Page 7 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 7

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                     becerileri de işe koşulmuş, böylelikle sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin öğrenme becerilerinin yaşan-
                     tılar aracılığıyla aktif olarak geliştirilmesi amaçlanmıştır.
                   •  Gelişim sürecinin tamamlayıcı ve bütünsel yönünü yansıtan bir yapıdadır. Bütüncül eğitim felsefesini
                     temele alan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde öğrencilerin sadece bilişsel değil; sosyal, duygusal, fizik-
                     sel, ahlaki ve ruhsal olmak üzere bütünsel gelişiminin desteklenmesi benimsenmiş; bu bütünsel gelişimin
                     nihayetinde yetkin ve erdemli bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Bu yönüyle sosyal-duygusal öğren-
                     me becerileri modeldeki alan önemli gelişim alanlardan olan sosyal-duygusal yönden gelişimin desteklen-
                     mesine karşılık gelmekte, bütüncül gelişimin sağlanması noktasında önemli bir işlev görmektedir.
                   •  Beceriler ve bu becerilere ilişkin süreç bileşenleri bağımsız birer öğrenme çıktısı, içerik çerçevesi veya
                     öğrenme kanıtı olarak ele alınmamaktadır. Bu yönüyle öğrenme-öğretme uygulamalarında sosyal-duy-
                     gusal öğrenme becerilerinin geliştirilmesine programa yük getirecek şekilde ayrı bir zaman ayrılmamış;
                     becerilerin öğrenme yaşantısının olağan akışında, diğer beceriler ve program arası bileşenler ile bütünleşik
                     şekilde işe koşulmasına özen gösterilmiştir. Bununla birlikte bazı disiplinlerde bulunan alan becerileri
                     (Örnek: Türkçe-İletişim Becerisi) disiplin özelinde ve disiplin doğasına uygun olarak sosyal-duygusal
                     öğrenme becerileri ile örtüşebilmektedir. Bu istisnai durumlarda alan becerilerine ait öğrenme çıktısı, öğ-
                     renme kanıtı vb. program bileşenleri; ilgili sosyal-duygusal öğrenme becerisini de kapsayabilmektedir
                     (Örnek: Öğrenme kanıtında Türkçe alan becerisi olan iletişim becerisini ölçmeye yönelik bir ölçme ve
                     değerlendirmenin yapılması, sosyal yaşam becerisi olan “iletişim” becerisinin gelişiminin gözlenmesi ile
                     de örtüşebilmektedir).
                   •  Sistem okuryazarlığı ve erdem-değer-eylem çerçevesi ile birlikte programlar arası bileşen olarak işlev
                     görmektedir. Bu yönü ile sosyal-duygusal öğrenme becerileri programlar arası bileşen işlevine uygun ola-
                     rak öğretim programlarında yer alan diğer becerilerin de gelişimini destekleyen bir beceri setine karşılık
                     gelmektedir.
                     -  Programlar arası bileşenlerin birlikte ve etkili bir şekilde kullanılmasıyla;

                     -  Öğrencilerin sahip olduğu bilgileri farklı durumlarda kullanabilme kapasitesini geliştirir. Fakat günlük
                        yaşama transfer edilmedikleri sürece işlevsiz olur.
                     -  Hayatlarında ihtiyaç duydukları bilgilerle donatılmalarına ve dolaylı olarak toplumsal gelişime destek-
                        lenmiş olur.
                     -  Öğrencilerin kavramsal bilgilerini geliştirerek teorik bilgi edinmelerini sağlamanın yanı sıra bu bilgileri
                        gerçek yaşam koşullarında da uygulama becerisine katkı sağlanır.
                   •  Becerilerin  gelişiminin  gözlenmesinde  ölçme  ve  değerlendirme  süreçleri  işletilmemiştir.  Bu  yönüyle
                     doğrudan bağımsız öğrenme çıktıları olarak ele alınmayan sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin öğren-
                     ciler hakkında eğitsel kararlar verebilmek amacıyla ölçme ve değerlendirme süreçlerine tabi tutulmayacağı
                     göz önünde bulundurulmalıdır. Bununla birlikte becerilerin gelişiminin diğer programlar arası bileşenlerde
                     olduğu gibi gözlenmesi gerekmektedir. Becerilerin gelişimi; biçimlendirici değerlendirme yaklaşımının
                     önermelerinden de yararlanarak ve özellikle gözlem, dereceleme ölçeği ve portfolyo başta olmak üzere
                     çeşitli alternatif veri toplama araçları kullanılarak izlenebilmektedir.
                   •  Öğretim programlarında becerilerin tamamına (3 bileşen altında yer alan toplam 9 beceri) bir derste
                     veya ünitede yer verme zorunluluğu bulunmamaktadır. Bunun yerine her bir ders ve kademe bağlamında
                     -ders ve kademenin doğasına uygun olarak- sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin mümkün olduğunca
                     tamamının işe koşulmasına özen gösterilmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli dâhilindeki tüm eğitim ba-
                     samaklarında girdi (temel eğitimin başlangıcı) ile çıktı (ortaöğretimin sonu) arasında ve sarmal bir yapıda
                     sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu nedenle sosyal-duygusal öğrenme
                     becerilerinin herhangi bir ünite, ders veya öğretim basamağında değil tüm süreç içerisinde geliştirilmesi ve
                     tamamlanması gereken bir beceri seti olarak düşünülmesi gerekmektedir.
                   •  Becerilerin her biri farklı süreç bileşenlerinden meydana gelmekte ve bu süreç bileşenleri; bazı göster-
                     geler aracılığıyla daha somut olarak gözlenebilmektedir. Sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin her biri
                     bu becerinin gelişimini sağlayacak süreç bileşenlerinden, her bir süreç bileşeni ise bu bileşene ulaşmayı



                                                                                                                  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12