Page 47 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 47

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                        10. SINIF
                                                                1. TEMA: ENERJİ


                          İÇERİK ÇERÇEVESİ  Güneşten Besinlere
                                        Canlılık İçin Enerjinin Önemi, ATP’nin Yapısı ve Enerji Aktarımında ATP’nin Rolü, Işık Ener- -
                                        jisi Kullanılarak Besin Sentezi (Fotosentez), Pigmentler, Işığa Bağlı Evre, Işıktan Bağımsız  -
                                        Evre, Fotosentez Hızına Etki Eden Çevresel Faktörler, Işık Enerjisi Kullanılmadan Besin
                                        Sentezi (Kemosentez)
                                        Besinlerden Enerjiye
                                        Sindirim (Hücre İçi Sindirim ve Hücre Dışı Sindirim), Canlılarda Sindirim Yapıları, İnsanda
                                        Sindirim, Emilim ve Taşınma, Besinlerden Enerji Elde Etme Yolları, Hücresel Solunum (Gli-
                                          KİM.9.2.13. Sıvıların yüzey gerilimini etkileyen faktörlere ilişkin bilimsel sorgulama yapa-
                                        koliz, Sitrik Asit Döngüsü, Elektron Taşıma Sistemi), Besinlerin Solunuma Katılma Yolları,  -
                                              bilme
                                        Fermantasyon (Laktik Asit Fermantasyonu, Etil Alkol Fermantasyonu), Enerji-Metabolizma  -
                                              a)  Sıvıların yüzey gerilimini etkileyen faktörlere ilişkin araştırılabilir sorular oluşturur.
                                        İlişkisi  b)  Araştırma sorularını cevaplamak üzere moleküller arası etkileşimlere ilişkin teori-
                                                leri kullanarak önermeler sunar.
                          Anahtar Kavramlar ışık enerjisi, kimyasal enerji, fotoliz, Calvin döngüsü, sindirim, sindirim sistemi, emilim,  -
                                              c)  Sıvıların yüzey gerilimini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik planladığı araştır-
                                        hücresel solunum, fermantasyon, elektron taşıma sistemi, ATP sentezi  -
                                                mayı uygular.
                                              ç)  Araştırmadan elde ettiği verileri yorumlar.
                                              d)  Sıvıların yüzey gerilimini etkileyen faktörlere ilişkin ulaştığı sonuçları bilimsel bilgi-
                     9. SINIF                   lerle karşılaştırır.
                                              e)  Günlük hayatta yüzey geriliminden kaynaklanan problemlerin çözüm sürecini bi-
                                                          2. TEMA: ÇEŞİTLİLİK
                                                limsel bilgilerle ilişkilendirir.
                             İÇERİK ÇERÇEVESİ  Etkileşimler: Metalik Bağ, İyonik Bağ, Kovalent Bağ, Lewis Nokta Yapısı, Molekül Polarlığı
                                          ve Apolarlığı, Bileşiklerin Adlandırılması
                                          Etkileşimden Maddeye: Moleküller Arası Etkileşimler, Katılar ve Özellikleri (Amorf ve Kris-
                                          tal Katılar), Sıvılar ve Özellikleri (Kaynama Sıcaklığı ve Buhar Basıncı, Viskozite, Adezyon ve
                                          Kohezyon Kuvvetleri, Yüzey Gerilimi)
                            Genellemeler/İlkeler/ adezyon kuvveti, akışkanlık, amorf katı, apolar kovalent, apolar molekül, buhar basıncı,
                             Anahtar Kavramlar dipol, dipol-dipol etkileşimi, dipol moment, hidrojen bağı, indüklenmiş dipol, iyonik bağ,
                                          iyonik katı, kaynama noktası, kılcallık (kapiler etki), kohezyon kuvveti, kovalent bağ, kristal
                                          katı, London kuvveti, metalik bağ, metalik katı, moleküler katı, polar kovalent, polar mole-
                                          kül, van der Waals etkileşimi, viskozite, yüzey gerilimi
                                   ÖĞRENME  Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında kavram karika-
                                  KANITLARI türü, etkinlik kâğıdı, yansıtma notu, sınıf içi tartışma, yapılandırılmış grid, çalışma yaprağı,
                      11. SINIF    (Ölçme ve  tarsia yapboz, deney raporu, boşluk doldurma, akran değerlendirme, grup değerlendirme
                               Değerlendirme) ve öz değerlendirme kullanılabilir.
                                                           2. TEMA: ÇEŞİTLİLİK
                                          Öğrenciler, performans görevi çerçevesinde sıvıların viskozitesi ile moleküller arası etki-
                                          leşimlerin neden-sonuç ilişkisini ortaya koyacakları bir deneyi tasarlayabilir, uygulayabilir
                                          ve raporlayabilir. Performans görevi “öğrencilerin moleküller arası etkileşimlerin ve sıcak-
                                          lığın sıvıların viskozitesine etkisinin belirlenmesi sürecinde sıvıların viskozitesine ilişkin ni-
                              İÇERİK ÇERÇEVESİ  Denge: Tersinir Tepkimelerin Özellikleri, Fiziksel ve Kimyasal Değişimlerde Denge,  Denge
                                          teliklerin farkını ortaya koyması, topladığı verileri kaydetmesi ve benzer veriler üzerinden
                                           Sabiti İfadesinin Yazılması, Tepkime Oranı, Dengeyi Etkileyen Faktörler (Derişim, Hacim,
                                           Basınç, Sıcaklık ve Katalizör)
                                          keşfettiği örüntüleri açıklaması” ölçütlerini içeren dereceli puanlama anahtarı ile değer-
                                          lendirilebilir.
                                           Asit ve Baz Çözeltilerinde Denge: Suyun Otoiyonizasyonu, Asit Baz Teorilerinin Karşılaştı-
                                          Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında
                                           rılması, Asitlerin ve Bazların Kuvveti, Kuvvetli Asit-Zayıf Asit ve Kuvvetli Baz-Zayıf Baz Sulu
                                          toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
                                           Çözeltilerindeki pH Hesaplamaları, Kuvvetli Asit ve Kuvvetli Bazların Nötralleşme Tepki-
                                           meleri, Kuvvetli Asit-Kuvvetli Baz Titrasyonları, Asidik ve Bazik Ürünlerin Seçiminde Dikkat
                            ÖĞRENME-ÖĞRETME   Edilmesi Gerekenler
                                YAŞANTILARI  Çözünürlük Dengesi: Suda Az Çözünen Tuzların Molar Çözünürlükleri, Çözünürlük Çarpımı
                                Temel Kabuller Öğrenciler, maddenin tanecikli modelini ve taneciklerin elektrik yükleri arasında itme
                                           (Kçç), Tuzların Çözünürlüğüne Etki Eden Faktörler (Sıcaklık ve Ortak İyon)
                                          ve çekme kuvvetleri ile bir arada durduğunu bilmektedirler. Öğrencilerin bazı bileşik-
                             Genellemeler/İlkeler/ asit-baz çifti, asitlik/bazlık sabiti, Arrhenius asidi/bazı, Brønsted-Lowry asidi/bazı, çözünürlük
                                          lerin yaygın adlarını, katı ve sıvıların temel özelliklerini, kavramsal olarak kaynama ve
                              Anahtar Kavramlar çarpımı, denge sabiti, eş değerlik noktası, fiziksel denge, indikatör, kimyasal denge, kuvvetli
                                          buharlaşma olaylarını bildikleri kabul edilmektedir.
                                           asit/baz, Le Chatelier ilkesi, nötralleşme, otoiyonizasyon, pH/pOH, titrasyon, zayıf asit/baz
                                   ÖĞRENME  Bu temanın öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında etkinlik kâğıdı,
                                  KANITLARI çalışma yaprağı, öz değerlendirme, sınıf içi tartışma, çıkış kartı, Venn diyagramı, deney
                                   (Ölçme ve  raporu ve yansıtma notu kullanılabilir.
                                Değerlendirme) Öğrenciler performans görevi çerçevesinde sıcaklık ve ortak iyonun bir tuzun çözünür-
                                           ü l  ğ ü n  r ı t ş a r a   i n i s i k t e   e  m  d   r i b   e r e z ü   k a  e n  a y a l r a s a t   i y e  g y u   , r i l i b  a y a l u  a r   e v   r i l i b  p  a y a l r o      . r i l i b
                                           Sürecin bütünü “farklı gözlem ortamları oluşturabilme, deney verilerini kaydederek çıka-  25
                                           rımda bulunabilme, çıkarımlarını Le Chatelier ilkesi ile açıklayabilme” ölçütlerini içeren  de-
                                           receli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                                           Sınav kâğıtları ve temanın işleniş sürecinde ortaya çıkan ürünler, öğrenci ürün dosyasında
                                           toplanarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
                             ÖĞRENME-ÖĞRETME
                                 YAŞANTILARI
                                Temel Kabuller Öğrencilerin tepken, ürün ve tepkime denklemleri hakkında temel bilgileri, denge bu-  47
                                           har basıncını, homojen ve heterojen kavramlarını, asit-baz tepkimelerini, ayıraç (belir-
                                           teç) kavramını, çözünürlüğe etki eden faktörleri bildiği kabul edilmektedir.
                          Ön Değerlendirme Süreci Öğrencilere tuzların sudaki çözünürlüklerinin nelere bağlı olduğuna ilişkin sorular sorulabilir.
                                           Bir değişimin kimyasal olduğunu gösteren kanıtların (renk değişimi, gaz çıkışı, enerji değişimi,
                                           pH değişimi vb.) neler olduğunu, asit-baz tepkimelerini ve indikatörü açıklamaları istenebilir.
                                 Köprü Kurma Atmosferdeki karbon dioksit miktarının artması ile okyanus sularının asitlik düzeyi arasın-
                                           daki ilişki sorularak bu durumun kabuklu canlılar üzerindeki etkisi örnek verilebilir.
                              Öğrenme-öğretme
                                  Uygulamaları KİM.11.2.1
                                           Öğrencilere “İçerisinde demlenmiş çay bulunan bir bardağa karbonat atıldığında veya li-
                                           mon sıkıldığında oluşan renk değişimini nasıl açıklarsınız?” gibi bir soru sorularak konu-
                                           ya  dikkat  çekilir.  Öğrencilerden  tersinir  bir  tepkimeye  ilişkin  gözlemlenebilir  nitelikleri
                                           (renk değişimi, yeni bir katının oluşumu gibi) belirlemeleri istenir. Öğrencilerin deney ya-
                                           parak, görselleri inceleyip, bilimsel bakış açısıyla yorumlayarak veya sunulan dijital ma-
                                           teryaller  üzerinden  çıkarım  yaparak  gözlem  ortamı  oluşturmaları  sağlanır (D3.3,  OB2,
                                           OB4).  Böylece  araştırmacı  ve  sorgulayıcı  olmanın  önemine  vurgu  yapılarak  çalışkanlık
                                           değeri desteklenir. Öğrenciler, tepkimenin ileri ve geri yönde ilerlediğini gözlemler; et-
                                           kinlik kâğıdına gözlem verilerini kaydeder (OB7). Öğrencilerden tepkimelerin tersinir de
                                           olabileceğini  gözlem  verilerini  kullanarak  açıklamaları  istenir.  Farklı  tersinir  tepkimele-
                                           re ilişkin makro, alt mikro ve sembolik seviyede örnekler verilerek öğrencilerin gözlem
                                           yapmaları  sağlanır  (OB7).  Gözlem  sonrasında  öğrencilerden  etkinlik  kâğıdında  tersinir


                      72
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52