Page 33 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 33

FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                  Öğrenme-Öğretme  FB.7.6.1.1
                                      Uygulamaları
                                                Atomda  yer  alan  yük  çeşitlerine  ilişkin  mevcut  bilgileri  açık  uçlu  sorularla  açığa
                                                                                    FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                                çıkarılabilir. Elektriklenme hakkında günlük yaşamla ilişkili merak edilen sorular sorulur
                                                                                     FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                                (E3.8).  “Şimşek  ve  yıldırım  nasıl  oluşur?”  gibi  sorular  ile  öğrencilerin  günlük  hayatta
                                  Öğrenme-Öğretme  FB.7.6.1.1
                                                karşılaştıkları elektriklenme örneklerine dikkat çekilebilir. Elektriklenme ile ilgili bilgilere
                                      Uygulamaları
                                                Atomda  yer  alan  yük  çeşitlerine  ilişkin  mevcut  bilgileri  açık  uçlu  sorularla  açığa
                                                ulaşmak için kullanacakları araçları belirlemeleri istenir. Bu araçlar dijital içerikler, yazılı ve
                                                çıkarılabilir. Elektriklenme hakkında günlük yaşamla ilişkili merak edilen sorular sorulur
                                                görsel kaynaklar olabilir. Öğrenciler bilgi toplama sürecinde
                                                               6. ÜNİTE: ELEKTRİKLENMEokul kütüphanesi, bilgisayar
                                                (E3.8).  “Şimşek  ve  yıldırım  nasıl  oluşur?”  gibi  sorular  ile  öğrencilerin  günlük  hayatta
                                                laboratuvarı  vb.  ortamları  da  kullanabilir.  Doğa  olayları  ve  teknolojideki  uygulama
                                                karşılaştıkları elektriklenme örneklerine dikkat çekilebilir. Elektriklenme ile ilgili bilgilere
                                                alanlarına uygun elektriklenme örnekleri ile ilgili verileri toplamaları istenir.  Öğrencilerin
                                             Bu  ünitede  elektriklenmenin  açıklanması,  elektrik  yükleri  arasında  itme  ve
                                                ulaşmak için kullanacakları araçları belirlemeleri istenir. Bu araçlar dijital içerikler, yazılı ve
                                                ulaştıkları bilgileri arkadaşları ile tartışarak, öğretmeninden yardım alarak veya bilimsel
                                             çekme  kuvvetlerinin  olduğunun  farkına  vardırılması  ve  elektriklenme  çeşitlerinin
                                                görsel kaynaklar olabilir. Öğrenciler bilgi toplama sürecinde okul kütüphanesi, bilgisayar
                                                kaynaklara  başvurarak  doğrulamaları  sağlanır.  Elektriklenme   hakkında  doğruladıkları
                                                laboratuvarı  vb.  ortamları  da  kullanabilir.  Doğa  olayları  ve  teknolojideki  uygulama
                                                bilgileri çalışma yapraklarına kaydetmeleri istenir (OB1). Kaydettikleri bilgileri açıklamaları
                                             amaçlanmaktadır.
                                                alanlarına uygun elektriklenme örnekleri ile ilgili verileri toplamaları istenir.  Öğrencilerin
                  TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                                istenir. Bu süreçte elektron, proton ve nötron kavramlarına; elektronların negatif yüklü,
                                                ulaştıkları bilgileri arkadaşları ile tartışarak, öğretmeninden yardım alarak veya bilimsel
                                   DERS SAATİ 12 protonların  pozitif  yüklü  olduğuna;  nötr  cisimlerde  negatif  ve  pozitif  yük  miktarının
                                                kaynaklara  başvurarak  doğrulamaları  sağlanır.  Elektriklenme   hakkında  doğruladıkları
                  güven ve (V) oyunseverlik olmak üzere beş adet sosyal eğilim tanımlanmıştır. Sosyal eğilimler, -benlik eği-
                                                eşit  olduğuna  değinmeleri  sağlanır  (KB2.7,  KB2.9).  Ayrıca  öğrencilerin  elektriklenme
                                                bilgileri çalışma yapraklarına kaydetmeleri istenir (OB1). Kaydettikleri bilgileri açıklamaları
                                                konusunda  teknolojideki  uygulama  alanlarından  nasıl  yararlanıldığı  ile  ilgili  fikirlerini
                  limlerinde olduğu gibi-  öğretim programlarının öğrenme-öğretme uygulamaları bölümlerinde desteklenmeye
                                        ALAN    istenir. Bu süreçte elektron, proton ve nötron kavramlarına; elektronların negatif yüklü,
                                                etkin  bir  şekilde  ifade  etmeleri  istenir  (SDB2.1,  KB2.14).  Doğa  olayları  ve  teknolojideki
                       FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  çalışılmıştır. Aşağıda bununla ilgili örnekler verilmiştir.
                                                protonların  pozitif  yüklü  olduğuna;  nötr  cisimlerde  negatif  ve  pozitif  yük  miktarının
                                   BECERİLERİ   uygulama alanları konusunda öğrenmeyi zenginleştirmek için öğrenciler dijital ortamlara
                                                eşit  olduğuna  değinmeleri  sağlanır  (KB2.7,  KB2.9).  Ayrıca  öğrencilerin  elektriklenme
                          ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Elektrik Yükleri ve Elektriklenme  Lorem ipsum dolor sit amet,
                                                yönlendirilir (OB2). Güvenilir genel ağ adresleri yoluyla elde ettikleri bilgiyi özetlemeleri
                         4. SINIF  KAVRAMSAL KB2.6. Bilgi Toplama
                                                konusunda  teknolojideki  uygulama  alanlarından  nasıl  yararlanıldığı  ile  ilgili  fikirlerini
                        VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.6.1.1. Elektriklenme ile ilgili bilgi toplayabilme
                                                beklenir  (OB1).  Süreç  sonunda  elektriklenmeyi  ve  uygulama  örneklerini  içeren  poster,
                                                etkin  bir  şekilde  ifade  etmeleri  istenir  (SDB2.1,  KB2.14).  Doğa  olayları  ve  teknolojideki
                                                       6. ÜNİTE: ELEKTRİKLENME
                                    BECERİLER   afiş hazırlamaları istenebilir. Poster, afiş hazırlarken görsel sanatlar, dijital ortamlardan
                                                a) Elektriklenme ile ilgili bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
                                                uygulama alanları konusunda öğrenmeyi zenginleştirmek için öğrenciler dijital ortamlara
                                                yararlanırken ise bilişim teknolojileri dersleri ile ilişkilendirmeleri beklenebilir. Hazırlanan
                                                b) Belirlediği araçları kullanarak elektriklenme hakkında bilgileri bulur. bilgiyi özetlemeleri
                                    EĞİLİMLER E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma, E3.4. Gerçeği Arama, E3.8. Soru Sorma
                      FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  yönlendirilir (OB2). Güvenilir genel ağ adresleri yoluyla elde ettikleri
                                                poster, afiş holistik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bunun yanında kısa
                                                c) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri doğrular. ve  uygulama  örneklerini  içeren  poster,
                                                beklenir  (OB1).  Süreç  sonunda  elektriklenmeyi
                                                cevaplı testler kullanılabilir.
                          ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Elektrik Yükleri ve Elektriklenme
                                                ç) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.
                                                afiş hazırlamaları istenebilir. Poster, afiş hazırlarken görsel sanatlar, dijital ortamlardan
                                          FB.7.6.1.2. Elektriklenme çeşitlerini belirlemeye yönelik deney yapabilme
                       VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.6.1.1. Elektriklenme ile ilgili bilgi toplayabilme
                                                yararlanırken ise bilişim teknolojileri dersleri ile ilişkilendirmeleri beklenebilir. Hazırlanan
                                                 FB.7.6.1.2
                             PROGRAMLAR ARASI
                  T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                poster, afiş holistik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bunun yanında kısa
                                   BİLEŞENLER
                                                a) Elektriklenme çeşitlerini gözlemleyebilecekleri bir deney tasarlar.
                                                a) Elektriklenme ile ilgili bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
                                                Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular sorulur
                                                cevaplı testler kullanılabilir.
                                                b) Elektriklenme çeşitleri ile ilgili deney sonuçlarını analiz eder.
                                                b) Belirlediği araçları kullanarak elektriklenme hakkında bilgileri bulur.
                                                (E3.8). Daha sonra soru cevap tekniğiyle öğrencilerin, negatif ve pozitif olmak üzere iki
                  2. T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NA AİT  ÜNİTELER
                                 Sosyal-Duygusal  SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
                                   Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                                c) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri doğrular.
                                                çeşit elektriksel yüklü parçacık olduğu çıkarımını yapmaları beklenir. Öğrenciler  gruplara
                                                 FB.7.6.1.2
                               Öğrenme Becerileri  lerini paylaşmaları istenir.
                                                ç) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.
                                                a) Cisimlerin elektrik yüklerinin niteliklerini belirler. sahip olarak yardımlaşmaları istenir
                                                Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular sorulur
                    12. SINIF                   ayrılır ve öğrencilerden grup içinde görev bilincine
                                          FB.7.6.1.2. Elektriklenme çeşitlerini belirlemeye yönelik deney yapabilme
                                                                    Bilimsel bir yaklaşımla grup üyelerinin kendi aralarında aktif
                                                b) Cisimlerin yük durumlarını ayrıştırır.
                               Öğrenme-Öğretme   (D16, D20, SDB1.2, SDB2.2).
                                                (E3.8). Daha sonra soru cevap tekniğiyle öğrencilerin, negatif ve pozitif olmak üzere iki
                                                bir rol sergilemeleri ve sorumluluklarını üstlenmeleri beklenir (D3.4, E2.2). Elektriklenme
                                                a) Elektriklenme çeşitlerini gözlemleyebilecekleri bir deney tasarlar.
                                                c) Cisimlerin yük durumlarını gruplandırır.
                                   Uygulamaları İTA.12.1.1
                                                çeşit elektriksel yüklü parçacık olduğu çıkarımını yapmaları beklenir. Öğrenciler  gruplara
                                      Değerler D3. Çalışkanlık, D20. Yardımseverlik
                                                 1. MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
                                                çeşitlerine  ilişkin  deney  düzeneklerini  kurabilmeleri  için  uygun  ortam  ve  malzemeler
                                                ç) Cisimlerin yük durumlarını negatif, pozitif ve nötr olarak etiketler.
                                                b) Elektriklenme çeşitleri ile ilgili deney sonuçlarını analiz eder.
                                             Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                                ayrılır ve öğrencilerden grup içinde görev bilincine sahip olarak yardımlaşmaları istenir
                                                sağlanır.  Öğrencilerden  seçtikleri  malzemelerle  sürtünme,  dokunma  ve  etki  (tesir)  ile
                                                (D16, D20, SDB1.2, SDB2.2).   merak ettiklerim,
                            Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık  öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                             unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim,
                                                                    Bilimsel bir yaklaşımla grup üyelerinin kendi aralarında aktif
                           İÇERİK ÇERÇEVESİ  Elektriklenme
                                     Bu ünitede Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden sürecin anlaşılabilmesi açısından
                                                elektriklenme çeşitlerini temaslı ve temassız elektriklenme türleri olarak gözlemlemelerine
                                             nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                                bir rol sergilemeleri ve sorumluluklarını üstlenmeleri beklenir (D3.4, E2.2). Elektriklenme
                                                a) Cisimlerin elektrik yüklerinin niteliklerini belirler.
                                     Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ve bu özelliklerin oluşumuna etki eden unsurlar,
                                                yönelik deney düzeneği kurmaları istenir. Öğrencilerin, deney düzeneğini kurarken planlı
                                          Elektriklenme Çeşitleri
                           7. sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nın “Elektriklenme” başlıklı 6. ünitesinde fen
                                             ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                                çeşitlerine  ilişkin  deney  düzeneklerini  kurabilmeleri  için  uygun  ortam  ve  malzemeler
                                                b) Cisimlerin yük durumlarını ayrıştırır.
                                     Millî Mücadele sürecinde yaşanan olaylar ile Atatürk Dönemi’ndeki iç ve dış siyasi geliş-
                                                bir  şekilde  çalışmalarını  yürütmeleri  sağlanır  (D3.2).  Yüklü  ve  nötr  cisimlerin  birbirleri
                           bilimleri alan becerilerinden "deney yapma" becerisini desteklemek için "E2.2. Sorumluluk"
                                          Elektrik Yükleri
                                                c) Cisimlerin yük durumlarını gruplandırır. siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                             Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin
                                                sağlanır.  Öğrencilerden  seçtikleri
                              DİSİPLİNLER ARASI  Görsel Sanatlar, Bilişim Teknolojileri  malzemelerle  sürtünme,  dokunma  ve  etki  (tesir)  ile
                                     meler ele alınacaktır. Ünite sonunda öğrencilerin bu konularla ilgili gerekli bilgi, beceri ve
                                                ile etkileşimleri (itme-çekme) ifade edilir. Deney sonucunda elde edilen verileri çalışma
                           eğiliminden yararlanılmıştır.
                                     İLİŞKİLER eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                                elektriklenme çeşitlerini temaslı ve temassız elektriklenme türleri olarak gözlemlemelerine
                                                ç) Cisimlerin yük durumlarını negatif, pozitif ve nötr olarak etiketler.
                                     değerleri kazanmaları amaçlanmaktadır.
                                                kâğıdına  kaydetmeleri  istenir.  Dijital  içerikler  kullanılarak  öğrencilerin  ek
                            Anahtar Kavramlar pozitif yüklü cisim, negatif yüklü cisim, nötr cisim, temaslı ve temassız elektriklenme,  deneyler
                                             şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                                yönelik deney düzeneği kurmaları istenir. Öğrencilerin, deney düzeneğini kurarken planlı
                                                yapmaları sağlanır (OB2). Çalışma kâğıdı kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran
                                          elektroskop
                           İÇERİK ÇERÇEVESİ  Elektriklenme
                                                bir  şekilde  çalışmalarını  yürütmeleri  sağlanır  (D3.2).  Yüklü  özellikleri ortaya çıkaran
                                             lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu
                               BECERİLER ARASI  FBAB1. Bilimsel Gözlem, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.9. Genelleme,  ve  nötr  cisimlerin  birbirleri
                                                değerlendirme formu kullanılabilir.
                           DERS SAATİ 22  Elektriklenme Çeşitleri
                                                ile etkileşimleri (itme-çekme) ifade edilir. Deney sonucunda elde edilen verileri çalışma
                                     İLİŞKİLER temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                  ÖĞRENME  Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde kısa cevaplı testler, eşleştirme testi, çalışma
                                             KB2.14. Yorumlama
                                                kâğıdına  kaydetmeleri  istenir.  Dijital  içerikler  kullanılarak  öğrencilerin  ek  deneyler
                                             hayatında
                                          kâğıdı,  açık  uçlu  sorular  ve  performans  görevleri  kullanılabilir.  Ayrıca  ünite  sürecinde
                                 KANITLARI
                               ALAN       Elektrik Yükleri ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                                yapmaları sağlanır (OB2). Çalışma kâğıdı kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran
                                             (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                          ortaya çıkan öğrenci ürünleri  değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
                           BECERİLERİ SBAB3.  Tarihsel  Empati  (SBAB3.1.  Tarihsel  Bağlamsallaştırma,  KB.2.13.  Yapılandırma,
                           Anahtar Kavramlar
                                  (Ölçme ve  pozitif yüklü cisim, negatif yüklü cisim, nötr cisim, temaslı ve temassız elektriklenme,
                                                değerlendirme formu kullanılabilir.
                                             settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                          Elektriklenme kavramı ve elektriklenme uygulamaları örneklerini içeren poster, afiş vb.
                                     KB2.14.Yorumlama), SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme (KB2.17. Değerlen-
                     12. SINIF  Değerlendirme)  elektroskop
                                          kullanılabilir. Hazırlanan poster, afiş kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
                                             İTA.12.1.2
                                     dirme), SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (KB2.7. Karşılaştırma)
                                 ÖĞRENME  Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde kısa cevaplı testler, eşleştirme testi, çalışma
                                             Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                               1. ÜNİTE : MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
                                          Elektriklenme  çeşitlerine  ilişkin  deney  düzeneği  üzerine  performans  görevi  verilebilir.
                                             rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                          KAVRAMSAL       kâğıdı,  açık  uçlu  sorular  ve  performans  görevleri  kullanılabilir.  Ayrıca  ünite  sürecinde
                                KANITLARI
                                          Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran değerlendirme formu
                                             üzerinden Millî Mücadele’nin
                                          ortaya çıkan öğrenci ürünleri  değerlendirme amaçlı kullanılabilir. halkın sosyal ve ekonomik
                           BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.20. Sentezleme  hazırlık sürecinde Anadolu’daki
                                          kullanılabilir.
                                 (Ölçme ve
                                             durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                             Değerlendirme)  Elektriklenme kavramı ve elektriklenme uygulamaları örneklerini içeren poster, afiş vb.
                                             genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                            EĞİLİMLER E2.1. Empati, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitik Düşünme
                                          kullanılabilir. Hazırlanan poster, afiş kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
                                          hazırlama üzerine performans görevi verilebilir. Hazırlanan poster, afiş ve model kontrol
                                             ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                          listesi ile değerlendirilebilir. ilişkin  deney  düzeneği  üzerine  performans  görevi  verilebilir.
                                          Elektriklenme  çeşitlerine
                     PROGRAMLAR ARASI     Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran değerlendirme formu
                                             Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                             ÖĞRENME ÇIKTILARI İTA.12.1.1. Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerinin oluşmasında etkili olan unsurları
                          BİLEŞENLER -       renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                           VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
                                                 çözümleyebilme
                       184
                       184                kullanılabilir.               T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                             (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                        Sosyal-Duygusal   SDB1.1.  Kendini  Tanıma  (Öz  Farkındalık),  SDB1.2.  Kendini  Düzenleme
                                                 a)  Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler. (Öz  Düzenleme),
                          ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                             Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                      Öğrenme Becerileri Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                     SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
                               YAŞANTILARI hazırlama üzerine performans görevi verilebilir. Hazırlanan poster, afiş ve model kontrol
                                                 b)  Mustafa Kemal Paşa’nın yetiştiği dönemin koşullarını, aldığı eğitimi ve askerlik de-
                                             lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                             lerini paylaşmaları istenir.
                                     Verme  listesi ile değerlendirilebilir.
                                                   neyimini belirler.
                       184    Temel Kabuller Öğrencilerin atomda yer alan pozitif, negatif ve nötr yüklerin olduğunu bildikleri kabul
                       184
                                             Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                               Öğrenme-Öğretme
                                                 c)  Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleriyle bu özelliklerin oluşmasında rol oyna-
                                             koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                          edilmektedir.
                             Değerler  D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
                      182
                      182          Uygulamaları İTA.12.1.1  yan unsurlar arasında ilişki kurar.
                                             şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                             Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                       Ön Değerlendirme Süreci Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa çıkarılabilir.
                          ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                             İTA.12.1.2. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylara ilişkin bakış açısı geliş-
                                             performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                    Okuryazarlık Becerileri  OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
                                             unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                              YAŞANTILARI  Öğrencilere  yüklü  cisimlerin  birbirlerini  nasıl  etkiledikleri  ile  ilgili  açık  uçlu  sorular
                                                 tirebilme
                                             bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                             nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                          sorulabilir.
                                             bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
                      DİSİPLİNLER ARASI      ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                                 a)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları birinci ve ikinci elden kaynak-
                              Temel Kabuller Öğrencilerin atomda yer alan pozitif, negatif ve nötr yüklerin olduğunu bildikleri kabul
                                             ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir
                                          Cisimlerin yük durumları ile ilgili açık uçlu sorular sorulabilir.  (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
                                                   lardan inceler.
                            İLİŞKİLER Coğrafya, Sosyoloji, Uluslararası İlişkiler
                                          edilmektedir.
                                             Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                               Köprü Kurma Elektriklenme ile günlük yaşamda karşılaşılan şimşek ve yıldırımların oluşumu, kaydıraktan
                                                 b)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylarla ilgili birinci ve ikinci elden
                                             eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                       Ön Değerlendirme Süreci Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa çıkarılabilir.
                       BECERİLER ARASI    kayarken saçlarda oluşan hareketlenme gibi olaylar arasında ilişki kurulabilir.
                                                   kaynakları yorumlar.
                                             şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                          Öğrencilere  yüklü  cisimlerin  birbirlerini  nasıl  etkiledikleri  ile  ilgili  açık  uçlu  sorular
                            İLİŞKİLER SBAB1.2.  Sıralama,  SBAB2.1.  Meraka  Dayalı  Soru  Sorma,  SBAB2.3.  Kaynağı  İnceleme,
                                             lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                                 c)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları kaynaklara dayanarak çö-
                                          sorulabilir.
                                     SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, SBAB10.1. Harita Okuma, SBAB11.1. Tablo, Grafik,
                                                   zümler. arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                             temel unsurlar
                           12. sınıf T.C. İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nın "Modern Türk
                                          Cisimlerin yük durumları ile ilgili açık uçlu sorular sorulabilir.
                                     Şekil ve Diyagram Okuma ve Yorumlama, KB3.1. Karar Verme, KB3.2. Problem Çözme
                                             hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                           Devletinin Doğuşu" başlıklı 1. ünitesinde sosyal eğilimlerden "E2.1 Empati" eğilimine
                                                 ç)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların meydana geldiği dönemin
                               Köprü Kurma Elektriklenme ile günlük yaşamda karşılaşılan şimşek ve yıldırımların oluşumu, kaydıraktan
                                             (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                           yer verilerek mektup yazma etkinliği aracılığıyla çözümleme becerisinin geliştirilmesine
                                                   koşullarını belirler.
                                          kayarken saçlarda oluşan hareketlenme gibi olaylar arasında ilişki kurulabilir.
                                             settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                           katkıda bulunulmuştur.  d)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki
                                             İTA.12.1.2  yaşam koşullarını karşılaştırır.
                                                                                                       183
                                             Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla- 183
                                                 e)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylarla ilgili olarak dönemin koşul-
                                             rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                                   ları çerçevesinde çıkarımda bulunur.
                                             üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                                 f)  Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla ilgili bakış açısı-
                                             durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                                   nı çıkarımlara dayanarak kendi ifadeleriyle yansıtır.
                                             genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                                 g)  Konuyla ilgili mevcut bilgilerini kullanarak Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde ya-
                                                                                                       183
                                                                                                       183
                                             ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                                   şanan olaylar hakkında özgün bir ürün hazırlar.
                                             Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                             İTA.12.1.3. Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmelerin yeni Türk devletinin
                                             renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır   33
                      18                     (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için       15
                                                 kuruluşuna etkilerini değerlendirebilme önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                             Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                                 a)  Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmeleri sonuçları açısından kar-
                                                   şılaştırır.
                                             lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                             Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                                 b)  Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmelerin yeni Türk devletinin kuru-
                                             koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                                   luşuna etkisine dair yargıda bulunur.
                                             şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                             performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                             İTA.12.1.4. Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin
                                             bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                                 kurumsallaşmasındaki rolüne ilişkin özgün ürün üretebilme
                                             bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
                                                 a)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmeleri inceler.
                                             ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir  (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
                                                 b)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmeler ile yeni Türk devletinin ku-
                                                   rumsallaşması arasında ilişki kurar.
                                                 c)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin ku-
                                                   rumsallaşmasındaki rolüne ilişkin özgün  bir içerik oluşturur.
                                             İTA.12.1.5. Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin önce-
                                                 likleri açısından karşılaştırabilme
                                                 a)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri inceler.
                                                 b)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin öncelikleri
                                                   açısından benzer yönleriyle listeler.
                                                 c)  Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin öncelikleri
                                                   açısından farklı yönleriyle listeler.
                      16
                      18
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38