemin hazırlar. Bir başka deyişle karmaşık problemleri ele almak ve derinlemesine analiz
                  etmek için gerekli olan beceriler; temel, bütünleşik ve üst düzey becerilerin geliştirilmesiyle sağlanır.
                                                                                                                 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28