Page 19 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 19
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Yukarıda verilen öğretim programı örneği 1. sınıf Hayat Bilgisi dersi Ben ve Okulum temasından alınmıştır.
Verilen bu örnekte öğrencilere sınıf ve okul ortamında kurallara uygun davranabilme ile ilgili bilişsel beceriler
kazandırılması temel hedeftir. Diğer yandan öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin gelişimine de
katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu çerçevede öğrenme hedeflerinin içerisinde SDB3.1. Uyum becerisi işe ko-
şulmuştur. Bu becerinin hedefinde örnekte olduğu üzere okula yeni başlayan 1. Sınıf öğrencisinin sınıf ve okul
kurallarını öğrenmesi gibi öğrencilerin yeni durumlarla etkili bir şekilde başa çıkmak için kaynaklar araması,
belirsiz durumlarda kendisine yardımcı olacak yeni yollar geliştirmesi ve bu durumlara uyum sağlamak için
gerekirse davranışlarında değişikliğe gitmesi gibi bazı alt beceriler kazandırılması hedeflenmektedir. Öğrenme
hedeflerinin içerisinde işe koşulan başka bir sosyal-duygusal öğrenme becerisi ise, SDB2.2. İş Birliği beceri-
sidir. Bu becerinin hedefinde ise, öğrencilerin arkadaşları ile ortaklıklar oluşturması, başkalarının kendinden
farklı düşündüğünü fark etmesi, düşünceler arasındaki ortaklıkları/uyuşmaları belirlemesi, alternatif fikirler
ortaya koyması ve son olarak farklı düşünceler üzerinde uzlaşmak için çözüm araması gibi bazı alt beceriler
kazandırılması hedeflenmektedir.
SDB3.1. Uyum Becerisi
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB3.1.SB1. SDB3.1.SB1.G1. Karşılaştığı yeni, belirsiz veya değişen durumları olumlu karşılar.
Yeni, değişen ve belirsiz SDB3.1.SB1.G2. Yeni, belirsiz veya değişen durumların gerektirdiği değişim ihtiyacını fark eder.
durumları anlamak SDB3.1.SB1.G3. Yeni, belirsiz veya değişen durumlarla kendi koşullarını karşılaştırır.
SDB3.1.SB2. SDB3.1.SB2.G1. Değişimi gelişmek için bir fırsat olarak görür.
Yeni, değişen ve belirsiz SDB3.1.SB2.G2. Yeni bakış açılarını ve konuları öğrenmeye isteklidir.
durumlar karşısında
değişime açık ve istekli SDB3.1.SB2.G3. Yeni, belirsiz veya değişen durumlarda esnek bir tutum benimser.
olmak SDB3.1.SB2.G4. Değişimin gerektirdiği adımları atmak için istekli davranır.
SDB3.1.SB3. SDB3.1.SB3.G1. Yeni bir durumla karşılaştığında kendisine yardımcı olacak alternatif seçenekler üzerinde
Yeni, değişen ve belirsiz düşünür.
durumlarla başa çıkmak SDB3.1.SB3.G2. Yeni bir durum hakkında düşünme şeklini gözden geçirir.
için düşünce biçimini
ayarlamak SDB3.1.SB3.G3. Gerektiğinde yeni bir durumda düşüncelerini veya beklentilerini ayarlar.
SDB3.1.SB4.
Yeni, değişen ve belirsiz SDB3.1.SB4.G1. Yeni durumlarla etkili bir şekilde başa çıkmak için yardımcı olabilecek kaynaklar arar.
durumlarda davranış SDB3.1.SB4.G2. Belirsiz durumlarda kendisine yardımcı olacak yeni yollar geliştirir.
veya eylemin doğasını,
seviyesini ve derecesini SDB3.1.SB4.G3. Yeni bir durumla karşılaştığında uyum sağlamak için gerekirse davranışlarını değiştirir.
ayarlamak
SDB3.1.SB5. SDB3.1.SB5.G1. Yeni, belirsiz veya değişen durumlar karşında ortaya çıkan duygularını fark eder.
Yeni, değişen ve belirsiz
bir çevreyle başarılı SDB3.1.SB5.G2. Yeni, belirsiz veya değişen durumlarla başa çıkabilmek için olumsuz duygularını kontrol
bir şekilde etkileşime eder.
geçmek için duygusal SDB3.1.SB5.G3. Yeni, belirsiz veya değişen durumlarda kendisine yardımcı olması için olumlu duygulardan
tepkileri ayarlamak yararlanır.
19