Page 28 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 28
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde (i) karar verme, (ii) problem çözme ve (iii) eleştirel düşünme olmak üzere
üç üst düzey düşünme becerisi olarak tanımlanan bu beceriler öğretim programlarında öğrenme çıktısı veya
beceriler arası ilişkilerde karşımıza çıkmaktadır.
COĞ.10.6.3. Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamalarına karar verebilme
a) Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamalarına karar vermeyi
amaç olarak belirler.
b) Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamalarına ilişkin bilgi toplar.
c) Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamalarına alternatif
seçenekler oluşturur.
ç) Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamalarına alternatif
oluşturduğu seçenekler üzerinden çıkarım yapar.
d) Mekânın özelliklerine göre afetlerden korunma uygulamaları arasından seçim yapar.
e) Mekânın özelliklerine göre seçtiği afetlerden korunma uygulamalarının sonuçları
üzerinde yansıtma yapar.
KAVRAMSAL
BECERİLER KB2.15. Yansıtma, KB3.1. Karar Verme
Üst düzey düşünme becerileri içinde olan karar verme becerisi 10. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim
Programı'nın Afetler ve Çevre 6.ünitesinde öğrenme çıktısı olarak kullanılmış ve öğrenme
çıktısı olarak ünitede yer aldığı için kavramsal beceriler alanında gösterilmiştir.
T.K.5.18. / T.K.6.18. / T.K.7.18. / T.K.8.18. Eleştirisini sözlü olarak ifade edebilme
Eleştirisini sözlü olarak ifade edebilme becerisi hem sözlü üretimde hem de sözlü etkileşimde işe koşulabilecek be-
cerilerdendir. Eleştirme becerisinde öğrencinin öncelikle odaklanılacak bir olay, konu, durum vb. ile bu olay, konu, du-
ruma vb.ne ilişkin bir ölçüt belirlemesi sağlanmalıdır. Ölçütler belirlenirken öğrencinin ön bilgilerinden yararlanmasına
dikkat edilmelidir. Öğrenci ölçüt ile belirlediği olay, konu, durum vb.nin özelliğini karşılaştırmalıdır (KB2.7). Sonrasında,
karşılaştırma sonucunu ortaya koyarak bir yargıya ulaşmalıdır. Öğrenciden -gerekli durumlarda- eleştirdiği özelliğe
ilişkin alternatif önermesi, akıl yürütme ile ulaştığı yargıyı veya alternatifi gerekçelendirerek konuşmasında ifade et-
mesi beklenir (KB3.3, SDB2.1, SDB3.2.SB1, SDB2.2, E3.5, E3.10, OB1). Eleştirilerini sözlü olarak ifade etme çalışmala-
rına özetleme, yorumlama, tartışma ve değerlendirmeye yönelik sözlü çalışmalarda yeterli gelişim sağlandıktan sonra
başlanması önerilir.
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme
Benzer şekilde Türkçe Dersi (5-8. sınıflar) Öğretim Programında üst düzey düşünme
becerileri, beceriler arası ilişkilerde yer almış ve öğrenme çıktılarına yönelik öğrenme-
öğretme uygulamalarında verilmiştir.
28