Page 27 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 27
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
BİY.11.2.9
a) Öğrencilere “Açık bir alan veya ormanda yalıtımı ve ısınması olmayan bir kulübede kaldınız.
Dışarıda kar fırtınası var ve hava gittikçe soğuyor.” şeklinde bir örnek olay verilerek “Bu durum-
da vücudunuzda hangi değişiklikler gerçekleşir?”, “Neler hissedersiniz?” gibi sorular sorulabilir.
Bu yolla öğrencilerin dikkati konuya çekilebilir. Öğrencilerden bu sorulara cevap aramak için
düşünmeleri ve derste öğrendikleri bilgilerden hareketle homeostazinin sağlanmasında sis-
temlerin eş güdümlü çalışmasının gerekliliğini sorgulamaları beklenir.
b) Öğrencilerden yanındaki arkadaşı ile eşleşerek böyle bir durum karşısında neler yapabile-
ceklerini listelemeleri istenir (E2.4). Öğrencilerin belirlediği başa çıkma yollarının homeostazi-
nin sağlanmasındaki etkileri tartışılarak en uygun yöntemler belirlenir (KB2.18). Öğrencilerden
tartışılan yöntemlerin hangi sistemlerle ilişkili olduğu, sistemlerin homeostazi sürecinde nasıl
eş güdümlü çalıştıkları konusunda akıl yürütmeleri beklenir (SDB3.2).
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER KB2.18. Tartışma, KB3.2. Problem Çözme
11. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programı'nın Homeostazi 2.temasında KB2.18 Tartışma
bütünleşik becerisinden yararlanılmış olup ilgili beceri beceriler arası ilişkilerde yer
verilmiştir.
Bütünleşik becerilerin bu şekilde çok yönlü bir yapıya sahip olması, öğrencilerin genel olarak bilgiyi daha
etkili bir şekilde işlemelerine ve uygulamalarına olanak tanır. Bu beceriler, öğrencilerin sadece belirli bir dersin
içeriğini ezberlemekle kalmayıp, aynı zamanda bilgiyi analiz etme, eleştirme ve çeşitli bağlamlarda kullanma
yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur. Bu örneklerden de görüleceği gibi, bütünleşik becerilerin bir
disipline sıkı sıkıya bağlı olmadığı ve birçok farklı alanda kullanılabileceği açıktır. Bu nedenle, bütünleşik
becerilerin sadece belirli derslerle sınırlı olmaması ve geniş bir yelpazede kullanılabilir olması öğrencilerin bu
becerileri daha etkin şekilde kullanmalarına olanak tanır.
Üst Düzey Düşünme Becerileri
Bütünleşik becerilerden en az ikisini içeren ve çok boyutlu zihinsel süreçler gerektiren eylemleri ifade eder.
Temel ve bütünleşik beceriler arasında basamaklı bir ilişki olmadığı vurgulandığı gibi, bu beceriler üst düzey
düşünme becerilerinin alt yapısını oluşturur. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde, üst düzey düşünme becerileri
olarak tanımlanan karar verme, problem çözme ve eleştirel düşünme öğretim programlarında yer almıştır. Bu
becerilerin öğretim programlarında detaylı olarak ele alınması, öğrencilerin bu ileri düzey zihinsel faaliyetleri
geliştirmelerine yardımcı olur ve onları geleceğin karmaşık sorunlarını çözebilecek bireyler haline getirir.
27