Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 24
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Kavramsal beceriler, belirli bir disiplin veya dersle sınırlı kalmayan ve farklı alanlarda kullanılabilen
niteliktedir; bu beceriler sadece belirli bir ders veya konuyla ilişkilendirilemez, aksine bütün disiplinlerde veya
derslerde öğrencilere kazandırılabilen/kazandırılabilir/geliştirilebilir yapıda bulunmaktadır. Bu nedenle, farklı
derslerin öğretim programları incelendiğinde, aynı kavramsal becerinin farklı derslerde bir öğrenme çıktısı
olarak kullanıldığı görülebilir.
Matematiksel Problem Çözme Becerisi (MAB2)
Asgari düzeyde matematiksel bir problemi çözebilmek için deneyimlenmesi gereken süreci ifade eder.
Matematiksel problem çözme becerisi; "çözümleme", "yorumlama", "matematiksel çözümler geliştirme"
ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
Süreç Bileşenleri
KB2.4.
KB2.4.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek
Çözümleme
KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek
Süreç Bileşenleri
KB2.14. KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
Yorumlama
KB2.14.SB3. Kendi ifadeleriyle olay/konu/durumu nesnel, doğru anlamı
değiştirmeyecek bir şekilde yeniden ifade etmek
Süreç Bileşenleri
MAB2.1.
Matematiksel MAB2.1.SB1. Problemin çözümü için bir strateji oluşturmak
Çözümler MAB2.1.SB2. Stratejiyi işe koşarak problemi çözmek
Geliştirme
MAB2.1.SB3. Problemin çözümünü kontrol etmek
Süreç Bileşenleri
KB2.15. KB2.15.SB1. Deneyimi gözden geçirmek
Yansıtma KB2.15.SB2. Deneyime dayalı çıkarım yapmak
KB2.15.SB3. Ulaşılan çıkarımları değerlendirmek
Mantıksal Muhakeme Becerisi (SBAB12)
Hayatı tüm unsurlarıyla farkında olabilme, bu farkındalık ile birlikte bir bakış, tutum, duruş kazanma ve
bunu davranışa, eyleme dökebilme olanağını ifade eder. Mantıksal muhakeme becerisi; “yorumlama”, “akıl
yürütme biçimlerini uygulama” ve “mantıksal denetleme” bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
Süreç Bileşenleri
KB2.14.SB1. Mevcut olay/konu/durumu incelemek
KB2.14.
Yorumlama KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
KB2.14.SB3. Kendi ifadeleriyle olay/konu/durumu, nesnel ve doğru anlamı
değiştirmeyecek bir şekilde yeniden ifade etmek
Süreç Bileşenleri
SBAB12.1. SBAB12.1.SB1. Parçadan bütüne ilişki kurarak sonuca varmak
Akıl Yürütme SBAB12.1.SB2. Genelden genele ilişki kurarak akıl yürütmek
Biçimlerini
SBAB12.1.SB3. Genelden özele ilişki kurarak akıl yürütmek
Uygulama
SBAB12.1.SB4. Özelden özele ilişki kurarak akıl yürütmek
Süreç Bileşenleri
KB2.19.
KB2.19.SB1. Önermeleri dönüştürmek
Mantıksal
Denetleme KB2.19.SB2. Ölçüt bağlamında kuralları uygulamak
KB2.19.SB3. Ölçüt bağlamında yargıda bulunmak
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortak metninde hem Matematik Alan Becerileri (MAB) içinde
hem de Sosyal Bilimler Alan Becerileri (SBAB) içinde “KB2.14 Yorumlama” kavramsal
becerisi yer almaktadır.
24