Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 24

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Kavramsal  beceriler,  belirli  bir  disiplin  veya  dersle  sınırlı  kalmayan  ve  farklı  alanlarda  kullanılabilen
               niteliktedir; bu beceriler sadece belirli bir ders veya konuyla ilişkilendirilemez, aksine bütün disiplinlerde veya
               derslerde öğrencilere kazandırılabilen/kazandırılabilir/geliştirilebilir yapıda bulunmaktadır. Bu nedenle, farklı
               derslerin öğretim programları incelendiğinde, aynı kavramsal becerinin farklı derslerde bir öğrenme çıktısı
               olarak kullanıldığı görülebilir.

                       Matematiksel Problem Çözme Becerisi (MAB2)
                       Asgari düzeyde matematiksel bir problemi çözebilmek için deneyimlenmesi gereken süreci ifade eder.
                       Matematiksel problem çözme becerisi; "çözümleme", "yorumlama", "matematiksel çözümler geliştirme"
                       ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.


                                                          Süreç Bileşenleri
                            KB2.4.
                                        KB2.4.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek
                          Çözümleme
                                        KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek

                                                          Süreç Bileşenleri
                            KB2.14.     KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
                          Yorumlama
                                        KB2.14.SB3. Kendi ifadeleriyle olay/konu/durumu nesnel, doğru anlamı
                                        değiştirmeyecek bir şekilde yeniden ifade etmek

                                                          Süreç Bileşenleri
                            MAB2.1.
                          Matematiksel   MAB2.1.SB1. Problemin çözümü için bir strateji oluşturmak
                           Çözümler     MAB2.1.SB2. Stratejiyi işe koşarak problemi çözmek
                           Geliştirme
                                        MAB2.1.SB3. Problemin çözümünü kontrol etmek
                                                          Süreç Bileşenleri
                            KB2.15.     KB2.15.SB1. Deneyimi gözden geçirmek
                           Yansıtma     KB2.15.SB2. Deneyime dayalı çıkarım yapmak
                                        KB2.15.SB3. Ulaşılan çıkarımları değerlendirmek

                       Mantıksal Muhakeme Becerisi (SBAB12)
                       Hayatı tüm unsurlarıyla farkında olabilme, bu farkındalık ile birlikte bir bakış, tutum, duruş kazanma ve
                       bunu davranışa, eyleme dökebilme olanağını ifade eder. Mantıksal muhakeme becerisi; “yorumlama”, “akıl
                       yürütme biçimlerini uygulama” ve “mantıksal denetleme” bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.

                                                         Süreç Bileşenleri
                                        KB2.14.SB1. Mevcut olay/konu/durumu incelemek
                            KB2.14.
                          Yorumlama     KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
                                        KB2.14.SB3. Kendi ifadeleriyle olay/konu/durumu, nesnel ve doğru anlamı
                                        değiştirmeyecek bir şekilde yeniden ifade etmek

                                                         Süreç Bileşenleri
                           SBAB12.1.    SBAB12.1.SB1. Parçadan bütüne ilişki kurarak sonuca varmak
                          Akıl Yürütme   SBAB12.1.SB2. Genelden genele ilişki kurarak akıl yürütmek
                           Biçimlerini
                                        SBAB12.1.SB3. Genelden özele ilişki kurarak akıl yürütmek
                           Uygulama
                                        SBAB12.1.SB4. Özelden özele ilişki kurarak akıl yürütmek

                                                         Süreç Bileşenleri
                            KB2.19.
                                        KB2.19.SB1. Önermeleri dönüştürmek
                           Mantıksal
                           Denetleme    KB2.19.SB2. Ölçüt bağlamında kuralları uygulamak
                                        KB2.19.SB3. Ölçüt bağlamında yargıda bulunmak



                       Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortak metninde hem Matematik Alan Becerileri (MAB) içinde
                       hem  de  Sosyal  Bilimler Alan  Becerileri  (SBAB)  içinde  “KB2.14 Yorumlama”  kavramsal
                       becerisi yer almaktadır.
      24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29