Page 14 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 14

T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                          Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                     lerini paylaşmaları istenir.
                  FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                      Öğrenme-Öğretme   FB.5.7.1.3
                          Uygulamaları İTA.12.1.1
                                      Öğrencilere  atık  yönetimi  uygulamaları  ile  ilgili  açık  uçlu  sorular  yöneltilebilir.  Atık
                                     Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                      yönetimi  uygulamaları  ve  sıfır  atık  hiyerarşisi  tanıtılır.  İlk  aşamanın  atık  oluşumunun
                                     unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                      önlenmesi olduğu vurgulanır. Geri kazanım, ileri dönüşüm ve yeniden kullanım kavramları
                                     nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                      açıklanarak geri dönüşümle farkları belirtilir. İleri dönüşüm hayatın birçok farklı alanının
                                     ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                      yanında  sanatta  da  yer  bulduğu  ve  atıklardan  eserler  üretildiği  ifade  edilerek  atıktan
                                     Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                      sanata  dönüşümü  incelemeleri  ve  bu  konuda  farkındalık  kazanmaları  sağlanır  ( BO
                                     eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-      , 9
                                      D7.3). Öğrencilerin kendi atık yönetim uygulamalarını gözden geçirmeleri sağlanır (D19.1,
                                     şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                      SDB1.1).  Öğrencilerin  atık  yönetimi  uygulamalarına  yönelik  neler  yapabileceğine  dair
                                     lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                      çıkarımda bulunmaları beklenir. Bunun için ayrılıp birleşme, vızıltı grupları vb. teknikler
                                     temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                      ile grup tartışması yaptırılır (KB.2.18, SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin ulaştıkları çıkarımları
                                     hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                      değerlendirmeleri sağlanır (KB.3.1). Bu aşamada öğrencilerin empati kurmaları sağlanır
                                     (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                      (D14.1). Atık yönetiminin çevresel temizliğin yanında sürdürülebilirliğin parçası olduğu ve
                                     settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                      sürdürülebilirlik açısından önemli olduğunu fark etmeleri sağlanır (D18, OB8). Bu süreçte
                                     İTA.12.1.2
                                      öğrencilerin  açık  fikirlilikle  kendi  davranışlarına  ilişkin  değerlendirme  yapmaları,  uygun
                                     Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                     rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                      (SDB1.2, SDB1.1, D16.2, D17.2, E2.2, E3.5). Sürece ilişkin değerlendirme için kontrol listesi
                                     üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                      kullanılabilir.  Tartışma  sırasında  Türkçe  dersinden  faydalanılabilir.  Değerlendirmek  için
                                     durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                      çalışma kâğıtları kullanılabilir.
                                     genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                        FARKLILAŞTIRMAları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                     Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                          Zenginleştirme 30 Mart Uluslararası Sıfır Atık Günü kapsamında Türkiye’nin bu günün belirlenmesindeki
               Yukarıda verilen öğretim programı örneği ortaokul fen bilimleri dersinin 5. sınıf Sürdürülebilir Yaşam ve Geri
                                     renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                      rolü ve gelecek vizyonu ile ilgili araştırma ödevi verilebilir.
               Dönüşüm ünitesinden alınmıştır. Örnek incelendiğinde SDB1.1 Kendini Bilme/Öz Farkındalık ve SDB1.2
                                     (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                      Evsel atıklardan yeşil dönüşüm bağlamında kompost yapımı planlanabilir. Bu çerçevede
                                     Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-yaşantısı
               Kendini Düzenleme/Öz Düzenleme benlik becerilerinin işe koşulduğu görülmektedir. İlgili öğrenme
                                      5R (azalma-yeniden kullanım-geri dönüşüm-geri kazanım-uzaklaştırma) yaklaşımı kulla-
                                     lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
               gerçekleştirilirken öğrenciler; çevre bilinci konusunda kendi atık yönetim uygulamalarını gözden geçirerek
                                      nılabilir.
                                     Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
               öğrenecekleri yeni konu, kavram veya bilgilerle eskiden öğrendiklerini kontrol ederler. Bunun yanı sıra öğ-
                                     koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                      Öğrencilerin dijital ortamda atık ayrıştırma yapılabilen bir eşleştirme oyunu tasarlamaları
               retmenin sınıf içinde kullanacağı iletişim ve iş birliğine dayalı jigsaw (ayrılıp birleşme) ve vızıltı grupları
                                     şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                      sağlanabilir.
                                                          T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                     performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
               gibi tekniklerle öğrencilerde SDB2.1 İletişim becerisi ve SDB2.2 İş Birliği becerilerinin de geliştirilebileceği
                                      Atık ayrıştırma konusunda öğrencilerin okullarında sosyal sorumluluk projesi tasarlayarak
               öngörülmektedir.      bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                      uygulamaları istenebilir.
                     Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                     bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                               lerini paylaşmaları istenir.
                            Destekleme Öğrencilerin  bireysel  ilerlemelerine  olanak  tanıyan  animasyon,  simülasyon  gibi  dijital
                                     ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                 Öğrenme-Öğretme   MAT.7.1.5 öğrenme araçları kullanılabilir.
                     Uygulamaları İTA.12.1.1  Dijital kaynaklardan atık ayrıştırma konusunda eşleştirme oyunları oynatılabilir. öğrencilerden
                                çarpımsal  ilişkileri  ayırt  etmeleri  beklenir.  Toplamsal  ve  çarpımsal  ilişkileri  ayırt  eden
                               Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                iki niceliğin çarpımsal ilişkiler kurularak karşılaştırılmasında yemek tariflerindeki malzeme miktarları,
                            ÖĞRETMEN  Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza  formu’’
                               unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim
                                alışveriş yaparken ürün fiyatları ve miktarları, spor aktivitelerinde zaman ve mesafe gibi gerçek yaşam
                         YANSITMALARI  okutunuz. merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                               nun ‘‘bildiklerim ve
                                bağlamları  üzerinden  oranlar  oluşturmaları  istenir.  Seçilecek  bağlamlarla  ilişkili  olarak  düzenli  spor
                               ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                etkinliklerine katılmanın sağlıklı yaşam için önemi (D13.2) ve alışveriş sırasında fiyat araştırması yapma
                               Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                (D17.1) üzerine konuşulabilir. Bu süreçte grup çalışması yapılabilir (SDB2.2). Grup çalışmasında “örneğin
                               eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                2 kutu mavi boya ve 5 kutu sarı boya karıştırılarak yeşil boya elde ediliyor. Aynı tonda yeşil boya elde
                               şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                etmek  için  oluşturulabilecek  farklı  boya  miktarları  neler  olabilir?”  şeklinde  bir  bağlamda  öğrencilerin
                               lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                çeşitli  stratejiler  kullanarak  oranlar  oluşturmaları  ve  nicelikleri  ilişkilendirmeleri  sağlanır.  Ardından
                               temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                                    a
                               hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                oranın sembolik temsili, a:b,    , a/b şeklinde farklı biçimlerde ifade edilir. Grup çalışmasının sonunda
                                                    b
                               (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                öğrencilerin kendilerini ve akranlarını değerlendirmeleri için öz değerlendirme ve akran değerlendirme
                               settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                formu (SDB1.2) kullanılabilir.
                               İTA.12.1.2
                               Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
              18               rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                               üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
               Yukarıda verilen öğretim programı örneği, 7. sınıf Sayılar ve Nicelikler temasından alınmıştır. Burada ilgili
                               durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
               alan becerisi kazandırılırken aynı zamanda SDB2.2. İş Birliği becerisi ve SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz
                               genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
               Düzenleme) becerisi işe koşulmuştur. İş birliği becerisi grup çalışması etkinliğiyle, öz düzenleme becerisinin
                               ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
               “Bir hedefi gerçekleştirebilmek için kendi duygu, düşünce ve davranışlarını izlemek, yönetmek ve bir hedefi
                               Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                                                                                     1
                                                                                                     11313
               gerçekleştirebilme sürecinde öz değerlendirme yapmak” bileşenleri, öz değerlendirme ve akran değerlendirme
                               renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                               (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
               formları kullanılarak kazandırılmaya çalışılmıştır.
                               Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                               lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                               Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                               koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                               şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                               performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                               bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
      14                       bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                               ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
        18
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19