Page 34 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 34

COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                       ÖĞRENME ÇIKTILARI
                     VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.3.1. Hava olaylarının günlük hayata etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme
                                             ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerini ilişkilendirir.
                                          b)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                             ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarım yapar.
                   COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  a)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                          c)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                                3. ÜNİTE: DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER
                                             ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin yargıda bulunur.
                                      COĞ.9.3.2. İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini çözümleyebilme
                                          a)  İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini belirler.
                                      Bu ünitede hava olaylarının günlük hayata etkisinin gözleme dayalı tahmin edilebilmesi,
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                      iklim sisteminin bileşen ve değişkenlerinin çözümlenebilmesi, iklim türlerine yönelik tablo,
                                          b)  İklim sistemine ait değişkenler arasındaki ilişkileri belirler.
               Entelektüel Eğilimler  grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlanabilmesi; iklim sistemindeki değişim ve sürekliliğin
                                      COĞ.9.3.3. Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullana-
                                      algılanabilmesi amaçlanmaktadır.
                                          rak tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlayabilme
               Entelektüel eğilimler, bireyin sahip olduğu zihinsel ve düşünsel birikimleri sergileyeceği becerilere yansıtmasını
                                          a)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                            DERS SAATİ 20
               ifade eder. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde (I) uzmanlaşma, (II) odaklanma, (III) yaratıcılık, (IV) gerçeği
                                             oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın amacını belirler.
               arama, (V) açık fikirlilik, (VI) analitik düşünme, (VII) sistematik olma, (VIII) soru sorma, (IX) şüphe duyma,
                                          b)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                ALAN
               (X) eleştirel bakma ve (XI) özgün düşünme olmak üzere on bir adet entelektüel eğilim tanımlanmıştır. Aşağıda
                                             oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın türü için gerekli olan araç ge-
                            BECERİLERİ SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama, SBAB11. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
               bununla ilgili örnekler verilmiştir.  reci belirler.
                                      (SBAB11.2. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram Hazırlama)
                                          c)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini toplar.
                   9. SINIF               ç)
                           KAVRAMSAL
                    COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                                  TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI
                                          d)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini tablo, gra-
                            BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme
                                              3. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER
                                      COĞ.9.3.4.  fik, şekil ve/veya diyagram şeklinde görselleştirir.
                                       Dinleme/izleme ve okuma esnasında belirledikleri anlamını bilmedikleri sözcükle-
                                      İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
                                          e)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                                                 T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                             EĞİLİMLER E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
                                                                             COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                  rin anlamları çevrim içi veya basılı kaynaklardan (resimli sözlük, sözlük, kelime haritası,
                                      ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
                                             görselleştirdiği tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramı amacına uygun kullanır.
                                  kelime kartları ve benzer araçlardan) buldurulur (KB2.6). Çevrim içi yapılacak araştırma
                           Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                      ÖĞRENME ÇIKTILARI  rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
                                  sürecinde dijital okuryazarlığı desteklenir (OB2). Anlamı yeni öğrenilen sözcüklerin cüm-
                                      SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
                                      COĞ.9.3.4. İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri algılayabilme
                                     lerini paylaşmaları istenir.
                    VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.3.1. Hava olaylarının günlük hayata etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme
                      PROGRAMLAR ARASI
                                  le içinde kullanılması istenir. Öğrenilen sözcüklerden hareketle öğrencilerin kendi ilgileri
                    COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
                                          a)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri coğrafi temsiller aracılı-
                           BİLEŞENLER
                                         a)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                       Öğrenme-Öğretme   (KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
                                  doğrultusunda duygu ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak serbestçe ifade edebile-
                                             ğıyla karşılaştırır.
                                            ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerini ilişkilendirir.
                           Uygulamaları İTA.12.1.1
                                      larla ilgili
                         Sosyal-Duygusal  COĞ.9.3.4.  verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
                                  cekleri cümle veya metin oluşturmaları istenerek bağımsızlık eğilimleri desteklenir (E1.2,
                                          b)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri sıralar.
                                         b)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                     Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                       Öğrenme Becerileri İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
                                      için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
                                      SDB1.1.  Kendini  Tanıma  (Öz  Farkındalık),  SDB1.2.  Kendini  Düzenleme  (Öz  Düzenleme),
                                  KB3.1). Bu süreç, gözlem veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                                     unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim
                    TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI  c)  Küresel iklim değişikliğinin neden ve sonuçlarını yorumlar.
                                            ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarım yapar.  ve hissettiklerim formu’’
                                      ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
                                      Küresel iklim değişikliği nedeniyle gelecekte meydana gelebilecek değişimlerin beşerî
                                      SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
                                     nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                      rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
                                          ç)  Küresel iklim değişikliğini sentezler.
                                      faaliyetlere  etkileri  ve  bu  konuda  alınabilecek  önlemler  yorumlanır (D5.2,  D5.3,  E3.11).
                       TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGR  Metnin konusuna yönelik yapılan tahminler üzerine konuşulur. Verilen ipuçla-
                                         c)  Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
                                      VermeAMI
                                          5. TEMA: YETENEKLERİMİZİ KEŞFEDİYORUZ
                                     ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik
                                          d)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelebilecek değişime  özelliklerini belirler.
                                      SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
                                      Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
                                            ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin yargıda bulunur. yönelik kanıta dayalı
                                  rı ile metnin konusu buldurulur. Metnin konusuna yönelik yapılan tahminlerin doğruluğu
                                      lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
                           ÖĞRENME  kontrol edilir (KB2.10, E3.4). Bu süreç, gözlem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak de-
                                      sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
                                     Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                             öngörüde bulunur.
                               Değerler D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D9. Merhamet, D14. Saygı
                                     COĞ.9.3.2. İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini çözümleyebilme
                                      (KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
                                Bu temada yeteneklerin keşfi vb. tema içeriğine uygun dört okuma ve bir dinleme metni
                                     eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                      SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
                          KANITLARI Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol
                                  ğerlendirilebilir.
                         İÇERİK ÇERÇEVESİ  Hava Olayları ve Günlük Hayata Etkileri
                      Sosyal bilimler alan becerilerinden “SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama” becerisi, 9. Sınıf
                                         a)  İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini belirler.
                                işlenirken dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma becerilerine ilişkin belirlenen öğren-
                                      larla ilgili verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
                                     şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                           (Ölçme ve  listesi, öz değerlendirme formu, çalışma kâğıdı, öğrenci öğrenme dosyası kullanılarak de-
                     Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB7. Veri
                      Öğretim Programı’nın “Doğal Sistemler ve Süreçler” başlıklı 3. ünitesinde öğrenme çıktısı olarak
                                      İklim Sisteminin Bileşen ve Değişkenleri
                                      için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
                                      Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
                                         b)  İklim sistemine ait değişkenler arasındaki ilişkileri belirler.
                                     lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                me çıktılarına ulaşmak amaçlanır.
                       Değerlendirme) ğerlendirilebilir. Okuduğunu ve dinlediğini anlama, yazma ve konuşma becerisini içine alan
                                          Öğrencilerden metnin konusu ile ilgili kendi yaşantılarından örnekler vermeleri
                                      Okuryazarlığı, OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı
                                      Küresel iklim değişikliği nedeniyle gelecekte meydana gelebilecek değişimlerin beşerî
                      yer almış, bu beceriyi desteklemek için de “E3.11 Özgün Düşünme” eğiliminden yararlanılmıştır.
                                      değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
                                      İklim Türleri
                                     temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                       DERS SAATİ 38 bir performans görevi verilebilir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı
                                     COĞ.9.3.3. Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullana-
                                  istenir (KB2.14). Örnekler esnasında kendisi ve ailesi hakkında da konuşma yapması is-
                                      faaliyetlere  etkileri  ve  bu  konuda  alınabilecek  önlemler  yorumlanır (D5.2,  D5.3,  E3.11).
                                      vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
                      Bu yolla küresel iklim değişikliğinin beşeri faaliyetlere etkileri ve bunun için alınması gereken
                                      İklim Sisteminde Yaşanan Değişiklikler azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                     hayatında ve görev yaptığı cephelerde
                                   kullanılarak değerlendirilebilir.
                                         rak tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlayabilme
                                  teni
                       DİSİPLİNLER ARASI r. Bu esnada dinleyicilerle göz teması kurması, sözcükleri yerinde ve anlamına uygun
                                      (SDB1.2).
                                      Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
                                     (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                      önlemler ele alınırken öğrencilerin özgün düşünme eğilimlerini sergileyerek değişim ve sürekliliği
                           ALAN
                                         a)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                  kullanmaları sağlanır. Konuşma esnasında yaşantılarından örnekler verilirken duygu ve
                              İLİŞKİLER İklim, Çevre ve Yenilikçi Çözümler, Astronomi ve Uzay Bilimleri, Fizik
                         Anahtar Kavramlar aşırı hava olayları, atmosfer, basınç, biyoçeşitlilik, biyosfer, denizellik, dönme ve dolanma
                                      sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
                                     settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                   ÖĞRENME-ÖĞRETME  düşüncelerin fark edilmesi yoluyla iletişim becerisi desteklenir (SDB2.1). Bu süreç, göz-
                      algılama becerilerini eyleme dönüştürmelerine katkı sağlanmıştır.
                         FARKLILAŞTIRMA
                       BECERİLERİ TAB1. Dinleme/İzleme, TAB2. Okuma, TAB3. Konuşma, TAB4. Yazma
                                            oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın amacını belirler.
                                      hareketi, ekosistem, eksen eğikliği, geoit, güneşlenme süresi, halk takvimi, hidrosfer, ik-
                                      SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
                        YAŞANTILARI  lem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
                                      lim, iklim sistemi, karasallık, kentsel ısı adası, kriyosfer, küresel iklim değişikliği, litosfer,
                                         b)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                                     İTA.12.1.2
                           Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
                        BECERİLER ARASI
                      KAVRAMSAL      Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde
                                            oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın türü için gerekli olan araç ge-
                                      Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
                                      mevsim, nem, okyanus akıntısı, rüzgâr, sıcaklık, topoğrafik faktörler, yağış geçen  kavramla-
                                      jeksiyonları  ve  Türkiye  Cumhuriyeti  İklim  Değişikliği  Eylem  Planı  konularında  araştırma
                        Temel Kabuller Öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma ile ilgili temel yeterliliklere sahip olduğu
                              İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme, FBAB3.
                       BECERİLER KB1. Saymak-Okumak, KB1. Yazmak-Çizmek, KB1. Bulmak-Seçmek, KB1. Belirlemek-İşa-
                                          Metnin anlaşılıp anlaşılmadığına yönelik yazılı veya sözlü ifade edilebilecek et-
                                            reci belirler.
                                     rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                      değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
                                      görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
                                   kabul edilmektedir.
                   1. SINIF     ret Etmek, KB2.3. Özetleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.10. Çıkarım
                                      Bilimsel Gözleme Dayalı Tahmin, FBAB4. Bilimsel Veriye Dayalı Tahmin, FBAB8. Bilimsel
                                  kinlikler yapılır. Sorular sözlü olarak cevaplanırken konuşma hızının ayarlanması sağlanır.
                                      vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
                                      ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
                                         c)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini toplar. ekonomik
                                     üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve
                 Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri, ilgi alanları, öğrenme stilleri, öğrenme çıktıları ve
                                      (SDB1.2). 5. TEMA: YETENEKLERİMİZİ KEŞFEDİYORUZ
                                      Çıkarım Yapma, SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme, SBAB2. Kanıta Dayalı
                                  Metinle ilgili sorulara verilen cevaplar esnasında öğrencilerin potansiyellerini fark etmele-
                                Yapma, KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme, KB2.14. Yorumlama, KB2.17.
                                     durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                      lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
                                         ç)
                                   beklentileri belirlenir. Bu süreçte öğrencilerin tema ile ilgili hazırbulunuşluk düzeylerinin
                                      Sorgulama ve Araştırma, SBAB10. Harita
                                Değerlendirme, KB3.1. Karar verme
                                  rini sağlayacak dönütlerle öz farkındalık/kendini tanıma desteklenir (SDB1.1). İfade etme
                                      ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova
                                     genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                         FARKLILAŞTIRMA  d)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini tablo, gra-
                                   tespitinde hazırlık soruları, materyal ve çeşitli etkinliklerden yararlanılır.
                                  esnasında öğrencilere öz güvenlerini artıracak dönütler verilir (E1.5). Bu süreç, gözlem
                                      yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında
                                     ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                            fik, şekil ve/veya diyagram şeklinde görselleştirir.
                         Köprü Kurma Öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek için konu ile ilgili video, sunu, şarkı gibi ma-
                       EĞİLİMLER E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E3.3. Yaratıcılık, E3.4.
                                  veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
                           Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
                                      dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
                                     Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                         e)  Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
                24              Gerçeği Arama, E3.8. Soru Sorma
                                   teryal veya oyunlar kullanılır. Öğrencilerin metinle bağ kurmasına yönelik konuşma, yaz-
                                      jeksiyonları  ve  Türkiye  Cumhuriyeti  İklim  Değişikliği  Eylem  Planı  konularında  araştırma
                                      Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
                                     renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                            görselleştirdiği tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramı amacına uygun kullanır.
                                   ma, okuma ve dinleme çalışmaları yaptırılır.
                                      görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
                                          Öğrencilerden metinde geçen olayları/durumları oluş sırasına göre yazılı olarak
                                      larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
                                     (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                PROGRAMLAR ARASI  kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir (KB1, KB2.3). Bu süreç, çalışma kâğıdı veya dere-
                                      ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
                                      olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
                                     Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                     Öğrenme-Öğretme
                                     COĞ.9.3.4. İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri algılayabilme
                                      lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
                      BİLEŞENLER  celi puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
                                      nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
                                     lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                         Uygulamaları Öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıdaki sırayla yapılacaktır:
                                         a)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri coğrafi temsiller aracılı-
                                      ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova
                                     Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                            ğıyla karşılaştırır.
                    Sosyal-Duygusal   yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında
                             Destekleme İklim  sisteminin  bileşenlerine  yönelik  hazırlanan  kavram  haritalarının  incelenmesi,
                                          Metnin en beğenilen bölümünün anlatılması ve anlatılan bölümle ilgili görsel-
                                     koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                            İşlenecek metinle ilgili belirlenen video, sunu, şarkı gibi materyal veya etkinlik-

                                         b)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri sıralar.
                  Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi), SDB2.1. İletişim, SDB3.1. Uyum
                                      dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
                                      Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
                                  ler oluşturulması istenir. Görsel oluşturulurken görselin öğrencilerin kendi bakış açılarını
                                     şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                   lerle metnin içeriğinin merak edilmesi sağlanır (E1.1). Öğrencilerin öğrenmeye istekli hâle
                                      Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
                                      veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
                                         c)  Küresel iklim değişikliğinin neden ve sonuçlarını yorumlar.
                                  yansıtacak nitelikte olmasına dikkat edilir (KB3.1, E3.3, D7). İlgi alanına yönelik seçtiği bir
                                     performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                   gelmeleri ve yeni bakış açıları kazanmaları sağlanarak uyum becerileri desteklenir. (E3.8,
                                      larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
                                      Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
                         Değerler D7. Estetik, D14. Saygı
                                         ç)  Küresel iklim değişikliğini sentezler.
                                  konuyla görselleri oluşturduktan sonra anlatmaları istenir. Oluşturduğu ve anlattığı gör-
                                     bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                   SDB2.1, SDB3.1).
                                      değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
                                      olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
               Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
                                  selden hareketle kısa bir metin yazması istenir. Bu süreç, gözlem formu ve performans
                                         d)  İklim sistemi ve sürecinde meydana gelebilecek değişime yönelik kanıta dayalı
                                     bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
                                      nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
                                  görevi kullanılarak değerlendirilebilir.                          23
                                            öngörüde bulunur.
                                     ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir  (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
                             ÖĞRETMEN    Metnin görselleri ve başlığı incelenerek okunacak metnin konusu hakkında tahmin-
                 DİSİPLİNLER ARASI
                             Destekleme İklim  sisteminin  bileşenlerine  yönelik  hazırlanan  kavram  haritalarının  incelenmesi,
                                   de bulundurulur (KB2.12). Tahminler ifade edilirken uygun zamanda söz alınması gerek-
                          YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                        İÇERİK ÇERÇEVESİ  Hava Olayları ve Günlük Hayata Etkileri
                       İlkokul 1. Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın "Yeteneklerimizi Keşfediyoruz" başlıklı
                        İLİŞKİLER Matematik, Hayat Bilgisi, Görsel Sanatlar
                                          Metin içerisinde belirlenen bir bölüm veya temanın içeriğine uygun başka bir
                                   tiği hatırlatılır
                                      Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
                                       okutunuz. (D14). Görsellerin incelenmesi esnasında görsel okuryazarlığı desteklenir
                       5. temasında yazma ve dinleme becerilerinin
                                     İklim Sisteminin Bileşen ve Değişkenleri
                                  metin verilir. Bu metnin bakarak yazılması istenir. Yazılan metnin sözcük ve cümle sayıla-
                                   (OB4). Bu süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
                                      veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
                       desteklenmesi için öğrenme-öğretme uygulamaları bölümünde görsel oluşturma etkinliği ile
                                     İklim Türleri
                  BECERİLER ARASI   rının belirlenmesi ve uygun alana yazılması istenir. Bu süreç, gözlem formu veya dereceli
                                      Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
                       birlikte entelektüel eğilimlerden "E3.3 Yaratıcılık" eğilimine yer verilmiştir.
                                     İklim Sisteminde Yaşanan Değişiklikler
                        İLİŞKİLER - puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
                                      değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
                                        Metin, vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek sesli bir şekilde örnek olarak okunur. Sesli
                        Anahtar Kavramlar aşırı hava olayları, atmosfer, basınç, biyoçeşitlilik, biyosfer, denizellik, dönme ve dolanma
                                   okuma yapılırken metnin dinleme kurallarına uygun dinlenmesi istenir (D14). Daha son-
                             ÖĞRETMEN   hareketi, ekosistem, eksen eğikliği, geoit, güneşlenme süresi, halk takvimi, hidrosfer, ik-
                                   ra öğretmeni takip ederek (yankılayıcı okuma) sesli okuma ve öğretmenle (koro hâlinde
                          YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                                     lim, iklim sistemi, karasallık, kentsel ısı adası, kriyosfer, küresel iklim değişikliği, litosfer,
                                   okuma) sesli okuma çalışmaları yapılır. Anlaşılabilir, uygun bir hızda ve noktalama işaret-
               Öğretim programlarının uygulanması sürecinde, eğilimlerin ortaya çıkmasını ve desteklenmesini sağlayacak
                                       okutunuz.
                                     mevsim, nem, okyanus akıntısı, rüzgâr, sıcaklık, topoğrafik faktörler, yağış
                                   lerine dikkat edilerek sesli okuma çalışmaları yaptırılır. Sesli okuma esnasında öğrenciler-
               öğrenme  ortamlarının  oluşturulması  ve  eğilimlerin  somut  olarak  gözlenmesine  olanak  tanıyan  öğrenme
                                   den metni parmakla takip etmeden, uygun oturuş pozisyonunda, metin ve göz arasındaki
               deneyimlerine yer verilmesi önemlidir.
                                   mesafeye dikkat ederek okumaları istenir (KB1). Metinde anlamı bilinmeyen sözcüklerin
                                   belirlenmesi istenir. Bu süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
                                                                                                 27
                                       Dinleme esnasında öğrencilere dinleyeceklerine odaklanmaları, uygun oturuş pozis-
                                   yonu almaları, sessiz olmaları gibi dinleme kuralları hatırlatılır (D14). Dinleme esnasında
      34   48   24                 anlamı bilinmeyen sözcükleri belirlemeye yönelik çalışmalar yaptırılır. Bu süreç, gözlem
              18                   formu veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
                                       Metinle etkileşim öncesinde video, sunu, şarkı vb. materyal veya etkinlikler yoluyla   27
                                   dönütler doğrultusunda metin ile bağlantı kurdurulur (KB2.7). Bu süreç, dereceli puanla-
                                   ma anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
                                                                                               45
                                                                                                  47
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39