Page 34 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 34
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.3.1. Hava olaylarının günlük hayata etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerini ilişkilendirir.
b) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarım yapar.
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI a) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
c) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
3. ÜNİTE: DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin yargıda bulunur.
COĞ.9.3.2. İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini çözümleyebilme
a) İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini belirler.
Bu ünitede hava olaylarının günlük hayata etkisinin gözleme dayalı tahmin edilebilmesi,
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
iklim sisteminin bileşen ve değişkenlerinin çözümlenebilmesi, iklim türlerine yönelik tablo,
b) İklim sistemine ait değişkenler arasındaki ilişkileri belirler.
Entelektüel Eğilimler grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlanabilmesi; iklim sistemindeki değişim ve sürekliliğin
COĞ.9.3.3. Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullana-
algılanabilmesi amaçlanmaktadır.
rak tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlayabilme
Entelektüel eğilimler, bireyin sahip olduğu zihinsel ve düşünsel birikimleri sergileyeceği becerilere yansıtmasını
a) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
DERS SAATİ 20
ifade eder. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde (I) uzmanlaşma, (II) odaklanma, (III) yaratıcılık, (IV) gerçeği
oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın amacını belirler.
arama, (V) açık fikirlilik, (VI) analitik düşünme, (VII) sistematik olma, (VIII) soru sorma, (IX) şüphe duyma,
b) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
ALAN
(X) eleştirel bakma ve (XI) özgün düşünme olmak üzere on bir adet entelektüel eğilim tanımlanmıştır. Aşağıda
oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın türü için gerekli olan araç ge-
BECERİLERİ SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama, SBAB11. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram
bununla ilgili örnekler verilmiştir. reci belirler.
(SBAB11.2. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram Hazırlama)
c) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini toplar.
9. SINIF ç)
KAVRAMSAL
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI
d) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini tablo, gra-
BECERİLER KB2.4. Çözümleme, KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme
3. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER
COĞ.9.3.4. fik, şekil ve/veya diyagram şeklinde görselleştirir.
Dinleme/izleme ve okuma esnasında belirledikleri anlamını bilmedikleri sözcükle-
İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
e) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
EĞİLİMLER E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
rin anlamları çevrim içi veya basılı kaynaklardan (resimli sözlük, sözlük, kelime haritası,
ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
görselleştirdiği tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramı amacına uygun kullanır.
kelime kartları ve benzer araçlardan) buldurulur (KB2.6). Çevrim içi yapılacak araştırma
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
ÖĞRENME ÇIKTILARI rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
sürecinde dijital okuryazarlığı desteklenir (OB2). Anlamı yeni öğrenilen sözcüklerin cüm-
SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
COĞ.9.3.4. İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri algılayabilme
lerini paylaşmaları istenir.
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ COĞ.9.3.1. Hava olaylarının günlük hayata etkisini gözleme dayalı tahmin edebilme
PROGRAMLAR ARASI
le içinde kullanılması istenir. Öğrenilen sözcüklerden hareketle öğrencilerin kendi ilgileri
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
a) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri coğrafi temsiller aracılı-
BİLEŞENLER
a) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
Öğrenme-Öğretme (KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
doğrultusunda duygu ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak serbestçe ifade edebile-
ğıyla karşılaştırır.
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerini ilişkilendirir.
Uygulamaları İTA.12.1.1
larla ilgili
Sosyal-Duygusal COĞ.9.3.4. verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
cekleri cümle veya metin oluşturmaları istenerek bağımsızlık eğilimleri desteklenir (E1.2,
b) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri sıralar.
b) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
Öğrenme Becerileri İklim sisteminde yaşanan değişimler coğrafi temsiller aracılığıyla karşılaştırılır. Küresel
için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme),
KB3.1). Bu süreç, gözlem veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim
TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI c) Küresel iklim değişikliğinin neden ve sonuçlarını yorumlar.
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarım yapar. ve hissettiklerim formu’’
ölçekte bu değişimlere ilişkin örnekler verilir. Geçmişten günümüze iklim sisteminde gö-
Küresel iklim değişikliği nedeniyle gelecekte meydana gelebilecek değişimlerin beşerî
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
rülen değişimler, bilimsel kanıtlar çerçevesinde neden ve sonuçlarıyla yorumlanır (SBAB1,
ç) Küresel iklim değişikliğini sentezler.
faaliyetlere etkileri ve bu konuda alınabilecek önlemler yorumlanır (D5.2, D5.3, E3.11).
TÜRKÇE DERSİ 1. SINIF ÖĞRETİM PROGR Metnin konusuna yönelik yapılan tahminler üzerine konuşulur. Verilen ipuçla-
c) Hava olaylarıyla ilgili deneyim, gözlem, veri ve/veya coğrafi temsillere dayalı elde
VermeAMI
5. TEMA: YETENEKLERİMİZİ KEŞFEDİYORUZ
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik
d) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelebilecek değişime özelliklerini belirler.
SBAB2). Bu süreçte iklimin ekosistem ve biyoçeşitlilik açısından önemine yer verilir. İk-
Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
ettiği bilgilerin günlük hayata etkilerine ilişkin yargıda bulunur. yönelik kanıta dayalı
rı ile metnin konusu buldurulur. Metnin konusuna yönelik yapılan tahminlerin doğruluğu
lim sisteminde yaşanan değişimlerin ele alındığı örnekler üzerinden sentezleme yapılır
ÖĞRENME kontrol edilir (KB2.10, E3.4). Bu süreç, gözlem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak de-
sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
öngörüde bulunur.
Değerler D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D9. Merhamet, D14. Saygı
COĞ.9.3.2. İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini çözümleyebilme
(KB3.3, OB8). Küresel iklim değişikliğinin ilerleyen süreçte ortaya çıkarabileceği sonuç-
Bu temada yeteneklerin keşfi vb. tema içeriğine uygun dört okuma ve bir dinleme metni
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
KANITLARI Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol
ğerlendirilebilir.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Hava Olayları ve Günlük Hayata Etkileri
Sosyal bilimler alan becerilerinden “SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama” becerisi, 9. Sınıf
a) İklim sisteminin bileşen ve değişkenlerini belirler.
işlenirken dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma becerilerine ilişkin belirlenen öğren-
larla ilgili verilere dayalı öngörüde bulunulur. Öğrencilerin, öngörülerini yansıtabilmeleri
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
(Ölçme ve listesi, öz değerlendirme formu, çalışma kâğıdı, öğrenci öğrenme dosyası kullanılarak de-
Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB7. Veri
Öğretim Programı’nın “Doğal Sistemler ve Süreçler” başlıklı 3. ünitesinde öğrenme çıktısı olarak
İklim Sisteminin Bileşen ve Değişkenleri
için öykü oluşturma çalışmasından yararlanılabilir. Öyküler, dijital ortamda oluşturulabilir.
Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
b) İklim sistemine ait değişkenler arasındaki ilişkileri belirler.
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
me çıktılarına ulaşmak amaçlanır.
Değerlendirme) ğerlendirilebilir. Okuduğunu ve dinlediğini anlama, yazma ve konuşma becerisini içine alan
Öğrencilerden metnin konusu ile ilgili kendi yaşantılarından örnekler vermeleri
Okuryazarlığı, OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı
Küresel iklim değişikliği nedeniyle gelecekte meydana gelebilecek değişimlerin beşerî
yer almış, bu beceriyi desteklemek için de “E3.11 Özgün Düşünme” eğiliminden yararlanılmıştır.
değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
İklim Türleri
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
DERS SAATİ 38 bir performans görevi verilebilir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı
COĞ.9.3.3. Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullana-
istenir (KB2.14). Örnekler esnasında kendisi ve ailesi hakkında da konuşma yapması is-
faaliyetlere etkileri ve bu konuda alınabilecek önlemler yorumlanır (D5.2, D5.3, E3.11).
vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
Bu yolla küresel iklim değişikliğinin beşeri faaliyetlere etkileri ve bunun için alınması gereken
İklim Sisteminde Yaşanan Değişiklikler azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
hayatında ve görev yaptığı cephelerde
kullanılarak değerlendirilebilir.
rak tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram hazırlayabilme
teni
DİSİPLİNLER ARASI r. Bu esnada dinleyicilerle göz teması kurması, sözcükleri yerinde ve anlamına uygun
(SDB1.2).
Yorumlar sonucunda yapılan çıkarımların öğrenciler tarafından düzenlenecek seminer,
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
önlemler ele alınırken öğrencilerin özgün düşünme eğilimlerini sergileyerek değişim ve sürekliliği
ALAN
a) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
kullanmaları sağlanır. Konuşma esnasında yaşantılarından örnekler verilirken duygu ve
İLİŞKİLER İklim, Çevre ve Yenilikçi Çözümler, Astronomi ve Uzay Bilimleri, Fizik
Anahtar Kavramlar aşırı hava olayları, atmosfer, basınç, biyoçeşitlilik, biyosfer, denizellik, dönme ve dolanma
sergi vb. çalışmalar çerçevesinde sunulmasına yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.3,
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
ÖĞRENME-ÖĞRETME düşüncelerin fark edilmesi yoluyla iletişim becerisi desteklenir (SDB2.1). Bu süreç, göz-
algılama becerilerini eyleme dönüştürmelerine katkı sağlanmıştır.
FARKLILAŞTIRMA
BECERİLERİ TAB1. Dinleme/İzleme, TAB2. Okuma, TAB3. Konuşma, TAB4. Yazma
oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın amacını belirler.
hareketi, ekosistem, eksen eğikliği, geoit, güneşlenme süresi, halk takvimi, hidrosfer, ik-
SDB3.3). Öğrencilerden çalışmalarını öğrenme günlüğüyle değerlendirmeleri istenebilir.
YAŞANTILARI lem formu veya çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
lim, iklim sistemi, karasallık, kentsel ısı adası, kriyosfer, küresel iklim değişikliği, litosfer,
b) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
İTA.12.1.2
Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
BECERİLER ARASI
KAVRAMSAL Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde
oluşturacağı tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramın türü için gerekli olan araç ge-
Bu ünitede performans görevi olarak farklı iklim türlerine sahip yerlerdeki küresel iklim
mevsim, nem, okyanus akıntısı, rüzgâr, sıcaklık, topoğrafik faktörler, yağış geçen kavramla-
jeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konularında araştırma
Temel Kabuller Öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma ile ilgili temel yeterliliklere sahip olduğu
İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme, MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme, FBAB3.
BECERİLER KB1. Saymak-Okumak, KB1. Yazmak-Çizmek, KB1. Bulmak-Seçmek, KB1. Belirlemek-İşa-
Metnin anlaşılıp anlaşılmadığına yönelik yazılı veya sözlü ifade edilebilecek et-
reci belirler.
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
değişikliğinin yansımalarına ilişkin bilgi görseli hazırlanması istenebilir. Performans göre-
görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
kabul edilmektedir.
1. SINIF ret Etmek, KB2.3. Özetleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.10. Çıkarım
Bilimsel Gözleme Dayalı Tahmin, FBAB4. Bilimsel Veriye Dayalı Tahmin, FBAB8. Bilimsel
kinlikler yapılır. Sorular sözlü olarak cevaplanırken konuşma hızının ayarlanması sağlanır.
vi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir
ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
c) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini toplar. ekonomik
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve
Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri, ilgi alanları, öğrenme stilleri, öğrenme çıktıları ve
(SDB1.2). 5. TEMA: YETENEKLERİMİZİ KEŞFEDİYORUZ
Çıkarım Yapma, SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme, SBAB2. Kanıta Dayalı
Metinle ilgili sorulara verilen cevaplar esnasında öğrencilerin potansiyellerini fark etmele-
Yapma, KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme, KB2.14. Yorumlama, KB2.17.
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
ç)
beklentileri belirlenir. Bu süreçte öğrencilerin tema ile ilgili hazırbulunuşluk düzeylerinin
Sorgulama ve Araştırma, SBAB10. Harita
Değerlendirme, KB3.1. Karar verme
rini sağlayacak dönütlerle öz farkındalık/kendini tanıma desteklenir (SDB1.1). İfade etme
ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
FARKLILAŞTIRMA d) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini tablo, gra-
tespitinde hazırlık soruları, materyal ve çeşitli etkinliklerden yararlanılır.
esnasında öğrencilere öz güvenlerini artıracak dönütler verilir (E1.5). Bu süreç, gözlem
yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
fik, şekil ve/veya diyagram şeklinde görselleştirir.
Köprü Kurma Öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek için konu ile ilgili video, sunu, şarkı gibi ma-
EĞİLİMLER E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E3.3. Yaratıcılık, E3.4.
veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Zenginleştirme Öğrencilere iklim modelleri, *kent iklimi, iklim değişikliği senaryoları, Türkiye’nin iklim pro-
dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
e) Türkiye ve dünyadaki farklı iklim türlerine sahip yerlerin iklim verilerini kullanarak
24 Gerçeği Arama, E3.8. Soru Sorma
teryal veya oyunlar kullanılır. Öğrencilerin metinle bağ kurmasına yönelik konuşma, yaz-
jeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konularında araştırma
Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
görselleştirdiği tablo, grafik, şekil ve/veya diyagramı amacına uygun kullanır.
ma, okuma ve dinleme çalışmaları yaptırılır.
görevleri verilebilir. İklim modelleri konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere Türkiye
Öğrencilerden metinde geçen olayları/durumları oluş sırasına göre yazılı olarak
larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
PROGRAMLAR ARASI kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir (KB1, KB2.3). Bu süreç, çalışma kâğıdı veya dere-
ve dünyadan örnek modellemeler ve bu modellemelerle ilgili bilgi görseli oluşturma ça-
olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
Öğrenme-Öğretme
COĞ.9.3.4. İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri algılayabilme
lışması, iklim değişikliği senaryoları konusunda derinleşmek isteyen öğrencilere ise dra-
BİLEŞENLER celi puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Uygulamaları Öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıdaki sırayla yapılacaktır:
a) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri coğrafi temsiller aracılı-
ma hazırlama görevi verilebilir. Bu çalışmanın senaryo yazımı, rollerin dağıtımı ve prova
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
ğıyla karşılaştırır.
Sosyal-Duygusal yapma aşamalarında öğrenciler arasında iş bölümü yapılabilir. Çalışma tamamlandığında
Destekleme İklim sisteminin bileşenlerine yönelik hazırlanan kavram haritalarının incelenmesi,
Metnin en beğenilen bölümünün anlatılması ve anlatılan bölümle ilgili görsel-
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
İşlenecek metinle ilgili belirlenen video, sunu, şarkı gibi materyal veya etkinlik-
b) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelen değişiklikleri sıralar.
Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi), SDB2.1. İletişim, SDB3.1. Uyum
dramanın tüm sınıfa sunulması ve senaryolar üzerine tartışılması sağlanabilir. Kent iklimi,
Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
ler oluşturulması istenir. Görsel oluşturulurken görselin öğrencilerin kendi bakış açılarını
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
lerle metnin içeriğinin merak edilmesi sağlanır (E1.1). Öğrencilerin öğrenmeye istekli hâle
Türkiye’nin iklim projeksiyonları ve Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı konu-
veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
c) Küresel iklim değişikliğinin neden ve sonuçlarını yorumlar.
yansıtacak nitelikte olmasına dikkat edilir (KB3.1, E3.3, D7). İlgi alanına yönelik seçtiği bir
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
gelmeleri ve yeni bakış açıları kazanmaları sağlanarak uyum becerileri desteklenir. (E3.8,
larında derinleşmek isteyen öğrencilere sunumu okul genelinde yüz yüze veya çevrim içi
Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
Değerler D7. Estetik, D14. Saygı
ç) Küresel iklim değişikliğini sentezler.
konuyla görselleri oluşturduktan sonra anlatmaları istenir. Oluşturduğu ve anlattığı gör-
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
SDB2.1, SDB3.1).
değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
olacak şekilde panel hazırlama görevi verilebilir. Öğrencilerin panele davet edilecek ala-
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
selden hareketle kısa bir metin yazması istenir. Bu süreç, gözlem formu ve performans
d) İklim sistemi ve sürecinde meydana gelebilecek değişime yönelik kanıta dayalı
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma
nında uzman kişilerle görüşmeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilebilir.
görevi kullanılarak değerlendirilebilir. 23
öngörüde bulunur.
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3) .
ÖĞRETMEN Metnin görselleri ve başlığı incelenerek okunacak metnin konusu hakkında tahmin-
DİSİPLİNLER ARASI
Destekleme İklim sisteminin bileşenlerine yönelik hazırlanan kavram haritalarının incelenmesi,
de bulundurulur (KB2.12). Tahminler ifade edilirken uygun zamanda söz alınması gerek-
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
İÇERİK ÇERÇEVESİ Hava Olayları ve Günlük Hayata Etkileri
İlkokul 1. Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın "Yeteneklerimizi Keşfediyoruz" başlıklı
İLİŞKİLER Matematik, Hayat Bilgisi, Görsel Sanatlar
Metin içerisinde belirlenen bir bölüm veya temanın içeriğine uygun başka bir
tiği hatırlatılır
Türkiye ve dünyanın farklı yerlerinde görülen iklim türlerine ilişkin görsellerin incelenmesi
okutunuz. (D14). Görsellerin incelenmesi esnasında görsel okuryazarlığı desteklenir
5. temasında yazma ve dinleme becerilerinin
İklim Sisteminin Bileşen ve Değişkenleri
metin verilir. Bu metnin bakarak yazılması istenir. Yazılan metnin sözcük ve cümle sayıla-
(OB4). Bu süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
veya belgeseller izletilmesi sağlanabilir. Performans görevi; küresel iklim değişikliğinin
desteklenmesi için öğrenme-öğretme uygulamaları bölümünde görsel oluşturma etkinliği ile
İklim Türleri
BECERİLER ARASI rının belirlenmesi ve uygun alana yazılması istenir. Bu süreç, gözlem formu veya dereceli
Türkiye ve dünyadaki yansımalarını gösteren tablo, grafik, şekil, diyagram gibi ürünlerin
birlikte entelektüel eğilimlerden "E3.3 Yaratıcılık" eğilimine yer verilmiştir.
İklim Sisteminde Yaşanan Değişiklikler
İLİŞKİLER - puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
değerlendirilmesi şeklinde düzenlenebilir.
Metin, vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek sesli bir şekilde örnek olarak okunur. Sesli
Anahtar Kavramlar aşırı hava olayları, atmosfer, basınç, biyoçeşitlilik, biyosfer, denizellik, dönme ve dolanma
okuma yapılırken metnin dinleme kurallarına uygun dinlenmesi istenir (D14). Daha son-
ÖĞRETMEN hareketi, ekosistem, eksen eğikliği, geoit, güneşlenme süresi, halk takvimi, hidrosfer, ik-
ra öğretmeni takip ederek (yankılayıcı okuma) sesli okuma ve öğretmenle (koro hâlinde
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
lim, iklim sistemi, karasallık, kentsel ısı adası, kriyosfer, küresel iklim değişikliği, litosfer,
okuma) sesli okuma çalışmaları yapılır. Anlaşılabilir, uygun bir hızda ve noktalama işaret-
Öğretim programlarının uygulanması sürecinde, eğilimlerin ortaya çıkmasını ve desteklenmesini sağlayacak
okutunuz.
mevsim, nem, okyanus akıntısı, rüzgâr, sıcaklık, topoğrafik faktörler, yağış
lerine dikkat edilerek sesli okuma çalışmaları yaptırılır. Sesli okuma esnasında öğrenciler-
öğrenme ortamlarının oluşturulması ve eğilimlerin somut olarak gözlenmesine olanak tanıyan öğrenme
den metni parmakla takip etmeden, uygun oturuş pozisyonunda, metin ve göz arasındaki
deneyimlerine yer verilmesi önemlidir.
mesafeye dikkat ederek okumaları istenir (KB1). Metinde anlamı bilinmeyen sözcüklerin
belirlenmesi istenir. Bu süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
27
Dinleme esnasında öğrencilere dinleyeceklerine odaklanmaları, uygun oturuş pozis-
yonu almaları, sessiz olmaları gibi dinleme kuralları hatırlatılır (D14). Dinleme esnasında
34 48 24 anlamı bilinmeyen sözcükleri belirlemeye yönelik çalışmalar yaptırılır. Bu süreç, gözlem
18 formu veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Metinle etkileşim öncesinde video, sunu, şarkı vb. materyal veya etkinlikler yoluyla 27
dönütler doğrultusunda metin ile bağlantı kurdurulur (KB2.7). Bu süreç, dereceli puanla-
ma anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
45
47