Page 6 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 6

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               2.4. TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA
                    SOSYAL-DUYGUSAL ÖĞRENME BECERİLERİ: NASIL ELE ALINDI VE
                    PROGRAMA NASIL YANSITILDI?

               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen öğretim programlarında sosyal-duygusal öğrenme be-
               cerileri ele alınırken ve öğrenme-öğretme uygulamalarına yansıtılırken diğer becerilerde de olduğu gibi- beceri
               gelişiminin doğasına uygun bir yaklaşım izlenmiştir. Bu bağlamda hem öğrenme-öğretme yaşantıları yoluyla
               hem de Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi ve Sistem Düşüncesi gibi diğer programlar arası bileşenlerle birlikte
               yetkin ve erdemli insan profilinin desteklenmesi hedeflenmiştir.




                                                                                       Temel Kabuller


                                                   BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER  Ön Değerlendirme Süreci  F A R K L I L
                            ÖĞRENCİ PROFİLİ
                   KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
                              ÖĞRETİM
                                                              ÖĞRENME KANITLARI
                           PROGRAMLARININ            ÖĞRENME  (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME)  ÖĞRENME-ÖĞRETME   Ö Ğ R E T M E N   YA N S I T M A L A R I
                                                                         YAŞANTILARI
                                                     ÇIKTILARI
                           TEMEL YAKLAŞIMI                                                 Köprü Kurma  A Ş T I R M A
                                                      Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri  Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
                                                          Erdem-Değer-Eylem
                     PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER            Sistem Düşüncesi




                                             Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli



               Becerilerinin programda nasıl ele alındığı ve programa nasıl yansıtıldığı aşağıda verilmiştir.

                •  Dinamik bir yapıda ele alınmaktadır. Bu yönüyle programların temel uygulayıcıları olan öğretmenler;
                   bu becerileri öğrencilerin bireysel farklılıkları, okul ve çevre koşulları, içinde bulunan zamanın/dönemin
                   gerekleri ile geleceğin beklenti ve hedeflerine göre uyarlayabileceklerdir.
                •  Dinamik yapısının yanı sıra sürdürülebilir bir yapıda tasarlanmıştır. Bu yönü ile belirli bir sosyal-duy-
                   gusal öğrenme becerisinin sadece belirli bir kademe veya sınıf düzeyinde kazandırabileceğinin aksine tüm
                   kademe ve sınıf düzeylerinde kazandırılabileceği üzerine temellendirilmiştir.
                •  Becerilerin tüm eğitim kademelerinde sarmal bir yapıda geliştirilebilmesine olanak tanınmıştır. Farklı
                   disiplinlere ilişkin öğretim programlarının temel bileşenlerinden biridir. Örneğin “iletişim” becerisi, hem
                   de okul öncesinde, hem 8. sınıfta, hem 12. sınıfta işe koşulmaktadır. Aynı durum 1, 4, 7 ve 9. sınıflarda
                   farklı disiplinlerde işe koşulan “sosyal farkındalık” becerisi için de geçerlidir. Bu yönü ile sosyal-duygusal
                   öğrenme becerileri tıpkı okuryazarlık becerileri gibi tüm öğrenme alanları (yatay bütünleşme) ve öğretim
                   basamaklarına (dikey bütünleşme) yansıtılmış bir yapıdadır. Böylelikle sosyal-duygusal öğrenme becerile-
                   rinin gelişimi, tüm öğrenme alanlarında ve öğretim basamaklarında desteklenmiş olacaktır. Bununla birlik-
                   te dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta bu sarmal yapıda sunulacak öğrenme yaşantılarının öğrencinin
                   bulunduğu öğretim kademesinin ve gelişimsel dönemin doğasına uyumlu olması gerekliliğidir.
                •  Yaşantılar yoluyla öğrenilebilen, öğretilebilen, gelişebilen ve değişebilen bir beceri seti olarak ele alın-
                   mıştır. Bu yönüyle sosyal-duygusal beceriler öğretim programlarındaki tüm öğrenme yaşantılarında aktif
                   olarak işletilen beceriler olarak işlev görmektedir. Bu kapsamda herhangi bir alan becerisini geliştirmeye
                   yönelik bir öğrenme yaşantısına -yaşantıyla uyumlu olarak- sosyal-duygusal öğrenme becerilerini geliş-
                   tirmeye yönelik etkinlikler de dâhil edilmiştir. Örneğin matematik dersi öğretim programında herhangi
                   bir matematik alan becerisini geliştirmek için tasarlanan öğrenme yaşantısında sosyal-duygusal öğrenme


      6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11