Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Okula yeni başlayan 1. sınıf öğrencisinin öncelikli olarak kazanmasını beklediğimiz uyum becerisi doğrudan
Hayat bilgisi dersindeki ilgili konu ile ilişkilendirilmiştir. Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere ilgili kazanımda
ayrıntılı olarak öğretmenin “SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamak” ve “SDB3.1.SB4.
Yeni, değişen ve belirsiz durumlarda davranış veya eylemin doğasını, seviyesini ve derecesini ayarlamak”
süreç bileşenlerinin göstergelerini öğrencilere kazandırması beklenmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin bu be-
cerileri kazanma sürecinde D1 Adalet değerinin D1.1. Hak ve özgürlüklerini bilmek ve korumak alt başlığının
eylemlerini ve D12 Sabır değerinin D12.2. Düşünce, duygu ve davranışlarında kontrollü olmak alt başlıkları-
nın eylemlerini hayatlarına yansıtmaları beklenmektedir.
2.5.3.2. Esneklik Becerisi (SDB3.2.)
Ortaya çıkan yeni bir duruma uyum sağlayabilmeyi, mevcut çözümleri
güncelleyerek farklı çözümler üretebilmeyi ifade eder.
SDB3.2.
Esneklik Becerisi Süreç Bileşenleri
SDB3.2.SB1. Zor durumlara farklı çözümler bulmak
SDB3.2.SB2. Yeni durumlara uyum sağlamak
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
lerini paylaşmaları istenir.
Öğrenme-Öğretme BİY.11.2.9
Uygulamaları İTA.12.1.1
a) Öğrencilere “Açık bir alan veya ormanda yalıtımı ve ısınması olmayan bir kulübede kaldı-
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
nız. Dışarıda kar fırtınası var ve hava gittikçe soğuyor.” şeklinde bir örnek olay verilerek “Bu
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
durumda vücudunuzda hangi değişiklikler gerçekleşir?”, “Neler hissedersiniz?” gibi sorular
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
sorulabilir. Bu yolla öğrencilerin dikkati konuya çekilebilir. Öğrencilerden bu sorulara ce-
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
vap aramak için düşünmeleri ve derste öğrendikleri bilgilerden hareketle homeostazinin
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
sağlanmasında sistemlerin eş güdümlü çalışmasının gerekliliğini sorgulamaları beklenir.
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
b) Öğrencilerden yanındaki arkadaşı ile eşleşerek böyle bir durum karşısında neler yapabi-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
leceklerini listelemeleri istenir (E2.4). Öğrencilerin belirlediği başa çıkma yollarının home-
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
ostazinin sağlanmasındaki etkileri tartışılarak en uygun yöntemler belirlenir (KB2.18).Öğ-
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
rencilerden tartışılan yöntemlerin hangi sistemlerle ilişkili olduğu, sistemlerin homeostazi
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
sürecinde nasıl eş güdümlü çalıştıkları konusunda akıl yürütmeleri beklenir (SDB3.2).
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
c) Öğrencilerden ulaştıkları bilgilere ilişkin akıl yürütmeleri ve farklı sistemlerin ilişkileri
hakkında çıkarım yapmaları beklenir. Ulaşılan sonuçlar sınıfa sunulur ve sınıf panosunda
İTA.12.1.2
paylaşılır.
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
BİY.11.2.10
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
a) Öğrencilerden kendi yaşantılarında veya sosyal yaşamda (televizyon, sosyal medya,
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
çevresindeki kişiler vb.) duydukları, gördükleri sağlık problemlerinden yola çıkarak home-
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
ostazinin sağlanamadığı durumlarda oluşabilecek sağlık sorunları ile ilgili “Hipertansiyon
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
hastalarının baş ağrısı, bulantı, nefes darlığı, bulanık görme şikâyetlerini yaşamalarının
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
nedeni nedir?” örneğinde ifade edildiği gibi araştırılabilir bir problem cümlesi belirlemeleri
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
istenir.
Yukarıda verilen metin biyoloji dersinin 11. sınıfında yer alan Homeostazi temasından alınmıştır. Burada
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
b-c) Öğrencilerden belirledikleri problem durumuyla ilgili bilgi alabilecekleri uzmanları
öğrencilerin organizmada homeostazisin sağlanmasında farklı sistemlerin eş güdümlü çalışmasının önemini
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
araştırmaları ve bu uzmanlara sorulmak üzere bir soru listesi hazırlamaları istenir. Öğren-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
kavramaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin gerçek yaşamda karşılaşabilecekleri sorunlarda uyumlarını nasıl
ciler, belirledikleri uzmanla yüz yüze ya da çevrim içi röportaj yaparak veya uzmandan di-
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
devam ettirebileceklerine yönelik farklı başa çıkma yollarını tartışmaları ve çeşitli çıkarımlarda bulunmaları,
jital iletişim yollarıyla bilgi alarak problem durumuna yönelik neden-sonuç ilişkilerini “Baş
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
ağrısı hipertansiyon belirtisidir çünkü yüksek kan basıncı sonucunda kan damarlarında
SDB3.2 Esneklik becerisini destekler niteliktedir. Öğrencilerin karşılaştıkları yeni ve zor durumlar, homeosta-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
meydana gelen gerilme, zorlanma ya da hasar nedeniyle beyindeki kan akışı düzensizle-
tik dengelerinin bozulmasına yol açabilir. Bu öğrenme yaşantısı yoluyla öğrenciler, yaşam boyu karşılaşacak-
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
şir.” örneğinde ifade edildiği gibi belirler (OB2, E1.5). Öğrencilerden problem sorusuna iliş-
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
ları beklenmeyen durumlar için alternatif çözümlerin olduğunu fark edebilir ve yeni çözüm yollarını denemede
kin bağımlı ve bağımsız değişkenleri belirlemeleri istenir.
daha istekli hâle gelebilirler. bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma- z e
d
n i r e l e r v e
ç n ı k a y n
u l u
ş n
b e
e r ğ
ü y , r e
Ö ) ç
e
d r e l i c
n
a
k
e
b
o a y e v ı s a t s a
n
a t k
o y i s
n
h n
e
s k
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
kişilerin bir günlük yaşamlarını gözlemlemeleri ya da bu kişilerle hastalıkları nedeniyle ya-
şadıkları durumlara ilişkin bir görüşme yapmaları istenir. Bu amaçla gözlem formu ya da
görüşme soruları hazırlanabilir.
20 d) Öğrenciler, homeostazinin sağlanamadığı durumlarda oluşabilecek sağlık problemleri-
nin nedenlerini tespit etmek amacıyla yaptıkları literatür taraması, uzman görüşmesi ve
vaka çalışmalarından yola çıkarak sağlık problemlerine yönelik “Eğer kişi sık idrara çıkı-
yor, aşırı su tüketiyorsa şeker hastasıdır.” örneğinde ifade edildiği gibi önermeler sunar
(D13.4).
Öğrencilere bir sağlık problemi senaryosunu ele alıp çözümlemeye yönelik sunum hazır-
a y a l c p ı r a l k a r o f r e m a n g s e l i r e v i v e r ö P . r i l i b r o f r e m a n g s a k i v e r ö p a s m n ı d ö a e r ğ n d r e l i c e n
“senaryo seçimi, analiz ve tanı, müdahale planı, güvenli ve etkili müdahale değerlendir-
mesi, sosyal ve psikolojik etkileşimleri değerlendirme” adımlarını izleyerek bir sunum
hazırlamaları istenebilir. Sunum, analitik dereceli puanlama anahtarı ile puanlanabilir. Öz
değerlendirme formu ile öğrencinin kendini değerlendirmesi sağlanabilir.
18
66