Page 5 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 5

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                   •  Başkalarının duygularını anlaması ve bunlara uygun tepkiler verebilmesi,
                   •  Çevresiyle sağlıklı iletişim kurabilmesi ve iş birliği geliştirebilmesi,
                   •  Yaşadığı sosyal bağlamın farkında olabilmesi ve duyarlılık gösterebilmesi,
                   •  Yeni ve farklı durumlara uyum sağlayabilmesi,
                   •  Zor durumlarda alternatif çözümler üretebilmesi,
                   •  Sorumlu kararlar verebilmesi için gerekli olan becerilere karşılık gelmektedir.

                  Sosyal-duygusal öğrenme becerileri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde, programlar arası bileşenler başlı-
                  ğı altında diğer iki bileşenle birlikte yer almaktadır. Bunlardan ilki “Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi” olup;
                  eylemlerden değerlere, değerlerden erdemli insana, erdemli insandan ise nihai hedef olan “Huzurlu Aile ve
                  Toplum” ile “Yaşanabilir Çevrede Huzurlu İnsan” a ulaşma hedefini temsil etmektedir. İkincisi ise ve “Sistem
                  Düşüncesi ve Okuryazarlık Becerileri” olup bu okuryazarlık becerileriyle beraber bireylerin karmaşık sistem-
                  leri anlama ve bu sistemler arasındaki ilişkileri görebilme yeteneğini ifade etmektedir. Özetle; gelişim sürecinin
                  tamamlayıcı ve bütüncül yönünü yansıtan sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin gelişimi; toplumun millî ve
                  manevi değerlerinin öğrenciler tarafından içselleştirilmesi; her yaştan insanın sahip olması gereken sistem
                  okuryazarlığı bağlamında farklı okuryazarlık becerilerinin kazandırılması programlar arası bileşenlerin temel
                  hedeflerinden olup öğretim programlarında birbirini destekler nitelikte yer verilmiştir.
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde sosyal-duygusal öğrenme becerileri üç ana beceriyi içeren bir beceri se-
                                                                        tinden  meydana  gelmektedir.  Bu  üç  ana
                                                      Kendini Tanıma    bileşen;  benlik  becerileri,  sosyal  yaşam
                                                      (Öz Farkındalık)  becerileri ve ortak/birleşik beceriler ola-
                                                                        rak kavramsallaştırılmıştır. Benlik beceri-
                                                    Kendini Düzenleme   leri, bireyin ihtiyacı olan kişisel kaynakları
                               BENLİK BECERİLERİ
                                                      (Öz Düzenleme)    geliştirerek kullanabilmesini ifade etmekte
                                                                        ve bu açıdan bireyin kendiliği ve kişiliği
                                                                        ile ilgili süreçleri yakından ilgilendirmek-
                                                                        tedir.  Bununla  birlikte  benlik  becerileri
                                                      (Öz Yansıtma)
                                                                        kapsamında (i) kendini tanıma (öz farkın-
                                                                        dalık), (ii) kendini düzenleme (öz düzenle-
                                                         İletişim       me) ve (iii) kendine uyarlama (öz yansıtma)
                                                                        olmak üzere üç alt beceri yer almaktadır.
                                                                        Sosyal  yaşam  becerileri,  bireyin  toplum-
                                 SOSYAL YAŞAM
             ÖĞRENME                                    İş Birliği      sal  yaşama  etkin  olarak  katılabilmek  ve
             BECERİLERİ           BECERİLERİ                            günlük yaşamda karşılaştığı problemlerin
                                                                        üstesinden gelebilmek için kullandığı be-
                                                     Sosyal Farkındalık  cerileri ifade etmektedir ve bu açıdan bire-
                                                                        yin toplumsal yönü ile yakından ilişkilidir.
                                                                        Bununla  birlikte  sosyal  yaşam  becerileri
                                                                        kapsamında (i) iletişim, (ii) iş birliği ve (iii)
                                                                        sosyal farkındalık olmak üzere üç alt bece-
                                                                        ri  yer  almaktadır.  Ortak/birleşik  beceriler
                                ORTAK/BİRLEŞİK                          ise benlik becerileri ile sosyal yaşam bece-
                                  BECERİLER                             rilerinin  kesişim  noktasında  yer  almakta-

                                                                        dır. Bu yönüyle bireyin hem kişisel hem de
                                                                        toplumsal  yönünden  beslenmektedir.  Or-
                                                                        tak/birleşik beceriler kapsamında (i) uyum,

                                                                        (ii) esneklik ve (iii) sorumlu karar verme
                                                                        olmak  üzere  üç  alt  beceri  yer  almaktadır
                             Bilgi Görseli: Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri  (Bilgi Görseli).



                                                                                                                  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10