Page 42 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 42
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Mevcut olay/konu/durum ile ilgili ön gözlemlerden veya deneyimlerden yola çı-
karak çıkarım yapmayı ve buna ilişkin yargıda bulunmayı ifade eder.
KB2.11. Süreç Bileşenleri
Gözleme Dayalı KB2.11.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ön gözlem ve/veya deneyimi
ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Tahmin Etme
ilişkilendirmek
Becerisi KB2.11.SB2. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin çıkarım yapmak
KB2.11.SB3. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin yargıda bulunmak
2. TEMA: NİCELİKLER VE DEĞİŞİMLER
Bu temada öğrencilerin gerçek sayılarda fonksiyon olma şartlarını ve fonksiyonların nitel
Gözleme dayalı tahmin etme becerisi, üç adet süreç bileşeninden oluşmaktadır. Bu süreç bile-
özelliklerini matematiksel temsillerle değerlendirebilmeleri; karesel, karekök ve rasyonel
şenleri, içerikle birleşerek öğrenme çıktısına ait süreç bileşenlerini oluşturmuştur.
referans fonksiyonlardan türetilen fonksiyonlara ve bu fonksiyonların nitel özelliklerine
yönelik muhakeme yapabilmeleri; doğrusal, karesel, karekök ve rasyonel referans fonksi-
yonlar ile bu fonksiyonlardan türetilebilen fonksiyonların ters fonksiyonlarına dair çıkarım
yapabilmeleri; bu fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikler
Aşağıda da 10. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'ndan başka bir örnek verilmiştir. içeren gerçek
yaşam problemlerini çözebilmeleri amaçlanmaktadır.
DERS SAATİ 54
ALAN
BECERİLERİ MAB1. Matematiksel Muhakeme, MAB2. Matematiksel Problem Çözme, MAB3. Matema-
tiksel Temsil (MAB3.2. Matematiksel Temsilleri Değerlendirme)
KAVRAMSAL
BECERİLER KB2.10. Çıkarım Yapma
ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ MAT.10.2.1. Gerçek sayılarda fonksiyon olma şartları ile gerçek sayılarda tanımlı fonksi-
EĞİLİMLER E1.1. Merak, E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme
yonların nitel özelliklerini matematiksel temsillerle değerlendirebilme
a) Gerçek sayılarda fonksiyon olma şartları ile gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların
PROGRAMLAR ARASI nitel özelliklerini (tanım kümesi, görüntü kümesi, işareti, artanlığı-azalanlığı, mak-
BİLEŞENLER simum-minimum noktaları, sıfırları, bire birliği, tekliği-çiftliği, örtenliği) grafik ve
Sosyal-Duygusal cebirsel temsilleri üzerinden analiz eder.
Öğrenme Becerileri SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik
b) Gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların grafik ve cebirsel temsillerini fonksiyon
olma şartları ve fonksiyonların nitel özellikleri bakımından karşılaştırır.
Değerler D5. Duyarlılık, D16. Sorumluluk hareketle gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların grafik ve
c) Karşılaştırmalarından
İÇERİK cebirsel temsilleri ile nitel özellikleri hakkında yargıda bulunur.
Okuryazarlık Becerileri OB2. Dijital Okuryazarlık, OB3. Finansal Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık BECERİ
10. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı'nın 2. temasından alınan bu örnekte “Gerçek
DİSİPLİNLER ARASI
sayılarda fonksiyon olma şartları ile gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların nitel özelliklerini
İLİŞKİLER Biyoloji, Ekonomi, Fizik, Kimya, Mimari, Mühendislik
matematiksel temsillerle değerlendirebilme” öğrenme çıktısı oluşturulurken "gerçek sayılarda
BECERİLER ARASI şartları ile gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların nitel özellikleri" içeriği
fonksiyon olma
İLİŞKİLER MAB5. Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma
"matematiksel temsilleri değerlendirme" becerisiyle bir arada verilmiştir.
MAB3.2. Süreç Bileşenleri
Matematiksel MAB3.2.SB1. Matematiksel temsili analiz etmek
Temsilleri MAB3.2.SB2. Matematiksel temsilleri karşılaştırmak
Değerlendirme
MAB3.2.SB3. Karşılaştırmalarına ilişkin yargıda bulunmak
Matematiksel temsilleri değerlendirme becerisi için üç adet süreç bileşeni tanımlanmıştır. 91
Pembe renkle gösterilen süreç bileşenleri ilgili içerikle birleştirilerek öğrenme çıktısının süreç
bileşenlerini oluşturulmuştur.
42