Page 26 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 26

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Ders kitabındaki örnekte görüldüğü üzere; KWL (ne biliyorum-ne bilmek istiyorum-ne öğrendim) tekniğiyle
               öğrencilerden ünite başında ekonomik faaliyetleri etkileyen doğal ve beşeri faktörlere dair ne bildiklerini; ne
               bilmek istediklerini yazmaları istenmiştir. Böylece "SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/ kavram veya bilgiyi
               nasıl öğrendiğini belirlemek" süreç bileşeni işletilerek benlik becerilerinden SDB 1.1 Kendini Tanıma (Öz
               Farkındalık) becerisi desteklenmiştir. Öğrencilerin ünite sonunda öğ rendiklerini yazmaları ve ünite başında
               belirtmiş oldukları bildiklerim ve bilmek istediklerim sütunlarına yazdıklarıyla karşılaştırarak öğrenme durum-
                        7. Ünite: BÖLGeLeR, ÜLKeLeR Ve KÜReSeL BAĞLAntILAR
               larını değerlendirmeleri ile "SDB1.2.SB4. Bir hedefi gerçekleştirebilme sürecinde kendini değerlendirmek"
               süreç bileşeni işletilerek benlik becerilerinden SDB1.2 Kendini Düzenleme ( Öz Düzenleme) becerisi destek-
                            ETKİNLİK   Bölge Belirleme Kriterleri
               lenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin yapmış oldukları değerlendirmeleri arkadaşla rıyla paylaşarak iletişim
                       Amaç
                                Bölge ve bölge sınırı hakkında varsayımlarda bulunabilme
               kurmaları ile "SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak" süreç bileşeni işletilerek sosyal yaşam bece-
                       Beceri   Çıkarım Yapma, Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), İletişim
               rilerinden SDB2.2 İş Birliği becerisi desteklenmiştir.
                       Yönerge: Aşağıdaki işlem adımlarını dünya iklim tipleri dağılışı haritasından yararlanarak uygulayınız.
          Örnek 2.   Coğrafya Dersi 9. Sınıf
                                                                  Kuzey (Arktik) Okyanusu
                                                                                  COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                          Öğrenme-öğretme
                              Uygulamaları COĞ.9.7.1.
                           Büyük Okyanus          Atlas Okyanusu
                                        Bölge belirleme kriterleri kullanılarak bölge ve bölge sınırına yönelik varsayımda bulunu-
                                                                                         Büyük Okyanus
                                        lur. Bölge oluşturulurken sınırın nereden geçmesi gerektiği ile ilgili tahminlerin değerlen-
                               Ekvatoral iklim  dirilmesinde beyin fırtınası yöntemi kullanılabilir (D3.4). Öğrencilerin cevaplarından yola
                               Savan iklimi
                       Ekvator  Çöl iklimi  çıkarak “Coğrafya biliminde bölge oluşturulmasına neden ihtiyaç duyulmuştur?”, “Bölge
                               Muson iklimi  oluşturmanın gerekçeleri nelerdir?” gibi sorular cevaplanarak bölge belirleme kriterleri
                               Akdeniz iklimi                            Hint Okyanusu
                               Okyanusal iklim  tespit edilir. Bu kriterler çerçevesinde öğrencilerden kendi oluşturdukları bölge ve sınır-
                               Karasal iklim  ları değerlendirmeleri istenir (SDB1.2, SDB2.1). Benzer özelliklere sahip yerler, şekilsel
                               Sert karasal iklim
                               Tundra iklimi  ve işlevsel bölge kapsamında listelenir (SBAB7.6, SBAB7.10, E3.4). Dijital veya basılı ha-
                               Kutup iklimi
                                        ritalar üzerinde çeşitli ölçeklerdeki şekilsel ve işlevsel bölgelere yönelik uygulama yap-
               Yukarıda coğrafya dersi 9. sınıf Öğretim Programı 7. ünite Bölgeler, Ülkeler ve Küresel Bağlantılar öğretim
                               Yüksek dağ iklimi
                                        tırılır. Uygulamada kriter değiştikçe bölge sınırının da değişeceği, Türkiye ve dünyadan
               programından bir kesit alınmıştır. Bu bölümde Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinden SDB1.2 Kendini
                                 0      1000    2000 bölge örnekleri ile keşfettirilir (E2.5, OB2, SBAB7.8, SBAB10.3). Öğrencilerin şekilsel ve
                                                         Güney Okyanusu
               düzenleme (Öz düzenleme) ve SDB2.1 İletişim becerilerinin işletilmesi hedeflenmiş olup coğrafya ders kita-
                                        km
                                        işlevsel bölgelere yönelik öğrenmeleri anlam çözümleme tablosu ile değerlendirilebilir. İki
               bına aşağıdaki şekilde yansıtılmıştır.
                                        boyutlu olarak hazırlanan anlam çözümleme tablosunun bir boyutunda bölge türleri, diğer
                                        boyutunda ise bölge örneklerine yer verilebilir. Bölge örnekleri, oluşturulma biçimi ve sı-
                       1. Adım: Aşağıdaki soruları cevaplayınız ve cevaplarınızı arkadaşlarınızla tartışınız.
                                        nır özelliklerine göre karşılaştırılır (SBAB4, SBAB7.7). Bölgeler ile bölge sınırlarının zaman
                             1. İklim bölgelerinin oluşturulmasında belirleyici kriterler nelerdir?
                                        ve amaca göre değişebileceğine ilişkin önermelerde bulunulur (SBAB4). Bir bölgeden di-
                                        ğerine geçerken coğrafi koşulların aniden değişip değişmediği, bölge sınırlarındaki geçiş
                             2. Türkiye hangi iklim bölgelerinin sınırları içinde yer almaktadır?
                                        özelliği çerçevesinde tartışılır. Bölge ve bölge sınırı konusunda değerlendirme yapılırken
                       2. Adım: Türkiye’deki iklim bölgelerini aşağıdaki dilsiz Türkiye haritası üzerinde oluşturunuz.
                                        açık uçlu sorular kullanılabilir.
                                                 Karadeniz
                                 Bulgaristan  Bu ünitede performans görevi olarak öğrenci gruplarından farklı haritalar (fiziki, siyasi, nü-
                                                                                 Gürcistan
                                                                              AÖC
                                                                                        Az.
                                 Yunanistan  fus, ekonomi vb.) üzerinde bölge belirleme kriterlerini dikkate alarak bölgeler oluşturma-
                                        Marmara
                                        ları istenebilir (SDB2.2, KB3.1). Çalışmalar paylaşılarak tartışılabilir (SDB2.1). Performans
                                         Denizi
                                                                                     Ermenistan
                                        görevi; analitik dereceli puanlama anahtarı, öz ve grup değerlendirme formuyla değerlen-
                                        dirilebilir (SDB1.2, SDB1.3).                   NÖC
                                  Ege Denizi
                          FARKLILAŞTIRMA                                                İran
                            Zenginleştirme Öğrencilere yaşadıkları ili veya Türkiye’yi kapsayan şekilsel ve işlevsel bölge örnekleri belir-
                                        leme/oluşturma, *Birinci Coğrafya Kongresi (1941) ile Türkiye’nin coğrafi bölgelere ayrılma-
                                                                                   Irak
                                        sının gerekçeleri, Türkiye ve dünyada önemi azalan, işlevi değişen veya işlevini kaybeden
                                                                       Suriye
                                        bölgeler; Türkiye’den ve dünyanın farklı ülkelerinden kalkınma proje bölgelerinin oluştu-
                                             Akdeniz
                                                                               K
                                                      KKTC
                                                                                 0           100          200
                                        rulmasındaki kriterler ile  bu bölgelerin sınırlarının değişimine yönelik araştırma görevleri
                                                     GKRY
                                                                                        km
                                        verilebilir. Öğrencilerin söz konusu araştırma görevlerini öğrenme profillerine göre farklı
                       DEĞERLENDİRME    yollarla sunmalarına (rol oynama, eylem planı ve medya ürünü hazırlama, görsel ve sözlü
                       Süreç sonunda aşağıdaki soruları cevaplayınız ve cevaplarınızı arkadaşlarınızla tartışınız.
                                        sunum vb.) imkân sağlanır.
                       1. Oluşturduğunuz bölge, kullanmış olduğunuz kriterin özelliğine göre hangi bölge türü içerisinde yer alır?
                              Destekleme Öğrencilerden sınıf/okul planı ile bölge sınırları arasındaki benzerlikten yola çıkarak dü-
                       2. Yeryüzündeki bölgelerin farklı kriterlere göre oluşturulmasının amacı ne olabilir?
                                        şüncelerini grafik, resim, zihin haritası gibi görseller aracılığıyla ifade etmeleri istenebilir.
                       3. Yeryüzünün farklı bölgelere ayrılmış olması coğrafya bilimi açısından neden önemlidir?
                                        Performans görevi; farklı kriterlere göre oluşturulmuş bölgelerin incelenmesi, benzerlik
                                        ve farklılıklarının listelenmesi şeklinde düzenlenebilir.
                        218
                Ders kitabındaki örnekte görüldüğü üzere, bölgeler oluşturmaya yönelik hem 1. adımda hem de değerlendirme
                               ÖĞRETMEN
                bölümünde öğrencilerin verilen sorulara cevaplar araması ve bulduğu cevapları arkadaşlarıyla paylaşması ile
                            YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                                        okutunuz.
                SDB2.1 İletişim becerisi desteklenmiştir.
      26
                 42
   21   22   23   24   25   26   27   28   29