Page 17 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 17
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB2.3.SB1.G1. Sözel ve sözel olmayan sosyal ipuçlarını fark eder.
SDB2.3.SB1.G2. Sözel ve sözel olmayan sosyal ipuçlarını tanır.
SDB2.3.SB1. SDB2.3.SB1.G3. Sözel ve sözel olmayan sosyal ipuçlarından faydalanarak başkalarının
Sosyal ipuçlarını dikkate davranışlarını çözümler.
almak SDB2.3.SB1.G4. Sözel ve sözel olmayan sosyal ipuçlarından faydalanarak kendi davranışlarının
başkaları üzerindeki etkisini fark eder.
SDB2.3.SB2.G1. Başkalarının mevcut bir durum hakkında farklı düşünebileceğini ve
SDB2.3.SB2. hissedebileceğini fark eder.
Başkalarının duygularını, SDB2.3.SB2.G2. Farklı bakış açılarına sahip kişileri dikkatle dinler.
düşüncelerini ve bakış SDB2.3.SB2.G3. Başkalarının duygularını, bakış açılarını ve görüşlerini anlamayı önemser.
açılarını anlamak SDB2.3.SB2.G4. Başkalarıyla aynı fikirde olmadığını yapıcı olarak ifade eder.
SDB2.3.SB3.G1. Kendisi ve başkaları arasındaki ortak yönleri belirler.
SDB2.3.SB3.G2. Kendisi ve başkaları arasındaki farklılıkları tespit eder.
SDB2.3.SB3. SDB2.3.SB3.G3. Sosyal ve kültürel faktörler açısından çeşitli grupların varlığını tanır.
Başkalarına karşı SDB2.3.SB3.G4. Kendinden farklı bireylerle ilişki kurmaya yönelik stratejiler geliştirir.
anlayış geliştirerek saygı SDB2.3.SB3.G5. Farklı bakış açılarının, kültürlerin veya sosyal grupların sahip olduğu değerlerin
göstermek farkında olarak bu değerleri önemser.
SDB2.3.SB3.G6. Farklı kültür ve bakış açılarının toplum refahına yaptıkları olumlu katkıları tanır.
SDB2.3.SB4.G1. Çeşitli sosyal bağlamlardaki farklı normları fark eder.
SDB2.3.SB4.
Toplumsal normlar SDB2.3.SB4.G2. Toplumsal normların toplum üzerindeki etkisini anlar.
hakkında bir anlayış SDB2.3.SB4.G3. Okulunun, yaşadığı toplumun veya dünyanın bir ihtiyacını/sorununu keşfeder.
geliştirmek SDB2.3.SB4.G4. Topluma olumlu katkıda bulunmak için çabalar.
Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere nezaket ve görgü kuralları ile ilgili verilen çıktılarda iletişim ve sosyal
farkındalık becerisi, “SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak” ve “SDB2.3.SB3. Baş-
kalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek” süreç bileşenleri ile kazandırmayı amaçlamaktadır. Yine
eş zamanlı olarak Saygı değerinin “D14.1. Nezaketli olmak” alt başlığındaki eylemlerin işe koşulması ile
iletişim kurarken başkalarının düşüncelerini saygılı bir şekilde dinleyerek anlamaya çalışmalarını sağlayarak
sosyal-duygusal becerilerinin desteklenmesi hedeflenmektedir.
2.5.3. ORTAK/BİRLEŞİK BECERİLER (SDB3)
Öğretim programlarında alan yazınındaki diğer sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin kavramsallaştırılma-
sından farklı biçimde özgün ortak/birleşik beceriler olarak ifade edilen bir beceri seti tanımlanmıştır. Bu nok-
tada ortak/birleşik beceriler, benlik becerileri ve sosyal yaşam becerileri ile birlikte sosyal-duygusal öğrenme
becerilerinin yapısını oluşturmakta ayrıca benlik becerileri ile sosyal yaşam becerilerinin kesişim noktasında
yer almaktadır. Bu sayede birey, becerilerin hem kişisel hem de toplumsal yönünden beslenmektedir. Öğretim
programlarında (I) uyum, (II) esneklik ve (III) sorumlu karar verme olmak üzere üç ortak/birleşik beceri
tanımlanmıştır. Aşağıda bu becerilerin ilgili süreç bileşenleri ile ilgili örnekler ve açıklamaları sunulmuştur.
17