Page 33 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 33
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
Öğrenme-Öğretme FB.7.6.1.1
Uygulamaları
Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
çıkarılabilir. Elektriklenme hakkında günlük yaşamla ilişkili merak edilen sorular sorulur
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
(E3.8). “Şimşek ve yıldırım nasıl oluşur?” gibi sorular ile öğrencilerin günlük hayatta
Öğrenme-Öğretme FB.7.6.1.1
karşılaştıkları elektriklenme örneklerine dikkat çekilebilir. Elektriklenme ile ilgili bilgilere
Uygulamaları
Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa
ulaşmak için kullanacakları araçları belirlemeleri istenir. Bu araçlar dijital içerikler, yazılı ve
çıkarılabilir. Elektriklenme hakkında günlük yaşamla ilişkili merak edilen sorular sorulur
görsel kaynaklar olabilir. Öğrenciler bilgi toplama sürecinde
6. ÜNİTE: ELEKTRİKLENMEokul kütüphanesi, bilgisayar
(E3.8). “Şimşek ve yıldırım nasıl oluşur?” gibi sorular ile öğrencilerin günlük hayatta
laboratuvarı vb. ortamları da kullanabilir. Doğa olayları ve teknolojideki uygulama
karşılaştıkları elektriklenme örneklerine dikkat çekilebilir. Elektriklenme ile ilgili bilgilere
alanlarına uygun elektriklenme örnekleri ile ilgili verileri toplamaları istenir. Öğrencilerin
Bu ünitede elektriklenmenin açıklanması, elektrik yükleri arasında itme ve
ulaşmak için kullanacakları araçları belirlemeleri istenir. Bu araçlar dijital içerikler, yazılı ve
ulaştıkları bilgileri arkadaşları ile tartışarak, öğretmeninden yardım alarak veya bilimsel
çekme kuvvetlerinin olduğunun farkına vardırılması ve elektriklenme çeşitlerinin
görsel kaynaklar olabilir. Öğrenciler bilgi toplama sürecinde okul kütüphanesi, bilgisayar
kaynaklara başvurarak doğrulamaları sağlanır. Elektriklenme hakkında doğruladıkları
laboratuvarı vb. ortamları da kullanabilir. Doğa olayları ve teknolojideki uygulama
bilgileri çalışma yapraklarına kaydetmeleri istenir (OB1). Kaydettikleri bilgileri açıklamaları
amaçlanmaktadır.
alanlarına uygun elektriklenme örnekleri ile ilgili verileri toplamaları istenir. Öğrencilerin
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
istenir. Bu süreçte elektron, proton ve nötron kavramlarına; elektronların negatif yüklü,
ulaştıkları bilgileri arkadaşları ile tartışarak, öğretmeninden yardım alarak veya bilimsel
DERS SAATİ 12 protonların pozitif yüklü olduğuna; nötr cisimlerde negatif ve pozitif yük miktarının
kaynaklara başvurarak doğrulamaları sağlanır. Elektriklenme hakkında doğruladıkları
güven ve (V) oyunseverlik olmak üzere beş adet sosyal eğilim tanımlanmıştır. Sosyal eğilimler, -benlik eği-
eşit olduğuna değinmeleri sağlanır (KB2.7, KB2.9). Ayrıca öğrencilerin elektriklenme
bilgileri çalışma yapraklarına kaydetmeleri istenir (OB1). Kaydettikleri bilgileri açıklamaları
konusunda teknolojideki uygulama alanlarından nasıl yararlanıldığı ile ilgili fikirlerini
limlerinde olduğu gibi- öğretim programlarının öğrenme-öğretme uygulamaları bölümlerinde desteklenmeye
ALAN istenir. Bu süreçte elektron, proton ve nötron kavramlarına; elektronların negatif yüklü,
etkin bir şekilde ifade etmeleri istenir (SDB2.1, KB2.14). Doğa olayları ve teknolojideki
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
çalışılmıştır. Aşağıda bununla ilgili örnekler verilmiştir.
protonların pozitif yüklü olduğuna; nötr cisimlerde negatif ve pozitif yük miktarının
BECERİLERİ uygulama alanları konusunda öğrenmeyi zenginleştirmek için öğrenciler dijital ortamlara
eşit olduğuna değinmeleri sağlanır (KB2.7, KB2.9). Ayrıca öğrencilerin elektriklenme
ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Elektrik Yükleri ve Elektriklenme Lorem ipsum dolor sit amet,
yönlendirilir (OB2). Güvenilir genel ağ adresleri yoluyla elde ettikleri bilgiyi özetlemeleri
4. SINIF KAVRAMSAL KB2.6. Bilgi Toplama
konusunda teknolojideki uygulama alanlarından nasıl yararlanıldığı ile ilgili fikirlerini
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.6.1.1. Elektriklenme ile ilgili bilgi toplayabilme
beklenir (OB1). Süreç sonunda elektriklenmeyi ve uygulama örneklerini içeren poster,
etkin bir şekilde ifade etmeleri istenir (SDB2.1, KB2.14). Doğa olayları ve teknolojideki
6. ÜNİTE: ELEKTRİKLENME
BECERİLER afiş hazırlamaları istenebilir. Poster, afiş hazırlarken görsel sanatlar, dijital ortamlardan
a) Elektriklenme ile ilgili bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
uygulama alanları konusunda öğrenmeyi zenginleştirmek için öğrenciler dijital ortamlara
yararlanırken ise bilişim teknolojileri dersleri ile ilişkilendirmeleri beklenebilir. Hazırlanan
b) Belirlediği araçları kullanarak elektriklenme hakkında bilgileri bulur. bilgiyi özetlemeleri
EĞİLİMLER E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma, E3.4. Gerçeği Arama, E3.8. Soru Sorma
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI yönlendirilir (OB2). Güvenilir genel ağ adresleri yoluyla elde ettikleri
poster, afiş holistik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bunun yanında kısa
c) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri doğrular. ve uygulama örneklerini içeren poster,
beklenir (OB1). Süreç sonunda elektriklenmeyi
cevaplı testler kullanılabilir.
ÖĞRENME ÇIKTILARI 1. Bölüm: Elektrik Yükleri ve Elektriklenme
ç) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.
afiş hazırlamaları istenebilir. Poster, afiş hazırlarken görsel sanatlar, dijital ortamlardan
FB.7.6.1.2. Elektriklenme çeşitlerini belirlemeye yönelik deney yapabilme
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FB.7.6.1.1. Elektriklenme ile ilgili bilgi toplayabilme
yararlanırken ise bilişim teknolojileri dersleri ile ilişkilendirmeleri beklenebilir. Hazırlanan
FB.7.6.1.2
PROGRAMLAR ARASI
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
poster, afiş holistik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bunun yanında kısa
BİLEŞENLER
a) Elektriklenme çeşitlerini gözlemleyebilecekleri bir deney tasarlar.
a) Elektriklenme ile ilgili bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular sorulur
cevaplı testler kullanılabilir.
b) Elektriklenme çeşitleri ile ilgili deney sonuçlarını analiz eder.
b) Belirlediği araçları kullanarak elektriklenme hakkında bilgileri bulur.
(E3.8). Daha sonra soru cevap tekniğiyle öğrencilerin, negatif ve pozitif olmak üzere iki
2. T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NA AİT ÜNİTELER
Sosyal-Duygusal SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
c) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri doğrular.
çeşit elektriksel yüklü parçacık olduğu çıkarımını yapmaları beklenir. Öğrenciler gruplara
FB.7.6.1.2
Öğrenme Becerileri lerini paylaşmaları istenir.
ç) Elektriklenme ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.
a) Cisimlerin elektrik yüklerinin niteliklerini belirler. sahip olarak yardımlaşmaları istenir
Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular sorulur
12. SINIF ayrılır ve öğrencilerden grup içinde görev bilincine
FB.7.6.1.2. Elektriklenme çeşitlerini belirlemeye yönelik deney yapabilme
Bilimsel bir yaklaşımla grup üyelerinin kendi aralarında aktif
b) Cisimlerin yük durumlarını ayrıştırır.
Öğrenme-Öğretme (D16, D20, SDB1.2, SDB2.2).
(E3.8). Daha sonra soru cevap tekniğiyle öğrencilerin, negatif ve pozitif olmak üzere iki
bir rol sergilemeleri ve sorumluluklarını üstlenmeleri beklenir (D3.4, E2.2). Elektriklenme
a) Elektriklenme çeşitlerini gözlemleyebilecekleri bir deney tasarlar.
c) Cisimlerin yük durumlarını gruplandırır.
Uygulamaları İTA.12.1.1
çeşit elektriksel yüklü parçacık olduğu çıkarımını yapmaları beklenir. Öğrenciler gruplara
Değerler D3. Çalışkanlık, D20. Yardımseverlik
1. MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
çeşitlerine ilişkin deney düzeneklerini kurabilmeleri için uygun ortam ve malzemeler
ç) Cisimlerin yük durumlarını negatif, pozitif ve nötr olarak etiketler.
b) Elektriklenme çeşitleri ile ilgili deney sonuçlarını analiz eder.
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
ayrılır ve öğrencilerden grup içinde görev bilincine sahip olarak yardımlaşmaları istenir
sağlanır. Öğrencilerden seçtikleri malzemelerle sürtünme, dokunma ve etki (tesir) ile
(D16, D20, SDB1.2, SDB2.2). merak ettiklerim,
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim,
Bilimsel bir yaklaşımla grup üyelerinin kendi aralarında aktif
İÇERİK ÇERÇEVESİ Elektriklenme
Bu ünitede Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden sürecin anlaşılabilmesi açısından
elektriklenme çeşitlerini temaslı ve temassız elektriklenme türleri olarak gözlemlemelerine
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
bir rol sergilemeleri ve sorumluluklarını üstlenmeleri beklenir (D3.4, E2.2). Elektriklenme
a) Cisimlerin elektrik yüklerinin niteliklerini belirler.
Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ve bu özelliklerin oluşumuna etki eden unsurlar,
yönelik deney düzeneği kurmaları istenir. Öğrencilerin, deney düzeneğini kurarken planlı
Elektriklenme Çeşitleri
7. sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nın “Elektriklenme” başlıklı 6. ünitesinde fen
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
çeşitlerine ilişkin deney düzeneklerini kurabilmeleri için uygun ortam ve malzemeler
b) Cisimlerin yük durumlarını ayrıştırır.
Millî Mücadele sürecinde yaşanan olaylar ile Atatürk Dönemi’ndeki iç ve dış siyasi geliş-
bir şekilde çalışmalarını yürütmeleri sağlanır (D3.2). Yüklü ve nötr cisimlerin birbirleri
bilimleri alan becerilerinden "deney yapma" becerisini desteklemek için "E2.2. Sorumluluk"
Elektrik Yükleri
c) Cisimlerin yük durumlarını gruplandırır. siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin
sağlanır. Öğrencilerden seçtikleri
DİSİPLİNLER ARASI Görsel Sanatlar, Bilişim Teknolojileri malzemelerle sürtünme, dokunma ve etki (tesir) ile
meler ele alınacaktır. Ünite sonunda öğrencilerin bu konularla ilgili gerekli bilgi, beceri ve
ile etkileşimleri (itme-çekme) ifade edilir. Deney sonucunda elde edilen verileri çalışma
eğiliminden yararlanılmıştır.
İLİŞKİLER eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
elektriklenme çeşitlerini temaslı ve temassız elektriklenme türleri olarak gözlemlemelerine
ç) Cisimlerin yük durumlarını negatif, pozitif ve nötr olarak etiketler.
değerleri kazanmaları amaçlanmaktadır.
kâğıdına kaydetmeleri istenir. Dijital içerikler kullanılarak öğrencilerin ek
Anahtar Kavramlar pozitif yüklü cisim, negatif yüklü cisim, nötr cisim, temaslı ve temassız elektriklenme, deneyler
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
yönelik deney düzeneği kurmaları istenir. Öğrencilerin, deney düzeneğini kurarken planlı
yapmaları sağlanır (OB2). Çalışma kâğıdı kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran
elektroskop
İÇERİK ÇERÇEVESİ Elektriklenme
bir şekilde çalışmalarını yürütmeleri sağlanır (D3.2). Yüklü özellikleri ortaya çıkaran
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu
BECERİLER ARASI FBAB1. Bilimsel Gözlem, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.9. Genelleme, ve nötr cisimlerin birbirleri
değerlendirme formu kullanılabilir.
DERS SAATİ 22 Elektriklenme Çeşitleri
ile etkileşimleri (itme-çekme) ifade edilir. Deney sonucunda elde edilen verileri çalışma
İLİŞKİLER temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
ÖĞRENME Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde kısa cevaplı testler, eşleştirme testi, çalışma
KB2.14. Yorumlama
kâğıdına kaydetmeleri istenir. Dijital içerikler kullanılarak öğrencilerin ek deneyler
hayatında
kâğıdı, açık uçlu sorular ve performans görevleri kullanılabilir. Ayrıca ünite sürecinde
KANITLARI
ALAN Elektrik Yükleri ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
yapmaları sağlanır (OB2). Çalışma kâğıdı kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
ortaya çıkan öğrenci ürünleri değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
BECERİLERİ SBAB3. Tarihsel Empati (SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, KB.2.13. Yapılandırma,
Anahtar Kavramlar
(Ölçme ve pozitif yüklü cisim, negatif yüklü cisim, nötr cisim, temaslı ve temassız elektriklenme,
değerlendirme formu kullanılabilir.
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
Elektriklenme kavramı ve elektriklenme uygulamaları örneklerini içeren poster, afiş vb.
KB2.14.Yorumlama), SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme (KB2.17. Değerlen-
12. SINIF Değerlendirme) elektroskop
kullanılabilir. Hazırlanan poster, afiş kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
İTA.12.1.2
dirme), SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (KB2.7. Karşılaştırma)
ÖĞRENME Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde kısa cevaplı testler, eşleştirme testi, çalışma
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
1. ÜNİTE : MODERN TÜRK DEVLETİNİN DOĞUŞU
Elektriklenme çeşitlerine ilişkin deney düzeneği üzerine performans görevi verilebilir.
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
KAVRAMSAL kâğıdı, açık uçlu sorular ve performans görevleri kullanılabilir. Ayrıca ünite sürecinde
KANITLARI
Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran değerlendirme formu
üzerinden Millî Mücadele’nin
ortaya çıkan öğrenci ürünleri değerlendirme amaçlı kullanılabilir. halkın sosyal ve ekonomik
BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.20. Sentezleme hazırlık sürecinde Anadolu’daki
kullanılabilir.
(Ölçme ve
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
Değerlendirme) Elektriklenme kavramı ve elektriklenme uygulamaları örneklerini içeren poster, afiş vb.
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
EĞİLİMLER E2.1. Empati, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitik Düşünme
kullanılabilir. Hazırlanan poster, afiş kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
hazırlama üzerine performans görevi verilebilir. Hazırlanan poster, afiş ve model kontrol
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
listesi ile değerlendirilebilir. ilişkin deney düzeneği üzerine performans görevi verilebilir.
Elektriklenme çeşitlerine
PROGRAMLAR ARASI Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca akran değerlendirme formu
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
ÖĞRENME ÇIKTILARI İTA.12.1.1. Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerinin oluşmasında etkili olan unsurları
BİLEŞENLER - renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
çözümleyebilme
184
184 kullanılabilir. T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Sosyal-Duygusal SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme
a) Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler. (Öz Düzenleme),
ÖĞRENME-ÖĞRETME
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
Öğrenme Becerileri Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
YAŞANTILARI hazırlama üzerine performans görevi verilebilir. Hazırlanan poster, afiş ve model kontrol
b) Mustafa Kemal Paşa’nın yetiştiği dönemin koşullarını, aldığı eğitimi ve askerlik de-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
lerini paylaşmaları istenir.
Verme listesi ile değerlendirilebilir.
neyimini belirler.
184 Temel Kabuller Öğrencilerin atomda yer alan pozitif, negatif ve nötr yüklerin olduğunu bildikleri kabul
184
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
Öğrenme-Öğretme
c) Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleriyle bu özelliklerin oluşmasında rol oyna-
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
edilmektedir.
Değerler D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
182
182 Uygulamaları İTA.12.1.1 yan unsurlar arasında ilişki kurar.
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
Ön Değerlendirme Süreci Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa çıkarılabilir.
ÖĞRENME-ÖĞRETME
İTA.12.1.2. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylara ilişkin bakış açısı geliş-
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
YAŞANTILARI Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular
tirebilme
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
sorulabilir.
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
DİSİPLİNLER ARASI ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
a) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları birinci ve ikinci elden kaynak-
Temel Kabuller Öğrencilerin atomda yer alan pozitif, negatif ve nötr yüklerin olduğunu bildikleri kabul
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir
Cisimlerin yük durumları ile ilgili açık uçlu sorular sorulabilir. (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
lardan inceler.
İLİŞKİLER Coğrafya, Sosyoloji, Uluslararası İlişkiler
edilmektedir.
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
Köprü Kurma Elektriklenme ile günlük yaşamda karşılaşılan şimşek ve yıldırımların oluşumu, kaydıraktan
b) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylarla ilgili birinci ve ikinci elden
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
Ön Değerlendirme Süreci Atomda yer alan yük çeşitlerine ilişkin mevcut bilgileri açık uçlu sorularla açığa çıkarılabilir.
BECERİLER ARASI kayarken saçlarda oluşan hareketlenme gibi olaylar arasında ilişki kurulabilir.
kaynakları yorumlar.
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
Öğrencilere yüklü cisimlerin birbirlerini nasıl etkiledikleri ile ilgili açık uçlu sorular
İLİŞKİLER SBAB1.2. Sıralama, SBAB2.1. Meraka Dayalı Soru Sorma, SBAB2.3. Kaynağı İnceleme,
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
c) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları kaynaklara dayanarak çö-
sorulabilir.
SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma, SBAB10.1. Harita Okuma, SBAB11.1. Tablo, Grafik,
zümler. arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
temel unsurlar
12. sınıf T.C. İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nın "Modern Türk
Cisimlerin yük durumları ile ilgili açık uçlu sorular sorulabilir.
Şekil ve Diyagram Okuma ve Yorumlama, KB3.1. Karar Verme, KB3.2. Problem Çözme
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
Devletinin Doğuşu" başlıklı 1. ünitesinde sosyal eğilimlerden "E2.1 Empati" eğilimine
ç) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların meydana geldiği dönemin
Köprü Kurma Elektriklenme ile günlük yaşamda karşılaşılan şimşek ve yıldırımların oluşumu, kaydıraktan
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
yer verilerek mektup yazma etkinliği aracılığıyla çözümleme becerisinin geliştirilmesine
koşullarını belirler.
kayarken saçlarda oluşan hareketlenme gibi olaylar arasında ilişki kurulabilir.
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
katkıda bulunulmuştur. d) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki
İTA.12.1.2 yaşam koşullarını karşılaştırır.
183
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla- 183
e) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olaylarla ilgili olarak dönemin koşul-
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
ları çerçevesinde çıkarımda bulunur.
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
f) Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla ilgili bakış açısı-
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
nı çıkarımlara dayanarak kendi ifadeleriyle yansıtır.
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
g) Konuyla ilgili mevcut bilgilerini kullanarak Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde ya-
183
183
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
şanan olaylar hakkında özgün bir ürün hazırlar.
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
İTA.12.1.3. Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmelerin yeni Türk devletinin
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır 33
18 (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için 15
kuruluşuna etkilerini değerlendirebilme önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
a) Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmeleri sonuçları açısından kar-
şılaştırır.
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
b) Millî Mücadele Dönemi’ndeki siyasi ve askerî gelişmelerin yeni Türk devletinin kuru-
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
luşuna etkisine dair yargıda bulunur.
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
İTA.12.1.4. Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
kurumsallaşmasındaki rolüne ilişkin özgün ürün üretebilme
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
a) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmeleri inceler.
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
b) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmeler ile yeni Türk devletinin ku-
rumsallaşması arasında ilişki kurar.
c) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin ku-
rumsallaşmasındaki rolüne ilişkin özgün bir içerik oluşturur.
İTA.12.1.5. Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin önce-
likleri açısından karşılaştırabilme
a) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri inceler.
b) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin öncelikleri
açısından benzer yönleriyle listeler.
c) Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri yeni devletin öncelikleri
açısından farklı yönleriyle listeler.
16
18