Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 24
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
geliştirilmesine yönelik öğrenme yaşantılarının tasarlandığı görülmektedir. Bu kapsamda öğrencilerden ilk
olarak öğretmen tarafından dinletilen/izletilen radyo tiyatrosunda yer alan kişilere yönelik empati kurmaları;
kişilerin duygu, düşünce ve bakış açılarını anlamaya yönelik bir tutum sergilemeleri ve sonrasında bu dene-
yimlerine ilişkin tepkide bulunmaları istenmektedir. Devam eden öğrenme yaşantısında ise öğrencilerin dene-
yimledikleri dinleme/izleme sürecine yönelik beğenilerini gerekçelendirmeleri beklenmektedir. Burada hem
kendisinin hem de diğerlerinin duygu ve düşüncelerine ilişkin farkındalık oluşturma becerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmaktadır.
SDB3.3. Sorumlu Karar Verme Becerisi
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB3.3.SB1.G1. Problemleri saptar.
SDB3.3.SB1.G2. Problemleri önem düzeyine göre sınıflandırır.
SDB3.3.SB1. SDB3.3.SB1.G3. Problemle ilişkili değişkenleri belirler.
Problemleri tanımlayıp SDB3.3.SB1.G4. Problemler için alternatif çözümler üretir.
çözmek SDB3.3.SB1.G5. Alternatif çözümler arasından uygun olanı belirler.
SDB3.3.SB1.G6. Uygun çözümü uygular.
SDB3.3.SB1.G7. Uygulanan çözümün etkililiğini değerlendirir.
SDB3.3.SB2.G1. Eylemlerinin olası doğrudan sonuçlarını fark eder.
SDB3.3.SB2. SDB3.3.SB2.G2. Eylemlerinin olası dolaylı sonuçlarını fark eder.
Eylemlerinin sonuçlarını SDB3.3.SB2.G3. Olası sonuçları düşünerek eylemlerini düzenler.
öngörmek SDB3.3.SB2.G4. Düzenlediği eylemlerinin sonuçlarını değerlendirir.
SDB3.3.SB2.G5. Olumlu-olumsuz sonuçları görerek sorumluluk üstlenir.
SDB3.3.SB3.G1. Konu, olay ya da durumla ilgili yargılarını temellendirir.
SDB3.3.SB3. SDB3.3.SB3.G2. Ulaştığı yargıların dayanaklarını keşfeder.
Gerekçeli yargıda
bulunmak SDB3.3.SB3.G3. Yargılarını düzenleyip gerekçelendirir.
SDB3.3.SB3.G4. Gerekçeli yargılarının sonuçlarını değerlendirir.
SDB3.3.SB4.G1. Kendi hakları ile başkalarının hakları arasında denge gözeterek kararlar alır.
SDB3.3.SB4. SDB3.3.SB4.G2. Aldığı kararların sonuçlarını geçmiş ahlaki değerlendirmeler ve toplumsal
Alınan kararların ahlaki normlarla ilişkilendirir.
olarak uygunluğunu SDB3.3.SB4.G3. Kararlarının bireysel ve toplumsal açıdan etki alanlarını ve çıktılarını sorgular.
değerlendirmek SDB3.3.SB4.G4. Kararlarının ahlaki sorumluluğunu üstlenir.
SDB3.3.SB4.G5. Kararlarını ahlaki açıdan denetler.
SDB3.3.SB5.G1. Düşüncelerinin olası olumlu ve olumsuz sonuçlarını inceler.
SDB3.3.SB5.G2. Düşüncelerini başkalarının bakış açılarını da göz önünde bulundurarak
SDB3.3.SB5. değerlendirir.
Derinlemesine SDB3.3.SB5.G3. Düşüncelerini açık fikirlilikle değerlendirir.
düşünmek
SDB3.3.SB5.G4. Alternatif düşünce sistemlerini, varsayım ve çıkarımlarını ele alır.
SDB3.3.SB5.G5. Gerektiğinde düşüncelerini değiştirir.
Yukarıdaki tabloda verilen sorumlu karar verme becerisine ait süreç bileşenleri ve göstergeleri yer almakta-
dır. Öğretim programlarından alınan örnekler incelendiğinde, kazandırılmak istenen sosyal-duygusal becerinin
göstergesinin karşılığını ilgili çıktıda göreceklerdir. Aynı zamanda bu becerilerin öğrenme çıktıları ile ilişkili
olarak diğer beceriler ve değerlerle bir hiyerarşi içerisinde öğrencilere verilmek istendiği gözlemlenecektir.
24