Page 26 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 26
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Ders kitabındaki örnekte görüldüğü üzere; KWL (ne biliyorum-ne bilmek istiyorum-ne öğrendim) tekniğiyle
öğrencilerden ünite başında ekonomik faaliyetleri etkileyen doğal ve beşeri faktörlere dair ne bildiklerini; ne
bilmek istediklerini yazmaları istenmiştir. Böylece "SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/ kavram veya bilgiyi
nasıl öğrendiğini belirlemek" süreç bileşeni işletilerek benlik becerilerinden SDB 1.1 Kendini Tanıma (Öz
Farkındalık) becerisi desteklenmiştir. Öğrencilerin ünite sonunda öğ rendiklerini yazmaları ve ünite başında
belirtmiş oldukları bildiklerim ve bilmek istediklerim sütunlarına yazdıklarıyla karşılaştırarak öğrenme durum-
7. Ünite: BÖLGeLeR, ÜLKeLeR Ve KÜReSeL BAĞLAntILAR
larını değerlendirmeleri ile "SDB1.2.SB4. Bir hedefi gerçekleştirebilme sürecinde kendini değerlendirmek"
süreç bileşeni işletilerek benlik becerilerinden SDB1.2 Kendini Düzenleme ( Öz Düzenleme) becerisi destek-
ETKİNLİK Bölge Belirleme Kriterleri
lenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin yapmış oldukları değerlendirmeleri arkadaşla rıyla paylaşarak iletişim
Amaç
Bölge ve bölge sınırı hakkında varsayımlarda bulunabilme
kurmaları ile "SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak" süreç bileşeni işletilerek sosyal yaşam bece-
Beceri Çıkarım Yapma, Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), İletişim
rilerinden SDB2.2 İş Birliği becerisi desteklenmiştir.
Yönerge: Aşağıdaki işlem adımlarını dünya iklim tipleri dağılışı haritasından yararlanarak uygulayınız.
Örnek 2. Coğrafya Dersi 9. Sınıf
Kuzey (Arktik) Okyanusu
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrenme-öğretme
Uygulamaları COĞ.9.7.1.
Büyük Okyanus Atlas Okyanusu
Bölge belirleme kriterleri kullanılarak bölge ve bölge sınırına yönelik varsayımda bulunu-
Büyük Okyanus
lur. Bölge oluşturulurken sınırın nereden geçmesi gerektiği ile ilgili tahminlerin değerlen-
Ekvatoral iklim dirilmesinde beyin fırtınası yöntemi kullanılabilir (D3.4). Öğrencilerin cevaplarından yola
Savan iklimi
Ekvator Çöl iklimi çıkarak “Coğrafya biliminde bölge oluşturulmasına neden ihtiyaç duyulmuştur?”, “Bölge
Muson iklimi oluşturmanın gerekçeleri nelerdir?” gibi sorular cevaplanarak bölge belirleme kriterleri
Akdeniz iklimi Hint Okyanusu
Okyanusal iklim tespit edilir. Bu kriterler çerçevesinde öğrencilerden kendi oluşturdukları bölge ve sınır-
Karasal iklim ları değerlendirmeleri istenir (SDB1.2, SDB2.1). Benzer özelliklere sahip yerler, şekilsel
Sert karasal iklim
Tundra iklimi ve işlevsel bölge kapsamında listelenir (SBAB7.6, SBAB7.10, E3.4). Dijital veya basılı ha-
Kutup iklimi
ritalar üzerinde çeşitli ölçeklerdeki şekilsel ve işlevsel bölgelere yönelik uygulama yap-
Yukarıda coğrafya dersi 9. sınıf Öğretim Programı 7. ünite Bölgeler, Ülkeler ve Küresel Bağlantılar öğretim
Yüksek dağ iklimi
tırılır. Uygulamada kriter değiştikçe bölge sınırının da değişeceği, Türkiye ve dünyadan
programından bir kesit alınmıştır. Bu bölümde Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinden SDB1.2 Kendini
0 1000 2000 bölge örnekleri ile keşfettirilir (E2.5, OB2, SBAB7.8, SBAB10.3). Öğrencilerin şekilsel ve
Güney Okyanusu
düzenleme (Öz düzenleme) ve SDB2.1 İletişim becerilerinin işletilmesi hedeflenmiş olup coğrafya ders kita-
km
işlevsel bölgelere yönelik öğrenmeleri anlam çözümleme tablosu ile değerlendirilebilir. İki
bına aşağıdaki şekilde yansıtılmıştır.
boyutlu olarak hazırlanan anlam çözümleme tablosunun bir boyutunda bölge türleri, diğer
boyutunda ise bölge örneklerine yer verilebilir. Bölge örnekleri, oluşturulma biçimi ve sı-
1. Adım: Aşağıdaki soruları cevaplayınız ve cevaplarınızı arkadaşlarınızla tartışınız.
nır özelliklerine göre karşılaştırılır (SBAB4, SBAB7.7). Bölgeler ile bölge sınırlarının zaman
1. İklim bölgelerinin oluşturulmasında belirleyici kriterler nelerdir?
ve amaca göre değişebileceğine ilişkin önermelerde bulunulur (SBAB4). Bir bölgeden di-
ğerine geçerken coğrafi koşulların aniden değişip değişmediği, bölge sınırlarındaki geçiş
2. Türkiye hangi iklim bölgelerinin sınırları içinde yer almaktadır?
özelliği çerçevesinde tartışılır. Bölge ve bölge sınırı konusunda değerlendirme yapılırken
2. Adım: Türkiye’deki iklim bölgelerini aşağıdaki dilsiz Türkiye haritası üzerinde oluşturunuz.
açık uçlu sorular kullanılabilir.
Karadeniz
Bulgaristan Bu ünitede performans görevi olarak öğrenci gruplarından farklı haritalar (fiziki, siyasi, nü-
Gürcistan
AÖC
Az.
Yunanistan fus, ekonomi vb.) üzerinde bölge belirleme kriterlerini dikkate alarak bölgeler oluşturma-
Marmara
ları istenebilir (SDB2.2, KB3.1). Çalışmalar paylaşılarak tartışılabilir (SDB2.1). Performans
Denizi
Ermenistan
görevi; analitik dereceli puanlama anahtarı, öz ve grup değerlendirme formuyla değerlen-
dirilebilir (SDB1.2, SDB1.3). NÖC
Ege Denizi
FARKLILAŞTIRMA İran
Zenginleştirme Öğrencilere yaşadıkları ili veya Türkiye’yi kapsayan şekilsel ve işlevsel bölge örnekleri belir-
leme/oluşturma, *Birinci Coğrafya Kongresi (1941) ile Türkiye’nin coğrafi bölgelere ayrılma-
Irak
sının gerekçeleri, Türkiye ve dünyada önemi azalan, işlevi değişen veya işlevini kaybeden
Suriye
bölgeler; Türkiye’den ve dünyanın farklı ülkelerinden kalkınma proje bölgelerinin oluştu-
Akdeniz
K
KKTC
0 100 200
rulmasındaki kriterler ile bu bölgelerin sınırlarının değişimine yönelik araştırma görevleri
GKRY
km
verilebilir. Öğrencilerin söz konusu araştırma görevlerini öğrenme profillerine göre farklı
DEĞERLENDİRME yollarla sunmalarına (rol oynama, eylem planı ve medya ürünü hazırlama, görsel ve sözlü
Süreç sonunda aşağıdaki soruları cevaplayınız ve cevaplarınızı arkadaşlarınızla tartışınız.
sunum vb.) imkân sağlanır.
1. Oluşturduğunuz bölge, kullanmış olduğunuz kriterin özelliğine göre hangi bölge türü içerisinde yer alır?
Destekleme Öğrencilerden sınıf/okul planı ile bölge sınırları arasındaki benzerlikten yola çıkarak dü-
2. Yeryüzündeki bölgelerin farklı kriterlere göre oluşturulmasının amacı ne olabilir?
şüncelerini grafik, resim, zihin haritası gibi görseller aracılığıyla ifade etmeleri istenebilir.
3. Yeryüzünün farklı bölgelere ayrılmış olması coğrafya bilimi açısından neden önemlidir?
Performans görevi; farklı kriterlere göre oluşturulmuş bölgelerin incelenmesi, benzerlik
ve farklılıklarının listelenmesi şeklinde düzenlenebilir.
218
Ders kitabındaki örnekte görüldüğü üzere, bölgeler oluşturmaya yönelik hem 1. adımda hem de değerlendirme
ÖĞRETMEN
bölümünde öğrencilerin verilen sorulara cevaplar araması ve bulduğu cevapları arkadaşlarıyla paylaşması ile
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
okutunuz.
SDB2.1 İletişim becerisi desteklenmiştir.
26
42