Page 18 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 18
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
2.5.3.1. Uyum Becerisi (SDB3.1.) BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Hem benlik hem de çevreyle dengeli bir ilişki kurulup bu ilişkinin sürdürülebil-
Öğrenme-Öğretme
mesini ifade eder.
Uygulamaları BİY.10.2.1
Süreç Bileşenleri
a-b) Yakın çevreye (çevredeki parklar, kent ormanları vb.) bir arazi gezisi düzenlenebilir.
SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamakı, gözlem sonunda ekosistemin cansız ve can-
Öğrencilerden arazide gözlem yapmalar
lı bileşenlerini belirleyerek gözlem formuna kaydetmeleri, ekosistemin cansız ve canlı
SDB3.1. SDB3.1.SB2. Yeni, değişen ve belirsiz durumlar karşısında değişime açık ve istekli
Uyum olmak bileşenleri arasındaki ilişkileri belirleyip açıklamaları istenir. Sınıf ortamında kullanılan
bilgisayar simülasyonları, animasyon, video vb. ile öğrencilerin ekosistemin bir bileşeni-
Becerisi SDB3.1.SB3. Yeni, değişen ve belirsiz durumlarla başa çıkmak için düşünce
nin ortadan kalkması durumunda ekosistemin kendisinin ve diğer ekosistemlerin nasıl
biçimini ayarlamak
etkileneceğini tahmin etmeleri ve bu konuya dair akıl yürütmeleri sağlanır (E3.5). Öğ-
SDB3.1.SB4. Yeni, değişen ve belirsiz durumlarda davranış veya eylemin doğasını,
rencilerden ekosistemi oluşturan bileşenler arasındaki etkileşimin ekosistemin işleyişi
seviyesini ve derecesini ayarlamak
üzerindeki etkisi hakkında açıklamalar yapmaları beklenir (E3.4).
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SDB3.1.SB5. Yeni, değişen ve belirsiz bir çevreyle başarılı bir şekilde etkileşime
Öğrencilerden ekosistemin cansız ve canlı bileşenleri ile bu bileşenler arasındaki ilişkileri
geçmek için duygusal tepkileri ayarlamak
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
belirlemek amacıyla bireysel olarak zihin haritası oluşturmaları istenir. Zihin haritaları, çeşitli
lerini paylaşmaları istenir.
uygulamalar aracılığıyla dijital olarak hazırlanabilir ve puanlama anahtarı ile puanlanabilir.
Öğrenme-Öğretme BİY.10.2.2
Uygulamaları İTA.12.1.1
a-b-c) Sınıf ortamında bir doğa belgeseli veya video izletilerek öğrencilerden tür içi ve
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
türler arası etkileşimleri tespit etmeleri istenebilir. Komünite, popülasyon dinamikleri
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
ve süksesyonlarla ilgili çeşitli örnek olaylar verilir. Bu süreçte süksesyon çeşitlerine yer
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
verilmez. Öğrencilerden küçük gruplar hâlinde çalışarak verilen örnek olaylarda gördük-
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
leri etkileşim ve değişimleri tanımlamaları ve karşılaştırmaları istenir. Gruplardan örnek
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
olaylardaki komünite ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimle ilgili sorular
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
oluşturmaları, oluşturdukları sorularla ilgili araştırma yaparak bilgi toplamaları istenir.
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
ç-d) Öğrencilerin topladıkları bilgilerin doğruluğunu bilimsel kaynaklara başvurarak
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
değerlendirmeleri, komünite ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimlerle il-
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
gili çıkarım yapmaları sağlanır. Bu süreçte popülasyonlarda görülen dağılım biçimleri,
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
büyüme ve hayatta kalma eğrilerine değinilmez. Öğrencilerden yaptıkları çıkarımlardan
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
Öğrencilerin bu etkinliklere katılımı teşvik edilerek (E1.5) arkadaşları ile olan ortak yönlerini
elde ettikleri bilgileri kendi yaşamlarında karşılaştıkları sorunların (nüfus artışı, göç vb.)
bulmaları, onları daha yakından tanımaları, onlarla etkili iletişim kurmaları (D14.1), kendilerini
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
çözümünde nasıl kullanabileceklerini ifade etmeleri istenir (SDB3.1). Araştırma sonuç-
ifade etmeleri (E1.4), arkadaşlarına karşı anlayışlı davranışlar sergilemeleri (D15.1)
larının gruplar tarafından sınıfta paylaşılması sağlanır. Öğrencilerin paylaşım sürecine
İTA.12.1.2
istenir. Bunun için örnek olaylardan yararlanılabilir. Öğretmen ve arkadaşlarıyla tanışma
etkin olarak katılmasına, birbirinin sözünü kesmemesine ve sözsüz iletişim unsurlarına
Yukarıdaki öğretim programı örneği biyoloji dersinin 10. sınıf, Ekoloji temasına aittir. Burada SDB3.1 Uyum
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
sürecindeki davranışları içeren bir kontrol listesi hazırlanarak öğrencilerin davranışları
dikkat etmesine özen gösterilerek saygı değeri vurgulanır (SDB2.1, D14.1). Bireysel ola-
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
becerisine yer verildiği görülmektedir. Öğrenme yaşantısında öğrencilerden komünite ve popülasyonlarla ilgili
değerlendirilebilir.
rak zihin haritası çizmeleri istenerek öğrencilerin ekosistemlerdeki etkileşimlerin çok
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
çeşitli çıkarımlara ulaşmaları ve bu doğrultuda yaşamlarında karşılaştıkları sorunlara yönelik çözümler oluş-
boyutluluğu ve karmaşıklığını fark etmeleri sağlanır.
HB.1.1.2 durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
turmaları beklenmektedir. Böylece öğrenciler; bulundukları çevredeki sorunların farkına varabilir, sorunlara
Öğrencilerden komünitelerde ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimlere yö-
Öğrencilerden okul ortamını tanıyabilmeleri (SDB3.1, SDB3.1.SB1, SDB3.1.SB2) beklenir.
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
alternatif çözümler geliştirebilirler. Dahası öğrenciler, edindikleri kazanımları gelecekte karşılaşacakları yeni
nelik öğrenme günlüğü hazırlamaları istenebilir. Öğrenme günlüğü; “etkileşim ve değişi-
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
Bunun için öğrencilerden kendisi için yeni olan sınıfını, okulunun bölümlerini ve okul
mi tanımlama, bilgi toplama ve topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirme, çıkarım
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
durumlara uyum sağlamada da kullanabilirler. Kuramsal düzeyde edinilen bilgilerin gerçek yaşam sorunlarıyla
çalışanlarını fark etmeleri (a) istenir. Öğrencilere sınıfta bulunan ders araç gereçleri, şeref
yapma” ölçütlerini içeren analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
köşesi tanıtılır. Okulun bölümleri gezdirilerek öğrencilerin okulu tanıma süreci desteklenir.
ilişkilendirilmesi, uyum becerisinin geliştirilmesine önemli katkılar sağlamaktadır.
BİY.10.2.3 Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
(SBAB10.1).
Sınıfta ve okul bahçesinde çeşitli oyunlar oynanır (E2.5). Okul çalışanları ile buz kırma
“Öğrencilerden yaptıkları çıkarımlardan elde ettikleri bilgileri kendi yaşamlarında karşılaştıkları sorunların
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
gibi tanışma etkinlikleri yaptırılır. Bu süreçte öğrencilerle sürekli iletişim kurulup alınan
a) Dersten önce her bir öğrenciden ön öğrenmelerinden yola çıkarak beslenme ilişkileri
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
(nüfus artışı, göç vb.) çözümünde nasıl kullanabileceklerini ifade etmeleri istenir (SDB3.1).” çıktısı ile ilişki-
dönütler pekiştirilerek öğrencilerin kendilerine güven duymaları (E1.5) ve kararlı bir tutum
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ve ekosistemlerde enerji akışını gösteren zihin haritası oluşturması istenebilir. Öğrenci-
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
sergilemeleri (D11.2) sağlanır. Öğrencilerden okul ortamı ve çalışanlarına ilişkin gözlemlerini
lendirilen Uyum Becerisi doğrudan biyoloji dersinde edindiği bilgi ve deneyimden beslenerek hayatına aktar
lere besin zincirlerinin basit görünürlükte olduğu, ekosistem içinde örtüşen çok sayıda -
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
ifade etmeleri (b) istenir. Okula uyum sürecindeki davranışları içeren bir kontrol listesi
masını amaçlamaktadır. besin zincirinin karmaşık besin ağlarını oluşturduğu, besin ağlarının da habitattaki tüm
lerini paylaşmaları istenir.
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
hazırlanarak öğrenciler değerlendirilebilir.
organizmalar arasındaki enerji aktarımını gösterdiği hatırlatılır. Sınıfta farklı türleri (üre-
tici, tüketici, ayrıştırıcı) içeren listeler/kartlar dağıtılır. Öğrencilerden gruplara ayrılma-
Öğrenme-Öğretme HB.1.1.3 performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
ları ve bu türlerle besin zincirleri oluşturmaları istenir.
Uygulamaları İTA.12.1.1 bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
Öğrencilerden sınıf ve okul ortamında kurallara uygun davranabilmeleri (SDB3.1,
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
SDB3.1.SB1, SDB3.1.SB4) beklenir. Bunun için öğrencilerden sınıf ve okul ortamındaki
Besin zincirinde her türün bulunduğu trofik basamak ve bu basamaktaki enerji eldesinin
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
nedenleri hakkında sorular sorulur. Bu süreçte su ekosisteminde besin zinciri, parazit be-
kuralları fark etmeleri (a) istenir. Öğrencilerin kendi hak ve sorumluluklarını düşünürken
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
sin zinciri ve biyokütle piramidine değinilmez. Öğrencilerden oluşturdukları besin zincirini
başkalarının haklarına saygı duymalarının gerekliliği (D1.1) konusunda beyin fırtınası, iş
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
açıklamaları, grupça oluşturdukları besin zincirlerini bir araya getirerek besin ağlarına dö-
birlikli öğretim gibi teknikler kullanılarak öğrencilerle birlikte sınıf kuralları oluşturulur. Bu
nüştürmeleri (E3.6) ve besin ağlarındaki ilişki örüntülerini tanımlamaları beklenir.
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
süreçte öğrencilerden düşüncelerini arkadaşlarıyla (E3.5) paylaşmaları, sınıf kuralları ile
ilgili farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB1, SDB2.2.SB2,
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
SDB2.2.SB3). Bunun gibi grup etkinliklerinde öğrencilerin sorumluluk almaları (E2.2),
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
42 lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
kendilerini ifade ederken duygu, düşünce ve davranışlarında kontrollü olmaları (D12.2)
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
ve başkalarının bakış açılarını anlamaları (E2.1) üzerinde durulur. Sınıf kurallarından yola
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
çıkarak koridorda koşmamak, ortak kullanım alanlarını temiz tutmak gibi okulda uyulması
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
gereken kurallara örnekler verilir. Ardından öğrencilere okul ortamındaki genel davranışlar
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
hakkında gözlem yapma fırsatı verilerek (OB1.2) öğrencilerden okul kurallarına örnekler
vermeleri istenir. Öğrencilerden sınıf ve okul ortamında kurallara uygun davranışlar
İTA.12.1.2
sergilemeleri (b) beklenir. Sınıf ve okul kuralları ile ilgili boyama, kesme-yapıştırma
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
etkinliklerinden oluşan çalışma yaprakları kullanılabilir. Bu çalışmalar sınıf panosu gibi
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
alanlarda sergilenir. Öğrencilerin sınıf ve okul kuralları ile ilgili davranışları görsellerle
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
oluşturulmuş öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
18 durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
HB.1.1.4
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
18 ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
Öğrencilerden fiziksel özelliklerini ve temel duygularını açıklayabilmeleri (KB1) beklenir.
Bunun için öğrencilerden saç ve göz rengi gibi fiziksel özelliklerini ifade etmeleri istenir.
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
Öğrencilerden fiziksel özelliklerini inceleyerek resim yapmaları, fotoğrafına bakarak
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
(OB4.1) ya da ayna kullanarak fiziksel özelliklerini ifade etmeleri istenir. Ardından temel
duygularını fark etmeleri beklenir. Öğrencilerin çeşitli olaylar ve durumlar karşısında
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
heyecan, sevinç gibi hangi duyguları yaşadıklarını (SDB1.1, SDB1.1.SB2) konuşma halkası,
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
kartopu gibi tekniklerle paylaşmaları sağlanır. Duygularını fark etmelerini sağlamak için
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
(D10.1) öğrencilerle kendini keşfet, kukla oyunları ve pandomim gibi etkinlikler yapılır.
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
Yapılan etkinlikler, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
16
18