Page 9 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 9

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI





                  SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)

                     SÜREÇ BİLEŞENLERİ                            GÖSTERGELER

                                       SDB1.1.SB1.G1. Öğrenmek istediği yeni konu/kavram veya bilgileri fark eder.
                                       SDB1.1.SB1.G2. Öğreneceği konu/kavram veya bilgilerle ilgili eski öğrendiklerini kontrol eder.
                    SDB1.1.SB1.        SDB1.1.SB1.G3. Öğreneceği konu/kavram veya bilgilerle ilişkili olmayan bilgileri ayırt eder.
                    Öğreneceği yeni konu/
                    kavram veya bilgiyi nasıl   SDB1.1.SB1.G4. Öğreneceği konu/kavram veya bilgileri sahip olduğu önceki bilgilerle ilişkilendirir.
                    öğrendiğini belirlemek  SDB1.1.SB1.G5. Öğreneceği konu veya kavramlara ilişkin kendisine en uygun düşünme ve öğrenme
                                       stratejisi seçer.
                                       SDB1.1.SB1.G6. Öğrenme sürecinde kendi potansiyeline güvenir.


                    SDB1.1.SB2.        SDB1.1.SB2.G1. Olaylar/durumlar karşısında farklı duygular hissedebileceğinin farkına varır.
                    Olaylar/durumlar   SDB1.1.SB2.G2. Olaylar/durumlar karşısında duygularını ayırt eder.
                    karşısında hangi   SDB1.1.SB2.G3. Olaylar/durumlar karşısında hissettiği duyguları tanımlar.
                    duyguları yaşadığını fark   SDB1.1.SB2.G4. Olaylar/durumlar karşısında hissettiği duyguları ifade eder.
                    etmek              SDB1.1.SB2.G5. Duygularının davranışlarını nasıl etkilediğini fark eder.


                    SDB1.1.SB3.        SDB1.1.SB3.G1. Olaylar/durumlar karşısında gösterdiği duygusal tepkilerin nedenlerini araştırır.
                    Kendi duygularına ilişkin   SDB1.1.SB3.G2. Olay veya durumlar karşısında hissettiği duygulara önem verir.
                    farkındalığını artırmaya   SDB1.1.SB3.G3. İyi hissettiren duyguları bilir.
                    yönelik  çalışmalar   SDB1.1.SB3.G4. Kötü hissettiren duyguları bilir.
                    yapmak             SDB1.1.SB3.G5. Genel iyi olma hâlini destekleyecek olumlu duygular geliştirir.




                  2.5.1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi) (SDB1.2.)


                                              Kişisel hedeflere ulaşabilmek için duygu, davranış ve bilişsel stratejilerin izle-
                                              nip değerlendirilmesi ve pekiştirilerek kontrol edilmesini ifade eder.
                                                                   Süreç Bileşenleri

                            SDB1.2.             SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek
                            Kendini Düzenleme   SDB1.2.SB2. Motivasyonunu ayarlamak
                            (Öz Düzenleme
                            Becerisi)           SDB1.2.SB3. Bir hedefi gerçekleştirebilmek için kendi duygu, düşünce ve
                                                davranışlarını izlemek ve yönetmek
                                                SDB1.2.SB4. Bir hedefi gerçekleştirebilme sürecinde kendini değerlendirmek
                                                                     T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                SDB1.2.SB5. Kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik  çalışmalar yapmak
                               Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                          lerini paylaşmaları istenir.
                           Öğrenme-Öğretme   FB.3.1.1.
                                Uygulamaları İTA.12.1.1
                                           Öğretmen ders öncesinde öğrencilerin merak edebilecekleri konuların listesini hazırlayabilir
                                          Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                           veya  TÜBİTAK  Bilim  Çocuk  Yayınları  arşivinden  konu  listesi  oluşturabilir.  Öğrenciler  alan
                                          unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                           gezisine  götürülebilir,  okul/sınıf  kütüphanesine  veya  dijital  kaynaklardan  konu  belirlemeye
                                          nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                           yönlendirilebilir.  Öğrencilerden  araştırma  yapmak  için  merak  ettikleri  konuyu  belirleyerek
                                          ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                           tanımlamaları  istenir  (E1.1, SDB1.2).  Öğrencilerin  belirledikleri  konuyla  ilgili  sorular  sormaları
                                          Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                           sağlanır.  Sorularını  cevaplamaya  yönelik  bilgi  toplamaları  istenir  (SDB1.2).  Bilgi  toplama
                                          eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                           sürecinde  öğrenciler  tahmin  etme,  gözlem  yapma,  model  oluşturma,  deney  yapma,  veri
                                          şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                           toplama, veri kaydetme, çıkarım yapma, karşılaştırma yapma, iletişim kurma vb. bilimsel bilgiye
                                          lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                          temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                           ulaşma yollarından uygun olanlarını kullanmaları ya da araştırmada kullanıldığını tespit etmeleri
                                          hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                           için yönlendirilir. Öğrencilerden araştırma sürecinde yaşadıklarını sınıfla paylaşmaları ve eleştirel
                                          (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                           bir bakış açısı ile tartışarak bilimsel bilgiye ulaşma yollarının uygunluğunu değerlendirmeleri
                                          settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                           istenir (SDB2.2, D3.3).
                                          İTA.12.1.2
                                          Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                   Yukarıda verilen öğretim programı örneği ilkokul Fen Bilimleri dersinin 3. sınıf, Bilimsel Keşif Yolculuğu
                                          rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                          üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik   9
                                          durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                          genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                          ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                          Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                          renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                          (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                          Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                          lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                          Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                          koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                          şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                          performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                          bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                          bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                          ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).























                   18
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14