Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Okula yeni başlayan 1. sınıf öğrencisinin öncelikli olarak kazanmasını beklediğimiz uyum becerisi doğrudan
               Hayat bilgisi dersindeki ilgili konu ile ilişkilendirilmiştir. Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere ilgili kazanımda
               ayrıntılı olarak öğretmenin “SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamak” ve “SDB3.1.SB4.
               Yeni, değişen ve belirsiz durumlarda davranış veya eylemin doğasını, seviyesini ve derecesini ayarlamak”
               süreç bileşenlerinin göstergelerini öğrencilere kazandırması beklenmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin bu be-
               cerileri kazanma sürecinde D1 Adalet değerinin D1.1. Hak ve özgürlüklerini bilmek ve korumak alt başlığının
               eylemlerini ve D12 Sabır değerinin D12.2. Düşünce, duygu ve davranışlarında kontrollü olmak alt başlıkları-
               nın eylemlerini hayatlarına yansıtmaları beklenmektedir.

               2.5.3.2.  Esneklik Becerisi (SDB3.2.)


                                        Ortaya  çıkan  yeni  bir  duruma  uyum  sağlayabilmeyi,  mevcut  çözümleri
                                        güncelleyerek farklı çözümler üretebilmeyi ifade eder.
                      SDB3.2.
                      Esneklik Becerisi                      Süreç Bileşenleri
                                          SDB3.2.SB1.  Zor durumlara farklı çözümler bulmak
                                          SDB3.2.SB2. Yeni durumlara uyum sağlamak





                                                                    T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                               Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                                                                    BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                         lerini paylaşmaları istenir.
                           Öğrenme-Öğretme   BİY.11.2.9
                               Uygulamaları İTA.12.1.1
                                         a) Öğrencilere “Açık bir alan veya ormanda yalıtımı ve ısınması olmayan bir kulübede kaldı-
                                         Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                         nız. Dışarıda kar fırtınası var ve hava gittikçe soğuyor.” şeklinde bir örnek olay verilerek “Bu
                                         unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                         durumda vücudunuzda hangi değişiklikler gerçekleşir?”, “Neler hissedersiniz?” gibi sorular
                                         nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                         sorulabilir. Bu yolla öğrencilerin dikkati konuya çekilebilir. Öğrencilerden bu sorulara ce-
                                         ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                         vap aramak için düşünmeleri ve derste öğrendikleri bilgilerden hareketle homeostazinin
                                         Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                         sağlanmasında sistemlerin eş güdümlü çalışmasının gerekliliğini sorgulamaları beklenir.
                                         eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                         b) Öğrencilerden yanındaki arkadaşı ile eşleşerek böyle bir durum karşısında neler yapabi-
                                         şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                         leceklerini listelemeleri istenir (E2.4). Öğrencilerin belirlediği başa çıkma yollarının home-
                                         lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                         ostazinin sağlanmasındaki etkileri tartışılarak en uygun yöntemler belirlenir (KB2.18).Öğ-
                                         temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                         rencilerden tartışılan yöntemlerin hangi sistemlerle ilişkili olduğu, sistemlerin homeostazi
                                         hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                         sürecinde nasıl eş güdümlü çalıştıkları konusunda akıl yürütmeleri beklenir (SDB3.2).
                                         (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                         settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                         c) Öğrencilerden ulaştıkları bilgilere ilişkin akıl yürütmeleri ve farklı sistemlerin ilişkileri
                                         hakkında çıkarım yapmaları beklenir. Ulaşılan sonuçlar sınıfa sunulur ve sınıf panosunda
                                         İTA.12.1.2
                                         paylaşılır.
                                         Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                         BİY.11.2.10
                                         rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                         üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                         a)  Öğrencilerden  kendi  yaşantılarında  veya  sosyal  yaşamda  (televizyon,  sosyal  medya,
                                         durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                         çevresindeki kişiler vb.) duydukları, gördükleri sağlık problemlerinden yola çıkarak home-
                                         genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                         ostazinin sağlanamadığı durumlarda oluşabilecek sağlık sorunları ile ilgili “Hipertansiyon
                                         ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
                                         hastalarının baş ağrısı, bulantı, nefes darlığı, bulanık görme şikâyetlerini yaşamalarının
                                         Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
                                         nedeni nedir?” örneğinde ifade edildiği gibi araştırılabilir bir problem cümlesi belirlemeleri
                                         renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                         istenir.
               Yukarıda  verilen  metin  biyoloji  dersinin  11.  sınıfında  yer  alan  Homeostazi  temasından  alınmıştır.  Burada
                                         (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                         b-c)  Öğrencilerden  belirledikleri  problem  durumuyla  ilgili  bilgi  alabilecekleri  uzmanları
               öğrencilerin organizmada homeostazisin sağlanmasında farklı sistemlerin eş güdümlü çalışmasının önemini
                                         Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                         araştırmaları ve bu uzmanlara sorulmak üzere bir soru listesi hazırlamaları istenir. Öğren-
                                         lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
               kavramaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin gerçek yaşamda karşılaşabilecekleri sorunlarda uyumlarını nasıl
                                         ciler, belirledikleri uzmanla yüz yüze ya da çevrim içi röportaj yaparak veya uzmandan di-
                                         Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
               devam ettirebileceklerine yönelik farklı başa çıkma yollarını tartışmaları ve çeşitli çıkarımlarda bulunmaları,
                                         jital iletişim yollarıyla bilgi alarak problem durumuna yönelik neden-sonuç ilişkilerini “Baş
                                         koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                         ağrısı hipertansiyon belirtisidir çünkü yüksek kan basıncı sonucunda kan damarlarında
               SDB3.2 Esneklik becerisini destekler niteliktedir. Öğrencilerin karşılaştıkları yeni ve zor durumlar, homeosta-
                                         şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                         meydana gelen gerilme, zorlanma ya da hasar nedeniyle beyindeki kan akışı düzensizle-
               tik dengelerinin bozulmasına yol açabilir. Bu öğrenme yaşantısı yoluyla öğrenciler, yaşam boyu karşılaşacak-
                                         performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                         şir.” örneğinde ifade edildiği gibi belirler (OB2, E1.5). Öğrencilerden problem sorusuna iliş-
                                         bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
               ları beklenmeyen durumlar için alternatif çözümlerin olduğunu fark edebilir ve yeni çözüm yollarını denemede
                                         kin bağımlı ve bağımsız değişkenleri belirlemeleri istenir.
               daha istekli hâle gelebilirler.  bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-      z e
                                                                d
                                                               n i r e l e r v e
                                                         ç   n ı k a y   n
                                                                    u l u
                                                                        ş   n
                                                                  b   e
                                             e r ğ
                                                                              ü y   , r e
                                          Ö   ) ç
                                                  e
                                                  d r e l i c
                                              n
                                                                      a
                                                                          k
                                                                         e
                                                                                                   b
                                                                                                  o   a y e v   ı s a t s a
                                                                     n
                                                                                   a t   k
                                                                                      o y i s
                                                                                    n
                                                                                         h   n
                                                                                e
                                                                               s k
                                         ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                                         kişilerin bir günlük yaşamlarını gözlemlemeleri ya da bu kişilerle hastalıkları nedeniyle ya-
                                         şadıkları durumlara ilişkin bir görüşme yapmaları istenir. Bu amaçla gözlem formu ya da
                                         görüşme soruları hazırlanabilir.
      20                                 d) Öğrenciler, homeostazinin sağlanamadığı durumlarda oluşabilecek sağlık problemleri-
                                         nin nedenlerini tespit etmek amacıyla yaptıkları literatür taraması, uzman görüşmesi ve
                                         vaka çalışmalarından yola çıkarak sağlık problemlerine yönelik “Eğer kişi sık idrara çıkı-
                                         yor, aşırı su tüketiyorsa şeker hastasıdır.” örneğinde ifade edildiği gibi önermeler sunar
                                         (D13.4).
                                         Öğrencilere bir sağlık problemi senaryosunu ele alıp çözümlemeye yönelik sunum hazır-
                                           a y a l  c  p   ı r a l k a  r o f r e  m a n  g   s  e l i r e v   i v e r ö  P   . r i l i b  r o f r e  m a n  g   s  a k   i v e r ö  p  a s  m  n ı  d  ö   a  e r ğ  n  d r e l i c  e      n
                                         “senaryo seçimi, analiz ve tanı, müdahale planı, güvenli ve etkili müdahale değerlendir-
                                         mesi,  sosyal  ve  psikolojik  etkileşimleri  değerlendirme”  adımlarını  izleyerek  bir  sunum
                                         hazırlamaları istenebilir. Sunum, analitik dereceli puanlama anahtarı ile puanlanabilir. Öz
                                         değerlendirme formu ile öğrencinin kendini değerlendirmesi sağlanabilir.
                  18
                 66
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25