Page 6 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 6
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
2.4. TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA
SOSYAL-DUYGUSAL ÖĞRENME BECERİLERİ: NASIL ELE ALINDI VE
PROGRAMA NASIL YANSITILDI?
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen öğretim programlarında sosyal-duygusal öğrenme be-
cerileri ele alınırken ve öğrenme-öğretme uygulamalarına yansıtılırken diğer becerilerde de olduğu gibi- beceri
gelişiminin doğasına uygun bir yaklaşım izlenmiştir. Bu bağlamda hem öğrenme-öğretme yaşantıları yoluyla
hem de Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi ve Sistem Düşüncesi gibi diğer programlar arası bileşenlerle birlikte
yetkin ve erdemli insan profilinin desteklenmesi hedeflenmiştir.
Temel Kabuller
BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER Ön Değerlendirme Süreci F A R K L I L
ÖĞRENCİ PROFİLİ
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
ÖĞRETİM
ÖĞRENME KANITLARI
PROGRAMLARININ ÖĞRENME (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) ÖĞRENME-ÖĞRETME Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
YAŞANTILARI
ÇIKTILARI
TEMEL YAKLAŞIMI Köprü Kurma A Ş T I R M A
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Erdem-Değer-Eylem
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER Sistem Düşüncesi
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Becerilerinin programda nasıl ele alındığı ve programa nasıl yansıtıldığı aşağıda verilmiştir.
• Dinamik bir yapıda ele alınmaktadır. Bu yönüyle programların temel uygulayıcıları olan öğretmenler;
bu becerileri öğrencilerin bireysel farklılıkları, okul ve çevre koşulları, içinde bulunan zamanın/dönemin
gerekleri ile geleceğin beklenti ve hedeflerine göre uyarlayabileceklerdir.
• Dinamik yapısının yanı sıra sürdürülebilir bir yapıda tasarlanmıştır. Bu yönü ile belirli bir sosyal-duy-
gusal öğrenme becerisinin sadece belirli bir kademe veya sınıf düzeyinde kazandırabileceğinin aksine tüm
kademe ve sınıf düzeylerinde kazandırılabileceği üzerine temellendirilmiştir.
• Becerilerin tüm eğitim kademelerinde sarmal bir yapıda geliştirilebilmesine olanak tanınmıştır. Farklı
disiplinlere ilişkin öğretim programlarının temel bileşenlerinden biridir. Örneğin “iletişim” becerisi, hem
de okul öncesinde, hem 8. sınıfta, hem 12. sınıfta işe koşulmaktadır. Aynı durum 1, 4, 7 ve 9. sınıflarda
farklı disiplinlerde işe koşulan “sosyal farkındalık” becerisi için de geçerlidir. Bu yönü ile sosyal-duygusal
öğrenme becerileri tıpkı okuryazarlık becerileri gibi tüm öğrenme alanları (yatay bütünleşme) ve öğretim
basamaklarına (dikey bütünleşme) yansıtılmış bir yapıdadır. Böylelikle sosyal-duygusal öğrenme becerile-
rinin gelişimi, tüm öğrenme alanlarında ve öğretim basamaklarında desteklenmiş olacaktır. Bununla birlik-
te dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta bu sarmal yapıda sunulacak öğrenme yaşantılarının öğrencinin
bulunduğu öğretim kademesinin ve gelişimsel dönemin doğasına uyumlu olması gerekliliğidir.
• Yaşantılar yoluyla öğrenilebilen, öğretilebilen, gelişebilen ve değişebilen bir beceri seti olarak ele alın-
mıştır. Bu yönüyle sosyal-duygusal beceriler öğretim programlarındaki tüm öğrenme yaşantılarında aktif
olarak işletilen beceriler olarak işlev görmektedir. Bu kapsamda herhangi bir alan becerisini geliştirmeye
yönelik bir öğrenme yaşantısına -yaşantıyla uyumlu olarak- sosyal-duygusal öğrenme becerilerini geliş-
tirmeye yönelik etkinlikler de dâhil edilmiştir. Örneğin matematik dersi öğretim programında herhangi
bir matematik alan becerisini geliştirmek için tasarlanan öğrenme yaşantısında sosyal-duygusal öğrenme
6