Page 18 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 18

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               2.5.3.1.  Uyum Becerisi (SDB3.1.)                                    BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

                                      Hem benlik hem de çevreyle dengeli bir ilişki kurulup bu ilişkinin sürdürülebil-
                           Öğrenme-Öğretme
                                      mesini ifade eder.
                               Uygulamaları BİY.10.2.1
                                                       Süreç Bileşenleri
                                         a-b) Yakın çevreye (çevredeki parklar, kent ormanları vb.) bir arazi gezisi düzenlenebilir.
                                       SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamakı, gözlem sonunda ekosistemin cansız ve can-
                                         Öğrencilerden arazide gözlem yapmalar
                                         lı bileşenlerini belirleyerek gözlem formuna kaydetmeleri, ekosistemin cansız ve canlı
                      SDB3.1.          SDB3.1.SB2. Yeni, değişen ve belirsiz durumlar karşısında değişime açık ve istekli
                      Uyum             olmak bileşenleri arasındaki ilişkileri belirleyip açıklamaları istenir. Sınıf ortamında kullanılan
                                         bilgisayar simülasyonları, animasyon, video vb. ile öğrencilerin ekosistemin bir bileşeni-
                      Becerisi         SDB3.1.SB3. Yeni, değişen ve belirsiz durumlarla başa çıkmak için düşünce
                                         nin ortadan kalkması durumunda ekosistemin kendisinin ve diğer ekosistemlerin nasıl
                                       biçimini ayarlamak
                                         etkileneceğini tahmin etmeleri ve bu konuya dair akıl yürütmeleri sağlanır (E3.5). Öğ-
                                       SDB3.1.SB4. Yeni, değişen ve belirsiz durumlarda davranış veya eylemin doğasını,
                                         rencilerden ekosistemi oluşturan bileşenler arasındaki etkileşimin ekosistemin işleyişi
                                       seviyesini ve derecesini ayarlamak
                                         üzerindeki etkisi hakkında açıklamalar yapmaları beklenir (E3.4).
                                                                   T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                       SDB3.1.SB5. Yeni, değişen ve belirsiz bir çevreyle başarılı bir şekilde etkileşime
                                         Öğrencilerden ekosistemin cansız ve canlı bileşenleri ile bu bileşenler arasındaki ilişkileri
                                       geçmek için duygusal tepkileri ayarlamak
                              Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                         belirlemek amacıyla bireysel olarak zihin haritası oluşturmaları istenir. Zihin haritaları, çeşitli
                                        lerini paylaşmaları istenir.
                                         uygulamalar aracılığıyla dijital olarak hazırlanabilir ve puanlama anahtarı ile puanlanabilir.
                          Öğrenme-Öğretme   BİY.10.2.2
                              Uygulamaları İTA.12.1.1
                                         a-b-c) Sınıf ortamında bir doğa belgeseli veya video izletilerek öğrencilerden tür içi ve
                                        Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                         türler arası etkileşimleri tespit etmeleri istenebilir. Komünite, popülasyon dinamikleri
                                        unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                         ve süksesyonlarla ilgili çeşitli örnek olaylar verilir. Bu süreçte süksesyon çeşitlerine yer
                                        nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                         verilmez. Öğrencilerden küçük gruplar hâlinde çalışarak verilen örnek olaylarda gördük-
                                        ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                         leri etkileşim ve değişimleri tanımlamaları ve karşılaştırmaları istenir. Gruplardan örnek
                                        Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                         olaylardaki komünite ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimle ilgili sorular
                                        eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                         oluşturmaları, oluşturdukları sorularla ilgili araştırma yaparak bilgi toplamaları istenir.
                                        şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                         ç-d)  Öğrencilerin  topladıkları  bilgilerin  doğruluğunu  bilimsel  kaynaklara  başvurarak
                                        lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                         değerlendirmeleri, komünite ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimlerle il-
                                        temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                         gili çıkarım yapmaları sağlanır. Bu süreçte popülasyonlarda görülen dağılım biçimleri,
                                        hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                                                           HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                         büyüme ve hayatta kalma eğrilerine değinilmez. Öğrencilerden yaptıkları çıkarımlardan
                                        (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                  Öğrencilerin bu etkinliklere katılımı teşvik edilerek (E1.5) arkadaşları ile olan ortak yönlerini
                                         elde ettikleri bilgileri kendi yaşamlarında karşılaştıkları sorunların (nüfus artışı, göç vb.)
                                  bulmaları, onları daha yakından tanımaları, onlarla etkili iletişim kurmaları (D14.1), kendilerini
                                        settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                         çözümünde nasıl kullanabileceklerini ifade etmeleri istenir (SDB3.1). Araştırma sonuç-
                                  ifade  etmeleri  (E1.4),  arkadaşlarına  karşı  anlayışlı  davranışlar  sergilemeleri  (D15.1)
                                         larının gruplar tarafından sınıfta paylaşılması sağlanır. Öğrencilerin paylaşım sürecine
                                        İTA.12.1.2
                                  istenir. Bunun için örnek olaylardan yararlanılabilir. Öğretmen ve arkadaşlarıyla tanışma
                                         etkin olarak katılmasına, birbirinin sözünü kesmemesine ve sözsüz iletişim unsurlarına
               Yukarıdaki öğretim programı örneği biyoloji dersinin 10. sınıf, Ekoloji temasına aittir. Burada SDB3.1 Uyum
                                        Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                  sürecindeki  davranışları  içeren  bir  kontrol  listesi  hazırlanarak  öğrencilerin  davranışları
                                         dikkat etmesine özen gösterilerek saygı değeri vurgulanır (SDB2.1, D14.1). Bireysel ola-
                                        rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
               becerisine yer verildiği görülmektedir. Öğrenme yaşantısında öğrencilerden komünite ve popülasyonlarla ilgili
                                  değerlendirilebilir.
                                         rak zihin haritası çizmeleri istenerek öğrencilerin ekosistemlerdeki etkileşimlerin çok
                                        üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
               çeşitli çıkarımlara ulaşmaları ve bu doğrultuda yaşamlarında karşılaştıkları sorunlara yönelik çözümler oluş-
                                         boyutluluğu ve karmaşıklığını fark etmeleri sağlanır.
                                  HB.1.1.2  durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
               turmaları beklenmektedir. Böylece öğrenciler; bulundukları çevredeki sorunların farkına varabilir, sorunlara
                                         Öğrencilerden komünitelerde ve popülasyonlarda görülen etkileşim ve değişimlere yö-
                                  Öğrencilerden okul ortamını tanıyabilmeleri (SDB3.1, SDB3.1.SB1, SDB3.1.SB2) beklenir.
                                        genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
               alternatif çözümler geliştirebilirler. Dahası öğrenciler, edindikleri kazanımları gelecekte karşılaşacakları yeni
                                         nelik öğrenme günlüğü hazırlamaları istenebilir. Öğrenme günlüğü; “etkileşim ve değişi-
                                        ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                  Bunun  için  öğrencilerden  kendisi  için  yeni  olan  sınıfını,  okulunun  bölümlerini  ve  okul
                                         mi tanımlama, bilgi toplama ve topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirme, çıkarım
                                        Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
               durumlara uyum sağlamada da kullanabilirler. Kuramsal düzeyde edinilen bilgilerin gerçek yaşam sorunlarıyla
                                  çalışanlarını fark etmeleri (a) istenir. Öğrencilere sınıfta bulunan ders araç gereçleri, şeref
                                         yapma” ölçütlerini içeren analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                                        renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                  köşesi tanıtılır. Okulun bölümleri gezdirilerek öğrencilerin okulu tanıma süreci desteklenir.
               ilişkilendirilmesi, uyum becerisinin geliştirilmesine önemli katkılar sağlamaktadır.
                                         BİY.10.2.3 Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                        (SBAB10.1).
                                  Sınıfta  ve  okul  bahçesinde  çeşitli  oyunlar  oynanır  (E2.5).  Okul  çalışanları  ile  buz  kırma
               “Öğrencilerden yaptıkları çıkarımlardan elde ettikleri bilgileri kendi yaşamlarında karşılaştıkları sorunların
                                        Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                  gibi tanışma etkinlikleri yaptırılır. Bu süreçte öğrencilerle sürekli iletişim kurulup alınan
                                         a) Dersten önce her bir öğrenciden ön öğrenmelerinden yola çıkarak beslenme ilişkileri
                                        lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
               (nüfus artışı, göç vb.) çözümünde nasıl kullanabileceklerini ifade etmeleri istenir (SDB3.1).” çıktısı ile ilişki-
                                  dönütler pekiştirilerek öğrencilerin kendilerine güven duymaları (E1.5) ve kararlı bir tutum
                                                            T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                         ve ekosistemlerde enerji akışını gösteren zihin haritası oluşturması istenebilir. Öğrenci-
                                        Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                  sergilemeleri (D11.2) sağlanır. Öğrencilerden okul ortamı ve çalışanlarına ilişkin gözlemlerini
               lendirilen Uyum Becerisi doğrudan biyoloji dersinde edindiği bilgi ve deneyimden beslenerek hayatına aktar
                                         lere besin zincirlerinin basit görünürlükte olduğu, ekosistem içinde örtüşen çok sayıda -
                       Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                        koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                  ifade etmeleri (b) istenir. Okula uyum sürecindeki davranışları içeren bir kontrol listesi
               masını amaçlamaktadır.    besin zincirinin karmaşık besin ağlarını oluşturduğu, besin ağlarının da habitattaki tüm
                                 lerini paylaşmaları istenir.
                                        şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                  hazırlanarak öğrenciler değerlendirilebilir.
                                         organizmalar arasındaki enerji aktarımını gösterdiği hatırlatılır. Sınıfta farklı türleri (üre-
                                         tici, tüketici, ayrıştırıcı) içeren listeler/kartlar dağıtılır. Öğrencilerden gruplara ayrılma-
                   Öğrenme-Öğretme   HB.1.1.3  performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                         ları ve bu türlerle besin zincirleri oluşturmaları istenir.
                       Uygulamaları İTA.12.1.1  bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                  Öğrencilerden  sınıf  ve  okul  ortamında  kurallara  uygun  davranabilmeleri  (SDB3.1,
                                        bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                  SDB3.1.SB1,  SDB3.1.SB4)  beklenir.  Bunun  için  öğrencilerden  sınıf  ve  okul  ortamındaki
                                         Besin zincirinde her türün bulunduğu trofik basamak ve bu basamaktaki enerji eldesinin
                                 Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                        ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                                         nedenleri hakkında sorular sorulur. Bu süreçte su ekosisteminde besin zinciri, parazit be-
                                  kuralları fark etmeleri (a) istenir. Öğrencilerin kendi hak ve sorumluluklarını düşünürken
                                 unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                 nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                         sin zinciri ve biyokütle piramidine değinilmez. Öğrencilerden oluşturdukları besin zincirini
                                  başkalarının  haklarına  saygı  duymalarının  gerekliliği  (D1.1)  konusunda  beyin  fırtınası,  iş
                                 ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                         açıklamaları, grupça oluşturdukları besin zincirlerini bir araya getirerek besin ağlarına dö-
                                  birlikli öğretim gibi teknikler kullanılarak öğrencilerle birlikte sınıf kuralları oluşturulur. Bu
                                         nüştürmeleri (E3.6) ve besin ağlarındaki ilişki örüntülerini tanımlamaları beklenir.
                                 Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                  süreçte öğrencilerden düşüncelerini arkadaşlarıyla (E3.5) paylaşmaları, sınıf kuralları ile
                                  ilgili farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB1, SDB2.2.SB2,
                                 eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                  SDB2.2.SB3).  Bunun  gibi  grup  etkinliklerinde  öğrencilerin  sorumluluk  almaları  (E2.2),
                                 şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                  42             lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                  kendilerini  ifade  ederken  duygu,  düşünce  ve  davranışlarında  kontrollü  olmaları  (D12.2)
                                 temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                  ve başkalarının bakış açılarını anlamaları (E2.1) üzerinde durulur. Sınıf kurallarından yola
                                 hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                  çıkarak koridorda koşmamak, ortak kullanım alanlarını temiz tutmak gibi okulda uyulması
                                 (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                  gereken kurallara örnekler verilir. Ardından öğrencilere okul ortamındaki genel davranışlar
                                 settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                  hakkında gözlem yapma fırsatı verilerek (OB1.2) öğrencilerden okul kurallarına örnekler
                                  vermeleri  istenir.  Öğrencilerden  sınıf  ve  okul  ortamında  kurallara  uygun  davranışlar
                                 İTA.12.1.2
                                  sergilemeleri  (b)  beklenir.  Sınıf  ve  okul  kuralları  ile  ilgili  boyama,  kesme-yapıştırma
                                 Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                  etkinliklerinden  oluşan  çalışma  yaprakları  kullanılabilir.  Bu  çalışmalar  sınıf  panosu  gibi
                                 rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                  alanlarda  sergilenir.  Öğrencilerin  sınıf  ve  okul  kuralları  ile  ilgili  davranışları  görsellerle
                                 üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                  oluşturulmuş öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
      18                         durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                  HB.1.1.4
                                 genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                 18              ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                  Öğrencilerden fiziksel özelliklerini ve temel duygularını açıklayabilmeleri (KB1) beklenir.
                                  Bunun için öğrencilerden saç ve göz rengi gibi fiziksel özelliklerini ifade etmeleri istenir.
                                 Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                  Öğrencilerden  fiziksel  özelliklerini  inceleyerek  resim  yapmaları,  fotoğrafına  bakarak
                                 renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                 (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                  (OB4.1) ya da ayna kullanarak fiziksel özelliklerini ifade etmeleri istenir. Ardından temel
                                  duygularını  fark  etmeleri  beklenir.  Öğrencilerin  çeşitli  olaylar  ve  durumlar  karşısında
                                 Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                  heyecan, sevinç gibi hangi duyguları yaşadıklarını (SDB1.1, SDB1.1.SB2) konuşma halkası,
                                 lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                 Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                  kartopu gibi tekniklerle paylaşmaları sağlanır. Duygularını fark etmelerini sağlamak için
                                 koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                  (D10.1)  öğrencilerle  kendini  keşfet,  kukla  oyunları  ve  pandomim  gibi  etkinlikler  yapılır.
                                 şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                  Yapılan etkinlikler, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
                                 performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                 bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                 bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                 ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
           16
          18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23