Page 8 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 8

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                   sağlayacak yeterlikleri içeren göstergelerden oluşmaktadır. Ancak bu noktada göstergelerin ilgili süreç
                   bileşenlerinin nihai tanımlayıcıları olmadığı, göstergelerin temel işlevinin ilgili süreç bileşenlerinin olabil-
                   diğince somutlaştırılmasına katkı sunmak olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.

               2.5. SOSYAL-DUYGUSAL ÖĞRENME BECERİLERİ VE ÖĞRETİM
                    PROGRAMLARINDA İŞLENMESİNE İLİŞKİN ÖRNEKLER

               Bu bölümde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan öğretim programlarında yer alan sos-
               yal-duygusal öğrenme becerileri ve öğrenme-öğretme uygulamalarında nasıl işe koşulduğuna dair farklı öğre-
               tim basamaklarından, derslerden ve ünite/tema/öğrenme alanlarından çeşitli örneklere yer verilmiştir:
               2.5.1. BENLİK BECERİLERİ (SDB1)

               Sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin ilk bileşeni benlik becerileridir. Benlik becerileri, kişinin ihtiyacı olan
               kişisel kaynakları geliştirerek kullanabilmesini ifade etmekte ve bu açıdan kendiliği ve kişiliği ile ilgili süreç-
               leri yakından ilgilendirmektedir. Öğretim programlarında (I) kendini tanıma (öz farkındalık becerisi), (II)
               kendini düzenleme (öz düzenleme becerisi) ve (III) kendine uyarlama (öz yansıtma becerisi) olmak üzere
               üç benlik becerisi tanımlanmıştır. Aşağıda bu becerilerin ilgili süreç bileşenleri ile ilgili örnekler ve açıklama-
               ları sunulmuştur.
               2.5.1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi) (SD1.1.)


                                      Kişisel  özelliklerin  duygu,  düşünce  ve  davranışlara  yansımasının  bilincinde
                                      olunmasını ifade eder.
                     SDB1.1.                                 Süreç Bileşenleri
                     Kendini Tanıma       SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek
                     (Öz Farkındalık
                     Becerisi)            SDB1.1.SB2. Olaylar/durumlar karşısında hangi duyguları yaşadığını fark etmek
                                          SDB1.1.SB3. Kendi duygularına ilişkin farkındalığını  artırmaya yönelik çalışmalar
                                          yapmak
                                                          T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                    Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                               lerini paylaşmaları istenir.
                Öğrenme-Öğretme   FEL.10.5.1
                    Uygulamaları İTA.12.1.1
                                Öğrencilerin ahlak felsefesinin konusunu ve temel kavramlarını açıklamaları amaçlanır. Etik ve ahlak
                               Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                kavramlarının etimolojik kökeninin araştırılması, benzer ve farklı yönlerinin açıklanması sağlanır (KB2.7).
                               unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                Örnek olay ve durumlar üzerinden yönlendirici sorularla ahlak felsefesinin temel kavramları buldurulur.
                               nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                Ortaya çıkan kavramları öğrencilerin kendi cümleleriyle ifade etmesi istenir. Öğrencilere bu kavramlarla
                               ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                               Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                davranışların  ilişkilendirildiği  hikâye  veya  aforizmalar  yazdırılabilir,  canlandırmalar  yaptırılabilir  (E3.3).
                               eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                Bu  süreçte  öğrencilerin  duygularını  yansıtabilmesi,  duygusal  tepkilerinin  nedenlerini  tartışabilmeleri
                               şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                sağlanır  (SDB1.1, KB2.18).  Süreç,  gözlem  formu  ile  değerlendirilebilir.  Kavram  yanılgıları  ve  öğrenme
                               lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                eksikleri belirlenerek dönüt verilir.
                               temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                               hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                               (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
               Yukarıda felsefe dersinin 10. sınıf öğretim programında yer alan Ahlak Felsefesi ünitesinden bir örnek sunul-
                               settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
               muştur. Burada öğrencilerin ahlak felsefesinin konusu ve temel kavramlarına yönelik bir anlayış geliştirmeleri
                               İTA.12.1.2
               amaçlanmaktadır. Ahlak felsefesi kavramlarının pek çoğu öğrencilerin günlük yaşamlarıyla yakından ilişkili-
                               Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                               rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
               dir. Öğrencilerin örnek olay ve canlandırmalarla ahlak felsefesi kapsamındaki olay ve durumlara yönelik duy-
                               üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
               gularını yansıtmaları, paylaşmaları ve duygusal tepkilerin nedenlerini tartışmaları; SDB1.1 Kendini Tanıma
                               durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
               (Öz Farkındalık) becerisini desteklemektedir. Öz farkındalık becerisi, yeni olay ve durumlar karşısında birey-
                               genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
               lerin duygularını fark etmeleri ve duygusal tepkilerin nedenlerini araştırmalarıyla ilgilidir. Ahlak felsefesi kap-
                               ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                               Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
               samındaki olay ve durumlara verilebilecek duygusal tepkilerin geçmiş yaşantılar, kültür, ön yargılar gibi çeşitli
                               renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
               faktörlerden etkilenebileceği düşünüldüğünde bu öğrenme yaşantısının öğrencilerin öz farkındalık becerilerini
                               (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
               nasıl destekleyeceği daha iyi anlaşılabilir. Örneğin, Kendini Tanıma (Öz Farkındalık) benlik becerisi işleti-
                               Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
               lirken, aşağıda verilen süreç bileşenlerinin ilgili göstergelerinin öğrencilerde görülmesi amaçlanmaktadır. Bu
                               lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                               Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
               doğrultuda öğretmenlerin ilgili çıktıda, ilgili sınıf düzeyine uygun şekilde süreci işletmeleri beklenmektedir.
      8                        koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                               şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                               performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                               bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                               bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                               ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
















        18
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13