Page 9 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 9
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB1.1.SB1.G1. Öğrenmek istediği yeni konu/kavram veya bilgileri fark eder.
SDB1.1.SB1.G2. Öğreneceği konu/kavram veya bilgilerle ilgili eski öğrendiklerini kontrol eder.
SDB1.1.SB1. SDB1.1.SB1.G3. Öğreneceği konu/kavram veya bilgilerle ilişkili olmayan bilgileri ayırt eder.
Öğreneceği yeni konu/
kavram veya bilgiyi nasıl SDB1.1.SB1.G4. Öğreneceği konu/kavram veya bilgileri sahip olduğu önceki bilgilerle ilişkilendirir.
öğrendiğini belirlemek SDB1.1.SB1.G5. Öğreneceği konu veya kavramlara ilişkin kendisine en uygun düşünme ve öğrenme
stratejisi seçer.
SDB1.1.SB1.G6. Öğrenme sürecinde kendi potansiyeline güvenir.
SDB1.1.SB2. SDB1.1.SB2.G1. Olaylar/durumlar karşısında farklı duygular hissedebileceğinin farkına varır.
Olaylar/durumlar SDB1.1.SB2.G2. Olaylar/durumlar karşısında duygularını ayırt eder.
karşısında hangi SDB1.1.SB2.G3. Olaylar/durumlar karşısında hissettiği duyguları tanımlar.
duyguları yaşadığını fark SDB1.1.SB2.G4. Olaylar/durumlar karşısında hissettiği duyguları ifade eder.
etmek SDB1.1.SB2.G5. Duygularının davranışlarını nasıl etkilediğini fark eder.
SDB1.1.SB3. SDB1.1.SB3.G1. Olaylar/durumlar karşısında gösterdiği duygusal tepkilerin nedenlerini araştırır.
Kendi duygularına ilişkin SDB1.1.SB3.G2. Olay veya durumlar karşısında hissettiği duygulara önem verir.
farkındalığını artırmaya SDB1.1.SB3.G3. İyi hissettiren duyguları bilir.
yönelik çalışmalar SDB1.1.SB3.G4. Kötü hissettiren duyguları bilir.
yapmak SDB1.1.SB3.G5. Genel iyi olma hâlini destekleyecek olumlu duygular geliştirir.
2.5.1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi) (SDB1.2.)
Kişisel hedeflere ulaşabilmek için duygu, davranış ve bilişsel stratejilerin izle-
nip değerlendirilmesi ve pekiştirilerek kontrol edilmesini ifade eder.
Süreç Bileşenleri
SDB1.2. SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek
Kendini Düzenleme SDB1.2.SB2. Motivasyonunu ayarlamak
(Öz Düzenleme
Becerisi) SDB1.2.SB3. Bir hedefi gerçekleştirebilmek için kendi duygu, düşünce ve
davranışlarını izlemek ve yönetmek
SDB1.2.SB4. Bir hedefi gerçekleştirebilme sürecinde kendini değerlendirmek
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SDB1.2.SB5. Kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmak
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
lerini paylaşmaları istenir.
Öğrenme-Öğretme FB.3.1.1.
Uygulamaları İTA.12.1.1
Öğretmen ders öncesinde öğrencilerin merak edebilecekleri konuların listesini hazırlayabilir
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
veya TÜBİTAK Bilim Çocuk Yayınları arşivinden konu listesi oluşturabilir. Öğrenciler alan
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
gezisine götürülebilir, okul/sınıf kütüphanesine veya dijital kaynaklardan konu belirlemeye
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
yönlendirilebilir. Öğrencilerden araştırma yapmak için merak ettikleri konuyu belirleyerek
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
tanımlamaları istenir (E1.1, SDB1.2). Öğrencilerin belirledikleri konuyla ilgili sorular sormaları
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
sağlanır. Sorularını cevaplamaya yönelik bilgi toplamaları istenir (SDB1.2). Bilgi toplama
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
sürecinde öğrenciler tahmin etme, gözlem yapma, model oluşturma, deney yapma, veri
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
toplama, veri kaydetme, çıkarım yapma, karşılaştırma yapma, iletişim kurma vb. bilimsel bilgiye
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
ulaşma yollarından uygun olanlarını kullanmaları ya da araştırmada kullanıldığını tespit etmeleri
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
için yönlendirilir. Öğrencilerden araştırma sürecinde yaşadıklarını sınıfla paylaşmaları ve eleştirel
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
bir bakış açısı ile tartışarak bilimsel bilgiye ulaşma yollarının uygunluğunu değerlendirmeleri
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
istenir (SDB2.2, D3.3).
İTA.12.1.2
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
Yukarıda verilen öğretim programı örneği ilkokul Fen Bilimleri dersinin 3. sınıf, Bilimsel Keşif Yolculuğu
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik 9
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
18