Page 14 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 14
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
lerini paylaşmaları istenir.
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
Öğrenme-Öğretme FB.5.7.1.3
Uygulamaları İTA.12.1.1
Öğrencilere atık yönetimi uygulamaları ile ilgili açık uçlu sorular yöneltilebilir. Atık
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
yönetimi uygulamaları ve sıfır atık hiyerarşisi tanıtılır. İlk aşamanın atık oluşumunun
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
önlenmesi olduğu vurgulanır. Geri kazanım, ileri dönüşüm ve yeniden kullanım kavramları
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
açıklanarak geri dönüşümle farkları belirtilir. İleri dönüşüm hayatın birçok farklı alanının
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
yanında sanatta da yer bulduğu ve atıklardan eserler üretildiği ifade edilerek atıktan
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
sanata dönüşümü incelemeleri ve bu konuda farkındalık kazanmaları sağlanır ( BO
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki- , 9
D7.3). Öğrencilerin kendi atık yönetim uygulamalarını gözden geçirmeleri sağlanır (D19.1,
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
SDB1.1). Öğrencilerin atık yönetimi uygulamalarına yönelik neler yapabileceğine dair
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
çıkarımda bulunmaları beklenir. Bunun için ayrılıp birleşme, vızıltı grupları vb. teknikler
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
ile grup tartışması yaptırılır (KB.2.18, SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin ulaştıkları çıkarımları
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
değerlendirmeleri sağlanır (KB.3.1). Bu aşamada öğrencilerin empati kurmaları sağlanır
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
(D14.1). Atık yönetiminin çevresel temizliğin yanında sürdürülebilirliğin parçası olduğu ve
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
sürdürülebilirlik açısından önemli olduğunu fark etmeleri sağlanır (D18, OB8). Bu süreçte
İTA.12.1.2
öğrencilerin açık fikirlilikle kendi davranışlarına ilişkin değerlendirme yapmaları, uygun
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
(SDB1.2, SDB1.1, D16.2, D17.2, E2.2, E3.5). Sürece ilişkin değerlendirme için kontrol listesi
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
kullanılabilir. Tartışma sırasında Türkçe dersinden faydalanılabilir. Değerlendirmek için
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
çalışma kâğıtları kullanılabilir.
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
FARKLILAŞTIRMAları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
Zenginleştirme 30 Mart Uluslararası Sıfır Atık Günü kapsamında Türkiye’nin bu günün belirlenmesindeki
Yukarıda verilen öğretim programı örneği ortaokul fen bilimleri dersinin 5. sınıf Sürdürülebilir Yaşam ve Geri
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
rolü ve gelecek vizyonu ile ilgili araştırma ödevi verilebilir.
Dönüşüm ünitesinden alınmıştır. Örnek incelendiğinde SDB1.1 Kendini Bilme/Öz Farkındalık ve SDB1.2
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Evsel atıklardan yeşil dönüşüm bağlamında kompost yapımı planlanabilir. Bu çerçevede
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-yaşantısı
Kendini Düzenleme/Öz Düzenleme benlik becerilerinin işe koşulduğu görülmektedir. İlgili öğrenme
5R (azalma-yeniden kullanım-geri dönüşüm-geri kazanım-uzaklaştırma) yaklaşımı kulla-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
gerçekleştirilirken öğrenciler; çevre bilinci konusunda kendi atık yönetim uygulamalarını gözden geçirerek
nılabilir.
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
öğrenecekleri yeni konu, kavram veya bilgilerle eskiden öğrendiklerini kontrol ederler. Bunun yanı sıra öğ-
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
Öğrencilerin dijital ortamda atık ayrıştırma yapılabilen bir eşleştirme oyunu tasarlamaları
retmenin sınıf içinde kullanacağı iletişim ve iş birliğine dayalı jigsaw (ayrılıp birleşme) ve vızıltı grupları
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
sağlanabilir.
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
gibi tekniklerle öğrencilerde SDB2.1 İletişim becerisi ve SDB2.2 İş Birliği becerilerinin de geliştirilebileceği
Atık ayrıştırma konusunda öğrencilerin okullarında sosyal sorumluluk projesi tasarlayarak
öngörülmektedir. bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
uygulamaları istenebilir.
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
lerini paylaşmaları istenir.
Destekleme Öğrencilerin bireysel ilerlemelerine olanak tanıyan animasyon, simülasyon gibi dijital
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
Öğrenme-Öğretme MAT.7.1.5 öğrenme araçları kullanılabilir.
Uygulamaları İTA.12.1.1 Dijital kaynaklardan atık ayrıştırma konusunda eşleştirme oyunları oynatılabilir. öğrencilerden
çarpımsal ilişkileri ayırt etmeleri beklenir. Toplamsal ve çarpımsal ilişkileri ayırt eden
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
iki niceliğin çarpımsal ilişkiler kurularak karşılaştırılmasında yemek tariflerindeki malzeme miktarları,
ÖĞRETMEN Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza formu’’
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim
alışveriş yaparken ürün fiyatları ve miktarları, spor aktivitelerinde zaman ve mesafe gibi gerçek yaşam
YANSITMALARI okutunuz. merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
nun ‘‘bildiklerim ve
bağlamları üzerinden oranlar oluşturmaları istenir. Seçilecek bağlamlarla ilişkili olarak düzenli spor
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
etkinliklerine katılmanın sağlıklı yaşam için önemi (D13.2) ve alışveriş sırasında fiyat araştırması yapma
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
(D17.1) üzerine konuşulabilir. Bu süreçte grup çalışması yapılabilir (SDB2.2). Grup çalışmasında “örneğin
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
2 kutu mavi boya ve 5 kutu sarı boya karıştırılarak yeşil boya elde ediliyor. Aynı tonda yeşil boya elde
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
etmek için oluşturulabilecek farklı boya miktarları neler olabilir?” şeklinde bir bağlamda öğrencilerin
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
çeşitli stratejiler kullanarak oranlar oluşturmaları ve nicelikleri ilişkilendirmeleri sağlanır. Ardından
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
a
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
oranın sembolik temsili, a:b, , a/b şeklinde farklı biçimlerde ifade edilir. Grup çalışmasının sonunda
b
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
öğrencilerin kendilerini ve akranlarını değerlendirmeleri için öz değerlendirme ve akran değerlendirme
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
formu (SDB1.2) kullanılabilir.
İTA.12.1.2
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
18 rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
Yukarıda verilen öğretim programı örneği, 7. sınıf Sayılar ve Nicelikler temasından alınmıştır. Burada ilgili
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
alan becerisi kazandırılırken aynı zamanda SDB2.2. İş Birliği becerisi ve SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
Düzenleme) becerisi işe koşulmuştur. İş birliği becerisi grup çalışması etkinliğiyle, öz düzenleme becerisinin
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
“Bir hedefi gerçekleştirebilmek için kendi duygu, düşünce ve davranışlarını izlemek, yönetmek ve bir hedefi
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
1
11313
gerçekleştirebilme sürecinde öz değerlendirme yapmak” bileşenleri, öz değerlendirme ve akran değerlendirme
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
formları kullanılarak kazandırılmaya çalışılmıştır.
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
14 bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
18