Page 25 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 25

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  2.6. SOSYAL-DUYGUSAL ÖĞRENME BECERİLERİNİN İŞLENMESİNE
                       İLİŞKİN DERS KİTAPLARINDAN ÖRNEKLER

             Örnek 1.   Coğrafya Dersi 9. Sınıf
                  COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

                       Öğrenme-öğretme
                           Uygulamaları COĞ.9.5.1.
                                     Öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkileriyle ilgili bildikleri ve
                                     merak ettikleri konuları yazılı hâle getirmeleri istenebilir. Yazılanlar paylaşılır. Grup çalışma-
                                     sı içinde merak edilen bilgilere ulaşmak için uygun yöntem ve stratejiler belirlenerek bilgi
                                     toplanır. Toplanan bilgiler, coğrafi temsil ve metinlerden yararlanılarak düzenlenir ve siste-
                                     matik şekilde çözümlenir (E3.7, OB1). Sürecin bu aşamasında her gruptan ulaştığı sonuçları
                                     paylaşması istenir. Paylaşımlardan yola çıkılarak Türkiye’deki kaynakları verimli kullanma
                                     konusunda neler yapılması gerektiği ifade edilir (D17.3). İfade ettikleri çözümlerin ekono-
                                     miye sağlayacağı katkıları düşün-eşleş-paylaş tekniği ile paylaşmaları istenebilir (D19.3).
                                     Sürecin  son  aşamasına  gelindiğinde  gruplardan  en  başta  yazdıklarını  incelemeleri  ve
                                     merak ettiklerine cevap bulup bulamadıklarını tartışmaları istenebilir (KB3.3). Son olarak
                                     öğrencilerin süreç boyunca öğrendiklerini listelemeleri ve dersin başında bildikleriyle kar-
                                     şılaştırarak öğrenmelerine ilişkin öz değerlendirme yapmaları sağlanabilir ve öğrencilere
                                     geri bildirim verilir  (SDB1.1, SDB1.2, SDB2.2). Yakın çevrede yer alan bir işletmenin kuruluş
                                     yeri şartlarının incelenebilmesi için coğrafi gözlem, saha/sanal saha çalışması yapılabilir.
                                     Yapılan saha çalışmasına ilişkin sınıfta bir tartışma süreci başlatılabilir (SDB2.1).
                  Yukarıda  coğrafya  dersi  9.  sınıf  Öğretim  Programı  5.  Ünite  Ekonomik  Faaliyetler  ve  Etkileri  öğretim
                                     Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve beşerî faktörlerin ekonomi
                  programından bir kesit alınmıştır. Bu bölümde Sosyal-duygusal Öğrenme Becerilerinden SDB1.1 Kendini
                                     üzerindeki etkilerini harita, fotoğraf vb. görsellerle açıklayan bir diyagram hazırlamaları
                  Tanıma (Öz farkındalık) SDB1.2 Kendini Düzenleme (Öz düzenleme) ve SDB2.2 İş Birliği becerilerinin
                                     istenebilir (SBAB11.2). Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz de-
                                     ğerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2, SDB1.3).
                  işletilmesi hedeflenmiş olup Coğrafya ders kitabına aşağıdaki şekilde yansıtılmıştır.
                               5. Ünite: eKOnOMiK FAALiYetLeR Ve etKiLeRi
                       FARKLILAŞTIRMA         insanların hayatlarını devam ettirmek, gelir elde etmek ve refah seviyelerini
                                              yükseltmek  için  yaptıkları  çalışmalara  ekonomik faaliyet  denir.  Ekonomik
                         Zenginleştirme Öğrencilerden *ekonomik faaliyetlerin geçmişte etkilendiği, gelecekte de etkilenebilece-
                                              faaliyetler;  üretim,  dağıtım  ve  tüketim  süreçlerini  kapsar.  Mal  ve  hizmetle-
                                              rin  bir  dizi  işlemden  geçirilerek  kullanıma  hazır  hâle  getirilmesine  üretim
                                     ği faktörler konusunda araştırma yapmaları istenebilir. Bunun yanı sıra öğrencilere öğren-
                                              adı verilir. Üretilen mal ve hizmetlerin bir yerden başka bir yere aktarılma-
                                     me özelliklerine göre ekonomik faaliyetlere ilişkin ek tablo, grafik, şekil ve/veya diyagram
                                              sı  dağıtım,  tüketiciler  tarafından  kullanılması  da  tüketim  olarak  adlan-
                                     inceleme ve bu incelemeye bağlı olarak elde ettikleri çıkarımları sunma görevi ile buzul-
                                              dırılır. Ekonomik faaliyet; kaynak girdisi, üretim süreci ve ürün çıktısı (mal
                                     ların erimesi sonucu kutuplarda önemi artabilecek ekonomik faaliyetleri araştırma görevi
                                              veya  hizmet)  ile  karakterize  edilir.  Ekonomik  faaliyetlerin  yeryüzündeki
                                     verilebilir.   dağılışı  çok  değişkenli  ve  karmaşık  bir  yapıya  sahiptir.  Ekonomik  faaliyet-
                                              leri  etkileyen  coğrafi  faktörler  yerelden  küresele  doğru  değişebilmektedir.
                           Destekleme Öğrencilerin öğrenme özelliklerine ve ünite içeriğindeki konulara göre ürün oluşturmaları
                               Ekonomik faaliyetleri etkileyen doğal ve beşerî faktörler hakkında bildikleriniz ve bilmek
                               istediklerinizi formun ilgili alanlarına yazınız. Yazdıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                     (afiş, rapor, drama, blog yazısı vb.) için öğrenci seçimlerine izin verilebilir. Performans gö-
                                     revi, yaşadığı şehirdeki ekonomik faaliyetleri dijital veya basılı harita üzerinde etiketlemesi
                                                                       Ne Bilmek İstiyorum?
                                          Ne Biliyorum?
                                     şeklinde düzenlenebilir.
                            ÖĞRETMEN
                         YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                                5. Ünite: eKOnOMiK FAALiYetLeR Ve etKiLeRi
                                     okutunuz.  5.1.1. Ekonomik Faaliyetleri Etkileyen
                                Ekonomik faaliyetleri etkileyen doğal ve beşerî faktörler hakkında öğrendiklerinizi formun ilgili alanı-
                                                     Doğal Faktörler
                                na yazınız. Yazdıklarınızı, ünitenin başında “Ne biliyorum?” ve “Ne bilmek istiyorum?” alanlarına yazdıkla-
                                rınızla karşılaştırarak öğrenme durumunuzu değerlendiriniz.  Değerlendirmelerinizi arkadaşlarınızla
                                              Doğal faktörler, ekonomik faaliyetler için kimi zaman avantaj sağlarken kimi
                                paylaşınız.
                                              zaman da bu faaliyetlerin sınırlarının belirlenmesinde temel oluşturmaktadır.
                                              Bir yerin coğrafi özelliklerinin ana kaynağı, o yerin sahip olduğu coğrafi ko-
                                                      Öğrendiklerim/Ne öğrendim?
                               Türkiye’nin coğrafi konumu,   numdur. Bu nedenle coğrafi konumun bir yerde görülen fiziki ve beşerî çev-
                               enerji taşımacılığını nasıl
                               etkilemiştir?  re  özelliklerinin  ortaya  çıkmasında  ana  etken  olduğu  söylenebilir.  Coğrafi
                                              konum,  küresel  pazarda  ekonomik  faaliyetleri  etkileyen  kritik  bir  faktördür.
                                              Büyük ticaret yollarının kavşak noktası veya doğal kaynaklara yakın strate-
                                              jik konumlarda bulunan Türkiye gibi ülkeler, uluslararası ticarette önemli bir
                                              avantaja sahiptir.
                                              Bir yerin iklim koşulları; tarımsal faaliyetler başta olmak üzere sanayi, enerji
                                              üretimi, ulaşım, turizm gibi diğer ekonomik faaliyetleri de etkilemektedir. İk-
                                              lim; tarım ürünleri ve turizm faaliyetlerinin çeşitlenmesinde doğrudan, bazı
                                              sanayi kollarının icra edileceği yerlerin seçiminde de dolaylı etkiye sahiptir  35
                                              (Görsel 5.1).  Ayrıca iklim şartları; güneş enerjisi, rüzgâr gücü ve suyla çalışan
                                              enerji santrallerinin verimliliğini de etkileyebilmektedir.
                                                                                                                 25






                                              Görsel 5.1:  Sıcak ve yağışlı alanlarda ananas yetiştirilebilirken sıcaklığın düştüğü
                                              ve yağışın azaldığı yerlerde buğday tarımı yapılabilmektedir.
                               174




















                                182
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29